سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

***********

کیهان

سوء‌مدیریت و تحمیل تورم یعنی خوشحال کردن 83 میلیون ایرانی؟!

بخش‌هایی از سخنان آقای روحانی در راهپیمایی 22 بهمن، دوپهلو و به نوعی تخطئه عملکرد خود وی بود.

روحانی با وجود 10 بار انتخاب شدنش در انتخابات مختلف، اخیراً مهندسی شده بودن و انتصاباتی بودن انتخابات را القا کرده و با استقبال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گروهک‌های تحریم‌کننده انتخابات و رسانه‌های بیگانه قرار گرفته بود.

او دیروز گفت:  اگر رژیم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب می‌داد نیازی به انقلاب نبود. اگر رژیم گذشته مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت، حکومت را برگزینند و انتخاب کنند و در نوع قانون اساسی، قانون اساسی مورد نظر خود را انتخاب کنند و بین استقلال و وابستگی مردم استقلال را انتخاب کنند و اگر رژیم گذشته به یک انتخابات سالم آزاد ملی تن می‌داد انقلابی نمی‌شد.

وی افزود: انقلاب بر مبنای آن بود که در انتخابات بسته شده بود. انسداد در و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره کنند و راه را بر انتخابات باز کنند.

روحانی در ادامه با یادآوری حادثه سقوط هواپیمای مسافربری (مقارن با حمله موشکی به پایگاه آمریکا در بغداد) گفت: آن روز که هواپیما در کنار فرودگاه سقوط کرد و قلب ما و رهبری را سوزاند، مردم از ما عذرخواهی خواستند و نیروهای مسلح ما عمل کردند و سریعاً از مردم عذرخواهی کردند و اعلام کردند که دقت خواهند کرد چنین ‌اشتباهی هیچگاه تکرار نشود.

وی همچنین اظهار داشت: اگر کاری کنیم که همه ما احساس پیروزی کنیم کار انقلابی است، انقلاب یعنی اقدامی ‌کنیم به نفع همه ملت. هر وقت  اقدامی به نفع همه ملت کردیم و ۸۳ میلیون نفر را خوشحال کردیم کار ما انقلابی است. هروقت۱۰ میلیون نفر را خوشحال و ۱۰ میلیون نفر نگران و بقیه را مردد کردیم باید فکر کنیم کجای کار ما ایراد دارد.

روحانی افزود: گاهی انتخاب بین این یا آن غلط است، مقاومت یا دیپلماسی غلط است، هر دو، هم مقاومت و هم دیپلماسی، شهید سلیمانی هم سردار میدان جنگ بود و هم یک دیپلمات ارشد در مذاکره بود. شهید سلیمانی در مسیر رفتن به جلسه گفت‌وگو با نخست‌وزیر عراق شهید شد. شهید سلیمانی به سمت میدان جنگ نمی‌رفت، به سمت میدان دیپلماسی می‌رفت که شهید شد. شهید سلیمانی در میدان جنگ سردار قوی و در میدان مذاکره دیپلماتی قدرتمند و عزتمند بود.باید همه ابعاد شهید سلیمانی را مدنظر قرار دهیم.

این اظهارات در حالی است که سوء مدیریت شدید و توجیه‌ناپذیر آقای روحانی موجب نارضایتی شدید مردم و موج‌سواری دشمنان شده است؛ چنان که نظرسنجی‌ها محبوبیت روحانی را 7 درصد و میزان مخالفت با وی را بالغ بر 76 درصد عنوان می‌کنند. همین سوء مدیریت موجب اغتشاش در دی ماه 96 و آبان 98 شد و آخرین بار با غافلگیر کردن مردم در ماجرای 3 برابر کردن قیمت بنزین، موجب بروز آشفتگی در بازار و فشار بر معیشت مردم شد.
آقای روحانی در حالی اصرار بر زنده نگه داشتن ماجرای تلخ سرنگونی هواپیمای مسافربری دارد که هرگز نه درباره کوتاهی خود در این ماجرا (عدم توقف پروازها مقارن عملیات موشکی علیه پایگاه نظامی آمریکا) و نه درباره سوء مدیریت فاحش اقتصادی و دیپلماتیک و خسارات حاصله از آن، از مردم عذرخواهی نکرده است.

