سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها!

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌ها!

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

*******

** زیباکلام: کرونا نشان داد که از اروپا و آمریکا عقب هستیم

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«سؤال اساسی این است که آیا ما خبر داریم آمار و ارقامی که در چین اعلام می‌شود درست است؟ مثلا اگر بگویند پنج هزار تلفات داشته‌اند، آیا به این آمار می‌شود استناد کرد؟ درحالی‌که در نظام‌های دیگر اگر مثلا انگلیسی‌ها یا ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها بگویند پنج هزار نفر تلفات داشته‌اند، این عدد حتی پنج هزار و ۵۰۰ نفر نیست و آمار را درست اعلام می‌کنند. در یک نظام باز اگر تصمیمی غلط و ناقص باشد زود مشخص می‌شود، اما در یک نظام بسته، درست است که کارها سریع‌تر انجام می‌شود، اما اگر اشتباه و نواقصی وجود داشته باشد، هیچ‌کس از آن اطلاع پیدا نمی‌کند».

زیباکلام در ادامه گفت: «ما، بین چین و غربی‌ها هستیم؛ یعنی نه آن اقتدار چین را در دولت و شخص آقای روحانی می‌بینیم و نه آن شفافیت رهبران غربی را. ما…از عملکرد کشورهای غربی خیلی فاصله داریم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«علت عدم همراهی مردم این است که به مسئولان اعتماد ندارند. وقتی به مردم گفته می‌شود که در خانه بمانید، خیلی‌ها فکر می‌کنند که این محدودیت‌ها به‌خاطر سیاسی‌کاری است. من نمی‌خواهم بگویم که در آمریکا و اروپا مردم صددرصد به مقامات اعتماد دارند، ولی نسبت آن بیشتر از ایران است».

یکی از تبعات شیوع کرونا در جهان این بود که چهره «غربِ وحشی» را که با تبلیغات فراوان بزک شده بود، بدون سانسور و روتوش نشان داد.

غربِ وحشی در پساکرونا، خود را در چند وجه نشان داد. در هفته های اخیر دولت های اروپایی و همچنین دولت آمریکا چندین بار به راهزنی و دزدی محموله های اقلام بهداشتی یکدیگر اقدام کرده اند.

ترامپ در روزهای گذشته در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته بود «اگر میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در آمریکا کمتر از ۱۰۰ هزار نفر شود، بسیار خوب اقدام شده است»! این سطح بی تفاوتی نسبت به جان انسان ها، مصداق دیگری از «نمایش غربِ وحشی» در این روزها بود.

علاوه بر این، تصاویر متعدد از غارت فروشگاه ها در آمریکا و اروپا و در ادامه ازدحام مردم مقابل فروشگاه های اسلحه فروشی، جلوه های دیگری از وحشی بودن غرب را نشان داد.

همزمان با این اتفاقات، در ایران، از یکسو جوانان بسیجی و طلاب یا مشغول ضدعفونی معابر شهری و توزیع موادضدعفونی کننده به مردم هستند، یا در کارگاه های مردمی، مشغول تولید ماسک و لباس ایزوله.

مردم عزیز ایران در پساکرونا،بجای غارت فروشگاه ها، بسته های اقلام بهداشتی و اقلام ضروری خوراکی را میان خانواده های کم بضاعت توزیع کردند.

کرونا موجب تعطیلی حرم امام رضا(ع) و دیگر اماکن متبرکه شد. اما خادمین حرم مطهر امام رضا(ع) از این بیمارستان به آن بیمارستان در حرکتند تا غذای حضرتی را در میان بیماران و کادر درمانی در بیمارستان ها توزیع کنند. از سوی دیگر صحن حرم حضرت شاهچراغ به کارگاه تولیدی اقلام بهداشتی برای کمک رسانی به مردم تبدیل شده است.

این روزها همزمان با مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری، وزارت بهداشت، سپاه، ارتش، وزارت دفاع و گروه های جهادی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

اما با اینحال، امثال آقای صادق زیباکلام، چشمان خود را بر این واقعیت ها بسته و همچنان مشغول «خودتحقیری» و توهین به مردم ایران هستند.

لازم به ذکر است که زیباکلام در روزهای گذشته از اینکه ایران، اخبار مربوط به کرونا در اروپا و آمریکا را پوشش می دهد، گلایه کرده و این کار را غیراخلاقی نامیده بود!

