جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی /

بسته ویژه خبری-تحلیلی /

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

*** 

قنبری:

مسئولیت مجالس هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم با اصولگرایان است!

داریوش قنبری، از فعالان اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس، طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

“در ارتباط با سهم احزاب اصلاح‌طلب می توان گفت که اصلاح‌طلبان مجلس دهم را کامل در اختیار نداشتند و در مجلس دهم اقلیت بودند که تفاوت آن با مجلس نهم در این است که اصلاح‌طلبان مجلس نهم به تعداد انگشتان دست هم نرسیدند و در مجلس دهم بیش از 90 نفر بودند که این اکثریت مجلس تلقی نمی‌شود که مجلس دهم را به گردن اصلاح‌طلبان بیندازیم. در مجموع مسئولیت مجالس هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم با اصولگرایان است که در این مجالس اکثریت را در اختیار داشتند.

او می‌افزاید: در واقع پس از مجلس ششم هیچ مجلس اصلاح‌طلبی نداشتیم که بخواهیم مسئولیت مجلس را متوجه اصلاح‌طلبان کنیم. مجلس دهم هم در بهترین حالت یک سوم نمایندگانش را اصلاح‌طلبان تشکیل دادند، آن هم اصلاح‌طلبانی که شناسنامه اصلاح‌طلبانه چندان قوی‌ای نداشتند. خیلی از این افراد صرفا فرمی پر کرده بودند و اعلام کرده بودند که اصلاح‌طلب هستند تا در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرند و اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شدند.[1]

*آقای قنبری باید این حرف‌ها را در روزگاری می‌زدند که اصلاح‌طلبان از فرط خوشحالی از بابت پیروزی در انتخابات مجلس دهم؛ کارناوال شادی به راه انداختند، اصولگرایان را افتاده از چشم مردم خطاب کردند و به کسانی که حاضر به رأی دادن به نامزدهای چپ نشده بودند؛ کنایه عقب‌ماندگی سیاسی زدند!

و در همان روزها بود که از این می‌گفتند که امثال علی مطهری و رئیس‌جمهور روحانی حتی از اصلاح‌طلبان هم اصلاح‌طلب‌تر هستند.

از طرفی اصولگرایان حتما مسئولیت مجالس هفتم، هشتم و نهم که برآمده از سال‌ها ناکارآمدی اصلاح‌طلبان در دولت اصلاحات، مجلس ششم و شورای شهر دوره اول بود را بر عهده می‌گیرند و با سری بالا به مردم اعلام می‌کنند که کارنامه این مجالس؛ تثبیت قیمت‌ها، ایستادگی در مقابل گرانی، مخالفت با انحراف احمدی‌نژاد و برجام روحانی و نظارت کارا بر دولت‌ها و اعمال آنها بود.

مسئولیت‌پذیری مهمی که جزو لاینفک رفتار سیاسی است اما مشخص نیست که چرا در اردوگاه اصلاح‌طلبان جز بازی “کی‌بود کی‌بود من نبودم”! اثری از آن نمی‌بینیم و آقایان بابت روی کار آوردن دولت آقای روحانی، مجلس دهم، شورای شهر پنجم، برجام و… که تنها در یک نتیجه خود اینهمه “گرانی” به بار آورده است؛ هیچ عذری نمی‌خواهند و مدام مشغول متهم‌سازی دیگران هستند؟

لازم به تأکید است که مسئولیت‌پذیری سیاسی اصولگرایان، طبق سیاق گذشته، در قبال مجلس یازدهم نیز تکرار خواهد شد و مردم ثمرات “گام اول” خود برای آغاز روند “کاهش مشکلات” را لمس خواهند کرد. مقوله‌ای که برداشته شدن گام دوم را نیز از سوی مردم ضروری می‌سازد.

***

هشدار صوفی به روحانی درباره اصولگرایان مجلس یازدهم

علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا پیرامون تحلیل خود از مجلس یازدهم گفته است: اصولگرایانی که اکنون به مجلس راه یافته‌اند به مراتب زورشان بیشتر است و در این رابطه، دولت را به چالش خواهند کشید و امیدی به بهبود اوضاع دیده نمی‌شود!