او در حالی از ضرورت خوشحال کردن 83 میلیون ایرانی به جای 10 میلیون نفر سخن می‌گوید که قاطبه مردم -اعم از آنهایی که به او رأی داده و آنها که رأی نداده‌اند- از عملکرد او ناراضی هستند.
و بالاخره این که هرگز از دل دیپلماسی شهید سلیمانی، خسارت‌هایی مانند برجام (امتیاز نقد به دشمن دادن و وعده نسیه گرفتن) بیرون نیامد؛ چنان که آن شهید والامقام علناً از روند برجام و تداوم آن در قالب 2 و 3 انتقاد کرد و آن را نقشه دشمن برای تضعیف اقتدار ملت و نظام اسلامی معرفی نمود. سلیمانی هرگز اجازه نداد طرف مذاکره، او را تحقیر کند، هرگز طرف آمریکایی را «بسیار مؤدب» نخواند و امضای دشمن را «تضمین» ننامید و هرگز به دشمن التماس نکرد؛ نفوذناپذیر بود و به همین دلیل توسط دشمن ترور شد. این عقده‌گشایی دشمن را مقایسه کنید با تیترهای اولی که آقای روحانی برای VOA و BBC و رسانه‌های صهیونیستی و مقامات آمریکایی فراهم می‌کند!!

جروزالم پست: ایران به اطلاعات میلیون‌ها تبعه اسرائیل دست یافته است

منابع صهیونیستی از دسترسی احتمالی ایران به اطلاعات افسران ارشد اطلاعاتی اسرائیل خبر می‌دهند.

میدل ایست مانیتور در گزارشی نوشت: به دنبال آشکار شدن اشتباه «فاجعه‌بار» سایبری حزب لیکود اسرائیل، گزارش‌ها حاکی است ایران و سایر نهادهای اطلاعاتی، احتمالا به داده‌های شخصی افسران ارشد و مقامات اطلاعاتی اسرائیل دسترسی پیدا کرده‌اند. در این اشتباه عملیات سایبری، داده‌های خصوصی بیش از 6 میلیون رای‌دهنده اسرائیلی (صهیونیست) برملا شده است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز به نقل از «هارل منساشری» موسس شین‌بت- سازمان اطلاعات امنیت داخلی اسرائیل- اعلام کرد این حادثه از منظر ماهیت بسیار بدی که داشت، مایه نگرانی شدید است زیرا اطلاعات شخصی و واقعی تمام اتباع بالای 18 سال در این عملیات در معرض دید عموم قرار گرفته است.

منساشری افزود: «بسیاری نهادها از جمله سازمان‌های اطلاعات خارجی احتمالا به اطلاعات  شخصی «مقامات ارشد حزب لیکود، رهبر شین‌بت، رهبر موساد (سازمان جاسوسی خارجی اسرائیل) و دیگران دسترسی دارند. شرکت‌های خصوصی فراوانی هم هستند که خواستار این اطلاعات خواهند شد.»

در همین حال روزنامه «تایمز اسرائیل» این عملیات را «یکی از بزرگ‌ترین و نگران‌کننده‌ترین عملیات درز اطلاعات در تاریخ اسرائیل» خوانده است.

به نوشته میدل ایست مانیتور، این رسوایی تهدیدی است علیه «بنیامین نتانیاهو» که چند هفته پیش سازمان حفاظت اطلاعاتی شخصی اسرائیل با تایید این خبر اعلام کرد تحقیقات خود را درباره عملیات درز اطلاعاتی آغاز خواهد کرد.

هفته گذشته شکایتی به کمیسیون انتخابات رژیم صهیونیستی ارجاع شد که براساس آن، حزب لیکود با استفاده از دسترسی خود به اطلاعات رای‌دهندگان، بخشی به‌عنوان اطلاعات داده‌ها از تمام اتباع اسرائیل که در سن رای هستند ایجاد کرده است. بنا بر گزارشات، اطلاعات داده شده شامل نام کامل، جنسیت، آدرس منزل و در بسیاری موارد شماره تلفن همراه و انتخاب سیاسی میلیون‌ها نفری است که در این عملیات درز اطلاعات، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

انصاری: احزاب اصلاح‌طلب لیست انتخاباتی مشترک می‌دهند

سرلیست نامزدهای اصلاح‌طلب در تهران تصریح کرد احزاب اصلاح‌طلب لیست مشترک انتخاباتی می‌دهند.

مجید انصاری ضمن سخنانی در نشست حزب ندای ایرانیان گفت: مشارکت حداکثری می‌تواند مجلس را از یکصدایی به چند صدایی هدایت کند.

