جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عراق…دلایل اصلی شعله‌ورتر شدن قیام در استان‌هاى جنوب چيست؟

عراق…دلایل اصلی شعله‌ورتر شدن قیام در استان‌هاى جنوب چيست؟

دبی-العربیه.نت فارسی

وزارت برنامه‌ریزی عراق بعد از ظهر روز یکشنبه 16 فوریه با انتشار گزارشی از سطح فقر و ناامیدی در استان‌های جنوب عراق پرده برداشت. این وزارتخانه با ارائه آماری جدید گفته است، سطح فقر و ناامیدی در بین جوانان استان‌های جنوبی عراق از آینده خود یکی از دلایل مهم شعله‌ور شدن قیام در این استان‌‌ها شده است.

نتایج بدست آمده از گزارش وزارت برنامه‌ریزی عراق تاکید می‌کند که جوانان جنوب عراق به کلی از آینده خود ناامید شدند به همین دلیل به خیابان‌ها ریختند. طبق آمار جدید فقیرترین مناطق عراق مناطق جنوب و شیعه نشین این کشور هستند. اغلب مناطق سنی نشین نیز به دلیل جنگ علیه داعش به طور کلی ویران شده است. جنگ علیه داعش طی سال‌های 2014 تا 2017 که به گفته اغلب آگاهان سیاسی عراق، نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق و احزاب سیاسی شیعه وابسته به ایران از عوامل زمینه سازی آن جنگ فرقه‌ای بودند، بزرگترین ضربه را به ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق وارد کرد.

طبق آمار وزارت برنامه‌ریزی عراق، بیشترین میزان فقر در 4 استان جنوبی و شرق این كشور یعنی استان سماوه ، دیوانیه ، ذی قار و میسان متمرکز شده است.

در این گزارش آمده است: «بیهوده نیست که اولین جرقه‌های شعله قیام و راهپیمایی‌های اعتراضی گسترده از شهرهای جنوب عراق آغاز شد، به این دلیل که قیام کنونی در واقع نتیجه طبیعی انباشت سال‌ها محرومیت و فقر و ناامیدی که مردم عراق در ثروتمندترین استان‌های خود در جنوب کشور شاهد آن هستند».

معترضین عراقی در قیام اکتبر اولین گام خود را جهت سوزاندن مراکز و مقرهای احزاب سیاسی حاکم وشبه نظامیان مسلح حامی آنها برداشتند.

جوانان عراقی همه بدبختی‌ها و نابسامانی‌های کشورشان را نتیجه سلطه احزاب کنونی حاکم بر عراق می‌دانند.

در گزارش وزارت برنامه ریزی آمده است، استان المثنی در جنوب عراق با میزان فقر 52 درصدی در صدر لیست فقیرترین استان‌های این کشور قرار گرفته است. پس از استان المثنی، استان دیوانیه با نرخ 48٪ درصدی فقر در رده دوم قرار دارد. پس از آن استان میسان با نرخ 45٪ و استان ذی قار در رتبه چهارم و بقیه استان‌های جنوب بین 44 ٪ تا 45% قرار گرفته‌اند اما استان نینوا که هنوز هم از پیامدهای جنگ علیه داعش رنج می‌برد، با 37.7 درصد در مکان پنجم قرار گرفت.

شهرهای جنوب و مرکز عراق از اول اکتبر سال 2019 تاکنون شاهد ادامه تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای علیه فساد هستند. معترضان این کشور خواستار تغییر ساختار فرقه‌گرایانه و کناره گیری احزاب سیاسی وابسته به ایران و سرنگونی نظام مبتنی بر سهمیه‌بندی سیاسی بین احزاب فرقه‌گرا و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند. فشار معترضان تاکنون باعث کنارگیری عادل عبدالمهدی از مقام نخست وزیری این کشور شد. پس از عبدالمهدی رئیس جمهوری عراق با توافق ائتلاف‌های موجود در پارلمان محمد توفبق علاوی را برای نخست وزیری معرفی کرد. اما معترضان علیه انتخاب محمد توفیق علاوی برای پست نخست وزیری به راهپیمایی و اعتراضات خود ادامه دادند.

در ادامه این اعتراضات، یک منبع امنیتی عراقی، شامگاه یک‌شنبه گفت، درگیری‌های جدیدی در نزدیکی تونل تحریر از سمت میدان الخلانی، در مرکز بغداد میان تظاهر کنندگان و نیروهای امنیتی رخ داده است.

منابع پزشکی نیز اعلام کردند که هفت معترض در نزدیکی میدان الخلانی در پی اقدام نیروهای امنیتی به شلیک گازهای اشک آور، دچار حالت خفگی شدند.

به گزارش رسانه‌های محلی، معترضان مبادرت به بستن ورودی خیابان تحریر در بغداد از دو سمت خیابان الرشید و ابونواس کردند.

براساس آخرین گزارش‌ها، بغداد امروز 16 فوریه، شاهد تظاهرات گسترده دانشجویی درابراز مخالفت مجدد با انتصاب محمد علاوی به عنوان نخست وزیردولت جدید بود.

هزاران نفر بشکلی ناگهانی وبدون اعلام قبلی، در گردهمائی «میلیونی فوق العاده » درمیدان تحریر در وسط پایتخت عراق شرکت کردند؛ به طوری که انبوهی از زنان و مردان جوان به همراه خانواده خود در تاکید بر ادامه تحصن در این تجمع، حضور داشتند.

تظاهر کنندگان بر عدم قبول نخست وزیری محمد توفیق علاوی تاکید کردند.