پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پومپئو: حزب‌الله لبنان امروز پول کم‌تری دارد، فردا از این هم کم‌تر خواهد داشت!

پومپئو: حزب‌الله لبنان امروز پول کم‌تری دارد، فردا از این هم کم‌تر خواهد داشت!

در این تصویر از اکتبر سال ۲۰۱۹ هواداران حزب‌الله لبنان در نزدیکی مرز این کشور و اسرائیل دیده می‌شوند
در این تصویر از اکتبر سال ۲۰۱۹ هواداران حزب‌الله لبنان در نزدیکی مرز این کشور و اسرائیل دیده می‌شوند

دونالد ترامپ توافق اتمی میان دولت اوباما، تهران و پنج قدرت جهانی، را یک «توافق ۱۵۰ میلیارد دلاری وحشتناک» توصیف کرده و با وجود مخالفت دیگر طرف‌های توافق از آن خارج شده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، گفته بود به ایران باجی نداده و توافق اتمی، برنامه هسته‌ای ایران را به‌شکل چشم‌گیری عقب رانده است.

رادیو فردا:  پومپئو در جریان کنفرانس خبری در وزارت خارجه آمریکا گفته اقدامات دولت دونالد ترامپ سبب شده تا حزب‌الله لبنان از نظر مالی رو به تحلیل برود و این روند ادامه خواهد داشت.

در جریان کنفرانس خبری آقای پومپئو، خبرنگاری پرسیده «با وجود تلاش‌های شما برای جلوگیری از پولی که ایران هزینه گروه‌های نیابتی خود می‌کند، حزب‌الله [لبنان] به‌عنوان یک حزبی ظهور کرده که در حال حاضر و در حالی که بحران کرونا ادامه دارد خدمات ارائه می‌کند و به مردم کمک می‌کند. شما چگونه این تصویر را به چالش می‌کشید؟».

در پاسخ به این پرسش وزیر خارجه ایالات متحده گفته «دولت قبلی مقدار زیادی پول به ایرانی‌ها داد، و ما دست به اقدامات چشم‌گیری زدیم تا جلوی دستیابی حکومت به منابع مالی که آن‌ها برای ادامه کارزار ترور خود لازم دارند را بگیریم. شما توضیحی از وضعیت در لبنان دادید. یا شاید در سوریه که حزب‌الله در آن‌جا فعال است. می‌توانم این را به شما بگویم: حزب‌الله، امروز، از زمانی که رئیس‌جمهوری ترامپ به قدرت رسیده، پول کم‌تری دارد تا هزینه اقدامات شرورانه خود بکند، و فردا از این هم کم‌تر خواهد شد. تا جایی‌که حکومت ایران را مجبور کند مدل خود را عوض کند. این مدل این طور است که ما منابع مالی خود را، منابعی که اکنون باید هزینه مردم ایران شود تا در این وضعیت بحرانی از سلامت آن‌ها مراقبت شود، هزینه فرستادن سلاح به عراق می‌کنیم، هزینه حزب‌الله و لبنان می‌کنیم، و اسرائیل را تهدید می‌کنیم، همه این چیزهایی که ایرانی‌ها برای مدت طولانی مشغول انجام آن بوده‌اند، حتی در میانه این بحران هم حکومت ایران این اقدامات را کاهش نداده که بسیار جای تاسف دارد».

واکنش اولیه تهران به شیوع ویروس کرونای جدید، انتقال ویروس به سراسر کشور، همچنین برخی اقدامات دیگر از جمله ارائه آمار و اطلاعات، و نیز مسئله منابع مالی برای رویارویی با این بحران، با انتقادهای مختلفی در خود ایران روبه‌رو شده‌است.

در لبنان گروه حزب‌الله دست به برپایی برخی مراکز خدماتی و درمانی از جمله تست‌گیری زده، و آن‌طور که خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، گزارش داده‌اند این گروه در تلاش است نشان دهد می‌تواند در وضعیت بحرانی، به ارائه کمک بپردازد.رویترز اواسط فروردین ماه گزارش داده بود این گروه از منابع خود، از جمله منابع مالی، همچنین گروه‌های داوطلب، دکترها و تاسیساتی که دارد، بهره گرفته تا در جریان بحران ناشی از کرونا به ایفای نقش بپردازد.خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در همان زمان گزارش مشابهی منتشر کرده بود. البته رسانه‌های بین‌المللی یادآوری کرده‌اند این گروه خود به‌دلیل ورود ویروس به لبنان، هدف انتقادهای شدید مخالفانش قرار دارد. نخستین مورد کرونا در لبنان که رسما تائید شده، مربوط به شهروند زنی می‌شود که اوایل اسفند، پس از سفر به قم، به این کشور بازگشته بود.ایالات متحده، گروه حزب‌الله لبنان را یک «گروه تروریستی» می‌داند. در خود لبنان این گروه در پارلمان نماینده و در دولت نقش دارد، هرچند در جریان راهپیمایی‌های ماه‌های گذشته در این کشور،  هدف اعتراضات شدیدی قرار گرفته‌است.

منابع: وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، رویترز، اسوشیتدپرس