جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » افزایش خشونت‌ها در منطقه/

افزایش خشونت‌ها در منطقه/

چهار فلسطینی کشته و بیش از ده اسرائیلی زخمی شدند

تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند تشدید درگیری‌ها با رونمایی از طرح «معامله قرن» ارتباط دارد؛ عکس از آرشیو رادیو فردا
تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند تشدید درگیری‌ها با رونمایی از طرح «معامله قرن» ارتباط دارد؛ عکس از آرشیو رادیو فردا

با افزایش درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان در شبانه روز اخیر، چهارمین فلسطینی ظهر پنجشنبه ۱۷ بهمن کشته شد.

به گزارش فرنوش رام خبر نگار رادیو فردا در اسرائیل، و به نقل از رسانه‌های اسرائیل، نیروهای امنیتی این کشور در این روز یک مرد فلسطینی را که به سوی یک نیروی مرزبانی اسرائیلی در بخش باستانی اورشلیم موسوم به باب‌السباط «حمله مسلحانه» کرده بود، با شلیک گلوله از پای درآوردند.سرباز مرزبانی اسرائیلی در این حمله به طور سطحی زخمی شد.این چهارمین فلسطینی کشته شده طی شبانه روز اخیر در اورشلیم و کرانه باختری است؛ بیش از ده فلسطینی و همچنین ۱۲ سرباز اسرائیلی دیگر از چهارشنبه ۱۶ بهمن در سلسله رویدادهای خشونت بار زخمی شده‌اند.

نیروهای امنیتی اسرائیل در این عکس از اکتبر ۲۰۱۵ در شهر قدیمی اورشلیم/بیت‌المقدس دیده می‌شوند
بیشتر در این باره:

دست‌کم ۱۵ سرباز در «حمله با خودرو» در اسرائیل زخمی شدند

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای امنیتی این کشور که بامداد پنجشنبه برای ویران کردن خانه یک فلسطینی به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری رفتند، با آتشباری «غافلگیرکننده از سوی باندی از تک تیراندازان فلسطینی» روبرو شدند.

فلسطینیان جنین اقدام به درگیری با سربازان اسرائیلی وارد شده به اردوگاه خود کردند که در جریان آن، یزن منذر ابوطبیخ، ۱۹ ساله، کشته و هشت فلسطینی دیگر زخمی شدند.

اسرائیل تایید کرد که یک عضو پلیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بین زخمی‌های رویداد جنین است؛ ستوان یکم طارق بدوان بعد از ساعاتی در بیمارستان جان داد. ارتش اسرائیل می‌گوید مرگ این افسر فلسطینی را بررسی می‌کند.

ارتش اسرائیل خانه قبلی احمد جمال القبع اهل جنین را که به جرم قتل خاخام رازیئل شواخ در حمله مسلحانه دی ماه دو سال پیش در کرانه باختری به حبس ابد محکوم شده و در زندان اسرائیل است، ویران کرده بود اما خانواده او در محل خانه ویران شده، خانه تازه‌ای ساخته بود. ارتش اسرائیل برای ویران کردن خانه دوم این خانواده وارد جنین شده بود.

اسرائیل خانه‌ مهاجمان فلسطینی را حتی اگر خود کشته شده باشند، در چارچوب سیاست «بازدارندگی» ویران می‌کند و از ساخت خانه تازه در محل خانه ویران شده پیشین جلوگیری می‌کند.

بعد از این رویدادها، جنین روز پنجشنبه در اعتصاب سراسری فرو رفته است.

وقایع جنین در حالی روی داده که بخش‌های شمالی کرانه باختری در دوره اخیر آرام بود.

جوزپ بورل می‌گوید، طرح آمریکا از «موازین پذیرفته شده بین المللی فاصله دارد»
بیشتر در این باره:

اتحادیه اروپا طرح ترامپ برای صلح خاورمیانه را رد کرد

ساعاتی پیش از آن، در الخلیل، بخش جنوبی کرانه باختری محمد حداد از اهالی شهر کشته و شمار دیگری زخمی شدند؛ ارتش اسرائیل گفته بود که این نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی به سوی آن‌ها در محله باب زاویه بطری آتش‌زا پرتاب کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نیروهای امنیتی این کشور همچنین خودرویی را که نزدیکی نیمه شب چهارشنبه یک راننده با آن گروهی از سربازان اسرائیلی را در شهر اورشلیم زیرگرفت، در شهرک بیت جلا در نزدیکی بیت‌اللحم پیدا کرده و اکنون در تعقیب راننده هستند که گریخته است.

۱۱ سرباز عضو تیپ گولانی اسرائیل در این حمله به طور سطحی زخمی شدند ولی جراحت یک سرباز «وخیم» توصیف شد.

زیرگرفتن سربازان اسرائیلی با خودروی رانندگان فلسطینی، پس از وقفه‌ای طولانی در این نوع حملات، رخ داده است.