وی افزود: شورای عالی تصمیم گرفتند که به عنوان شورای عالی اصلاح‌طلبان لیست نداشته باشند. شورا البته به احزاب مجوز داد که لیست داشته باشند و سیدمحمد خاتمی هم نیز در جلسه اخیر تاکید داشتند احزابی که کاندیدا نداشتند

از یأس و تخریب کسانی که شرکت کردند پرهیز کنند. آقای خاتمی به شورای عالی توصیه کردند هر کجا که نامزد دارند از نامزدهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور حمایت شود.

انصاری تاکید کرد: قرار بود لیست انتخاباتی جمعی از احزاب اصلاح‌طلب دیشب نهایی شود که به زودی نهایی می‌شود. ظاهرا حزب کارگزاران هم لیست مستقل می‌دهد که 10 الی 15 نفر از نامزدها مشترک هستند. حزب کارگزاران لیست 22 نفره یا 23 نفره ارائه می‌دهد.

مجید انصاری درباره سرلیستی خود گفت: هم در لیست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب و هم لیست  حزب کارگزاران سرلیست هستم.

انصاری خاطرنشان کرد: اگر به مجلس رفتم قانون جامع انتخابات را کلید خواهم زد و در سال اول و دوم مجلس باید این قانون اصلاح شود و مرزها باید تعیین شود؛ شورای نگهبان الان بخش عمده از اجرا و نظارت را با هم انجام می‌دهد.
وی گفت: برخی روش‌ها درست نیست؛ با روش‌های تحکم از بالا نمی‌توان جوان امروزی را قانع کرد که به سمت دین تشویق شود و این قانون‌ها در مجلس قابل اصلاح است.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه با صحنه را خالی کردن مشکلات حل نمی‌شود، گفت: با صحنه را خالی کردن فقط اندیشه‌های خود را داوطلبانه به غیر واگذار کردیم؛ در صحنه سیاسی کسی تعارف نمی‌کند که بیایید حق خودتان را بگیرید وجود یک اقلیت قوی از یک اکثریت بی‌خاصیت بیشتر است.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه اشکالات جدی به برخی از اصلاح‌طلبان و دولت وارد است، گفت: در سایر امور هم اصلاح‌طلبان بهتر می‌توانستند عمل کنند.

سرلیستی مجید انصاری در فهرست اصلاح‌طلبان در حالی است که این طیف این بار ترجیح دادند محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، این بار نامزد انتخابات نشود. محمدعلی افشانی شهردار پیشین تهران که نامزد شده بود، ترجیح داد انصراف دهد.

پرونده حقوق‌های نجومی وزارت نفت چرا با امضای سه نفره بسته شد؟

رسیدگی دیوان محاسبات به حقوق‌های نجومی ناتمام مانده است.

روزنامه رسالت با اشاره به مورجه دادستان دیوان محاسبات با روزنامه شرق نوشت: رسیدگی در دیوان محاسبات بر اساس ترمینولوژی حقوقی حاکم بر آن که همانا 140 ماده از قانون محاسبات عمومی و 47 ماده از قانون دیوان محاسبات می‌باشد، به گونه‌ای است که هر تخلف مالی که منجر به احراز تخلف یا اعلام برائت می‌گردد، باید با صدور رأی رکن صاحب رأی بدوی یعنی هیئت‌های مستشاری و رکن صاحب رأی قطعی یعنی حاکم شرع دیوان محاسبات باشد.

به عبارتی هر نوع مصالحه یا رفع و رجوع تخلف بدون صدور دادخواست و بدون صدور رأی بدوی و قطعی و معلوم شدن مجازات متخلف و تقویم و تسجیل میزان تخلف خارج از اختیار رکن صاحب رأی، مخل اختیارات این رکن خواهد بود که در برخی از پرونده‌های حقوق‌های نجومی شاهد بودیم، بدون آنکه رکنی از ارکان رأی دیوان را دور زده و با تنظیم یک صورتجلسه اختیار مستشار و حاکم شرع را مال خود کرده و در مقام رفع و رجوع پرونده حقوق نجومی
برآمده‌اند.

