جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ و پومپئو به ملاقات سناتور آمریکایی با وزیر خارجه ایران واکنش نشان دادند

ترامپ و پومپئو به ملاقات سناتور آمریکایی با وزیر خارجه ایران واکنش نشان دادند


ترامپ در پایگاه آندروز در مریلند – ترامپ گفته است که از جزئیات ملاقات سناتور آمریکایی هنوز اطلاعی ندارد اما احتمال نقض قانون را مطرح کرده است

رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا به ملاقات یک عضو کنگره این کشور با وزیر خارجه ایران واکنش نشان داده‌اند.

در پی انتشار خبر ملاقات سناتور دموکرات کریس مورفی با جواد ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا احتمال نقض قانون ناظر بر مداخله شهروندان آمریکایی در اختلافات خارجی این کشور را مطرح کرده است.

آقای ترامپ در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران در پایگاه مشترک آندروز گفت که به تازگی از این ملاقات مطلع شده و هنوز اطلاعات بیشتری در این مورد ندارد. وی افزود: “آیا مطالب دیگری هم هست که من ندانم و باید بدانم؟ چون به نظر می‌رسد که [این ملاقات] نقض قانون لوگان باشد.”

بی بی سی فارسی/ قانون لوگان که سابقه آن به قرن هجدهم می‌رسد مربوط به ارتباط شهروندان آمریکایی با کشورهایی است که با ایالات متحده اختلاف دارند. در صورتی که این ملاقات بدون کسب مجوز دولت و با هدف مداخله در این اختلاف صورت گرفته باشد جرم محسوب می‌شود زیرا قانون اساسی آمریکا اداره روابط خارجی ایالات متحده را به رئیس جمهوری و دولت او واگذار کرده است. این قانون تا کنون چند بار اصلاح شده و تغییراتی یافته اما مضمون اصلی آن کمابیش ثابت مانده است.

پیشتر، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، این ملاقات را غیرسازنده و زیانبار توصیف کرده و گفته بود که جواد ظریف “وزیر خارجه یک رژیم حامی تروریسم و یهودستیزی در جهان است.” وی در عین حال گفت که امیدوار است در این ملاقات سناتور مورفی “نماینده مواضع سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران بوده باشد و نه نماینده نظرات شخصی خود.”

در مقایسه با دولت جمهوریخواه آقای ترامپ، شماری از سیاستمداران حزب دموکرات خواستار نرمش بیشتری در برابر ایران هستند.

با انتشار اخباری از این ملاقات، سناتور مورفی این خبر را تایید کرد و گفت که در دیدار با وزیر خارجه ایران در مورد مهار شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران در عراق و آزادی شهروندان آمریکایی و دوتابعیتی آمریکا در ایران با او گفتگو کرده و همچنین خواسته است ایران حوثی‌های یمن را وادار کند مانع از توزیع اقلام بشردوستانه در میان مردم آن کشور نشوند.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از موشک پرانی به سوی اهداف آمریکایی در عراق منتشر شده که شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران مسئول آن معرفی شده‌اند. موضوع بازداشت و حبس شهروندان آمریکایی در ایران به اتهامات گوناگون نیز از موارد اختلاف دو کشور است. همچنین، اخیرا نهادهای امدادرسانی گفتند که حوثی‌های یمن به شکلی فزاینده مانع از توزیع اقلام بشردوستانه به افراد نیازمند می‌شوند و آن کشور را با یک فاجعه انسانی مواجه کرده‌اند. حوثی‌ها گفته‌اند خواستار “هماهنگی” امدادرسانان با خود در توزیع این کمک‌ها هستند. ظاهرا خواست آنان این است که اقلام بشردوستانه برای توزیع در اختیار آنان قرار گیرد یا به نحو مورد نظر آنان توزیع شود.

حوثی‌های یمن روابط نزدیکی با حکومت ایران دارند و گفته می شود از حمایت مالی و تسلیحانی ایران برخوردارند هر چند مقامات جمهوری اسلامی اتهام نقض تحریم بین‌المللی تسلیحاتی حوثی‌ها را رد کرده‌اند.

آقای مورفی گفته است که برای این ملاقات به هتل محل اقامت وزیر خاجه ایران رفت.

