جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » شورشیان سوریه یک شهر مهم در شمال غربی کشور را تصرف کردند!

شورشیان سوریه یک شهر مهم در شمال غربی کشور را تصرف کردند!

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن

به گفته فعالان مخالف حکومت سوریه، نیروهای شورشی مورد حمایت ترکیه روز پنجشنبه ۸ اسفند شهر استراتژیک سراقب در شمال غربی سوریه را از نیروهای دولتی بازپس گرفتند و در نتیجه مسیر بزرگراهی که دمشق را به شهر حلب در شمال کشور متصل می‌کند، قطع کردند.از اوایل ماه دسامبر و آغاز حملات ارتش سوریه به استان ادلب در تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده‌اند

 از اوایل ماه دسامبر و آغاز حملات ارتش سوریه به استان ادلب در تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده‌اند

نیروهای دولتی چند روز پیش توانسته بودند این بزرگراه را برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ در کنترل خود بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهاس دولتی سوریه با وجود از دست دادن شهر سراقب در جنوب پیشروی چشمگیری کرده و با تصرف بیش از ۲۰ روستا کنترل تمامی نواحی جنوبی استان ادلب را در دست گرفتند.

بیشتر در این باره:

اردوغان: ترکیه نیروهای سوریه را از پاسگاه‌های دیده‌بانی در ادلب عقب می‌راند

بازپس گیری شهر سراقب توسط شورشیان که در حاشیه بزرگراه‌ ام ۵ قرار دارد برای نیروی‌های دولتی سوریه که با حمایت روسیه برای تصرف کامل ادلب می‌جنگند، شکست مهمی است. هفته گذشته دولت سوریه به دست گرفتن کنترل بزرگراه‌ ام ۵ را یک پیروزی بزرگ در جنگ داخلی سوریه اعلام کرده بود.

تحت تاثیر حملات نیروهای دولتی به ادلب بزرگترین بحران بشری در طول جنگ داخلی سوریه به وجود آمده است. به گفته سازمان ملل متحد از زمان آغاز این حملات در اوایل ماه دسامبر تاکنون حدود ۹۵۰ هزار نفر از مردم آواره شده و حداقل ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اکثر این آوارگان در هوای سرد زمستان به سوی اردوگاه‌های پناهجویی در جوار مرز با ترکیه حرکت کرده‌اند که ازدحام زیاد و امکانات کمی دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ داخلی این کشور را جمع‌آوری و منتشر می‌کند گفت شورشیان پس از بمباران شدیدی که ارتش ترکیه انجام داد، توانسته‌اند شهر سراقب را تصرف کنند. ترکیه از برخی گروه‌های شورشی سوریه حمایت می کند.

یک فعال محلی در شهر سراقب در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این شهر اکنون به طور کامل در کنترل شورشیان است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که از روز چهارشنبه تاکنون حدود ۶۰ نفر از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند و نیروهای دولتی با حمایت هوایی روسیه برای بازپس گیری این شهر دست به ضد حمله زده‌اند.

رسانه دولتی سوریه نیز از درگیری‌های شدید در اطراف شهر سراقب گزارش داده و گفتند شورشیان از بمب‌گذاری انتحاری استفاده کرده و نیروهای ترکیه منطقه را توپ باران کرده‌اند. این رسانه افزود یک واحد از نیروهای شورشی برای «نمایش تبلیغاتی خود را به بزرگراه رساندند ولی نیروهای دولتی مشغول مقابله با آنها هستند».

عصر روز پنجشنبه رسانه دولتی سوریه قطع این بزرگراه توسط شورشیان را تایید کرد و افزود که نبرد در منطقه ادامه دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که نیروهای دولتی سوریه با تصرف ۲۰ روستای دیگر تمامی نواحی جنوبی منطقه تحت کنترل شورشیان را بازپس گرفته و یک پاسگاه دیده‌بانی دیگر ترکیه را محاصره کرده‌اند.

رسانه ارتش سوریه نیز گفت نیروهای دولتی که در نواحی شمالی حماه در حال پیشروی بودند روز پنجشنبه به نیروهایی که در جنوب ادلب پیشروی می ‌نند رسیدند و در نتیجه مناطق گسترده‌ای به تصرف نیروهای دولتی درآمده است.

اگر نیروهای دولتی بتوانند به پیشروی خود به سمت شمال ادامه دهند در نهایت خواهند توانست کنترل کامل بزرگراه‌ ام ۴ را در دست بگیرند که نواحی ساحلی سوریه را به غرب این کشور متصل می‌کند.

ارتش ترکيه در هفته‌های اخیر هزاران نیروی تازه نفس با سلاح‌های سنگین به ادلب اعزام کرده که هدف آن کمک به شورشیان مورد حمایت این کشور و تحکیم مواضع خود در پاسگاه‌های دیده‌بانی در شمال ادلب است. طی هفته‌های گذشته در درگیری بین نیروهای دولتی ترکیه و سوریه ۱۸ سرباز ترکیه کشته شدند.

وزارت دفاع ترکیه روز پنجشنبه گفت در جریان حملات هوایی روز گذشته در ناحیه ادلب دو سرباز این کشور کشته و دو نفر نیز مجروح شده‌اند.

ترکیه با حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه به این حملات واکنش نشان داد و به گفته وزارت دفاع ترکیه در این حملات یک سلاح ضد هوایی، سه تانک و چند خودرو مهندسی و حامل مهمات نابود شده‌اند.