پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چرا آمریکا تحرکات نظامی خود در عراق را گسترش داده است؟!

چرا آمریکا تحرکات نظامی خود در عراق را گسترش داده است؟!

در ۴۸ ساعت گذشته، وضعیت امنیتی خاص و خطرناکی بر عراق حاکم بود؛ جایی که بسیاری از ناظران عراقی و بین المللی، خبر‌ها و گزارش‌هایی از حمله قریب الوقوع آمریکا به مواضع نیرو‌های مقاومت عراق ارائه دادند. ناظران نیز احتمال حمله آمریکایی‌ها را قریب الوقوع می‌دانند و معتقدند که واشنگتن عملیاتی از پیش طراحی شده برای حمله گسترده به مواضع حشدالشعبی در عراق در نظر دارد.

چرا آمریکا تحرکات نظامی خود در عراق را گسترش داده است!؟

تحریریه تابناک جهان: در ۴۸ ساعت گذشته، وضعیت امنیتی خاص و خطرناکی بر عراق حاکم بود؛ جایی که بسیاری از ناظران عراقی و بین المللی، خبر‌ها و گزارش‌هایی از حمله قریب الوقوع آمریکا به مواضع نیرو‌های مقاومت عراق ارائه دادند. ناظران نیز احتمال حمله آمریکایی‌ها را قریب الوقوع می‌دانند و معتقدند که واشنگتن عملیاتی از پیش طراحی شده برای حمله گسترده به مواضع حشدالشعبی در عراق در نظر دارد.

با این حال، برخی ناظران نیز بر این باورند که تحرکات نظامی آمریکا در عراق، نمایشی برای کسب دستاوردهای سیاسی در عراق است.

بر اساس این دیدگاه، آمریکا قصد دارد با نمایش یک تهدید گسترده و افزایش فشار بر نیروهای مقاومت و گروه های سیاسی شیعی در عراق، آن ها را وادار به پذیرش نخست وزیری عدنان الزرفی در عراق کند.

در این زمینه، کریم علیوی، عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق، هدف اصلی تحرکات اخیر آمریکا در این کشور را فشار برای نخست‌وزیر شدن عدنان الزرفی دانست و فاش کرد، اطلاعاتی در اختیار کمیسیون امنیت ملی پارلمان عراق است که حمایت الزرفی از عناصر جوکر را ثابت می‌کند.

چرا آمریکا تحرکات نظامی خود در عراق را گسترش داده است!؟

علیوی گفت: «آمریکا و اسرائیل مشغول هجمه رسانه‌ای به عراق هستند و احتمال دارد که حملات آمریکا، سیاستمداران مخالف این کشور در عراق را هدف بگیرد.»

این نماینده عراقی اعلام کرد، الزرفی از اقدامات عناصر جوکر‌های آمریکایی در استان نجف حمایت و او ماهانه مبالغی را به این عناصر پرداخت کرده است.

یک منبع پارلمانی دیگر عراق نیز تحرکات نظامی آمریکا را در راستای نخست‌وزیر کردن عدنان الزرفی می‌داند.

این منبع که به نام آن اشاره نشده است، گفت: پرواز‌های غیرمجاز آمریکایی‌ها بر فراز مقر‌های الحشدالشعبی و نیرو‌های امنیتی در بغداد، الأنبار، بابل و صلاح‌الدین، طرحی آمریکایی با هدف اعمال فشار بر فراکسیون‌های سیاسی جهت پذیرش الزرفی به عنوان نخست‌وزیر است.

وبگاه «المعلومه» به نقل از این منبع گزارش کرد که آمریکا از زبان تهدید نظامی در تلاش برای متقاعد کردن معترضان برای موافقت با کابینه الزرفی بهره می‌برد.

او افزود، آمریکا تمایل دارد که الزرفی به منصب نخست‌وزیری دست یابد و در حال حاضر نیز از او حمایت سیاسی می کند، چون با نخست‌وزیری الزرفی، آمریکا نیز می‌تواند منافع خود را که طی دو سال گذشته در عراق از هم پاشید، دوباره حفظ کند.

«برهم صالح»، رییس جمهوری عراق به درخواست تعدادی از نمایندگان پارلمان، الزرفی را در هفدهم مارس گذشته (۲۷ اسفند ۹۸) مامور تشکیل دولت کرد؛ امری که با اعتراض اغلب فراکسیون‌های شیعه مواجه شده است.

فراکسیون‌های بزرگ شیعه در پارلمان، پست نخست وزیری را طبق توافق سیاسی سهم شیعیان می‌دانند و اقدام رییس جمهوری را نقض قانون و توافق‌های سیاسی دانستند.

فراکسیون‌های شیعه درصدد طرح نامزد جایگزین الزرفی به برهم صالح هستند تا وی نیز به نوبه خود نامزد جدید را مامور تشکیل دولت کند.

با وجود اعتراضات فراکسیون‌های شیعه به مکلف شدن الزرفی، این چهره سیاسی همچنان به عنوان نخست وزیر مکلف در حال رایزنی برای تشکیل کابینه است.

گزارش منابع پارلمانی عراق حاکی است که تاکنون الزرفی در رایزنی هایش برای تشکیل کابینه و گرفتن رای اعتماد فراکسیون‌های عمده شیعه، توفیق چندانی نداشته است.

به طور کلی، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با نقل و انتقالات نظامی پُر حجم که پوشش رسانه‌های وسیعی داشته، درصدد هشدار به گروه‌های عراقی و عملیات روانی علیه آن‌ها هستند تا زمینه تشکیل کابینه الزرفی را فراهم کنند.

از سوی دیگر، دور از ذهن نیست که آمریکایی‌ها با نقل و انتقالات نظامی خود درصدد انجام حملاتی محدود علیه گروه‌های مقاومت عراق باشند تا هم ضربه‌های متحمل شده را بی پاسخ نگذاشته و هم اینکه درباره تداوم حملات علیه نظامیان آمریکایی هشدار داده باشند.