شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نزاع‌های سیاسی پشت پرده بر سر پست نخست وزیر در عراق/

نزاع‌های سیاسی پشت پرده بر سر پست نخست وزیر در عراق/

دبی-العربیه.نت فارسی   نیروهای سیاسی و احزابی که در انتخاب نامزد پست نخست وزیری در عراق نقش ایفا می‌کنند، از چند روز پیش وارد جلسات بسته و نزاع سیاسی شدیدی شدند آخرین این جلسات مخفیانه که پشت درهای بسته در پایتخت عراق، بغداد برگزار شد، روز دوشنبه بود که برای راضی کردن گروههای وابسته به ایران بر توافق به گزینه برهم صالح یعنی عدنان الزرفی برای نخست وزیری عراق حساب صورت گرفت.این جلسه دو روز پس از دو جلسه طولانی که تعدادی از رهبران فراکسیون‌های سیاسی مخالف گزینه برهم صالح رئیس جمهوری عراق برای مامور کردن عدنان الزرفی به پست نخست وزیری این کشور پس از کناره گیری محمد توفیق علوی و عدم موفقیت وی در تشکیل دولت هستند.

گروهایی که از پشتیبانی ایران برخوردار هستند یا حداقل اینگونه توصیف می شوند، عبارتند از ائتلاف «الفتح» به رهبری هادی العامری که جناح سیاسی حشد الشعبی را نمایندگی می‌کند. همچنین ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق است که از نزدیکان تهران به شمار می‌برد. علاوه بر این 2 برخی دیگر از فراکسیون‌های وابسته ب ائتلاف البناء و دیگر جناح های مسلح مرتبط با ایران که ارتباط ایدئولوژی با ایران دارند و بخشی از پروژه ایران در عراق به شمار می روند.

در همین زمینه، دو جلسه در خانه عمار الحکیم رهبر ائتلاف «حکمت» برگزار شد. اولین جلسه شامل بیشتر گروههای شیعیان به استثنای ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر بود. جلسه دوم یک روز بعد برگزار شد ، این نشست شامل ائتلاف سائرون و دیگر گروههای شیعه عراق شده بود.

منابع حاضر در جلسه اول گفتند که افراد جمع شده تأکید کردند که مخالفت خود را به برهم صالح رئیس جمهوری عراق در رابطه با انتساب الزرفی اعلام خواهند کرد. آنها همچنین بر لزوم رعایت و اجرای قانون اساسی مبنی بر ضرورت انتخاب نخست وزیر از طریق بزرگترین ائتلاف پارلمان تاکید کردند.

اما در سومین جلسه که دیروز برگزار شد، منابع مطلع فاش کردند که رهبران و روسای جناح های شیعه شرکت کننده موافقت کردند که نامزد جایگزینی برای الزرفی تعیین کنند آنها در باره یک استاد دانشگاه بدون ذکر نام مشخصات او به توافق رسیده بودند.

علاوه بر گروههای سیاسی طرفدار ایران برخی از نمایندگان مستقل نیز با عدنان الزرفی نیز مخالفان آنها به دلیل عدم عملکرد رئیس جمهوری عراق به ابزاری که قانون اساسی برای انتخاب نخست وزیر در نظر گرفته است.

اما رئیس جمهوری عراق نیر در توجیه این گزینه خود می‌گوید عراق در وضعیت طبیعی به سر نمی برد که انتخاب نخست وزیری از طریق پارلمان صورت بگیرد علاوه بر این از نظر قانون اساسی هنگامی که ائتلاف‌های سیاسی پارلمان بر گزینه توافق نکنند رئیس جمهور حق دارد یا خود پست نخست وزیری را تصدی کند تا انتخابات زودهنگام پارلمانی صورت گیرد یا گزینه را انتخاب کند و به پارلمان معرفی کند.