** شیوع ویروس کرونا،تقصیر راهپیمایی ۲۲ بهمن است

«علی تاجرنیا» از محکومین فتنه ۸۸ در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «نمی توانیم خوشبین باشیم» نوشت: «با پیدایش کرونا در چین و متعاقب آن ورود این بیماری به کشور ما، شاهد دو اتفاق بسیار مهم در کشورمان بودیم؛ یکی راهپیمایی بیست‌ودو بهمن بود و دیگری انتخابات مجلس شورای اسلامی. طبیعتا این مساله باعث شد تا فرصتی طلایی برای مسائل مربوط به پیشگیری از این بیماری به نوعی از کشور گرفته شود و بحث‌های پیشگیری تحت‌الشعاع این فضا قرار بگیرد. اگر قرار بود ملاحظات سفت‌وسختی شکل بگیرد، بر فضای موجود تاثیر می‌گذاشت».

حضور باشکوه و تماشایی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ و پیش از آن، حضور میلیونی مردم ایران در تشییع پیکر مطهر سردار حاج قاسم سلیمانی، قاتلین سردار سلیمانی و دشمنان این مرز و بوم  و دنباله های داخلی آنان را آشفته و عصبی کرد.

به همین خاطر این طیف، هر مسئله ای را به بهانه ای برای حمله به نظام تبدیل می کنند. طیف تندروی اصلاح طلب که نقش ویژه ای در فتنه ۸۸ داشت و با دروغ تقلب، کشور را ماهها دچار آشوب و التهاب کرد، حالا ژست شفافیت به خود گرفته و حاکمیت را به پنهانکاری متهم می کند.

نکته قابل توجه اینجاست که هم تاجرنیا ایران را متهم به پنهانکاری در کرونا می کند و هم «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا پیش از این چنین تهمتی را زده بود. این همصدایی و هماهنگی، قابل توجه است.

رهبر معظم انقلاب- ۱۳ اسفند ۹۸- فرمودند:«این حادثه (شیوع ویروس کرونا) فقط در کشور ما پیش نیامده؛ میدانید و شنیدید که این حادثه در بسیاری از کشورهای دنیا امروز هست؛ تفاوتش البتّه این است که در بسیاری از کشورها پنهان‌کاری میکنند، نمیگویند؛ مسئولین‌ ما با صفا و صداقت از روز اوّل با شفّافیّت خبررسانی کردند، مردم را در جریان قرار دادند که خب کار خوبی هم بود».

واقعیت این است که شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورها، مردم جهان و دولت‌ها را در یک شوک فرو برد. دولت‌ها اعلام شرایط اضطراری کردند و بسیاری از شهرها قرنطینه و کسب و کارها تعطیل شده و مردم در خانه‌ها مانده‌اند.

نکته قابل توجه اینجاست که ایران اکنون رکورددار بهبودیافتگان کرونا در جهان است ولیکن طیف تندروی اصلاح طلب به هیچ عنوان علاقه ندارد که این رکورد بسیار مهم، مورد توجه قرار گیرد.

علی علیزاده، از فعالین رسانه ای در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود:«یکماه پیش، بی بی سی فارسی و حسین باستانی(بولتن نویس سابق رئیس دولت اصلاحات و ستون نویس فعلی بی بی سی) دلیل ابتلای سیاستمداران ایرانی به کرونا را پنهانکاری و دروغگویی استثنایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند. حالا امروز تست کرونای بوریس جانسون مثبت اعلام شد. هیچ چیز مثل کرونا، پروپاگاندای استعماری بی بی سی فارسی را رسوا و بی آبرو نکرد».

**خوشحالی بزک کنندگان آمریکا از حمله سخنگوی وزارت بهداشت به چین

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «ترجیح منافع چین بر منافع ملی» نوشت:«سخنگوی وزارت بهداشت ایران در نشست خبری خود از آمارهایی که دولت چین پیرامون تبعات ویروس کرونا ارائه می‌دهد انتقاد کرد و آن را «شوخی تلخ چینی‌ها» نامید، اما همین اظهارنظر که بر پایه تحقیقات محققان ایرانی و یافته‌های دیگر کشورهای جهان بود، چالشی جدی را برای کیانوش جهانپور ایجاد کرد… کاربران و شخصیت‌های اصولگرا در حالی معتقدند به دلیل “حفظ منافع ملی” و “کمک‌های چین” نباید چنین مسائلی مطرح شود که طی سال‌های گذشته و در مقابل درخواست مذاکره دولت با آمریکا برای حفظ منافع ملی از لزوم توجه به «آرمان‌های انقلاب» سخن گفته بودند».