کدام ماده از مواد قانون دیوان محاسبات به دادستان یا دادیار یا معاون دیوان و یا یک حسابرس کل اجازه رفع و رجوع یک پرونده تخلف بخوانید صدور رأی در مورد یک پرونده کوچک را می‌دهد که در مانحن فیه در مورد تخلف نجومی‌بگیری مدیران نفتی داده شده است؟

آیا رئیس، دادستان، مستشاران و حاکم شرع دیوان از مفاد صورتجلسه مروخ 94/9/9 در مورد حقوق‌های نجوی مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت‌های تابعه اصلی و فرعی آن ممضی به امضای 3 نفر از 8 نفری که نامشان در ذیل صورتجلسه آمده، آگاهند؟

گیریم که حقوق‌های نجومی که مقام معظم رهبری آن را حرام شرعی نامیدند را به امان خدا رها کنیم، در کدام نظام حقوقی امضای 3 نفر اقلیت در یک نشست 8 نفره معتبر است که در مورد حقوق‌های نجومی شرکت‌های تابعه وزارت نفت معتبر تلقی شود؟ آیا مستشاران و حاکم شرع صاحب رأی در دیوان، صورتجلسه مورخ 95/9/9 را بدون صدور یک فقره دادخواست، بدون صدور رأی رد و استرداد یک ریال وجه و بدون اعمال یک مجازات ساده اداری تایید کرده‌اند؟

این سه نفر از آن 8 نفری که نامشان در صورتجلسه 95/9/9 آمده، بر اساس کدام معیار و اختیار قانونی میزان حقوق و مزایای بالای 24 میلیون و 570 هزار تومان را قانونی و مبالغ مازاد بر این سقف را قابل استرداد دانسته‌اند؟

وجود مازاد دریافتی از چه مقطع زمانی و کدام سال مالی محاسبه شده؟ و به چه حسابی باید واریز می‌شد؟ مگر سال مالی 94 شرکت نفت در بازه زمانی 95/9/9 پایان نیافته بود؟ مگر حساب‌های شرکت نفت در این تاریخ بسته نشده بود؟ پس چرا اسمی از خزانه و لزوم واریز وجه اضافه به حساب درآمد عمومی در صورتجلسه تنظیمی نیست؟ چرا؟ مگر خزانه واضح‌ترین مصداق بیت‌المال نیست؟ مگر دیوان، حافظ و پاسدار بیت‌المال نیست؟ آیا یک ریال از آن بیست و چند میلیاردی که در متن صورتجلسه مورخ 95/9/9 نفتی‌ها آمده صرف‌نظر از محل تامین آن که خود یک مسئله است، به خزانه واریز شده؟

دادستان محترم دیوان می‌گوید با برخی از دستگاه‌ها بر سر صلاحیت‌های دیوان اختلاف‌نظر داریم، اما آیا بر سر عملکرد مالی دیوان محاسبات هم با رئیس محترم دیوان سر صلاحیت دیوان اختلاف‌نظر دارید؟ اگر ندارید، آیا به تخلف کمک 3 میلیون تومانی بن خرید اهدایی دیوان به اعضای کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس که به رسانه‌ها توسط دیده‌بان شفافیت کشیده شد هم به بهانه عدم صلاحیت رسیدگی نکرده و نسبت به رد و استرداد وجه اقدام نکرده‌اید؟
سخن در مورد عملکرد عالی‌ترین محکمه مالی و محاسباتی کشور که در دولت یازدهم و دوازدهم به یک اداره از اداره‌جات دولتی تبدیل و شأن پاسداری از بیت‌المال آن فروکاهیده شد، بسیار است.

جا دارد اعضای مجلس آتی دهم با انتخاب ارکانی مسئول و کاربلد که از توان تجربی و بضاعت علمی و اهلیت در حوزه مالیه و محاسباتی برخودار باشند، به این کالبد فشل شده نظارت، خون جدید تزریق نمایند و با گزینش رئیس، دادستان و مستشاران کاربلد، مالیه‌چی و محاسباتی، کار دیوان را روی ریل نظارت صحیح باز گردانند.

بروکینگز: تحولات خاورمیانه به نفع ایران پیش می‌رود

یک اندیشکده آمریکایی معتقد است مجموع تحرکات آمریکا موجب شده خاورمیانه به سمتی پیش رود که به شکل فزاینده‌ای به نفع ایران است.

وب‌سایت اندیشکده بروکینگز در تحلیلی نوشت: در وضعیت گسترش تنش میان ایران و ایالات متحده، سه واقعیت کلیدی نمایان شده است؛ عدم برخورداری آمریکا از راهبردی مشخص، حرکت خاورمیانه به نفع ایران و نیاز واشنگتن به راه‌هایی برای اولویت‌بندی دوباره در منطقه.

