جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری-تحلیلی

بسته ویژه خبری-تحلیلی

 

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

ژست نفت در برابر غذای “حزب کارگزاران” در آستانه انتخابات

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در بخشی از اظهارات خود در یک مصاحبه مطبوعاتی پیشاانتخاباتی اظهار کرده است:

“در فضای مدیریت کشور همواره این ذهنیت و دغدغه وجود داشت که اجازه ندهیم ایران را به سمت نفت در برابر غذا ببرند. اما متاسفانه اکنون با وجود اینکه تحریم‌های سازمان ملل وجود ندارد، به تحقیق شرایط ما از شرایطی که عراق داشت، بدتر است! “

به گزارش ایلنا، او همچنین می‌افزاید: ما فکر ‌کردیم که فرصت انتخابات، فرصت خوبی برای بازسازی روحیه ملی و مردمی کشور است اما متاسفانه سیاست روشنی برای بسیج افکار عمومی در پیش گرفته نشد و در مسیری هستیم که یک رقم حداقلی مشارکت رخ خواهد داد، اما امیدوارم در سه روز آینده فضایی را ایجاد کنیم که مشارکت بالا رقم بخورد. [۱]

*”سیاه‌نمایی” و اتیوپی‌نمایی از شرایط کشور، امری گره خورده با ژنتیک این روزهای اصلاح‌طلبان است و کسانی از آنها به حدی از شرایط کشور بدگویی و از مشکلاتش بزرگنمایی کرده‌اند که دیگر حتی واژه‌ای هم برای قرض گرفتن در توصیف ذهن تاریک خود ندارند.

مع‌الوصف اما از حسین مرعشی انتظار می‌رفت با توجه به مواضع اخیرش پیرامون شرایط کشور که به درستی بر “عادی بودن اوضاع اقتصاد ایران” تأکید کرده بود [۲] جلوی فعال شدن ژن سیاه‌نمایی اشاره شده را بگیرد و در مسیر صداقت و درستکاری باقی بماند.

اما نیک می‌بینیم که متأسفانه فضای انتخاباتی در یک برهم‌کنش سیاه‌نمایانه بر ذهن و روح مرعشی نیز تأثیر گذاشته و او نتوانسته موضع سابقش را حفظ کند.

آقای مرعشی در حالی مدعی این‌همانی شرایط ایران و عراق شده است که هم‌اکنون اگر کشوری به نام عراق سرپا مانده؛ تماماً به یمن حمایت‌های نظامی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.

پس چگونه ممکن است که ما بعنوان عراق؛ شرایطی بدتر از عراق داشته باشیم!؟

مسئله سیاه‌نمایی از شرایط کشور در حالی است که اولا این رفتار خائنانه بارها توسط مقام معظم رهبری هشدار داده شده اما خواص کشور عکس‌العمل مطلوبی در مبارزه با این پروژه و بیان مثبتات کشور ندارند و ثانیا اصلاح‌طلبان بعنوان پرچمداران سیاه‌نمایی و القای ناامیدی نیز هرگز به مردم توضیح نمی‌دهند که اگر مشکلی هم در اقتصاد کشور وجود دارد –که دارد-؛ این مقوله جملگی دستکند اصلاح‌طلبان و انتخاب‌هایی است که در دامن مردم گذاشته‌اند.

و گرنه خیلی ساده می‌شد کسی را به جای آقای روحانی به دولت و به جای اصلاح‌طلبان به مجلس و شورای شهر فرستاد که به نظارت بر قیمت‌ها معتقد باشند و شاهد اینهمه گرانی نباشیم!

بدیهی است که در شرایط آن انتخاب، امروز برای مرعشی بهانه‌ای وجود نداشت که ایران اسلامی را به کشور اشغال شده‌ای مثل عراق تشبیه کند و ادعای غیر ممکن نفت در برابر غذا را پیرامون ایران اسلامی روی میز خود بگذارد.

***

افسوس رمضان‌زاده برای اغتشاشات آبان

عبدا… رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در اشاره به اغتشاشات آبان ۹۸ گفته است: من به عنوان یک کنشگر سیاسی جرات نمی‌کنم از مردم بخواهم که هزینه بدهند که اصلاحات به اهدافش برسد. اما ممکن است یک نفر یا یک جریان با زندگی مردم ریسک کند و بخواهد به خیابان بیایند.

