چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اعزام ناوچه های موشک انداز تاکتیکی روسیه به سواحل سوریه در آستانه دیدار پوتین و اردوغان/

اعزام ناوچه های موشک انداز تاکتیکی روسیه به سواحل سوریه در آستانه دیدار پوتین و اردوغان/

رویترز: تقویت نیرو‌های روسیه در سوریه در آستانه دیدار پوتین و اردوغان

کشتی جنگی موشکی «مسکوا» در ساحل سوریه (عکس از آرشیو)
کشتی جنگی موشکی «مسکوا» در ساحل سوریه (عکس از آرشیو)

رادیوفردا/ خبرگزاری رویترز گزارش داده است در آستانه دیدار روسای جمهوری روسیه و ترکیه، مسکو در حال تقویت نیروهای نظامی خود از طریق هوایی و دریایی است.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه به دنبال تشدید درگیری‌ها بین ترکیه و سوریه در استان ادلب و شمال سوریه٬ توافق کردند تا در این خصوص دیداری داشته باشند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، بررسی داده‌های پروازی و نظارت بر حمل و نقل دریایی در تنگه بسفر در شمال غربی ترکیه نشان می‌دهد که روسیه ارسال محموله‌های دریایی و هوایی خود به سوریه را در روز ۲۸ فوریه افزایش داده است.

این اقدامات یک روز پس از کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در استان ادلب در جریان حملات هوایی سوریه انجام گرفته‌اند.

با کشته شدن این سربازان تنش بین ترکیه با حکومت سوریه و روسیه بالا گرفت. ترکیه تاکنون بارها مواضع نیروهای دولتی سوریه را در استان ادلب هدف قرار داده است.

روز سه شنبه اعلام شد که یک جنگنده دیگر سوریه بر فراز ادلب سرنگون شده است. این سومین جنگنده سوریه است که طی روزهای اخیر توسط ترکیه سرنگون می‌شود.

در آستانه ملاقات روسای‌جمهوری ترکیه و روسیه در روز پنجشنبه سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، بار دیگر ترکیه را مسئول تشدید درگیری‌ها معرفی کرد.

مقامات روسیه در گذشته نیز تاکید کرده‌اند که ترکیه را مسئول شکست توافق مربوط به توقف درگیری‌ها در این منطقه می‌دانند. این توافق در سال ۲۰۱۸ بین دولت‌های ایران، ترکیه و روسیه به امضا رسید.

روسیه می‌گوید ترکیه به مسئولیت خود برای جلوگیری از حملات شورشیان به مواضع ارتش‌های سوریه و روسیه عمل نمی‌کند.

ترکیه در هفته‌های اخیر هزاران نیروی تازه نفس، خودروهای زرهی و تسلیحات سنگین به منطقه اعزام کرده ولی ارتش این کشور و شورشیان سوری مورد حمایت آن هنوز نتوانسته‌اند مانع پیشروی نیروهای دولتی سوریه شوند.