جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آسوشیتدپرس: سفر اسماعیل قاآنی به بغداد برای متحد کردن گروه‌های شیعه عراقی

آسوشیتدپرس: سفر اسماعیل قاآنی به بغداد برای متحد کردن گروه‌های شیعه عراقی

یک سیاستمدار ارشد شیعه در عراق می‌گوید که این نخستین آزمایش اسماعیل قاآنی برای متحد کردن گروه‌های شیعه عراقی است.
یک سیاستمدار ارشد شیعه در عراق می‌گوید که این نخستین آزمایش اسماعیل قاآنی برای متحد کردن گروه‌های شیعه عراقی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۳ فروردین به نقل از مقامات عراقی نوشت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، با هدف متحد کردن گروه‌های عراقی در روزهای اخیر به بغداد سفر کرده است.

رادیو فردا/ این اولین سفر قاآنی به عراق از زمان انتصاب او به فرماندهی نیروی قدس پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی آمریکاست.

این گزارش می‌گوید فرمانده نیروی قدس در شرایطی وارد فرودگاه بغداد شد که به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمام رفت‌وآمدها در سطح شهر و همین‌طور تمامی پروازها با مبدا و یا مقصد بغداد متوقف شده بود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که چون دولت عراق اين سفر را به طور رسمی اعلام نکرده است چهار مقام عراقی که خبر ورود قاآنی به بغداد را با این خبرگزاری در میان گذاشتند حاضر نشدند نام‌شان در گزارش قید شود.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، همراه با ابومهدی المهندس، یکی از رهبران شبه‌نظامیان شیعه عراق بامداد ۱۳ دی پارسال در حمله پهپادی آمریکا در اطراف فرودگاه بغداد کشته شد.

این حمله مناسبات واشنگتن و بغداد را تیره کرد و پارلمان عراق با تصویب قعطنامه‌ای که لازم الاجرا نیست خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شد.

اسماعیل قاآنی پس از ورود به فرودگاه بغداد تحت اقدامات امنیتی شدید و در کاروانی متشکل از سه خودرو فرودگاه را ترک کرد.

بیشتر در این باره:

ترامپ: ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در حال طراحی حمله‌ای غافلگیرانه علیه آمریکا هستند

قاسم سلیمانی به داشتن قابلیت‌های ویژه‌ در رفع اختلافات گروه‌های عراقی شهرت داشت و بارها با هدف حل بن‌بست در مناسبات گروه‌های عراقی و رسیدن به توافق‌های مهم به بغداد سفر کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌افزاید اما اکثر مقامات عراقی به دلیل عدم تسلط اسماعیل قاآنی به زبان عربی و نداشتن مناسبات شخصی با سیاستمداران مهم، در توانایی او برای ایجاد توافق بین گروه‌های مختلف تردید دارند.

یک سیاستمدار ارشد شیعه گفت: «این اولین آزمایش او برای متحد کردن گروه‌های شیعه است».

سفر قاآنی به عراق در شرایطی انجام می‌شود که تلاش‌های عدنان زرفی، نامزد مقام نخست‌وزیری، برای تشکیل دولت جدید با مخالفت صاحبان قدرت سیاسی و بروز اختلافات شدید در بین گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی مواجه شده است.

همزمان افت شدید بهای نفت و پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا به اقتصاد عراق شدیدا لطمه زده است.

محمد علاوی، نامزد قبلی مقام نخست‌وزیری، پس از چند هفته تلاش ناموفق به دلیل مخالفت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد.

کارشناسان می‌گویند در فقدان کاریزمای قاسم سلیمانی، حکومت ایران برای متحد کردن گروه‌های شیعه باید روش‌های دیگری به کار بگیرد.

رناد منصور، از پژوهشکده چتم هاووس در لندن، می‌گوید: «حکومت ایران هنوز در عراق نیرومند است و قاآنی برای ایجاد اتحاد در میان رهبران گروه‌های سیاسی شیعه که اکنون به شدت دچار اختلاف هستند باید از تهدید هم استفاده کند».

مانور دادن در صحنه سیاست عراق پس از کشته شدن قاسم سلیمانی دشوارتر و اختلافات بین گروه‌های مختلف شیعه و همین طور گروه‌های کرد تشدید شده است.

رناد منصور افزود: «تعداد افراد و گروه‌هایی که سهیم شدن در قدرت را حق خود می‌دانند افزایش یافته و رقابت بین آنها تشدید شده است».

جبهه فتح که در انتخابات پارلمانی مه ۲۰۱۸ پس از «السائرون» به رهبری مقتدی صدر بیشترین رای را به دست آورده است به شدت با نخست‌وزیری عدنان زرفی مخالف است. جبهه فتح به رهبری هادی عامری متشکل از احزاب و گروه‌هایی است که با شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران روابط نزدیکی دارند.

«السائرون» ابتدا از عدنان زرفی حمایت کرده بود ولی اکنون به صف مخالفان او پیوسته است.

به گفته مقامات عراقی، اسماعیل قاآنی در سفرش به بغداد با رهبران گروه‌های شیعه اصلی از جمله هادی عامری، نوری المالکی و عمار حکیم و همین طور برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، دیدار کرده است.