پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » روحانی در گفت‌وگو با مکرون: اولین تراکنش اینس‌تکس مثبت، اما ناکافی است!

روحانی در گفت‌وگو با مکرون: اولین تراکنش اینس‌تکس مثبت، اما ناکافی است!

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گام‌های اولیه برقراری سازوکار اینس‌تکس، سازوکار ویژه مالی، را مثبت اما ناکافی برشمرد.
حسن روحانی (راست) و امانوئل مکرون

او روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت گفت این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی گفته که «مبارزه با ویروس کرونا در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست».

اینس‌تکس سازوکار حمایت از مبادلات تجاری است که فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت با ایران فارغ از تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده‌اند و وزارت خارجه آلمان روز ۱۲ فروردین‌ماه اعلام کرد که ایران برای اولین بار با استفاده از این سازوکار اقدام به خرید و انتقال تجهیزات پزشکی از اروپا کرده است.

ایران قبلا انتظار داشت از طریق اینس‌تکس بتواند به اروپا نفت بفروشد، اما آمریکا اعلام کرده است تنها کالاهای غیر تحریمی می‌تواند از طریق این سازوکار معامله شود.

روحانی همچنین با استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس در جنگ میان کشورها در دوران شیوع بیماری کرونا در جهان، ابراز امیدواری کرد که این ابتکار شامل جنگ اقتصادی علیه ایران نیز باشد.

او گفت: در صورتی که همه تحریم‌ها برداشته شود آماده‌ایم به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای بازگردیم: «رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص، امروز اهمیتی مضاعف یافته است.»