جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حملات آمریکا درعراق؛ حركتى متفاوت و نقض حاکمیت ملی عراق/بیانیه ارتش عراق درباره تجاوز اخیر جنگنده‌های آمریکایی/

حملات آمریکا درعراق؛ حركتى متفاوت و نقض حاکمیت ملی عراق/بیانیه ارتش عراق درباره تجاوز اخیر جنگنده‌های آمریکایی/

بیانیه ارتش عراق درباره حمله روز جمعه جنگنده‌های آمریکایی

به گزارش مشرق به نقل از السومریه نیوز، مرکز اطلاع رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در حملات هوایی بامداد جمعه خود به چهار استان عراق، تنها پایگاه‌های حشد شعبی را هدف قرار نداد.

مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه خود درباره حمله بامداد جمعه آمریکا در چهار استان عراق اعلام کرد که این حملات علیه مواضع حشد شعبی، یگان‎های واکنش سریع و کماندوهای تیپ ۱۹ ارتش صورت گرفت. این حملات راس ساعت 1:15 بامداد جمعه به وقت محلی صورت گرفت که در آن علاوه بر مواضع حشد شعبی، پایگاه‌های یگان‌های واکنش سریع و کماندوهای تیپ 19 ارتش عراق نیز هدف قرار گرفت.حملات جنگند های آمریکا در چهار منطقه جرف الصخر، المسیب، النجف و الاسکندریه انجام شد.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ضمن تایید حمله هوایی این کشور به مواضع حشد شعبی در مناطق مختلف عراق اعلام کرد که این حملات توسط جنگنده‌ها صورت گرفت.

منبع: تسنیم

BBC News فارسی/ در بیانیه فرماندهی ستاد مشترک عراق آمده که در حملات هوایی شب گذشته شش نفر، سه سرباز، دو پلیس و یک غیرنظامی عراقی کشته و ۱۲ نفر مجروح شده‌‌اند.بخشی از فرودگاه در حال احداث شهر کربلا هم تخریب شده است.پیشتر وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای خبر داده بود که ارتش این کشور عصر دیروز به تاسیسات گروه شبه‌نظامی کتائب حزب‌الله در عراق حمله کرده است.آمریکا می‌گوید که این حملات به تلافی حمله شبه نظامیان به پایگاه تاجی بوده که در اثر آن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.دولت عراق با این حملات مخالف است و آن را نقض حق حاکمیت ملی و مسبب افزایش تنش‌ها در منطقه می‌داند.

