پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ! فائزه هاشمی:  خمینی گفت حجاب اجباری نمی‌شود/ انگلیس به دنبال تعامل سازنده با ایران است!

از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ! فائزه هاشمی:  خمینی گفت حجاب اجباری نمی‌شود/ انگلیس به دنبال تعامل سازنده با ایران است!

فائزه هاشمی چندی پیش گفته بود:«از رویکرد مسیح علینژاد خوشم می آید…به نظرم مسیح علینژاد با شجاعت ایستاده و کارهای خوبی هم در جهت احقاق حقوق زنان می کند».

سرویس سیاست مشرق – از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی می توان استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

ویژه های مشرق 11 فروردین

*******

** فائزه هاشمی: خمینی مخالف حجاب اجباری بود

«فائزه هاشمی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «اگر قرار است فارغ از تعصبات و مدل احساسی و آرمان‌گرایانه، نقش امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب را بررسی کنیم و تأثیری که بر فعالیت زنان در آن دوره گذاشت را مورد قضاوت قرار دهیم، ایشان چه تاثیری بر فعالیت زنان داشته است» گفت: «تا حدودی موافقم ضمن اینکه نمی شود آنچه ایشان می‌اندیشید و آنچه جمهوری اسلامی کرد را از هم جدا کرد. بالاخره جمهوری اسلامی زاییده تفکرات ایشان به عنوان رهبر انقلاب بود. اما اعتقاد ندارم حرف‌هایی که از آن زمان زده می‌شد بر اساس اعتقادشان نبود. مثلاً اگر آقای خمینی گفت حجاب اجباری نمی شود بر اساس اعتقادش بود بعدها مسیر عوض شد منظورم این است که این حرف ها بر اساس باور ایشان بود، اما وقتی قدرت مطلق می شود افراد دور آدم را می گیرند و زمزمه‌های می‌شود، تلقیناتی که می کنند و حرف‌هایی که زده می‌شود، چنین نتایجی خواهد داشت. یکی از دلایلی که فیلسوف و نظریه پرداز ها با تمرکز قدرت مخالفند همین است به نظرم می‌توانیم بگوییم این‌ها نتیجه قدرت مطلق و حمایت‌های ما مردم است که بدون تعقل و واقع‌بینی و با یک روحیه انقلاب همه چیز را تایید می کردیم. وقتی کسی نباشد که من را نقد کند و اگر کسی من را نقد کند با او برخورد شود بعد از مدتی فکر خواهم کرد هر چیزی که می‌گویم درست است و در مسیر نادرست قوی تر و قوی تر جلو خواهم رفت».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«من معتقدم اگر دختران بروند استادیوم، فضای استادیوم‌ها اخلاقی می‌شود و این همه فحاشی و درگیری‌ها نخواهد بود. فضا تلطیف می‌شود و اعتدال را به جامعه باز می‌گرداند».

فائزه هاشمی در این مصاحبه مدعی شده است که امام خمینی(ره) مخالف حجاب اجباری بودند. رهبر معظم انقلاب- ۱۷ اسفند ۹۶- با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر مخالفت امام با حجاب اجباری فرمودند:«آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما می‌بینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئله «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام که فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همه‌ی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ی منکرات، امام همین‌جور محکم ایستاد».

فائزه هاشمی که ادعای مخالفت امام با حجاب اجباری را مطرح کرده است، چندی پیش در یک مصاحیه گفته بود:«از رویکرد مسیح علینژاد(خبرنگار فراری و فعال ضدایرانی مقیم آمریکا که بر ترویج بی حجابی و بی بندوباری در میان دختران و زنان ایرانی متمرکز است) خوشم می آید…به نظرم مسیح علینژاد با شجاعت ایستاده و کارهای خوبی هم در جهت احقاق حقوق زنان می کند».

چندی پیش یکی از فعالین رسانه ای در مطلبی نوشت:«گزاره حجاب اجباری اشتباه است. آیا روزه اجباری است؟! نه! پس حجاب هم اجباری نیست. حجاب یک امر مسلّم دینی است…ما حجاب اجباری نداریم، بلکه قانون حجاب داریم. وقتی گزاره های دینی در روندی دموکراتیک، مبنای قانون شد، الزام حقوقی پیدا می کند».

واقعیت این است که پوشش، یک مقوله اجتماعی است و نه شخصی. به همین منظور، مسئله پوشش در همه کشورها تبدیل به قانون شده است و صرفا حدود و حداقل های این قانون در هر کشور متفاوت است. بر همین اساس، مسئله حجاب و پوشش در ایران، صرفا در حدود با سایر کشورها متفاوت است. وقتی مسئله ای تبدیل به قانون شد نیز طبیعتا برای همه الزام آور است.

فائزه هاشمی و همقطاران وی بارها ژست حمایت از حقوق زنان به خود گرفتند، اما همین جماعت، پیشنهاد سخیف عقیم کردن زنان کارتن خواب و همچنین حمایت تمام قد از «محمد علی نجفی»- فعال سیاسی اصلاح طلب- در ماجرای قتل «میترا استاد» و قهرمان سازی از قاتلِ یک زن را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

فائزه هاشمی مدعی شده است که حضور زنان به عنوان تماشاچی در بازی مردان، فضا را تلطیف کرده و اعتدال را به جامعه باز می گرداند!.خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا – خرداد ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «باید اجازه داد زنان به ورزشگاه‌ها بیایند تا هم فحش بدهند و هم فحش بشنوند»!؛ روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز- مهر ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «اگر زنان به تماشای بازی مردان نروند دچار بحران روحی و روانی می‌شوند»!

متاسفانه، نگاه اصلاح طلبان به موضوع زنان، نگاهی جنسیت زده و ابزاری است.