راهبرد آمریکا در برابر ایران و حتی کل منطقه، راهبردی آشفته و ناشیانه است. دولت ترامپ اقداماتی انجام می‌دهد که کاملا در تضاد با اهداف راهبردی است. از یک سو در راهبرد امنیت ملی و دفاعی‌اش، کاهش تمرکز بر خاورمیانه و رقابت قدرت با چین و روسیه را هدف‌گذاری می‌کند و از سوی دیگر اقدامات و سیاست‌هایی را پیش می‌گیرد که افزایش تنش در روابط با ایران و بنابراین گرفتاری بیشتر در خاورمیانه و همچنین گسترش نفوذ روسیه و چین را به همراه دارد.

خاورمیانه در مسیری پیش می‌رود که به شکلی روزافزون به نفع تهران است. مسائل سوریه، لبنان، عراق و یمن و حتی موضع‌گیری‌های کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دلخواه تهران است. ظرفیت و قابلیت نیروهای نیابتی ایران در گستره منطقه در حال رشد است و تهران همیشه راهی برای تامین سرمایه اولویت‌هایش می‌یابد.

ایالات متحده همچنان در برزخ خاورمیانه گرفتار مانده است.

ایران

ادعای دیدار مقامات ایرانی و اماراتی

خبر اول اینکه، نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده در اوج تنش‌های منطقه‌ای تابستان گذشته، به ابتکار عمل امارات در اواخر ماه میلادی سپتامبر، هواپیمایی حامل مقامات بلندپایه ایرانی به ابوظبی رفته به این امید که از وخامت اوضاع کاسته شود. به گزارش مهر، به ادعای این رسانه، وقتی ایران در مواجهه با کارزار فشار حداکثری امریکا به نوبه خود راه مقابله به مثل را انتخاب و تهدید کرد چنانچه قادر به فروش نفت خود نباشد، دیگران هم از چنین امتیازی برخوردار نخواهند بود، امارات که از متحدان نزدیک امریکا است، به صرافت افتاد که توافق صلح جداگانه‌ای با ایران داشته باشد. اما دیدار ادعایی مقامات ایرانی و اماراتی که مخفیانه برگزار شده، ظاهراً به منزله زنگ خطری بیخ گوش امریکا عمل کرده مبنی بر اینکه مبادا به این ترتیب، جبهه ضدایرانی اعراب تضعیف شود. نیویورک تایمز همچنین مدعی است که برخی متحدان اروپایی امریکا از جمله انگلیس با این ایده کاخ سفید که تحریم‌های اقتصادی ایران را تا پایان سال ۲۰۱۹ به پای میز مذاکره می‌آورد، مخالف بودند. به ادعای این رسانه، سال گذشته، «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران، بارها به واشنگتن سفر کرد تا به آنها ارزیابی از دیدگاه‌های مقامات ایران بدهد چراکه به اذعان برخی از صاحبنظران امریکایی، کمبود اطلاعاتی و عدم تماس مستقیم با ایران به کج‌فهمی واشنگتن از دیدگاه‌های مقامات ایران منجر می‌شود.

لغو همایش دوچرخه‌سواری بانوان در قم

خبر دیگر اینکه،یک همایش دوچرخه‌سواری بانوان که با مجوز دستگاه‌های ذیربط قرار بود روز جمعه به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) توسط هیأت دوچرخه‌سواری استان قم و با همکاری دانشگاه حضرت معصومه(س) و شهرداری قم در یک محیط کاملاً زنانه برگزار شود، در اثر برخی فشارها لغو شد. به گزارش ایرنا، لغو این همایش زنانه دوچرخه‌سواری در قم همچنین واکنش‌های منفی در فضای مجازی و بویژه فعالان این عرصه و افرادی که خود را برای این مسابقه آماده کرده‌ بودند و خانواده‌هایشان به دنبال داشته است. مصطفی امینی، رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان قم گفته است: برای برگزاری این همایش از شورای تأمین استان مجوز گرفته شد و دادستان و فرماندار نیز موافقت خود را با برگزاری این مسابقه اعلام کرده بودند. وی با بیان اینکه در روز نخست فراخوان برگزاری مسابقه،‌۳۵۰ نفر ثبت‌نام کردند، تصریح کرد: اگر این تقاضا پاسخ داده نشود،‌ بانوان در جای دیگر به علاقه‌مندی خود خواهند پرداخت یا سرخورده خواهند شد. امینی با اظهار بی‌اطلاعی از منبع فشارهایی که باعث لغو شدن این مسابقه شد، گفت: این عده خاص برداشت نادرستی از هدف برگزاری مسابقه کردند و ‌علاوه بر تشویش اذهان عمومی، با تماس‌های مکرر با مسئولان باعث لغو مسابقه شدند. هیأت دوچرخه‌سواری استان هم در بیانیه‌ای اعلام کرده: با توجه به برداشت نادرست برخی از افراد درخصوص نحوه برگزاری این همایش و جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی که تصور می‌شد قرار است این همایش در محیط عمومی برگزار گردد، این همایش لغو گردید.

