جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » عبدالحسین خسروپناه با مهر مطرح کرد: وظیفه هیأت‌های اندیشه‌ورز در پژوهش‌محور شدن دانشگاه آزاد اسلامی

عبدالحسین خسروپناه با مهر مطرح کرد: وظیفه هیأت‌های اندیشه‌ورز در پژوهش‌محور شدن دانشگاه آزاد اسلامی

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد پیشتر آموزش محور بوده است، گفت: وظیفه هیأت‌های اندیشه‌ورز این است که راهکارهایی برای پژوهش‌محور شدن دانشگاه ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از حضور عبدالحسین خسروپناه در پست معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، توسط او ایده تشکیل هیأت‌های اندیشه‌ورز در استان‌های مختلف اجرایی شد. امری که پیشتر در این دانشگاه سابقه نداشت.

وظیفه هیأت‌های اندیشه‌ورز در پژوهش‌محور شدن دانشگاه آزاد اسلامی

خسروپناه، عضو حقیقی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر و نایب رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است. پیگیری‌های او نقش مهمی در ترویج کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی در سطح کشور داشته است.

خسروپناه درباره فلسفه تأسیس هیأت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار مهر گفت: با پیگیری معاونت علوم انسانی و هنر در هر استانی یک هیأت اندیشه‌ورز راه اندازی شده که متشکل از اساتید دانشگاه آزاد در آن استان هستند. البته برخی از استادان دانشگاه‌های دولتی نیز در این هیأت‌ها حضور دارند. وظیفه این هیأت‌ها تفکر درباره وضعیت علمی و همچنین کیفیت تعالی و رشد علوم انسانی است. آنها درباره این موضوعات می‌اندیشند و راهکار ارائه می‌دهند.دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیشتر دانشگاهی آموزش محور بوده و کمتر به پژوهش توجه داشته است. به همین دلیل نیز هم‌اکنون اساتید برخی دانشکده‌ها ارتقا علمی پیدا نکرده‌اند و همچنین بسیاری از پردیس‌ها و دانشکده‌ها نیز فاقد نشریات علمی و پژوهشی هستند.وظیفه هیأت‌های اندیشه ورز این است که برای پژوهش محور شدن واحدهای مختلف راهکار ارائه دهند. به عبارتی آنها باید آموزش پژوهش محور را تبیین کنند. راهکارهای ارائه شده توسط این هیأت‌ها توسط معاونت‌های آموزشی و پژوهشی اجرایی می‌شود. یعنی این هیأت‌ها خود وارد حوزه اجرا نمی‌شوند، بلکه وظیفه آنها صرفاً اندیشیدن و طرح دادن است.

خسروپناه در ادامه با اشاره به زمان‌بر بودن ایجاد یک تحول علمی زاینده در حوزه‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی، توسط هیأت‌های اندیشه‌ورز گفت: مسیری طولانی برای این کار در پیش داریم. ما کرسی‌های نظریه پردازی در دانشگاه‌های دولتی را راه اندازی کردیم. در این ۶ سال و نیمی که من مسئولیت این کار را بر عهده داشته و هنوز هم دارم، ۲۹۰۰ کرسی برگزار شد که بیش از ۲۶۰۰ کرسی متعلق به دانشگاه‌های دولتی بوده است. یعنی تاکنون سهم دانشگاه آزاد از این کرسی‌ها اندک بوده است.

نویسنده کتاب «فلسفه فلسفه اسلامی» در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت حضور جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی اشاره کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد نیز در دو حوزه فعال شود. البته منظور ما آزاداندیشی در حوزه‌های علمی است و نه سیاسی و حزبی. به عنوان مثال اگر از اساتید دانشگاه آزاد، استادی دیدگاه جامعه شناختی خاصی درباره مساله جمعیت دارد، او در این کرسی‌ها باید حرفش را ارائه دهد و دو نفر دیگر از اساتید هم آن را نقد کنند و دانشجویان علاقه‌مند حاضر در کرسی هم بتوانند سوالاتشان را مطرح کنند. پس از برگزاری نیز گواهی تأیید کرسی ترویجی با امضای دکتر طهرانچی و من به ارائه دهنده داده می‌شود. گواهی اساتید دانشگاه‌های دیگر را نیز من و رئیس آن دانشگاه امضا می‌کنیم.

نویسنده کتاب «فلسفه شناخت» در ادامه با اشاره به این نکته که برخی از کرسی‌های ترویجی به کرسی‌های نظریه پردازی می‌انجامد، گفت: هیأت‌های اندیشه ورز در دانشگاه آزاد روی این مسائل فکر می‌کنند. یعنی یکی از کارهای آنها این است که چگونه کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هم رشد پیدا کنند؟ همچنین یکی دیگر از کارهای آنها ارائه طرح‌هایی برای راه اندازی اصولی و رشد صحیح مجلات علمی و پژوهشی در دانشگاه آزاد است. در دانشگاه‌های دولتی این نشریات متعددند، اما دانشگاه آزاد در این حوزه ضعف دارد.

همایش ابوریحان بیرونی در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود همچنین به ضعف دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری همایش‌های با رتبه ISC اشاره کرد و گفت: این همایش‌ها در دانشگاه‌های دولتی به صورت مرتب برگزار شده‌اند، اما دانشگاه آزاد از ابتدا تاکنون شاید سه همایش با رتبه ISC هم نداشته است. یکی دیگر از کارهای هیأت‌های اندیشه ورز نیز تفکر روی این موضوع است که چه راهکارهایی برای برگزاری بیشتر این همایش‌ها وجود دارد؟

وی افزود: دکتر ولایتی پیشنهاد دادند که همایشی درباره ابوریحان بیرونی برگزار شود. به پیشنهاد من قرار است که واحد علوم و تحقیقات این همایش را با عنوان شخصیت علمی ابوریحان بیرونی با رتبه ISC برگزار کند. همچنین به واحد تهران مرکز نیز پیشنهاد دادم که همایش ملی ISC در موضوع رابطه حکمت اسلامی و الحاد مدرن بگذارند تا اساتید مختلف در حوزه‌های فیزیک، زیست شناسی، فلسفه و… بیایند و گفت‌وگوی علمی کنند.

نویسنده کتاب «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» اضافه کرد: همچنین پیشنهاد داده بودم که واحد علوم و تحقیقات نشستی درباره نسبت فقه و حقوق برگزار کند تا اساتید برجسته حوزه و دانشگاه چه موافق و چه مخالف بیایند و نظریاتشان را مطرح کنند. منتها این شور علمی هنوز راه نیفتاده است. انشاالله هیأت‌های اندیشه ورز بتوانند این کارها را راه اندازی کنند.