محمدجواد ظریف در جریان سفر تابستان گذشته خود به نیویورک هم با چند چهره این کشور از جمله رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، دیدار کرده بود. او می‌گوید این دیدارها را بر اساس رویه کاری خود انجام می‌دهد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم امروز نوشت مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این خبر گفته: “اگر آنها دیدار کرده‌اند، امیدوارم (سناتور مورفی) در این دیدار نماینده مواضع سیاست خارجی آمریکا برابر ایران بوده باشد نه اهداف خودش.”

 

واکنش ترامپ و پومپئو به دیدار سناتور دموکرات با ظریف در آلمان
رادیو فردا   رئیس‌جمهوری آمریکا گفته خبر دیدار سناتور کریس مورفی و وزیر خارجه ایران را دیده و شاید این نقض «قانون لوگان» باشد. مایک پومپئو نیز گفته ظریف «وزیر خارجه کشوری‌ست که بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم و یهودستیزی در جهان است».

روز ۲۹ بهمن سناتور دمکرات کریس مورفی دیدار خود با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ را تایید کرد.

دونالد ترامپ عصر همان روز به گروهی از خبرنگاران گفت «من این خبر را دیدم که سناتور مورفی با ایرانی‌ها دیدار کرده است. آیا واقعیت دارد؟ آیا چیزی هست که لازم است از آن مطلع باشم؟»

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال این احتمال را مطرح کرده که این دیدار در نقض قانون لوگان باشد.

قانون موسوم به لوگان در سال ۱۷۹۹ تصویب شده و شهروندان آمریکایی را که به‌طور رسمی مجاز به مذاکره نیستند، از مذاکره با کشورهای خارجی که با آمریکا اختلاف دارند، منع می‌کند.

کریس مورفی می‌گوید، در دیدارش با محمد جواد ظریف خواسته است نیروهای نیابتی ایران در عراق کنترل شوند، آمریکایی‌هایی که به صورت «غیرقانونی» در ایران زندانی شده‌اند، آزاد شوند از حوثی‌های یمن خواسته شود در مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن مانع ایجاد نکنند.
سناتور کریس مورفی با انتقاد از مواضع ترامپ، سیاست‌های کنونی آمریکا در قبال ایران را «کورکورانه» خوانده است
بیشتر در این باره:
سناتور آمریکایی دیدار با ظریف را تایید کرد

سخنگوی سناتور مورفی گفته او پیش از دیدار با آقای ظریف وزارت خارجه کشورش را از طریق سفارتخانه در آلمان مطلع کرده بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با پرسش خبرنگاران در مورد دیدار آقایان ظریف و مورفی روبه‌رو شده‌است.

آقای پومپئو که در سفری رسمی در قاره آفریقا به سر می‌برد گفته محمد جواد ظریف «وزیر خارجه کشوری‌ست که هدف [تحریم] آمریکا قرار گرفته است. او وزیر خارجه کشوری‌ست که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و هنوز جعبه‌های سیاه آن را هم واگذار نکرده است. او وزیر خارجه کشوری‌ست که یک آمریکایی را در ۲۷ دسامبر کشت. و او وزیر خارجه کشوری‌ست که بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم و یهودستیزی در جهان است».

وزیر خارجه آمریکا سپس افزوده «اگر دیداری صورت گرفته، نمی‌دانم چه حرف‌هایی رد و بدل شده، اما امیدوارم که به تقویت سیاست خارجی آمریکا بیانجامد و نه [تقویت] خودشان».

جمهوری اسلامی اتهام‌های آمریکا در مورد حمایت از تروریسم را رد کرده‌است.

تهران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که هدف پدافند هوایی سپاه قرار گرفت را هنوز به طرف دیگری واگذار نکرده‌است، در حالی‌که فناوری رمزگشایی آن در ایران موجود نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ مرداد ماه محمد جواد ظریف، را هدف تحریم قرار داد؛ چراکه به گفته این وزارتخانه «به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند».

وزیر خارجه ایران پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا توئیت کرد چون «تهدیدی برای دستور کار آمریکا بوده، تحریم شده است».

سناتور مورفی در مورد دیدارش با ظریف گفته «گفت‌وگو نکردن با طرف مناقشه، خصوصا در میانه چرخه‌ تنش‌های فزاینده، خطرناک است».

تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده طی ماه‌های گذشته بالا گرفته است. رهبر جمهوری اسلامی تا کنون هیچ تمایلی به مذاکره رو در رو با دولت آمریکا نشان نداده‌است.
منابع: فدرالیست، سی‌اسپن، پولیتیکو، سی‌ان‌ان