خواسته انتخاباتی علم‌الهدی از مردم

دست آخر اینکه، امام جمعه مشهد با اشاره به اهمیت انتخابات و مجلس خطاب به مردم گفت: این گونه نیست که آدم را پیدا کردیم، رأی دهیم و تمام، باید دم در مجلس بایستید و اجازه ندهید عده‌ای به مجلس بروند، آنها کسانی هستند که چند خصوصیت دارند؛ یکی افرادی که انقلابی نیستند، یعنی آنهایی که با رهبری زاویه دارند ولو هر اندازه کم باشد، رهبری، ولایت و شخص رهبر را به تمام معنا قبول ندارند. به گزارش ایسنا، علم‌الهدی افزود: افرادی را که از امریکا می‎‌ترسند، از ناوگان امریکا وحشت می‌کنند، از بمب اتمی امریکا می‌ترسند و فکر می‌کنند رزق این مملکت به دست امریکا است و باید تحریم را بردارد به مجلس نفرستید.

خراسان

قبض گاز ندهید، از حسابتان کسر می شود

پس از آن که از تیر سال گذشته، سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور مجوز برداشت مبالغ مربوط به قبض های آب و برق کلیه واحدهای اداری و ستادی دولت و نیروهای مسلح را در صورت پرداخت نکردن به موقع این قبوض، از محل حساب های آن ها و واریز به حساب شرکت های مربوط دریافت کردند، طی روزهای اخیر ابلاغیه جدیدی به دست نوبخت رسیده که طبق آن، علاوه بر مصوبه سابق و کمک به وزارت نیرو، وزارت نفت نیز مشمول این مجوز شده و از این پس، پرداخت نکردن به موقع قبض گاز توسط بخش های کشوری و لشکری نیز باعث کسر آن مبلغ از حساب هایشان می شود.

دولت یک ذره بین مهم نظارتی را از بانک ها گرفت

در حالی که دولت در مصوبه مهر سال 93 خود، از بانک مرکزی خواسته بود به بانک های دولتی و خصوصی ابلاغ کند جهت اجرای سیاست های دولت برای خروج غیرتورمی از رکود، در زمان اعطای منابع مالی به پروژه های سرمایه گذاری، اطمینان حاصل کنند و حداقل 25 درصد منابع مالی مورد نیاز پروژه توسط صاحبان سهام تامین شده باشد، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به مسئولان اقتصادی کابینه، این شرط لغو شده است.

آرمان

دلایل عجیب برای رای دادن

عبدا… گنجی، مدیر مسئول جوان، در توئیتر نوشته است: «‌برای جلسه سیاسی به استانی رفته بودم. تعمدا از افراد می‌پرسیدم به کی رای می‌دهید؟ وقتی اسم می‌آوردند چرایی را می‌پرسیدم. جواب‌ها: هم‌قوم هستیم، همسایه پدرم اینا هستند، یه‌آشنایی دوری داریم، یه‌جایی به‌دردم خورده، هم‌دانشگاهی بودیم و… ؛ از مجلسی که به این دلایل رای می‌گیرد کارآمدی بیرون می‌آید؟»

جمجمه‌ای که از 2000 سال پیش می‌خندد!

یک کشاورز روسی اسکلت بزرگ یک مرد را پیدا کرده است. این در حالی است که جمجمه اسکلت که آسیب‌دیده از 2000 سال پیش در حال خندیدن است. در این رابطه این مرد روسی اسکلت انسان همراه با جواهرات، اسلحه و ابزارهای گران‌قیمت ساخته شده از طلا را در گوری نزدیک دریای خزر پیدا کرده و آن را به موزه آستراخان روسیه تحویل داده است. گفتنی است پیش‌بینی می‌شود که این اسکلت به یک شخصیت اشرافی و ممتاز تعلق داشته باشد.