حملات آمریکا درعراق؛ حركتى متفاوت و استثنايى

نفیسه کوهنورد، بی‌بی‌سی فارسی، بغداد

حمله ديشب آمريكا به مواضع كتائب حزب‌الله و چند گروه مسلح شيعه ديگر نزديك به ايران متفاوت و استثنايى بود. این هدف‌ها بيشتر در مناطقى بودند كه حتى در زمان جنگ با داعش، دولت عراق این مناطق را براى هواپيماها و پهپادهاى نيروهاى ائتلاف به رهبرى آمريكا “منطقه پرواز ممنوع” اعلام كرده بود، چرا كه در اين نواحى، بيشتر نيروهاى مسلح شيعه غالبا با پشتيبانى ايران فعاليت داشتند و دارند. نيروهايى كه خيلى از مواقع مشاوران نيروى سپاه قدس ايران نيز آنها را همراهى مى‌كنند.در اوج جنگ با داعش بيم آن مى‌رفت كه اگر نیروهای ائتلاف اجازه پرواز بر اين مناطق را داشته باشد ممكن است آمريكا از فرصت استفاده كرده و آنها را هدف قرار دهد.حمله دیشب اما به نظر می‌رسد نه فقط با هدف تلافى راكت‌باران پايگاه تاجى كه براى پيشگيرى از حمله‌هاى احتمالى آتی به پايگاه‌هاى ائتلاف صورت گرفته است.گروه‌هاى مسلح نزديك به ايران مانند حركت نجبا و كتائب حزب‌الله چند هفته پيش هشدار دادند كه عراقی‌هايى كه با نيروهاى آمريكايى همكارى مى‌كنند تنها تا پانزده مارس يعنى پس فردا فرصت دارند تا همكاريشان قطع كنند چرا كه به گفته اين گروه‌ها ساعت صفر عمليات عليه “اشغالگران آمريكايى” فرا می‌رسد.با اینکه شب گذشته جت‌هاى ائتلاف ضد داعش در عمليات شركت نداشتند و جنگنده‌ها از كشور سومى در منطقه به پرواز درآمده بودند، فشار و تهديدها عليه نيروهاى ائتلاف در عراق دو چندان خواهد شد بويژه آنكه پس از كشته شدن قاسم سليمانى فرمانده نيروهاى قدس سپاه و ابو مهدى مهندس فرمانده ارشد حشد شعبى در حمله پهپادى آمريكا در بغداد، پارلمان عراق راى به خروج نيروهاى خارجى از اين كشور داده بود.حشد شعبى بخشى از نيروى رسمى نظامى عراق و تحت فرماندهى نخست وزير اين كشور هستند و حمله به آنها به نوعى مى‌تواند هدف قراردادن نيروهاى كشور ميزبان تعبير شود.آمريكا مى‌گويد تنها مواضع كتائب حزب‌الله را در انتقام كشته شدن دو آمريكايى و يك بريتانيايى در حمله راكتى به پايگاه تاجى، هدف قرار داده است. به گفته واشنگتن اين گروه با نيروهاى رسمى حشد شعبى همكارى نمى‌كند.توجيه طرف‌ها در تحولات اخير هرچه باشد عراق وارد فصل جديدى از بحران شده، بحرانى كه در حال اوج گرفتن است و نشانه فروکش کردن تنش دستكم در آينده نزديك ديده نمى‌شود.

حمله “دفاعی” آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفته بود برای کاهش توانایی کتائب حزب‌الله به “پنج انبار سلاح” این گروه حمله کرده چرا که این سلاح‌ها علیه نیروهای ائتلاف ضدداعش استفاده می‌شدند.شبکه المیادین حزب‌الله لبنان گزارش می‌دهد که یک فرودگاه در حال ساخت در جرف الصخر در شمال کربلا هم هدف قرار گرفته است.پنتاگون این حملات را دفاعی توصیف کرد و گفت واکنشی بوده به گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران که به نیروهای ائتلاف حمله می‌کنند.در پی این حمله بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، طی بیانیه ای هشدار داد “آنهایی که بخواهند به نیروهای مسلح ما آسیب وارد کنند انتظار یک واکنش محکم را داشته باشند.اعضای ائتلاف در عراق دوشادوش یکدیگر ایستاده‌اند. نیروهای ما با هم همکاری دارند تا به این کشور برای مقاومت در مقابل فعالیت شرورانه تروریست‌ها کمک کنند.وقتی به ما و دیگران حمله می‌شود ما حق دفاع را برای خود محفوظ می‌دانیم.”

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا دیروز گفت که مسببان حمله به پایگاه تاجی “از مجازات نخواهند گریخت.”

آقای اسپر گفت با دونالد ترامپ صحبت کرده و آقای ترامپ به او اختیار داده واکنش لازم را نشان دهد.

سابقه تنشها

آمریکا روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در حمله‌ای راکتی به پایگاهی در عراق، سرفرماندهی گردان‌های کتائب حزب‌الله عراق در شهر مرزی قائم در استان انبار را بمباران کرد که ۲۵ کشته به جا گذاشت.

