جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سران اصلاحات، یکی از بانیان اصلی وضع موجود هستند اما با توهین به فهم و شعور مردم، به هیچ عنوان حاضر نیستند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و همیشه ژست طلبکار به خود می گیرند.

روزنامه های اصلاح طلب 1 اسفند

روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد،

*******

** وضع موجود،نتیجه «تَکرار می کنم» سران اصلاحات است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«واقع مطلب این است که ۲ انتخابات اخیر یعنی انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ و سپس انتخابات ریاست جمهوری دوازهم در اردیبهشت ۹۶ آثاری بر صندوق رای داشت. چراکه در دورانی که به شهرهای مختلف برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری می‌رفتم کم نبودند کسانی که نگاه چندان مثبتی به انتخابات نداشتند اما همچنان آنها را برای حضور و مشارکت در انتخابات تشویق می‌کردم و یا رئیس دولت اصلاحات ۲ بار در اسفندماه ۹۴ گفتند و “تَکرار” کردند و دیدیم که چه موجی به‌وجود آمد و چگونه حتی یک اصولگرا نتوانست از تهران به مجلس راه پیدا کند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «با این حال تغییر مورد انتظار به‌وجود نیامد. یعنی اگر یکی از آنهایی که در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری شرکت کرده بود، بپرسد که در نتیجه آن رای ۲۴ میلیونی چه تغییر کلی در اقتصاد، مسائل اجتماعی و… پدید آمد یا بهبود پیدا کرد، خیلی آسان نمی‌توان پاسخ داد».

با «تَکرار می کنم» سران اصلاحات، دولت روحانی و لیست امید مجلس دهم و همچنین لیست امید شورای شهر پنجم تهران بر سر کار آمد.

توافق خسارت بار برجام، تصمیم اشتباه دلار ۴۲۰۰ تومانی و بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار از سرمایه کشور. تصمیم اشتباه در حذف کارت سوخت و ضرر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی آن. افزایش قیمت دلار از حدود ۳ هزارتومان در پیش از برجام به حدود ۱۹ هزارتومان در پسابرجام، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، گرانی افسار گسیخته اجاره‌بهای مسکن، خودرو، لوازم خانگی، اقلام خوراکی و… تنها بخشی از نتایج تأسف برانگیز عملکرد دولت روحانی در سال‌های اخیر است.

در این میان، فراکسیون امید مجلس- تشکل شده از نمایندگان لیست امید- که وظیفه ریل گذاری حرکت دولت و نظارت بر عملکرد دولت را بر عهده داشت، رسما به شعبه ای از دولت در مجلس تبدیل شد. به عبارت دیگر، نمایندگان لیست امید، بجای وکیل المله بودن، وکیل الدوله شدند!

شورای شهر و شهرداری تهران نیز در دوره حضور اصلاح طلبان- از شهریور ۹۶ تاکنون- حواشی بسیار زیادی داشته است. شورای شهر و شهرداری در این دوره به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نداد.

برهمین اساس وضعیت فعلی اقتصادی کشور، نتیجه تکرار میکنم سران اصلاحات است. برای همین است که دیگر از لیست امید خبری نیست و اصلاح طلبان برای پاک کردن صورت مسئله و فرار از پذیرش وضع موجود، تابلوی خود را عوض کرده و عنوان یاران هاشمی برای آن می گذارند.

سران اصلاحات، یکی از بانیان اصلی وضع موجود هستند اما با توهین به فهم و شعور مردم، به هیچ عنوان حاضر نیستند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و همیشه ژست طلبکار به خود می گیرند.

** دولت روحانی کارنامه خوبی دارد اما پیوست رسانه ای ندارد

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «سید علی میرفتاح» نوشت: «مراقب باشید که بعضی از گزاره‌های رقیب از فرط تکرار تبدیل به بدیهیات نشوند و در ذهن‌تان جاگیر نشوند. سه، چهار سال بیشتر است که مدام می‌گویند این مجلس دستاوردی نداشته و کاری نکرده. مدام می‌گویند دولت روحانی بدون کارنامه است و هیچ موفقیتی نداشته. این حرف‌ها از فرط تکرار تبدیل به بدیهیات شده. اما هر جمله بدیهی، واقعی نیست. واقعیت این است که هم مجلس و هم دولت در حد توان خود کارهای مهم و به نفع مردم اقداماتی کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت این بود که نسبت مردم و مسوولان را تغییر داد و مردم را بر مسند مطالبه‌گری نشاند؛ مسندی که دیگر کسی نمی‌تواند ما را از آن پایین بیاورد… مشکل جدی دولت و مجلس همین است که توان داکیومنت‌سازی ندارند و نمی‌توانند کارنامه خود را به استحضار مردم برسانند. مشکل رسانه‌ای دولت مشکل مجلس هم هست».

