شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » تا زمان کنترل بیماری‌های ویروسی تنفسی، پروبیوتیک مفید در “ماست سون” /

تا زمان کنترل بیماری‌های ویروسی تنفسی، پروبیوتیک مفید در “ماست سون” /

تا زمان کنترل بیماری‌های ویروسی تنفسی، یک پروبیوتیک مفید به ماست سون اضافه می‌شود

باکتری‌های پروبیوتیک با کمک به افزایش آنتی‌بادی‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فعالیت آنزیم‌هایی که پیش‌سرطان‌زاها را به سرطان‌زاهای فعال تبدیل می‌کنند، احتمال ابتلای ما به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. در روزهایی که اپیدمی بیماری‌های ویروسی تنفسی سلامت افراد را به شکلی جدی تهدید می‌کند، می‌توان با افزودن برخی از پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی، احتمال درگیر شدن بدن با ویروس‌ها را کمتر کرد. نگرانی از سلامت عمومی، اصلی‌ترین دلیل اضافه شدن باکتری مفید L.casie به ماست سون کم چرب بود و تا برطرف نشدن کامل نگرانی در مورد ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی، این باکتری به ترکیب سون کم‌چرب افزوده می‌شود. برای آگاهی از اینکه لاکتوباسیلوس کازئی چیست و چه تاثیری بر بدن می‌گذارد.

 لاکتوباسیلوس کازئی چیست؟

سازوکار پاک کنندگی این باکتری عبارتست از تولید مواد ضد میکروبی و ایجاد رقابت با میکروارگانیسم های مُضرّ برای جذب غذا و چسبیدن به سطوح ویژه در روده. لاکتوباسیلوس کازئی از طریق کاهش غلظت مدفوعی آنزیم‌ها و نمک‌های صفراوی و کاهش جذب موتاژنهای مضر که عامل سرطان روده بزرگ (کولون) هستند، نقش موثری در پیشگیری از بیماری‌ها ایفا می‌کند. به‌طور طبیعی روده از طریق یکسری از آنزیم‌ها، پیش سرطانزاها را به سرطانزاهای فعال تبدیل می‌کند، ولی لاکتوباسیلوس کازئی سبب کاهش فعالیت این آنزیم‌ها شده و مانع تبدیل پیش سرطانزاها به سرطانزاهای فعال می‌شود.

لاکتوباسیلوس کازئی گونه‌ای است که به عنوان باکتری مهارکننده سلول‌های سرطانی شناخته شده و مکانیسم آن در بدن شامل اثر مستقیم در محدودسازی تومورزائی و توانایی سرکوب تومورها است. از دیگر عملکردهای آن فعالیت ضد جهشی است. اسیدهای تولید شده در این فراورده در برابر طیف وسیعی از مواد جهش‌زا فعالیت ضد جهشی از خود نشان می‌دهد. در میان اسیدهای مختلف، اسید بوتیریک فعالیت ضد جهشی بالاتری نسبت به سایر اسیدها برخوردار است. اسید بوتیریک مانع از سرطان‌زایی بر روی ژن‌های سلولی می‌شود.

چطور این باکتری پروبیوتیک به سلامت ما کمک می‌کند؟

این باکتری پروبیوتیک باعث افزایش آنتی بادی‌های واکسن آنفولانزا و بهبود پاسخ های سیستم ایمنی بدن و پایداری و مقاومت در برابر آنفولانزا و دیگر بیماری های مسری می‌شود. این باکتری پروبیوتیک در پیشگیری و درمان بیماریهای کبدی نیز نقش موثری دارد. بدین صورت که از طریق کاهش فعالیت اوره آز باکتریایی سبب کاهش آمونیاک و کاهش pH شده و همچنین با کاهش نفوذپذیری روده از جذب آمونیاک می‌کاهد.

افزایش آمونیاک خون در بعضی از بیماری های کبدی نارسایی کبد، مسمومیت با اوره رخ می دهد و منجر به ضایعات مغزی و عصبی در بیمار می‌شود. به علاوه از جذب سموم جلوگیری کرده و باکاهش جذب آمونیاک و سموم سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شده در نتیجه به درمان و پیشگیری از بیماریهای کبدی کمک می‌کند.

در اثر عملکرد این باکتری اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می شود که سنتز کلسترول را در کبد متوقف و سبب حرکت کلسترول پلاسما به کبد می‌شود. همچنین این باکتری از طریق ممانعت اتصال کلسترول به نمکهای صفراوی از جذب آن جلوگیری و باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.