بازداشت عامل انتشار فیلم حیوان‌آزاری

عامل انتشار فیلم حیوان‌آزاری در فضای مجازی، در یکی از روستاهای فریمان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است. در این رابطه رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریمان با اعلام این خبر گفته است: این فرد متخلف که چندی قبل از صحنه آزار یک راس الاغ فیلم تهیه و آن را در فضای مجازی منتشر کرده بود، پس از یک هفته تلاش و پیگیری ماموران حفاظت محیط‌زیست فریمان دستگیر شده است. گفتنی است جواد ستوده در ادامه سخنانش افزوده است: این در حالی است که وی به اتهام نقض حقوق حیوانات، به مرجع قضایی معرفی شده است.

شهادت یک سرباز مرزبانی در چابهار

پنجشنبه شب در پاسگاه دریابانی استقلال چابهار در حین حراست و حفاظت از مرزهای آبی سرباز امیررضارمضانی‌چمن‌آبادی به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. در این خصوص پنجشنبه شب در پاسگاه دریابانی استقلال چابهار در حین حراست و حفاظت از مرزهای آبی سرباز امیررضارمضانی چمن‌آبادی به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. گفتنی است بنا بر این گزارش این شهید مجرد و اهل مشهد بوده است.

رای مردم باید مثل موشک نقطه‌زن باشد

سعید جلیلی، عضو شورای‌عالی امنیت ملی، با یادآوری اینکه حضور مردم در تشییع حاج‌قاسم سلیمانی، مانند موشک انتقام بوده است، در این باره گفته است: حضور هر یک از مردم در راهپیمایی 22 بهمن هم یک موشک در قلب مستکبران بوده است. این در شرایطی است که هر رای مردم در انتخابات هم مثل یک موشک بر پایگاه دشمن است، اما مساله این است که چه زمانی این رای‌ها «نقطه‌زن» می‌شوند؟ سعید جلیلی در ادامه سخنانش در این باره تصریح کرده است: رای نقطه‌زن، نماینده‌ای را به مجلس می‌فرستد که می‌تواند تحریم دشمن را بی‌اثر کند؛ همان‌طور که موشک نقطه‌زن هم، جایی را هدف می‌گیرد که تهدید نظامی او را از بین می‌برد. سعید جلیلی، عضو شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه افزوده است: این در حالی است که رقم زدن چنین صحنه‌ای در انتخابات در گرو کار جبهه‌ای است و کار جبهه‌ای ملازم با تقسیم کار است. در این راستا باید همه‌باهم به صحنه بیاییم و هر کسی در حد وسع و توانش در مسیر رسیدن به شناخت مشترک از مسائل و راه‌حل‌ها و مطالبه آن از نماینده‌ها بکوشد.

حضور جهانبخش در کلوپ شبانه

نشریه «سان» انگلیس با انتشار ویدئو و تصاویری از علیرضا جهانبخش، هافبک ایرانی برایتون به همراه 3 بازیکن دیگر این تیم در کلوپ شبانه جنجال‌آفرین شده است. گفتنی است این رسانه انگلیسی در این باره مدعی شده است: حضور 4 بازیکن برایتون در کلوپ شبانه در اسپانیا که در حال فوت کردن بادکنک‌ها هستند، دردسرساز شده است و باشگاه برایتون تحقیقات درباره این موضوع را آغاز کرده است. این در حالی است که بنا به ادعای این رسانه انگلیسی محتوای این بادکنک‌ها هنوز مشخص نیست، ولی معروف است افرادی که در کلوپ‌ها از این بادکنک‌ها استنشاق می‌کنند، محتوایش اکسید نیتروز یا همان گاز خنده‌آور است.

تخلیه چهار مسجد در آلمان

پلیس آلمان در مورد تخلیه چهار مسجد در آلمان گفته است که در پی دریافت رایانامه‌های تهدیدآمیز، ساختمان چهار مسجد در این کشور به‌طور کامل تخلیه شده است. در این رابطه پلیس شهر دورتموند آلمان اعلام کرده است که چهار مسجد واقع در ایالت غربی «نورث راین وستفالیا» این کشور بعدازظهر و شامگاه چهارشنبه رایانامه‌هایی با محتوای تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند. این در حالی است که سخنگوی پلیس آلمان اعلام کرده است که در واکنش به این پیام‌های تهدید، «ساختمان‌های این مساجد تخلیه شده‌اند و هیچ‌کس صدمه ندیده است». لازم به ذکر است که این مساجد در شهرهای «اِسِن»، «یونا»، «بیلِفِلد» و «هاگن» قرار دارند. گفتنی است پلیس آلمان همچنین خیابان‌های پیرامونی این مساجد از جمله یک خیابان پرتردد در شهر اسن را برای از بین بردن احتمال هرگونه خطر علیه عابران و رانندگان قرنطینه کرده است.