این روزنامه اصلاح طلب همچنین در یادداشت دیگری با عنوان «تهران مهم تر است یا پکن؟» به قلم «مهدی مطهرنیا» نوشت:« آنچه در فضای توئیتری میان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور بیان شد به دستور رئیس‌جمهور و دلالت ضمنی بر موجودیت عینی این ستاد به‌عنوان ستاد اصلی تصمیم‌گیری در زمان بحران کرونا موضع رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. در واقع آنچه او بیان می‌کند نزد افکار عمومی از منظر قدرت رسمی حاکم در زمان وضعیت بحرانی باید مورد حمایت اجزای دیگر سیستم واقع شود. آنچه سفیر چین با ادب سیاسی خود، البته در ترجمه‌هایی که انجام می‌پذیرد و با عنایت به ترجمه آن به نمایش گذاشته می‌شود، نوعی برخورد بالادستی از طرف سفیر پکن نسبت به سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌عنوان ستاد اصلی تصمیم‌گیری در وضعیت بحرانی بنا به مدارک و مدارج موجود است».

مطهرنیا در ادامه نوشت:«آیا چین، روسیه، انگلستان، فرانسه و دیگر پایتخت‌های کشورهای دیگر جهان در منطقه و نظام بین‌الملل در فکر منافع ملی، اهداف ملی تعریف شده خود و گسترش آنها در مناطق هدف خویش نیستند که ما تنها آمریکا را ببینیم و با بزرگ کردن آمریکا حرکات دیگر کشورها نسبت به ملت خود را در نظر نیاوریم؟».

پس از شیوع کرونا، آمریکا و اروپا به هیچ عنوان از تحریم های ضدایرانی کوتاه نیامده و حتی کرونا را بهانه ای برای امتیازگیری جدید از ایران قرار دادند. اما در سوی مقابل، دولت چین با حسن نیت برخورد کرده و اقدامات قابل توجهی در هفته های اخیر انجام داد.

در برهه ای که اروپایی ها با اقدام توهین آمیز و مغرضانه «حضور پزشکان بدون مرز»، در پی اجرای اقدامات ضدایرانی بودند. محموله های اقلام بهداشتی یکی پس از دیگری از چین وارد ایران شد.

در روزهای گذشته، یک منبع آگاه در وزارت بهداشت در مصاحبه با ایسنا گفته بود محموله گروه اعزامی سازمان پزشکان بدون مرز، ارزشی کمتر از ۲۰ هزار دلار داشته و اقلام اهدایی آن تنها شامل ۱۰۰۰ عدد ماسک و تعدادی گان پزشکی بود.

این گروه یک چادر برای برپایی بیمارستان ۴۰ تخت‌خوابی همراه داشتند که جزو اقلام اهدایی نبوده و بصورت امانی بود. همچنین هیچ متخصصی مرتبط با ویروس کرونا نیز همراه این گروه نبوده است.

«محمد کشاورززاده» سفیر ایران در پکن در روزهای گذشته گفته بود:«تاکنون کمک‌های دولتی و مردمی چین با ۲۸ پرواز طبق جدول پیوست از شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو به کشورمان ارسال شده است…بیش از ده میلیون ماسک، ۵۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا، ۳۰۰ هزار جراحی و لباس ایزوله، دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستکش، ۳۵۰ ونتیلاتور، ۵۰۰ اتاق پیش ساخته بیمارستانی و انواع دارو و تجهیزات بیمارستانی از جمله این کمک‌ها می‌باشد».

طبعا ما در حوزه سیاست خارجی، رفتار چین را مانند هر کشور دیگری تحت رصد می‌گیریم. این کارنامه فراز و نشیب دارد اما در مجموع، به مراتب بهتر و مفیدتر از رفتار یکسره خیانت و جنایت و خدعه اروپا و آمریکا بوده است.

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به اقدام تأمل برانگیز «کیانوش جهانپور» نوشت:«موضوع مبارزه با بیماری عالمگیر کرونا آن قدر مهم است که باید از سیاسی کاری درباره آن پرهیز کرد اما گویا جناب سخنگو اصرار دارد برخی خطاهای سیاسی خود در سال ۸۸ را تکرار کند».