کتائب حزب‌الله عراق از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق است.در اعتراض به حملات آمریکا به مواضع حزب‌الله عراق روز بعد عده‌ای به سفارت آمریکا در بغداد یورش بردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توییتی ایران را به سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد متهم کرد.آمریکا روز سوم ژانویه کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد که به مرگ او و چند نفر ایرانی و عراقی دیگر از جمله ابومهدی مهندس از فرماندهان حشد شعبی منجر شد.ایران در واکنش روز ۸ ژانویه پایگاه عین الاسد را که محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق است موشک باران کرد که هرچند کسی در آن کشته نشد اما آمریکا می گوید موج انفجار بیش از صد پرسنل نظامی این کشور را دچار ضربه مغزی خفیف کرده است.سپاه پاسدران صبح همان روز یک هواپیمای مسافربری که با ۱۷۶ سرنشین از تهران راهی اوکراین بود را با شلیک موشک ساقط کرد؛ حادثه‌ای که فقط حدود سه روز بعد اذعان کرد و آن نتیجه “خطای انسانی” دانست.آمریکا هدایت ائتلافی بین‌المللی شامل ده‌ها کشور و هزاران سرباز در عراق را به عهده دارد که در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با گروه “دولت اسلامی” (داعش) تشکیل شد.عراق در سال ۲۰۱۷ شکست داعش را اعلام کرد و پایگاه‌های عمده آن در سوریه هم سال پیش برچیده شدند.

حملات تلافی‌جویانه آمریکا و بریتانیا به مواضع شبه‌نظامیان دنباله‌رو ایران در عراق

دبی – العربیه.نت، فارسی    ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در واکنش به حمله موشکی چهارشنبه به نیروهایشان در پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد که منجر به کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی شد، سحرگاه امروز جمعه 13 مارس 2020 در حملاتی تلافی‌‌جویانه‌ مقرهای گروه‌های شبه‌نظامی حزب‌الله وابسته به ایران و حشد الشعبی را در عراق بمباران کردند.

همزمان با این مسئولان آمریکایی تاکید کردند که ایالات متحده آمریکا در واکنش به حمله موشکی روز چهارشنبه به نیروهایش در پایگاه نظامی التاجی در شمال پایتخت عراق که منجر به کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک نظامی بریتانیایی شد، دست به حملات تلافی‌جویانه‌ای در عراق می‌زند.یکی از مسئولان آمریکایی گفته بود که واکنش آمریکا متناسب با حمله موشکی روز چهارشنبه خواهد بود.

این منبع نظامی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود توضیح داد که عملیات نظامی آمریکا در حال انجام است و به ویژه مخازن اسلحه گروه‌های شبه‌نظامی را هدف قرار می‌دهد.

منابع العربیه پیش از این گزارش کرده‌ بودند که حملات هوایی سنگینی مقرهای شبه‌نظامیان حزب الله عراق وابسته به ایران در منطقه جرف الصخر در شمال استان بابل عراق را بمباران کرده و شخصیت‌های مهمی از افراد وابسته به این گروه شبه‌نظامی را هدف قرار داده است.

این منابع همچنین گزارش کردند که جنگنده‌های آمریکایی به شکل گسترده‌ای در آسمان استان بابل به پرواز درآمده‌اند و همزمان با آن انفجارهای شدیدی در این منطقه به وقوع پبوسته است.

بنا به گزارش العربیه/ الحدث حملات هوایی آمریکا 5 موضع نیروهای شبه‌نظامی حزب الله عراق در استان بابل را هدف قرار داده‌اند که منجر به وقوع خسارت‌های سنگینی در میان شبه‌نظامیان شده و تا لحظه تهیه این گزارش 7 مجروح به بیمارستان بابل منتقل شدند.

افزون بر این بمباران هوایی آمریکا که با مشارکت بریتانیا انجام شده است ساختارهای زیربنایی حزب الله عراق را هدف قرار داد.

منابع العربیه همچنین از بمباران هوایی مواضع نیروهای شبه‌نظامی حشد الشعبی در دو استان الانبار و بابل عراق خبر دادند.

به گفته منابع العربیه بمباران هوایی آمریکا مقرهای مخابراتی حشد الشعبی در تیپ‌های 46 و 47 این گروه‌ شبه‌نظامی را نیز هدف قرار داده است.

همچنین فرودگاه در حال ساخت کربلا مورد هدف سه راکت آمریکایی قرار گرفت.

هدف قرار دادن فرودگاه نیمه تمام کربلا