سریال پایتخت می خواست بگوید مردم ایران یا قاچاقچی اند یا روانی یا بی عرضه یا بی شخصیت یا هیچکاره و فرصت طلب!
به گزارش «تابناک»، روزنامه کیهان به نقل از خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه در نقد سریال پرحاشیه پایتخت شش نوشت: فارغ از نقدهایی چون اختلاط نامحرم، تعابیر بیادبانه مخصوصاًًُ نسبت به والدین، بیاحترامی به نماز و حج و… ولکن نقد ریشهایتر این سریال رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متأسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکرنمایان داخلی دنبال میشود.این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما)، برای بیننده مخصوصاًًً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
نوروزیهای امسال تلویزیون؛ ‘کامیون’ کمفروغ و ‘دوپینگ’ ‘پایتخت’ پرماجرا
حکایت از این قرار است که سریال پر بیننده ای که سال گذشته با حمایت مالی موسسه اوج وابسته به سپاه پاسداران موضوع اعتراض منتقدان بود، امسال نویسنده ۵ سری قبلش را از دست داد. این شد که روایت “پایتخت” هم مانند قصه زندگی خشایار الوند، نویسندهاش که درگذشت ناتمام ماند.
خشایار الوند فیلمنامهنویس توانا در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ درگذشت و تیم نویسندگان پایتخت به سرپرستی محسن تنابنده بعد از کلی بالا و پایین تصمیم گرفتند فیلمنامه نیمهکاره آقای الوند را ادامه بدهند تا دوستداران این سریال در تعطیلات نوروزی امسال بی نصیب نمانند. تعطیلاتی که به دلیل شیوع ناگهانی بیماری کرونا تغییر ماهیت داد و تبدیل به قرنطینه خانگی شد.
سریالی که سال گذشته، شده بود تریبون شعارهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی امسال اما سیبل حملات اصولگرایان شد.
ارجاعهای طنزآمیز پایتخت ۶ به برخی از فیلمها یا تیپهای آشنای قبل از انقلاب حساسیت آنها را برانگیخت؛ از آزادی قیصرگونه “ارسطو عامل” از زندان در قسمت اول، تا سکانسهایی با ارجاع به برخی صحنههای فیلمهای قبل از انقلاب در قسمت آخر. فیلمهایی مثل همسفر و در امتداد شب و ممل آمریکایی. برخی دیگر هم از اینکه در یکی از قسمتها “نقی معمولی” و همسرش هما روی تختخواب دونفره نشسته بودند و حرف میزدند شکایت داشتند و آن راقبحشکنی یا نشانه انحطاط در صداوسیما خواندند.
اما کار انتقادات به جایی کشید که عباس صالحی وزیر ارشاد و رییس سازمان صداوسیما وارد عمل شدند. آقای صالحی وزیر ارشاد توییتی کرد با اشارهای نه چندان مستقیم به تنزل کیفی این مجموعه و عبدالعلی علیعسگری، رییس سازمان صداوسیما بعد از پخش قسمت آخر سریال “دستور ویژه” پیگیری صادر کرد. آقای علیعسگری گفت معاونت سیما باید بررسی کند تا معلوم شود اینکه در برخی از موارد نسبت به ضوابط و چارچوبهای رسانه ملی دقت نشده، حاصل اشتباه و بیتوجهی و واوادگی بوده یا “فتنهانگیزی ستون پنجم دشمن”.
خلاصه اینکه سری ششم سریال پربینندهای که با شبی حدود ۲۰ میلیارد تومان عایدی برای صداوسیما مایه مباهات این رسانه انحصاری بود، سریالی که باعث شد صداوسیما در ایام کرونا و قرنطینه عواملش را در خانه مردم بفرستد تا زنگ آنها را بزنند و درباره پایتخت از آنها سوال کنند، سرنوشت عجیبی پیدا کرد.