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتی در همین رابطه تصریح می‌کند:

“درست است که اعتراض‌های آبان‌ ماه در بیش از ۱۰۰ شهر گسترش پیدا کرد اما گستره آن همه جامعه را در برنگرفت. ممکن است جامعه با معترضان همدلی نشان داده‌ باشد اما حاضر به مشارکت نشده است؛ خصلت جامعه که می‌گوید دیگری برای من هزینه کند و من به نتیجه برسم. ما در مورد بازتولید و آموزش کادرهای جدید اصلاح‌طلبی ناموفق بوده‌ایم.“[۳]

*ما قضاوت درباره سخنان رمضان‌زاده را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

ولی اجمالاً این نکته را عرض می‌کنیم که یقینا با خوانش دقیق این اظهارات بهتر مشخص می‌شود چرا برخی محافل تحلیلی تأکید دارند اغتشاشات ۹۶ و ۹۸، یک “پروژه کنترل از راه دور” هستند، فرماندهانی دارند و اگر نوشداروی “ورود خواص” بر گرده این زخم گذاشته نشود؛ صبح “فتنه اقتصادی” پس از پیش‌لرزه‌های دیماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ طلوع خواهد کرد…

***

عضو شورای شهر تهران:

مراجع ۴گانه اسناد خود علیه قالیباف را به شورای نگهبان ندادند!

حسن رسولی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شده است که گزارش حسابرسی سال ۹۳ شهرداری تهران که به ۳۳ مورد تخلف در آن اشاره شده، کامل شده و این گزارش در دستور کار شورای شهر برای بررسی است.

او اظهار می‌کند: از کمیسیون حقوقی شورای شهر درخواست شده تا نسبت به بندهایی که حسابرس قانونی در سال‌های مورد حسابرسی به آنها اشاره و ایراد قانونی گرفته است، اقدامات حقوقی انجام شود و براساس تشخیص کمیسیون حقوقی و هماهنگی اداره کل حقوقی شهرداری، با هدف استیفای حقوق شهروندان و شهرداری از طریق مراجع قضائی، پیگیری حقوقی لازم براساس مصوبه شورای شهر به عمل آید و این اقدام توسط ریاست کمیسیون حقوقی و نظارت و مدیر کل حقوقی شهرداری تهران در حال پیگیری است.

رسولی همچنین ادعا کرده است که مراجع ۴ گانه مورد وثوق شورای نگهبان، اسناد و مدارکی درباره تخلفات قالیباف داشته‌اند اما آنها را به شورای نگهبان ارسال نکرده‌اند!

این فرد در ادامه نیز تصریح می‌کند: این تحقیق و تفحص‌ها از سال ۹۷ آغاز شده است و ربطی به انتخابات ندارد، ‌ اتفاقا یکی از قول و قرارهایی که با خود و شهردار داشتیم، این بود که شورای شهر و مدیریت شهری را از معادلات سیاست داخلی کشور به ویژه انتخابات دور نگه داریم و هیچکدام از ۲۱ عضو شورا نیز به دنبال نمایندگی مجلس نبوده و نیستند و شهردار ما هم به دنبال رئیس‌جمهور شدن نیست.[۴]

*اینهمه عداوت و دشمنی با شهردار سابق تهران که تاکنون هیچ نهاد قضایی، امنیتی یا نظارتی در کشور؛ علیرغم تمام بررسی‌ها اما تخلفی از او را گزارش نکرده‌اند؛ جای تأملات فراوان دارد.

خاصّه اینکه شخص شهردار سابق تهران نه تنها هیچ تخلف اثبات‌شده‌ای ندارد بلکه کارنامه او مشحون از خدمت‌گزاری به مردم و تبلور مدیریت جهادی است.

جالب است که شورای شهر اصلاح‌طلب فعلی در حالی چهارمین سال از عمر خویش را می‌گذراند که همچنان کارنامه‌ای غیر از تخدیش قالیباف و پنجه کشیدن به کارنامه او ندارد.

ما در اینجا خطاب به آقای رسولی عرض می‌کنیم که نفرات قبلی که در ساز و کار همین شورا علیه قالیباف پرونده‌سازی می‌کردند و به ایراد تهمت می‌پرداختند؛ یکی به دلیل وقوع یک جرم در زندان است و دیگری هم به زندان و شلّاق محکوم شده است.

زیرا اینجا نظام اسلامی است نه “شهر احمق‌های رمان پینوکیو” که هرکس از راه رسید به صرف عداوت ژنتیکی خود بتواند کارنامه عمومی نظام اسلامی را با یک دماغ چوبی دراز زیر سؤال ببرد.

حال اگر آقای رسولی هم قصد دارد به سرنوشت آقایان پیش‌گفته گرفتار شود و پس از اثبات دروغ خود به عقوبت الهی و قضایی گرفتار بیاید؛ مسئله دیگریست…

***

۱_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۸۷۳۵۲۶

۲_ mshrgh.ir/۱۰۳۷۹۷۴

۳_ https://etemadonline.com/content/۳۸۵۴۹۴

۴_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۸۷۳۱۵۰