پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

هشدار نبیه بری درباره خطر معامله قرن برای سه کشور عربی، سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن، معرفی نخست وزیر جدید عراق و آزادی ۱۹ ایرانی از زندان‌های کویت از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به مخالفت ده‌ها دیپلمات و مقام سابق آمریکایی با «معامله قرن» نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ روز شنبه، سی تن از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد حوزه امنیت ملی در سه دولت پیشین آمریکا، در نامه‌ای سرگشاده به شدت از طرح سازش تحمیلی رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطینی‌ها به نام «معامله قرن» انتقاد کرده‌اند.

به نوشته پایگاه «اکسیوس»، امضاکنندگان این نامه، مقام‌های دولت‌های «باراک اوباما»، «جورج بوش» پسر و «بیل کلینتون» هستند و در این متن تأکید کرده‌اند که معامله قرن بر منافع آمریکا اثر مخرب دارد و به رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کرانه باختری «چراغ سبز» نشان می‌دهد.

در بخشی از این نامه، با بیان اینکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبانی دیرپای سیاست خارجی آمریکا در قبال مساله فلسطین از جمله اجتناب از گام‌های یکجانبه و تأکید بر مذاکره مستقیم طرفین را کنار گذاشته، آمده است: «ترک کردن این مبانی بر منافع ایالات متحده، امنیت اسرائیل، آرمان‌های فلسطینی‌ها و ثبات اردن به عنوان یک شریک مهم عربی، آثار مخرب بلندمدتی خواهد داشت.»

مخالفت ده‌ها دیپلمات و مقام سابق آمریکایی با «معامله قرن»/ آزادی 19 ایرانی از زندان های کویت/هشدار نبیه بری درباره خطر معامله قرن برای 3 کشور عربی/ سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن

در این نامه همچنین هشدار داده شده است که این طرح می‌تواند «راهکار دو دولتی» را عملا از بین برده و به وضعیتی منجر شود که شهروندان فلسطینی از حقوق برابر با اسرائیلی‌ها محروم شوند.

امضاکنندگان این نامه، علاوه بر این عنوان کرده‌اند، زمان رونمایی از این طرح این گمانه را به وجود می‌آورد که شاید ترامپ تلاش کرده با این اقدام مشکلات داخلی خود را به حاشیه ببرد؛ «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما، «فیلیپ گوردون» دستیار ویژه اوباما، «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو و «وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

هشدار نبیه بری درباره خطر معامله قرن برای سه کشور عربی

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفت و گو با الجمهوریه گفت: معامله قرن به مثابه دعوتی آشکار برای از بین بردن مساله فلسطین است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این طرح خطری برای سه کشور عربی از جمله اردن، لبنان و مصر نیز محسوب می‌شود.

بری در ادامه گفت: معامله قرن اولا تهدیدی ماهیتی برای اردن و در ثانی خطر اشغال اراضی برای لبنان محسوب می‌شود و لبنانیان علیه این مساله  اجماع نظر دارند و در قانون اساسی و منشور لبنان به آن اشاره شده است. همچنین مصر نیز در اثر معامله قرن دچار تنش می‌شود، چون باید از برخی اراضی خود در استان سینا به خاطر واگذاری آن به فلسطینیان دست بکشد.

نبیه بری همچنین خاطرنشان کرد: از همین رو طرح معامله قرن نباید برای آزادگان جهان اسلام و عرب و به ویژه ملت فلسطین طرحی مطلوب باشد.

سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن

شبکه خبری «کان» رژیم صهیونیستی، روز شنبه گزارش داد: «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به رام‌الله (محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین) در کرانه باختری سفر کرده است.

