پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد، ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بزرگترین میدان نفتی سوریه، پاسخ سفیر چین به اظهارات خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت ایران و توافق جریان‌های شیعی بر سر جانشین الزرفی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آخرین آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در کشور‌های عربی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ وزارت بهداشت مصر، از ثبت ۱۰۳ مورد جدید ابتلا به ویروس جدید کرونا خبر داد تا مجموع مبتلایان به این بیماری در این کشور به ۱۱۷۳ تَن افزایش یابد.

وزارت بهداشت مصر، با اعلام این‌که طی امروز ۷ تَن بر اثر ابتلا به این ویروس جان‌شان را از دست دادند، از افزایش فوتی‌ها به ۷۸ تَن خبر داد.

آخرین آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در کشورهای عربی/تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد/ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بزرگترین میدان نفتی سوریه/ پاسخ سفیر چین به اظهارات خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت قطر، طی بیست و چهار ساعت گذشته در این کشور ۲۷۹ مورد جدید مبتلا به کرونا و یک فوتی بر اثر آن ثبت شده است.

در امارات نیز طبق آمار وزارت بهداشت این کشور، طی بیست و چهار ساعت گذشته ۲۹۴ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و مجموع مبتلایان به ۱۷۹۸ تَن رسیده است.

وزارت بهداشت اردن نیز از ثبت ۲۲ مورد جدید ابتلا به کرونا و افزایش مجموع مبتلایان به ۳۴۵ تَن خبر داده است.

تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد

یک منبع در استان الانبار عراق از تحرکات نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد در غرب عراق خبر داد.

این منبع بیان کرد: نظامیان آمریکایی دست به بازسازی و تعمیر ساختمان‌های متروکه و فرسوده در داخل پایگاه عین الاسد در ناحیه البغدادی در هیت در استان الانبار زده اند و این همزمان با خروج نظامیانش از پایگاه‌هایی در دیگر مناطق عراق است.

منبع عراقی که نامش را فاش نکرد، تاکید کرد: هدف از عملیات بازسازی ساختمان‌های فرسوده و متروکه در داخل پایگاه عین الاسد، این است نظامیانی که از دیگر پایگاه‌ها می‌آیند در آنجا جا داده شوند.

آخرین آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در کشورهای عربی/تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد/ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بزرگترین میدان نفتی سوریه/ پاسخ سفیر چین به اظهارات خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت ایران

این منبع عراقی افزود: نظامیان آمریکایی به دنبال احداث ساختمان های جدید در داخل پایگاه عین الاسد هستند.

ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بزرگترین میدان نفتی سوریه

منابع خبری معارض سوری از هلی‌برن نظامیان تروریست آمریکایی در شرق استان دیرالزور واقع در شرق سوریه خبر دادند.

پایگاه خبری «عنب» گزارش داد، یک هواپیمای نظامی، از طریق هلی‌برن، محموله خود را در نزدیکی پایگاه نفتی «العمر» در شرق دیرالزور تخلیه کرده است.

عنب تأکید کرد که این عملیات، اواخر شامگاه شنبه صورت گرفته است.

به گزارش این پایگاه، نظامیان آمریکایی از طریق هلی‌برن، برای پایگاه های نظامی خود در شرق دیرالزور تجهیزات نظامی و لجستیکی ارسال کردند؛ پایگاه‌هایی که با وجود مخالفت و محکومیت شدید دولت قانونی سوریه، در شرق و شمال شرق این کشور، همچنان در حال فعالیت است.

این در حالی است که ائتلاف آمریکا موسوم به ضد داعش، توپخانه دوربرد در پایگاه خود در نزدیکی میدان نفتی العمر ارسال کرده بود.

همزمان با ارسال این تجهیزات، چند کامیون متعلق به آمریکا از منطقه کردستان عراق وارد استان حسکه در شمال شرق سوریه شدند.

پاسخ سفیر چین به اظهارات خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت ایران

«چانگ هوا» سفیر چین در تهران در پاسخ به توئیت «کیانوش جهانپور»، سخنگوی وزارت بهداشت ایران در توئیتی نوشت: «وزارت بهداشت چین هر روز نشست خبری دارد. پیشنهاد می‌کنم برای رسیدن به نتیجه،‌ اخبار آن را با دقت بخوانید.»

جهانپور در توئیتی نوشته است: «مباحث علمی را هیچ گاه نه می توان و نه باید با سیاست آمیخت،
همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققان چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان می دهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

آخرین آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در کشورهای عربی/تحرکات گسترده نظامیان آمریکایی در داخل پایگاه عین الاسد/ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بزرگترین میدان نفتی سوریه/ پاسخ سفیر چین به اظهارات خطاب به سخنگوی وزارت بهداشت ایران

لازم به ذکر است، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود که چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد و افزود: همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند، بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزاست.

پس از این اظهارات، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی چین را پیشگام مبارزه با کرونا خواند و از کمک های چین به ایران قدردانی کرد. سفیر چین نیز در توئیت دیگری در پاسخ به توئیت موسوی عنوان کرد که شایعات نمی توانند دوستی ایران و چین را از بین ببرند.

توافق جریان‌های شیعی بر سر جایگزین الزرفی

«حمید المعله» یکی از رهبران جریان حکمت عراق از نتایج دیدار عصر روز یکشنبه رهبران جریان‌های سیاسی شیعه در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح خبر داد.

المعله که به نزدیکی به عمار الحکیم شناخته شده است، گفت: «در این نشست که عمار الحکیم، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دوله القانون و هادی العامری حضور داشتند درباره حمایت از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات مصر برای تشکیل کابینه عراق به جای عدنان الزرفی توافق حاصل شد».

پایگاه خبری موازین نیوز نیز به نقل از منابع سیاسی عراق گفت که پیشنهاد نامزدی الکاظمی از سوی مقتدا صدر رهبر جریان صدر مطرح شده است.

این منابع گفتند که طی ساعات آتی، الزرفی کنار خواهد رفت و نامزد جدید نخست وزیری معرفی خواهد شد.

رسانه‌های الجزیره و المیادین نیز به نقل از منابع خود توافق میان جریان‌های اصلی شیعه در عراق بر سر جایگزین الزرفی را تایید کردند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساسی عراق، «عدنان الزُرفی»، نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. قرار بود الزرفی دیروز شنبه اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مساله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

 براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون است.