چندی پیش «پروانه سلحشوری» نماینده فراکسیون امید مجلس گفته بود:«هم مجلس و هم عملکرد دوساله اخیر دولت باعث سرخوردگی مردم شد».

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب اصلاح طلب کارگزاران نیز چندی پیش گفته بود:«بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

«محمد رضا عارف» عضو فراکسیون امید مجلس نیز پیش از این گفته بود:«مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم».

همچنین «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس چندی پیش گفته بود:«متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی گردد».

«غلامعلی رجائی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، پیش از این گفته بود: «دولت به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

متاسفانه علیرغم اینکه دولت روحانی در هفتمین سال فعالیت خود به سر می برد، همچنان ظرفیت عظیم دولت به وزارت خارجه خلاصه شده و در ادامه، ظرفیت عظیم وزارت خارجه به برجام خلاصه شده است.

نکته مهم دیگر این است که در حالیکه ما در مقابل آمریکا در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، متاسفانه دولت آقای روحانی آرایش جنگی ندارد و به عبارت دیگر آرایش بزم به خود گرفته است.

مشکل دولت، نه رسانه است و نه تیم رسانه ای، بلکه مشکل اصلی دولت روحانی، نداشتن کارنامه برای اقناع افکار عمومی است. اتفاقا دولت روحانی رسانه های متعدد مکتوب و مجازی در اختیار دارد.

ذ** وق زدگی روزنامه اصلاح طلب از سفر دلال های ترامپ به ایران

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «تحرکات تازه اروپا برای حفظ برجام» نوشت:«در حالی که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین سخنانش پیرامون برجام اذعان کرده که اروپایی‫ها برای حفظ توافق هسته‌ای از خود بی‫عملی نشان داده‌اند، قرار است هفته آینده وزرای خارجه اتریش و هلند به ایران سفر کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در حالی که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ رایزنی‌هایی را با مقامات و همتایان اروپایی خود داشته است و با جمعی از سناتورهای آمریکایی مانند کریس مورفی دیدار کرده است، دویچه وله آلمان گزارش داده که سفر یکشنبه وزیر خارجه اتریش به ایران در چارچوب تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجی‫گری بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. خود شالنبرگ مدعی شده که اگر ایران و آمریکا حاضر نباشند پای میز مذاکره بیایند، آنگاه ما میز مذاکره را به نزد آن‌ها خواهیم برد».

روزنامه های اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که اروپا با آمریکا همصداست و اعضای اروپایی برجام به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده اند.اما با اینحال، این طیف همچنان دلخوش به برجام اروپایی است و برای وعده های سرِخرمن اروپایی ها غش و ضعف می رود.

دیدارهای دوجانبه سران کشورها زمانی از اهمیت برخوردار است که قراردادهای دوجانبه اقتصادی و ارتقای روابط را به دنبال داشته باشد. اما سران برخی کشورها از جمله فرانسه و اتریش صراحتا اعلام کرده اند که صرفا حامل پیغام از طرف ترامپ هستند.

به عبارت دیگر، سران این کشورها در نقش «دلال» برای پیاده کردن دیکته های زورگویانه ترامپ عمل می کنند. سران برخی کشورهای اروپایی می گویند ایران باید ضرب الاجل برجامی را متوقف کرده و بدون هیچ چشم داشتی، محدودیت های برجامی خود را تا ابد ادامه دهد.

از سوی دیگر ایران باید توان موشکی، قدرت منطقه ای و دیگر مولفه های قدرت خود را نیز کاملا متوقف کرده و به لقمه ای «راحت الحلقوم» برای آمریکا تبدیل شود.

در این میان، لغو تحریم ها و تسهیل در روابط بانکی صرفا در حد وعده های نسیه بیان شده و برای طرف غربی از کوچکترین اهمیتی نیز برخوردار نیست. نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه های اصلاح طلب از این فرمول استقبال کرده و ذوق زده می شوند!