این شبکه خبری صهیونیستی اعلام کرد، هاسپل یک روز پس از ارائه شدن معامله قرن توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین به کرانه باختری سفر کرده است.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشتر طرح سازش تحمیلی آمریکا به نام معامله قرن را قاطعانه رد کرده و امروز نیز در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره گفت:  «ما مطلقا این راه حل را نخواهیم پذیرفت و من هرگز در کارنامه خود این امر را که قدس را فروخته‌ام، درج نخواهم کرد. آنها برای ما شرط گذاشتند که موجودیت دولت یهود را به رسمیت بشناسیم تا از این راه حسن نیت خود را ثابت کنیم.»

مخالفت ده‌ها دیپلمات و مقام سابق آمریکایی با «معامله قرن»/ آزادی 19 ایرانی از زندان های کویت/هشدار نبیه بری درباره خطر معامله قرن برای 3 کشور عربی/ سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن

معرفی نخست وزیر جدید عراق

سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق طی بیانیه‌ای به مأمور شدن «محمد توفیق علّاوی» جهت تشکیل کابینه در عراق واکنش نشان داد.

به گزارش وب‌سایت خبری «شفق» عراق، سفارت آمریکا در بغداد در این بیانیه گفته است که شرایط فعلی عراق و منطقه می‌طلبد که این کشور یک دولت مستقل و پاک‌دستی داشته باشد و به تحقق نیازهای جامعه عراق ملزم باشد.

در این بیانیه آمده است:‌ «نامزدی علاوی برای نخست‌وزیری عراق باید با تلاش‌های واقعی به منظور تضمین تحقق این هدف (انتخاب نخست‌وزیری) ادامه داشته باشد».

مخالفت ده‌ها دیپلمات و مقام سابق آمریکایی با «معامله قرن»/ آزادی 19 ایرانی از زندان های کویت/هشدار نبیه بری درباره خطر معامله قرن برای 3 کشور عربی/ سفر رئیس سیا به رام‌الله پس از رونمایی از معامله قرن

سفارت آمریکا مدعی شده است که امنیت عراق «مساله‌ای حیاتی» است و واشنگتن به محض تشکیل دولت علاوی، جهت آماده‌سازی شرایط عراقِ باثبات، پیشرفته و دارای حاکمیت، همکاری و تعامل خواهد داشت.

آمریکا در حالی مدعی حمایت خود از تشکیل دولت مستقل با حاکمیت ملی است که دخالت‌های این کشور در عراق و عملیات‌های ترور نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور، منجر به شهادت شماری از نیروهای الحشد الشعبی شده است و همین باعث گشته که پارلمان عراق لایحه اخراج نیروهای خارجی از جمله آمریکایی را تصویب کرده و از دولت بخواهد همکاری‌های نظامی بین بغداد و واشنگتن را لغو کند.

علاوی ساعاتی پیش با انتشار ویدیوئی از خود اعلام کرد که از سوی ریاست جمهوری عراق مأمور به تشکیل کابینه شده است. دفتر برهم صالح هم اعلام کرده است که تا ساعاتی دیگر بیانیه رسمی خود در خصوص معرفی علاوی به عنوان کاندیدای نخست‌وزیری را منتشر خواهد کرد.

آزادی نوزده ایرانی از زندان های کویت

نوزده ایرانی زندانی در کویت به کشورمان منتقل شدند تا ادامه محکومیت خود را در ایران سپری کنند. این انتقال بر اساس توافق نامه بین ایران و کویت صورت گرفته است.

این افراد با تلاش و پیگیری سفارت جمهوری‌ اسلامی ایران در کویت شامگاه جمعه به منظور گذراندن باقیمانده دوران محکومیت خود از کویت به ایران منتقل شدند.

افراد مزبور بعد از تحویل از سوی مقام های قضایی کویت به نماینده اعزامی مراجع قضایی جمهوری‌ اسلامی ایران تحویل داده و به کشور منتقل شدند؛ ایران و کویت از سال ۲۰۰۴ میلادی دارای توافق نامه در ارتباط با تبادل زندانیان هستند.

پیش از این نیز ایران در سال ۲۰۱۶ بر اساس توافق مزبور یک سوم زندانیان ایرانی بازداشت شده در کویت را تحویل گرفت.