صوفی همچنین سال آینده را سالی همراه با مشکلات بزرگ و ابرچالش‌هایی جدی دانسته و اظهار کرده است: اگر منتخبان مجلس یازدهم، شعارهای انتخاباتی خود برای استیضاح یا برخورد با برخی از وزیران فعال کابینه مثل وزیر امور خارجه یا وزیر نفت را پیگیری کنند، مشکلات دولت و در نتیجه مشکلات کشور بیشتر خواهد شد.[2]

*مردم و مخاطبان محترم باید بدانند که اصلاح‌طلبان از 6 سال قبل و برای دمیدن بر آتش «فتنه اقتصادی» همواره سال بعد! را سال ابرچالش‌ها می‌نامیدند و دوباره سال بعدتر از بعد را نیز به همین شرح…

و البته این سیاه‌نمایی در کنار بزرگنمایی از مشکلات کشور با دو پیش لرزه در دیماه 96 و آبان 98 نیز همراه شد و ده‌ها کشته هم بر جای گذاشت.

جالب است که علیرغم تمام این سیاه‌نمایی‌ها و در کنار تمام مشکلاتی از جمله گرانی که دولت اصلاح‌طلبان پدید آورده است و گویا قصدی هم برای درمان آن ندارد؛ اما اقتصاد کشور به پیشرفت خود ادامه داده و شاهد مواردی مثل کاهش اتکای بودجه دولت به نفت، بهبود ضریب جینی و کاهش بیکاری بوده‌ایم.

ضمن اینکه رشد اقتصادی کشور نیز از سال جاری وارد فضای مثبت شده است. +

مجددا تأکید می‌شود که بایستی مشکلاتی مثل گرانی را هم در کنار این پیشرفت‌ها دید و البته متوجه سهم 100 درصدی دولت در این مشکلات و مثلا علت‌العلل بودن “عدم نظارت بر قیمت‌ها” در بروز این مسائل نیز بود.

با این مقدمه، مشخص می‌شود که یکی از علل ترس اصلاح‌طلبان و ستاد فتنه اقتصادی از حضور اصولگرایان پر زور! در مجلس یازدهم؛ “آغاز فرایند کاهش مشکلات” و مقاومت  نمایندگان ملت در روند این طراحی‌ها و عدم نظارت‌ها است.

بدیهیست که حضور نمایندگان اصولگرایی در تریبون مجلس که با واقع‌بینی، به دولت و شخص رئیس‌جمهور یادآوری کنند علت گرانی گوشت قرمز و پراید و مسکن و… نه تحریم و FATF! که اِهمال و کم‌کاری دولت در نظارت بر قیمت‌هاست؛ یقینا عیش مقصرتراشی آقایان منغص می‌شود و باید در مقابل مردم پاسخگو باشند.

در بحث استیضاح رئیس‌جمهور نیز که این روزها توسط کسانی از اصلاح‌طلبان مورد بهانه‌جویی قرار می‌گیرد باید اشاره کرد آنکس که می‌گفت روحانی باید برود نتوانست به مجلس بیاید!

فلذاست که همه باید بدانند ستاد راهبری مجلس یازدهم در نزد اصولگرایان اگرچه قصد وادار کردن یک دولت خسته را به کار و خدمت دارد اما همانطور که در شعارهای خود نیز اشاره‌ای به استیضاح رئیس جمهور نداشته؛ در فکر انهزام دولت و روند اجرائیات کشور نیست و استیضاح را نیز در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌داند.

کما اینکه در شرایط فعلی، پاسخگو شدن دولت به مردم و اجبارهای قانونی، بیش از خواست عوامانه و دم‌دستی استیضاح! به کار خواهد آمد.

البته این در شرایطی است که دولت محترم همچنان قصد ماندن در داخل نظام را داشته باشد و نافرمانی در مقابل حاکمیت را بر نتابد.

اکنون اظهارات صوفی واضح‌تر شده و می‌توان بصورت شفاف فهمید که منظور اصلاح‌طلبان از التهاب‌آفرینی در روابط میان مجلس اصولگرایان و دولت خودشان؛ چیست؟!

قبل از این، محمود میرلوحی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز از اصولگرایان خواسته بود که شعارهای انتخاباتی خود را فراموش کنند و سر عقل بیایند!

در همین حال کسانی در اردوگاه اصلاحات نیز تقلا می‌کنند تا با انکار نقش 95 درصدی دولت در تمام اجرائیات کشور، فضای عمومی را به سمت انتظارات غیر منطقی از کارکردهای مجلس یازدهم سوق بدهند که بایستی متوجه این خدعه نیز بود.

