پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » جزئیات استقرار گسترده تجهیزات نظامی امریکا در کردستان عراق / ورود سامانه‌های پاتریوت و ده‌ها بالگرد نظامی به فرودگاه اربیل

جزئیات استقرار گسترده تجهیزات نظامی امریکا در کردستان عراق / ورود سامانه‌های پاتریوت و ده‌ها بالگرد نظامی به فرودگاه اربیل

اربیل

در این تصاویر حجمی از تسلیحات مختلف نظیر بالگردهای ترابری و تهاجمی، سامانه‌های پدافندی پاتریوت، هواپیمای ترابری_جاسوسی در این پایگاه متمرکز شده است که در سالهای اخیر در هیچ پایگاه دیگری دیده نشده بود

سرویس جهان مشرق – حوادث هفته‌های گذشته در عراق و حملات راکتی عمدتا ناشناس و شاید تعمدی به پایگاه‌های نظامی امریکا در مناطق مختلف این کشور موجب شد تا فرماندهان امریکایی با اعلام عقب نشینی از برخی از مقرهای چند ساله خود در این کشور و واگذاری آن به ارتش و پلیس فدرال عراق، نمایشی جذاب در خصوص کاهش حضور نظامی در این کشور اجرا کردند. اما آیا تخلیه چند پایگاه درجه دوم و کم اهمیت به معنای کاهش حضور نظامی اشغالگران در خاک عراق بوده است؟

تمرکز شدید نظامیان امریکایی در پایگاه های بزرگ

اگر به اسامی منتشر شده از پایگاه‌های تخلیه شده توسط ارتش امریکا نگاهی بیندازیم کاملا واضح است که این مقرها اهمیت و استفاده چندانی برای نیروهای امریکایی در ادامه حضورشان در خاک عراق نداشته است. پایگاه هوایی K۱ واقع در استان کرکوک هیچگاه شاهد حضور گسترده نیرو و تجهیزات از سوی ارتش امریکا نبوده و در منطقه بحران قرار نداشت. حضور در پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین نیز بیشتر به شکل مستشاری و آموزش پرسنل نیروی هوایی عراق طبق قرارداد نظامی میان دو کشور بوده است. به شکل عجیبی در حملات به این پایگاه نیروی هوایی عراق نیز همواره این پرسنل عراقی بودند که کشته و زخمی می‌شدند. پایگاه‌های نظامی حبانیه و القائم نیز بیشتر در دوره مبارزه ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه تروریسم تکفیری داعش در استان الانبار مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در نقطه مقابل نیروهای امریکایی با تمرکز قوا در دو بیس اصلی خود یعنی کمپ تاجی در شمال بغداد و عین الاسد در الانبار اقدام به استقرار تجهیزات جدید نظامی در این دو منطقه کردند.

تمرینات نظامی ارتش امریکا در پایگاه عین الاسد

ورود سامانه‌های پدافندی جدید به پایگاه عین الاسد

اگرچه ورود هواپیماهای ترابری ارتش امریکا و تخلیه سامانه های نظامی این کشور در پایگاه هوایی عین الاسد شدیدا سانسور شده و کلیه وبسایت‌های ارائه دهنده تصاویر ماهواره‌ای نیز ملزم به سانسور و حذف تصاویر این پایگاه از دیتابیس خود شده‌اند اما استقرار دو سامانه پدافندی پاتریوت و CRAM و چند تمرین نظامی در این منطقه برای شبیه‌سازی حملات راکتی توسط منابع رسمی ائتلاف ضد داعش و وزارت دفاع امریکا تایید شده است.

بیانیه بخش فارسی زبان فرماندهی مرکزی امریکا در خصوص ورود سامانه‌های پدافندی به خاک عراق

به هنگام حملات انتقامی موشکی کشورمان به پایگاه هوایی عین الاسد حدس و گمان‌های مختلفی در خصوص وجود یا عدم وجود سیستم‌های پدافندی در این پایگاه منتشر می شد. آخرین تصویر ماهواره‌ای موجود از این پایگاه با حضور سامانه پاتریوت نیز مربوط به سال ۲۰۱۶ است.

استقرار سیستم پاتریوت در پایگاه عین الاسد در سال ۲۰۱۶

سامانه برد کوتاه CRAM نیز در واقع مدل زمین پایه سیستم های فالانکس نیروی دریایی امریکا است که در بحث مقابله با راکت‌های سبک یا خمپاره‌های شلیک شده از سوی قوای مهاجم استفاده می‌شود و در سال‌های اشغال خاک عراق نیز برای مقابله با حملات راکتی القاعده به منطقه سبز بغداد استفاده می‌شد.

سامانه پدافندی CRAM

فرودگاه اربیل؛ ابر پایگاه جدید نظامیان امریکایی

همزمان با نقل و انتقالات نظامی به پایگاه عین الاسد، بسیاری از منابع از رویکرد مشابه در منطقه اقلیم کردستان عراق و پایگاه نظامیان امریکایی در اربیل سخن می‌گفتند. اما تا چندی پیش نیز هیچ گونه تصاویری از کمیت و کیفیت تجهیزات مستقر شده در این مکان در دسترس نبود.

تا اینکه برخی منابع عراقی از طریق تصاویر ماهواره‌ای MAXAR اطلاعات جالب و تکان دهنده‌ای را از توسعه شدید بخش نظامی فرودگاه اربیل منتشر کردند.

در این تصاویر حجمی از تسلیحات مختلف نظیر بالگردهای ترابری و تهاجمی، سامانه‌های پدافندی پاتریوت، هواپیمای ترابری_جاسوسی و … در این پایگاه متمرکز شده است که در سال‌های اخیر در هیچ پایگاه دیگری حتی ابر پایگاه عین الاسد نیز دیده نشده بود.

آنچه که از طریق این تصاویر قابل استخراج و نتیجه گیری است، حضور حداقل ۱۶ فروند بالگرد تهاجمی AH۶۴ آپاچی، ۳ فروند بالگرد ترابری UH۶۰ بلک هاوک، ۶ فروند CH۴۷ شینوک، ۱ فروند هواپیمای ترابری C۱۳۰، چهار فروند هواپیمای باری سبک King Air و ۵ واحد پدافندی پاتریوت در قالب ۲ آتشبار را نشان می‌دهد.

عجیب‌ترین نکته در این میان اشاره منبع منتشر کننده تصاویر به آشیانه موقت جنگنده‌های نسل پنجم F۳۵ در این پایگاه حداقل برای ۲ فروند جنگنده است. البته منبع فوق اشاره می‌کند که سند تصویری مستقیم از حضور این جنگنده در پایگاه اربیل را در اختیار ندارد اما ابعاد و طراحی این شلترها مشابه استقرار آن در پایگاه‌های امریکایی در سایر کشورهای عربی نظیر امارات و عربستان است.

اعتبار این تصاویر توسط برخی دیگر از کاربران متخصص در زمینه تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نیز تایید شده و چند شرکت دیگر خصوصی نیز تصاویر مشابه در همین بازه زمانی از استقرار این تجهیزات در منطقه کردستان عراق منتشر کرده‌اند.

لانچر موشک پدافندی پاتریوت در پایگاه اربیل