لفظ «نماینده ساده‌زیست» کافی نیست

نماینده محلات در مجلس تصریح کرده است: نماینده‌ای که تعلق حزبی داشته باشد، در بزنگاه‌های خاص قطعا احزاب، گروه‌ها و جریانات او را وادار به تصمیم‌گیری یکسان و شبیه هم‌قطارانش خواهند کرد که در نتیجه منافع ملی ذبح خواهد شد. سلیمی، نماینده محلات در مجلس در این باره گفته است: این در حالی است که نماینده مردم به معنای واقعی کلمه باید ساده‌زیست باشد و تنها لفاظی این موضوع کافی نیست؛ چراکه مردم باید او را از متن جامعه بدانند و تفاوتی بین خود و او احساس نکنند. گفتنی است سلیمی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرده است: وکیل مردم در مجلس باید از شجاعت و قاطعیت خاصی برخوردار باشد و از تشر رئیس‌جمهور، وزیر و مسئول نترسد.

نماد ثبت‌احوال تک فرزندی است؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفته است: بعضی‌ها به نماد فعلی سازمان ثبت احوال نگاه منفی دارند، درحالی‌که در نماد قبلی اصلا فرزندی وجود نداشته است. سیف‌ا… ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه این نماد در سال 97 تغییر کرده است، در ادامه سخنانش افزوده است: این در حالی است که در سال‌های گذشته نماد ثبت احوال شامل دو فرد بوده است. گفتنی است اکنون نماد در سال جاری تغییر کرده و نشان از خانواده و یک زندگی مشترک دارد. سیف‌ا… ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه منظور ما نشان از تک فرزندی نیست در این باره بیان کرده است: اگر این نماد صاحب دو فرزند بود بازهم عده‌ای اظهار داشته‌اند که چرا نشان از دو فرزند دارد.

محاکمه پنج آمریکایی برای فروش نفت ایران

روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» در گزارشی از محاکمه پنج نفر در آمریکا به جرم برنامه‌ریزی برای فروش نفت ایران به پالایشگاهی در چین خبر داده است. گفتنی است بر اساس شنیده‌ها این افراد متهم هستند که برای فروش نفت ایران به یک پالایشگاه در چین برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند. بر اساس این گزارش، آمریکا در این باره مدعی است که این افراد به دنبال فروش دو محموله در ماه به چین بوده‌اند که سودی معادل 28 میلیون دلار برایشان داشته است. به نوشته این روزنامه، بر اساس قوانین آمریکا اگر جرم این افراد محرز شود ممکن است هر یک از آنها به 25 سال زندان محکوم شده و جریمه‌ای یک میلیون و 250 هزار دلاری برای آنها در نظر گرفته شود. بر این اساس یکی از این افراد «دانیل رای لین» رئیس شرکت خصوصی اسکات رویالتیس در تگزاس است که در امور فروش نفت و گاز فعالیت می‌کند.

تخلیه «آمازون» به‌خاطر تهدید بمب‌گذاری

ساختمان مرکزی «آمازون» در «مادرید» پایتخت اسپانیا اوایل صبح پنجشنبه به وقت محلی، به واسطه تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شده است. بر اساس گزارش رویترز، کارکنان ساختمان مرکزی شرکت آمازون در مادرید که دفاتر این شرکت در آن قرار گرفته است، به واسطه تهدید به بمب‌گذاری تخلیه شده است. گفتنی است گزارش‌ها حاکی از آن است که دفاتر وزارت اقتصاد و برخی از دفاتر دولتی اسپانیا نیز در این ساختمان قرار گرفته‌اند. در این راستا آنطور که پلیس این کشور اروپایی اعلام کرده است، در ساعت 10:40 صبح به وقت محلی یک پیام تهدیدآمیز مبنی بر بمب‌گذاری در ساختمان مرکزی آمازون دریافت کرده‌اند. این در حالی است که یکی از سخنگویان پلیس اسپانیا در این خصوص گفته است: «هشداری دریافت شده و ما در حال تحقیق در این باره هستیم».