***

عوارضی از کرونا که فقط در ایران رؤیت شد!

روزنامه دولتی ایران در شماره شنبه گذشته با انتشار خبری به نقل از یک روزنامه عربی چاپ لندن! از قول نویسنده این روزنامه نوشت:

“امروز، کرونا به ما نزدیک شده است و در حالی که تقریباً تمام جهان صرفنظر از مواضع سیاسی، ندای کمک به چین را سر می‌دهد، اوضاع ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقتضا می‌کند که به کمک ایران بشتابیم؛ بویژه آنکه این ویروس توانسته است از طریق عرب‌هایی که از ایران به کشورهای خود بازگشتند، به خلیج فارس نیز راه یابد. به‌نوشته این روزنامه، با توجه به اینکه شرایط در ایران بحرانی است، تمام جهان و دولت‌های عربی خلیج فارس باید اختلافات سیاسی با این کشور را کنار گذاشته و کمک‌های پزشکی و انسانی خود را از آن دریغ نکنند؛ بویژه آنکه در سایه تحریم‌های امریکا، اوضاع زیرساخت‌های بهداشتی در ایران رو به تضعیف رفته است. بحرانی‌تر شدن شرایط در ایران، بر اثر کرونا، می‌تواند یک وبای حقیقی را به جان دولت‌های عربی خلیج فارس نیز بیندازد، که در این صورت دیگر راه چاره‌ای نخواهد ماند.“[3]

*جالب است که معلوم نبود کشورهای عربی منطقه چقدر بایستی دست و پا می‌زدند و پول خرج می‌کردند تا ارگان رسانه‌ای دولت ایران به دست خودش چنین دروغ مضحکی را منتشر کند که رؤیت کرونا در کشورهای عربی تقصیر جمهوری اسلامی ایران بوده است؟!

کشورهایی که اساساً بدون حضور اتباع خارجی امکان ادامه حیات ندارند اما ایران اسلامی را عامل شیوع کرونا در خاک خود معرفی می‌کنند…

مسئله مهمتر اما هشدار این مسئله است که نباید از یک ویروس خفیف که تلفات چندانی هم ندارد، خوانش تحقیر و بی‌غیرتی و مرگ داشت.

رخدادی که متأسفانه طی روزهای اخیر تماشاگر آن از سوی برخی افراد و رسانه‌های فضای مجازی هستیم. اما اثری از آنرا در سایر کشورهای بحران‌زده نمی‌بینیم!

روزنامه ایران اگر اصرار دارد که زیرساخت‌های بهداشتی ایران به‌واسطه تحریم‌ها تضعیف شده اولا می‌توانست به جای نقل کردن این مفهوم از یک روزنامه عربی چاپ لندن؛ خود درباره این حقیقت مطلب بنویسد و ثانیا باید مقامات وزارت بهداشت و دولت را مؤاخذه می‌کرد که درباره تولید شدن اکثریت نیاز دارویی کشور در داخل و یا پیشرفت‌های بهداشتی ایران همگام با علم روز دنیا به مردم دروغ نگویند![4]

از طرفی ما در اینجا این سؤال را از ستاد دولت می‌پرسیم که چرا هر موقع و در هر لحظه‌ای که یک بیمار به هر دلیلی در ایران دچار مشکل می‌شود؛ بلافاصله کسانی مثل “علی ربیعی” یا روزنامه ایران به صحنه می‌آیند و از “اثر تحریم‌ها” سخن می‌گویند؟!

آیا همانطور که آقای ربیعی زمانی درگذشت یک بیمار پروانه‌ای را دستمایه بزرگنمایی خود از تحریم‌ها قرار داد[5]؛ روزنامه ایران هم به تقلید از او، چنین وظیفه‌ای را برای خود متصوّر است؟

ما معتقدیم این حرکات مرموز، در پشت فضای روانی این روزها پیرامون ویروس خفیف کرونا نیز وجود دارد و علت خوانش مرگ و بحران و ناامیدی از این ویروس خفیف؛ که در هیچ کشور درگیر دیگری دیده نمی‌شود؛ همین حرکات مرموز است!

گفتنیست، رسانه‌های آمریکا از ویروس کرونا با عنوان “ویروس خفیف” یاد می‌کنند.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/283912

2_ www.irna.ir/news/83693803/

3_http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7291/3/537507/0

4_mshrgh.ir/975338

5_mshrgh.ir/1022033