قسمت آخر که به خاطر شرایط ویژه و شیوع کرونا هنوز ساخته نشده است. عوامل این سریال وعده داده اند که به محض اتمام وضعیت ویژه ، بخش آخر را بسازند و پخش کنند. بعد از آخرین بخشی که از پایتخت ۶ پخش شد شبکه یک در کنداکتورش اعلام کرد که پشت صحنه سریال را نشان میدهد اما بعد از صدور دستور ویژه از سوی آقای علیعسگری، خلف وعده کرد.
سریال پایتخت به گواه آمار صداوسیما و پستهای کاربران شبکههای اجتماعی سریالی بسیار پربیننده بوده است. صداوسیما در آماری که منتشر کرده میگوید حدود ۹۰ درصد مردم بیننده برنامه صداوسیما هستند و از این میزان ۵/۸۰ درصد هم بیننده پایتخت.
برخی روزنامهنگاران و منتقدان سینمایی مانند رضا درستکار یا هوشنگ گلمکانی، دبیر شورای نویسندگان مجله فیلم معتقدند پایتخت سریال بسیار خوبی است که حتی مشابهتهایی هم با بهترین سریال تاریخ تلویزیون ایران یعنی«دایی جان ناپلئون»، اثر ناصر تقوایی دارد.
برخی دیگر اما سویه طنز، بازی بازیگران یا فیلمنامه را ضعیف و بیمایه خواندند. برخی هم معتقدند شخصیتهای پایتخت ۶ نسبت به قسمتهای قبل پرخاشگر، بیادب و دروغگو شدهاند اما سیروس مقدم، کارگردان این سریال درباره این انتقادات میگوید «سریال ما آینه تمامنمای جامعه است».
سریال دوپینگ به کارگردانی رضا مقصودی، و بازی هادی حجازیفر، نیما شعباننژاد، شبنم مقدمی و الناز حبیبی سریال نوروزی دیگر امسال بود.
هادی حجازیفر بهخاطر بازی در فیلمهای ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری به یکی از چهرههای مطرح سینمای ایران تبدیل شد اما در این سریال در نقشی کاملا متفاوت توانایی بازیگری در ژانر طنز را از خود به نمایش گذاشت.
اما کامیون به کارگردانی مهدی اطیابی سریال دیگر نوروزی امسال حتی با بازی بازیگر توانا و سرشناسی چون مهدی هاشمی هم نتوانست از اقبال چندانی برخوردار باشد هرچند از سریال میانبر شبکه پنج بیشتر بیننده داشت
از سریالهای طنز که بگذریم «دورهمی» مهران مدیری هم از پربینندههای نوروز امسال بود. در ابتدای ایام شیوع بیماری کرونا در ایران عوامل این برنامه اصرار داشتند به ضبط معمول خود با حضور تماشاگران در استودیو ادامه بدهند. ریاست سازمان صداوسیما هم با تاکید بر اینکه موازین بهداشتی رعایت میشود یه منتقدان گفت برنامه را همچنان با تماشاگران ضبط میکنیم اما چند روز بعد با شدت گرفتن شیوع بیماری عوامل مجبور شدند برنامه را بدون حضور تماشاگران ضبط کنند.
مهران مدیری با دعوت از بازیگران سریالهای درحال پخش نوروزی و خوانندگان مورد علاقه مخاطبان از یک سو و چاشنی طنز برآمده از شبکههای اجتماعی از سوی دیگر به همراه طنز خاص خودش توانست بار دیگر مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند. مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما اواخر اسفندماه اعلام کرده بود که دورهمی با 50 درصد بیننده، پرمخاطبترین برنامه تلویزیون ایران است.
روابط عمومی صداوسیما میگوید، بعد از سریال پایتخت ۶، سریال دوپینگ شبکه سه با ۴۲ درصد مخاطب در رتبه دوم پربینندهها و سریال کامیون شبکه دو با ۲۷ درصد در رتبه سوم سریالهای نوروزی قرار دارد.