جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پشت پرده سناریوی جدید واشنگتن در عراق !

پشت پرده سناریوی جدید واشنگتن در عراق !

نیروهای امریکایی (1).jpg

آمریکایی‌ها چند پایگاه کوچک را در عراق تخلیه کرده‌اند و نیروهای خود را به پایگاه‌های بزرگتر انتقال داده اند و حالا این سوال مطرح است آنان چه هدفی را دنبال می‌کنند.

سرویس جهان مشرق؛ در هفته های گذشته، آمریکایی ها با همکاری «برهم صالح» رئیس جمهور عراق و برخی احزاب سیاسی تلاش گسترده ای را برای به قدرت رساندن «عدنان الزرفی» ، نخست وزیر پیشنهادی خود آغاز کردند.همزمان با تحرکات آمریکایی ها برای به قدرت رسیدن «عدنان الزرفی»، تلاش برای انجام کودتا در عراق و حمله به پایگاه های بسیج  و تخلیه مراکز دیپلماتیک، واشنگتن خارج کردن نیروهایش از شماری از کمپ های نظامی و پایگاه ها را در دستور کار قرار داده است.به نظر می رسد، اقدام آمریکا برای خروج نیروهایش از برخی پایگاه های نظامی و تجمیع آنان در پایگاه های بزرگتر در راستای کودتای احتمالی و به حداقل رساندن تلفات صورت گرفته چرا که به شدت از واکنش متقابل نیروهای بسیج  عراق هراس دارد.آمریکایی ها خوب می دانند که اگر در عراق ماجراجویی کنند و علیه بسیج اقدامی نظامی انجام دهند، پایگاه های آنان توسط نیروهای مقاومت هدف قرار خواهد گرفت و همین مسئله باعث شده درصدد تخلیه پایگاه های کوچک خود برآیند.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، آمریکایی ها بیشتر نیروهای خارج شده از پایگاه های کوچک را به پایگاه های نظامی بزرگ خود در عراق از جمله پایگاه های «اربیل و عین الاسد» انتقال خواهند داد تا در تیررس نیروهای بسیج  نباشند.

به گزارش مشرق،  آمریکا به  برقراری امنیت و مبارزه با گروهک های تروریستی، ۱۷پایگاه و چندین کمپ نظامی و آموزشی و مقر مستشاری و مخفی در خاک عراق دارد اما در روزهای گذشته ۶ پایگاه  را تخلیه و نیروهایش را به سایر مقرهای نظامی منتقل کرده است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها تاکنون  پایگاه های نظامی «الرمانه (القائم)، القیاره، کی وان، الحبانیه (تقدم)،   نینوا» تخلیه کرده اند و این مقرها را به نیروهای عراقی تحویل داده اند و همچنین در حال تخلیه پایگاه های «ابوغریب» در شرق استان الانبار و «اسپایکر» در شمال استان صلاح الدین و کمپ نظامی «بسمایه» در جنوب بغداد هستند.

در ذیل موقعیت جغرافیایی مهم ترین پایگاه های تخلیه شده آمده است:

– «الرمانه» ؛ در شهرک «الرمانه» و نزدیکی گذرگاه مرزی «القائم» و مرزهای مشترک سوریه و شمال غرب استان الانبار واقع شده است؛ منطقه الرمانه از غرب به سوریه و از شمال به استان نینوا متصل می شود.

– «القیاره» ؛ این پایگاه نظامی در جنوب شرق استان نینوا و در نزدیکی مرز استان های اربیل و صلاح الدین واقع شده و جاده راهبردی بغداد – دهوک – ترکیه نیز از نزدیکی این پایگاه می گذرد؛ پیشتر نظامیان آمریکایی در این پایگاه نظامی مناطق جنوب شرقی نینوا، جنوب غرب اربیل، شمال صلاح الدین» را رصد می کردند.

– پایگاه «کی وان» ؛ در ۱۴ کیلومتری حومه شمال غربی شهر کرکوک و در نزدیکی فرودگاه این شهر واقع شده است؛ نظامیان تروریست آمریکایی پیشتر به همراه نیروهای پلیس فدرال و مبارزه با تروریسم عراق در این پایگاه حضور داشتند.

مهم‌ترین پایگاه‌ها و کمپ نظامی  آمریکا در عراق

*نیروهای ارتش  آمریکا در برخی کمپ های نظامی و آموزشی حضوری اندک دارند که در نقشه اینفوگراف میدانی مشخص نشده اند.
*مقرهای مستشاری و پایگاه های مخفی ارتش آمریکا در نقشه میدانی لحاظ نشده اند.

– «الحبانیه»؛ این پایگاه نظامی در حد فاصل شهرهای فلوجه و الرمادی در شمال استان الانبار قرار دارد و شامل چند دانشکده نظامی برای آموزش نظامیان است؛ منطقه «الحبانیه» بغداد را به گذرگاه مرزی القائم و سپس سوریه وصل می کند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر، نظامیان آمریکایی در ۱۰پایگاه نظامی از جمله «عین الاسد، الرطبه، التاجی، النصر، بلد،   اتروش، باشور، اربیل، حریر و مخمور» حضور دارند و تاکنون خبری در خصوص تخلیه این پایگاه ها از سوی آمریکایی ها اعلام نشده است.