شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در «محکومیت سرکوب» و «حمایت از حقوق مردم» ایران/

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در «محکومیت سرکوب» و «حمایت از حقوق مردم» ایران/

قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمایندگان ایالات متحده در دسامبر سال گذشته ارائه و بدون مخالفت به تصویب رسیده است.

قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمایندگان ایالات متحده در دسامبر سال گذشته ارائه و بدون مخالفت به تصویب رسیده است.

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ /رادیو فردا/ مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ضمن حمایت از حق آزادی شهروندان ایرانی در ابراز عقیده، «حکومت ایران را به خاطر سرکوب اعتراضات مشروع و دیگر فشارها» محکوم کرده‌است.

قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمایندگان ایالات متحده در دسامبر سال گذشته از طرف تئودور دویچ، رئیس دمکرات کمیته روابط خارجی و جو ویلسون، قانون‌گذار جمهوری‌خواه، ارائه شد.

قطعنامه بدون مخالفت به تصویب رسیده است.

در آغاز متن ارائه‌شده به مجلس نمایندگان به اعتراضات آبان ماه در ایران اشاره شده که «به سرعت به حداقل ۲۱ شهر» کشیده شد. از اعتراضات آبان ماه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعتراضات ضد دولتی، پس از اعتراضات سال ۸۸ موسوم به «جنبش سبز» نام برده شده‌است.

در جریان اعتراضات آبان که در پی گرانی ناگهانی بنزین آغاز شد، نه تنها اینترنت در سراسر کشور قطع شد، که گزارش‌های گسترده‌ای از سرکوبی و تیراندازی به مردم معترض و غیر مسلح منتشر شد.

جمهوری اسلامی تا کنون آماری از کشته‌شدگان منتشر نکرده، و شماری از بستگان کسانی که می‌خواستند برای ازدست‌رفتگان خود مراسم سوگواری برگزار کنند را نیز بازداشت کرده است.

بنا بر آمار مختلف بین دست‌کم ۳۰۰ تن تا -به گفته رویترز- ۱۵۰۰ نفر در سرکوبی اعتراضات آبان کشته شدند. تهران این آمارها را رد کرده‌است.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی از اعتراض‌های آبان‌ماه با عبارت‌هایی چون «جنگ جهانی تمام عیار»، «جنگ شهری» و «ائتلاف شیاطین» نام برده‌اند.

کنگره آمریکا در قطعنامه خود به بازداشت دست‌کم هفت هزار نفر و کشته شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر اشاره کرده‌ و می‌گوید گزارش‌ها حاکی‌ست که مقام‌های ایران از بازگرداندن پیکر بسیاری از کشته‌شدگان به خانواده‌ها خودداری کرده و آن‌ها را به مکان‌های نامعلومی انتقال داده‌اند.

در این قطعنامه در عین حال به برخی اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره شده، از جمله گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی یا وزیر کشور جمهوری اسلامی که آن‌ها دیگر با کس مدارا نمی‌کنند و یا جلوی خود را در برخورد با معترضان نخواهند گرفت.

پیش‌تر محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، گفته بود در جلسه‌ای با وزیر کشور پرسیده شده چرا این همه خشونت رخ داده و یا چرا به سر معترضان شلیک شده، و عبدالرضا رحمانی فضلی گفته «خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است».

این قطعنامه به برخی دیگر رخدادها پس از شکل‌گیری و سرکوبی اعتراضات آبان ماه اشاره کرده، با یادآوری تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی، در عین حال اظهار کرده این حکومت «سابقه طولانی مدتی» در نقض حقوق بنیادین، خشونت علیه معترضان و مخالفان دارد.

بندهای قطعنامه مجلس نمایندگان

در قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا آمده است، که نمایندگان در کنار مردم ایران ایستاده‌اند، «از اعتراضات مسالمت‌آمیز و مشروع آن‌ها علیه حکومت فاسد و ستمگر» حمایت می‌کنند.

مجلس نمایندگان همچنین «نقض جدی حقوق بشر توسط حکومت… فساد چشم‌گیر و اقدامات بی‌ثبات‌کننده در عرصه خارجی» را محکوم کرده‌است.

قطعنامه از بیانیه‌های حمایت از معترضان توسط دولت و متحدان اصلی ستایش کرده است؛ از تمامی کشورها و نهادهای دمکراتیک خواسته به‌روشنی حمایت خود را از مردم ایران و حق آن‌ها برای زندگی در جامعه‌ای آزاد را بیان کنند. از حکومت ایران نیز خواسته شده به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند.

مجلس نمایندگان از دولت خواسته برای برگزاری نشست شورای امنیت و شورای حقوق بشر ملل متحد تلاش کند؛ تا ضمن محکومیت نقض ادامه‌دار حقوق بشر توسط حکومت ایران، ساز و کاری برای رصد این خشونت‌ها توسط شورای امنیت ایجاد شود.

دولت آمریکا در عین حال تشویق شده تا صدور مجوز‌های لازم برای ارائه فناوری‌های ارتباطی در ایران، در جهت بهبود آزادی بیان، را سرعت بخشد.

از شرکت‌ها نیز خواسته شده تا به تقاضای حکومت ایران برای قطع دسترسی مردم ایران به شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های مشابه پاسخ رد دهند.

مجلس نمایندگان با ستایش از «تاریخ و فرهنگ غنی ملت ایران»، از تلاش‌ها برای بنای آزادی‌های بنیادین، که بن‌مایه انتخابات آزاد و باز و یک سیستم سیاسی دمکراتیک توصیف شده، «حمایت کامل» کرده است.

قطعنامه از حق مخالفان برای تجمع، بدون هراس از سرکوبی و خشونت، حمایت کرده است.

همچنین قانون‌گذاران از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا خواسته‌اند در همکاری با جامعه جهانی، نقض حقوق بشر را به بخشی از تمامی مذاکرات رسمی و غیررسمی، چندجانبه یا دوجانبه، با ایران، تبدیل کنند.

جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این قطعنامه نشان نداده‌است. تهران در موارد مشابه پیشین، اعتراضات و انتقادها از وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده و در عین حال آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کرده‌است.

منبع: وب‌سایت مجلس نمایندگان آمریکا