پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شکست  موشک جدید یمن در برابر به‌روزترین نسخه پاتریوت برای پدافند عربستان در آسمان ریاض /

شکست  موشک جدید یمن در برابر به‌روزترین نسخه پاتریوت برای پدافند عربستان در آسمان ریاض /

ا دعاهای عاری از واقعیت رسانه های تبلیغاتچی رژیم ملاهای ورشکسته از درهم شکسته شدن حمله موشکی حوثیهای یمن به آسمان ریاض و جیزان!

ریاض

یاوه گویان رژیم ملاها مدعی شده اند که “به نظر میرسد ارتش یمن با شلیک موشکی جدید و پر سرعت که رهگیری آن برای پدافند عربستان بسیار دشوار است پیامی مهم را به دشمن سعودی ارسال کرده باشد.”؟!!!

یاوه بافیهای سرویس جهان مشرق _ شب گذشته یگان موشکی انصارالله یمن حملاتی را از طریق موشک‌های بالستیک خود به شهرهای ریاض و جیزان انجام داد. رسانه‌های وابسته به سعودی مدعی رهگیری و انهدام موشک‌ها پیش از رسیدن به اهداف خود هستند اما بررسی فیلم و تصاویر منتشر شده نشان میدهد حداقل یکی از دو موشک شلیک شده به سوی ریاض، به هدف اصابت کرده است.در میان تمام تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از حمله موشکی شب گذشته، یک مورد شدیدا جلب توجه می‌کند. در این فیلم که توسط منابع محلی ضبط و منتشر شده است پدافند هوایی عربستان ۲ تیر موشک رهگیر پاتریوت را به سمت موشک بالستیک یمنی شلیک میکند اما به شکل عجیبی موشک‌های رهگیر با فاصله قابل توجهی از کنار هدف عبور کرده و به نظر میرسد موشک یمنی به راحتی به هدف خود اصابت میکند.

فیلم لحظه ناکامی موشک‌های پاتریوت در رهگیری موشک بالستیک یمنی

نکته مهم دیگر اختلاف سرعت پرتابه‌ها با یکدیگر است. در حالی که در فیلم‌هایی که در گذشته از شلیک موشک‌های یمنی و رهگیری توسط پدافند عربستان منتشر می‌شد به نظر می‌رسید سرعت موشک‌های یمنی به هنگام شیرجه نهایی حداکثر ۳ تا ۴ ماخ و کمتر از سرعت موشک‌های پاتریوت باشد، در فیلم فوق به شکل عجیبی سرعت موشک بسیار زیاد بوده و قطعا سریعتر از رهگیرهای شلیک شده سعودی بوده است.

فلش زرد: مسیر عبور موشک‌های پاتریوت
فلش صورتی: موشک یمنی

«یحیی سریع» در این بیانیه اعلام کرد که اهداف حساسی در ریاض در عربستان با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپادهای «صماد۳» هدف قرار گرفته است.

ارتش یمن با شلیک موشک جدید و پر سرعت خود که رهگیری آن برای پدافند عربستان بسیار دشوار است، پیامی مهم را به دشمن سعودی ارسال کرده است. «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن پنجشنبه هفته گذشته در سخنانی به مناسبت پنجمین سالروز آغاز جنگ یمن، اعلام کرد که دولت سعودی در ششمین سال جنگ شاهد «غافلگیری‌های» زیادی خواهد شد.

نخستین استفاده رسمی عربستان از پاتریوت مدل PAC۳

سیستم‌های پدافندی پاتریوت ساخت شرکت Raytheon امریکا ، ستون فقرات پدافند هوایی ارتش عربستان را تشکیل می‌دهند. ارتش سعودی کاربر سه نسخه از این سامانه پدافندی است : مدل PAC۲ ، PAC۲GEM و به تازگی مدل PAC۳. دو مدل این نخست در دهه ۹۰ و ابتدای دهه اول ۲۰۰۰ به تعداد حدود ۱۹۰۰ تیر توسط ارتش عربستان خریداری شدند.

اما سعودی‌ها برای تکمیل توان ضد بالستیک خود دست به خرید نسخه PAC۳ پاتریوت زدند .

در تاریخ ۱ اکتبر ۲۰۱۴ قرارداد خرید ۲۰۲ تیر موشک پاتریوت نسخه پک ۳ امضا شد و در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵ قرارداد خرید ۶۰۰ تیر موشک دیگر از این نسخه نیز امضا شد. بر خلاف نسخه PAC۲ که بردی حدود ۱۶۰ کیلومتر دارد و برای مقابله با طیف متنوعی از اهداف طراحی شده، نسخه پک۳ به شکل تخصصی برای مقابله با اهداف بالستیک توسعه یافته و دارای ابعاد کوچکتر و البته تعداد بیشتر در هر لانچر (۱۶ عدد نسبت به ۴ تیر در پک۲) است و بردی حدود ۲۰ کیلومتر دارد. در واقع عربستان این نسخه را برای مقابله با موشک‌های میانبرد ایرانی که سرعت و ارتفاع اوج بیشتری دارند خریداری کرده بود. هر تیر موشک پاتریوت نسخه PAC۳ حدود ۴ میلیون دلار قیمت دارد.

تصویر ماهواره‌ای از استقرار نسخه PAC۳ در اطراف شهر ریاض

تصاویری که از بقایای لاشه موشک‌های پاتریوت شلیک شده در شب گذشته منتشر شده نشان میدهد به طور قطعی و مستند از نسخه PAC۳ که حدود ۱ سال است عملیاتی شده استفاده شده بود. اما ظاهرا این سامانه در نخستین تجربه عملیاتی خود با سورپرایز موشکی انصارالله و پرتابه‌ای با سرعت باور نکردنی مواجه شده است.

بقایای موشک پدافندی پاتریوت PAC۳
به فلش‌های نارنجی توجه کنید.
موشک پاتریوت PAC۳
فلش‌های نارنجی رنگ و مقایسه با تصویر بالا.

موشک‌های رهگیر نسخه پک۳ حدود ۴ ماخ سرعت دارند، در حالیکه در فیلم منتشر شده مشخص است سرعت موشک یمنی که از کنار رهگیرهای شلیک شده عبور میکند بسیار زیادتر و حتی شاید تا ۲ برابر سرعت موشک پاتریوت باشد. به نظر می‌رسد همین سرعت زیاد موجب شده تا سامانه پاتریوت در تشخیص موقعیت نهایی موشک دچار خطای فاحش و ناکامی در رهگیری شود.

پیام مهم مقاومت مردمی یمن به دشمن سعودی

حدود ۵ سال قبل بود که ائتلاف عربی با هدف نابودی انقلاب مردمی جنبش انصارالله به این کشور حمله کرد. بسیاری از منابع و تحلیلگران با توجه به ارتش‌های مجهز عربستان و امارات از چند هفته تا چند ماه را برای تصرف کل یمن و شکست کامل انصارالله زمانبندی می‌کردند اما نیروهای مردمی یمن حال پس از ۵ سال از آغاز جنگ نه تنها بخش عمده‌ای از خاک این کشور را آزاد کرده و بر روی زمین دشمن متجاوز را کاملا عاجز و ناتوان نشان داده‌اند، بلکه همچنان با استفاده از توان راهبردی موشکی خود ارتش متجاوز سعودی را حتی از تامین امنیت پایتخت خود ریاض نیز ناتوان گذاشته‌اند.

با توجه به شلیک موشک جدید نیروهای مسلح یمنی، احتمالا به زودی شاهد رونمایی از آن مشابه با دستاوردهای پدافندی این کشور خواهیم بود.