غیر از اورشلیم و کرانه باختری، وضعیت بخش‌های جنوبی اسرائیل با نوار غزه نیز دوباره متشنج شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در واکنش به دو خمپاره و بالن‌های آتش‌زای فلسطینیان که چهارشنبه از غزه به سوی جنوب اسرائیل فرستاده شد و به صدا درآمدن آژیرهای خطر را در پی آورد، نیروی هوایی‌اش حملات بیشتری علیه «اهداف وابسته به حماس» در نوار غزه انجام داد.

رسانه‌های اسرائیل و تحلیلگران این کشور اذعان دارند که تشدید درگیری‌ها با رونمایی از طرح آمریکا برای صلح اسرائیلی- فلسطینی با عنوان معامله قرن ارتباط دارد و احتمال می‌دهند که این روند خشونت در آینده نزدیک رو به افزایش باشد.

حماس نیز اعلام کرده که این رویدادها بعد از اعلام معامله قرن تشدید شده است.

در این میان، محمود عباس که معامله قرن را به شدت محکوم و آن را رد کرده، از حضور خود در اوایل هفته آینده در نشست شورای امنیت برای مطرح کردن دلایل مخالفت فلسطینیان با این طرح خبر داد.

آقای عباس چهارشنبه شب در نشست سران تشکیلات خودگردانی در رام‌الله گفت، حکومت او گام‌های متعددی را در سطح جهانی برای مخالفت با طرح آمریکا تدارک دیده است.

وی گفت، فلسطینیان با جلب حمایت کشورهای جهان، بر لزوم اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی با هدف تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید خواهند کرد.

محمود عباس دوباره گفت که «قدس و خاک فلسطین، فروشی نیست و معامله قرن مانند تمامی توطئه‌های پیشین علیه آرمان ملت فلسطین، شکست خواهد خورد».

جوزپ بورل در جریان نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در اسلوواکی؛ دسامبر ۲۰۱۹

اسرائیل: انتقادهای بورل از اسرائیل یک روز پس از سفر به تهران جای تامل دارد

دونالد ترامپ هشتم بهمن در رونمایی از طرح معامله قرن در کاخ سفید تاکید کرد که این یک راهکار «برد- برد» برای حل مناقشه هفتاد ساله اسرائیل و فلسطینیان و «آخرین فرصت» برای فلسطینیان است که در صورت پذیرش آن، امتیازات اقتصادی و کمک‌های مالی زیادی دریافت خواهند کرد تا با فقر و بیکاری مبارزه کنند. اسرائیل طرح آمریکا را پذیرفته است.

گفت‌وگوی ظریف با محمود عباس، هنیه و زیاد نخاله

در این میان، رسانه‌های ایران گزارش دادند، محمد جواد ظریف که سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با محمود عباس، حمایت ایران از فلسطینیان را مورد تاکید قرار داد، همان شب نیز تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین انجام داد.

تماس جواد ظریف با محمود عباس، گفت‌وگویی کم‌سابقه و پس از مدت‌ها قطع ارتباط میان ایران با تشکیلات خودگردانی بود. در عین حال تماس وزیر خارجه ایران با سران دو سازمان مسلح فلسطینی نیز یک روال معمول نیست زیرا اکثر دیدارها و تماس‌های سران این سازمان‌ها تاکنون با نظامیان ارشد جمهوری اسلامی مانند قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس و اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی، بوده است.

اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران هفته گذشته در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله، از «آمادگی» ایران برای ایفای نقش در «شرایط جدید منطقه» برای «شکست دادن معامله قرن» خبر داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه در نخستین واکنش علنی خود به معامله قرن گفت این طرح «احمقانه و نشانه خباثت و دغل‌کاری آمریکایی‌ها است؛ به نتیجه نمی‌رسد و قبل از مردن (دونالد) ترامپ، می‌میرد و موضوع معامله بین آنها و “صهیونیست‌ها” چیزی است که متعلق به آنها نیست؛ مال فلسطینی‌هاست».

علی خامنه‌ای افزود اعلام این طرح «به ضرر آنها تمام شد؛ همین حالا فلسطین زنده‌تر شد؛ مجموعه‌های فلسطینی در دنیا بیش‌تر مطرح شدند؛ مظلومیت فلسطینیان واضح‌تر شد».

رهبر جمهوری اسلامی این را نیز گفت که حکومت او «وظیفه خود را پشتیبانی از گروه‌های مبارز فلسطینی می‌داند و هر گونه و هر مقدار که بتواند و با همه‌ وجود، از آنها پشتیبانی می‌کند و این خواست نظام جمهوری اسلامی و خواست ملت ایران است».

ایران موجودیت اسرائیل را قبول ندارد ولی تا حال همه‌پرسی یا راهکاری برای بررسی «خواست ملت ایران» در راستای «حمایت» از گروه‌های مسلح فلسطینی مطرح نبوده است.

با وجود این، به نظر می‌رسد آیین‌های تشییع جنازه و یادبود قاسم سلیمانی، از نظر سران حکومت ایران، رای مردم ایران به حمایت از «مقاومت» تلقی شده است.

آمریکا و اسرائیل و بخش‌هایی از جامعه جهانی تاکید دارند که «محور مقاومت» مجموعه‌ای از گروه‌های تروریستی است که اهداف ایران را در منطقه و جهان اجرا می‌کنند.