** انگلیس به دنبال تعامل سازنده با ایران است

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت:«سیاست انگلیس در قبال ایران، هم نقاط اشتراک با موضع دولت دونالد ترامپ داشته و هم نقاط افتراق. لندن از سیاست ضرورت حفظ و تضمین کارکرد برجام حمایت می‌کند که این نقطه اصلی افتراق آنها بوده است. در عین حال دولت انگلیس به مثابه دولت آمریکا از سیاست‌های منطقه‌ای و توسعه برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده است. به طور روشن تر باید گفت دولت انگلیس و آمریکا در محتوای نگرانی خود در خصوص برنامه هسته‌ای و موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران نگرانی های نسبتا مشترکی دارند اما درخصوص نحوه پیگیری این نگرانی برای رفع آنها توافق ندارند».

بعیدی نژاد در ادامه گفت:«سیاست آمریکا ترک برجام و اتخاذ سیاست فشار حداکثری برای تغییر نظام ایران است. ولی سیاست انگلیس مانند دو کشور دیگر بزرگ اروپایی یعنی فرانسه و آلمان حفظ برجام و تعامل سازنده با ایران برای کاهش اختلاف و تنش است که تفاوت زیادی را هم در سیاست های آنها با ایران ایجاد کرده است».

مقامات ارشد وزارت امور خارجه و حامیان سیاست خارجی دولت روحانی در مواجهه با غرب، دو اشتباه فاحش را بارها تکرار کرده اند. یکی اینکه ساختار حاکمیتی آمریکا را به «دموکرات های خوب و جمهوری خواهان بد»! تقسیم کرده و دیگری اینکه، کشورهای زورگوی غربی را به «اروپای خوب و آمریکای بد»! تقسیم کرده اند.

برخلاف ادعای آقای بعیدی نژاد، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان، در مسئله ایران، کاملا همصدا و همراستا با آمریکا هستند. برای نمونه وقتی دولت تروریست آمریکا در اقدامی جنایتکارانه، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند، مقامات ارشد انگلیسی، فرانسوی و آلمانی از این اقدام شنیع دفاع کردند!

انگلیس، فرانسه و آلمان در مسئله برجام نیز کاملا با آمریکا همصدا بوده و به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکردند.

تروئیکای اروپایی با گستاخی اعلام کرده اند که ایران باید فرمول برجام را در صنعت موشکی و قدرت منطقه ای و دیگر مولفه های قدرت خود نیز اعمال کند.

تروئیکای اروپایی در کنار آمریکا، رکورد دار نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم و پولشویی و اقدامات جنایتکارانه در اقصی نقاط جهان هستند، اما با گستاخی ایران را متهم می کنند. متاسفانه مقامات ارشد  وزارت خارجه نیز با رویکرد منفعلانه و تحقیرآمیز موجب شده اند که جای طلبکار و بدهکار عضو شود!

** دولت روحانی،بدشانس ترین دولت پس از انقلاب است

ویژه نامه نوروزی روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:«اولین بار بهزاد نبوی بود که گفت اگر دولت سیدمحمد خاتمی هر ۹ روز یک بحران داشت دولت حسن روحانی هر ۹ ساعت با یک بحران مواجه است. تعبیری دقیق که مرور حوادث ۶ سال اخیر آن را ملموس می‌کند…دولت حسن روحانی تقریباً در شش سال گذشته هر ۵۰ روز با یک بلای طبیعی دست به گریبان بوده و بیش از ۷۰ حادثه طبیعی را از سر گذرانده است. از این رو شاید بتوان به او لقب بدشانس‌ترین دولت را داد، از سیل های بی سابقه تا آوار زلزله ها و از خشکسالی تا سرمازدگی محصولات کشاورزی یا حتی شیوع یک ویروس آسیای شرقی».

در ادامه گزارش آمده است:«اما تنها حوادث طبیعی نبود که باعث شد دستاوردهای دولت هر روز کوچک تر و اندک تر از پیش به نظر بیاید .کارشکنی ها و شاید اقدامات گروه‌های فشار و دولت در سایه به خصوص از دی‌ماه سال ۹۶ شرایطی بر دولت تحمیل کرد که شاید بتوان آن را نقطه عطفی برای شروع سیر نزولی در عملکرد دولت دانست».

چندی پیش روزنامه آرمان در انتقاد از سرپوش گذاشتن اصلاح طلبان بر کارنامه ضعیف دولت نوشته بود:« می‌گویند رئیس‌جمهور روحانی بدشانس است. ترامپ، سیل، زلزله و ملخ همه از نشانه‌های بدشانسی حسن روحانی است! اما آیا واقعاً می‌شود سرنوشت یک کشور را به شانس گره زد؟ نه؛ اداره کشور هیچ ارتباطی با شانس ندارد. امور تنها با تدبیر و عقلانیت اداره می‌شود و به‌سمت پیشرفت حرکت می‌کند…شانس هیچ جایی در ایفای وظیفه دولتمردان ندارد. نه‌تنها روحانی بلکه هر رئیس‌جمهور دیگری هم دچار این حوادث می‌شد، نمی‌شد او را بدشانس نامید. لطفاً بی‌تدبیری را بدشانسی ننامیم».

این روزنامه اصلاح طلب ضمن انتقاد به رفتار غلط همقطاران خود در سرپوش گذاشتن بر قصور و تقصیرهای دولت روحانی، تاکید کرده بود که ریشه مشکلات کشور، بی تدبیری و سوءمدیریت است و نه شانس و اقبال.

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب اصلاح طلب کارگزاران چندی پیش گفته بود:«بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

«محمد رضا عارف» عضو فراکسیون امید مجلس نیز پیش از این گفته بود:«مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم».