چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: اگر به بولتون گوش کرده بودم الان درگیر جنگ جهانی ششم بودیم/

ترامپ: اگر به بولتون گوش کرده بودم الان درگیر جنگ جهانی ششم بودیم/

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ /رادیو فردا

جان بولتون (راست) و دونالد ترامپ
جان بولتون (راست) و دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۹ بهمن به تندی از جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، بابت کتاب در دست انتشارش انتقاد کرد، کتابی که گفته می‌شود تصمیمات دولت آقای ترامپ را زیر سئوال می‌برد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در یک رشته توئیت نوشت: «اگر من به او گوش کرده بودم، تا الان درگیر جنگ جهانی ششم بودیم».

دونالد ترامپ با اشاره به جان بولتون نوشته است: «او چند سال پیش نتوانست که برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد تایید صلاحیت بگیرد، و از آن زمان نتوانسته که برای هیچ مقامی کسب صلاحیت کند. از من تقاضا کرد شغلی به او بدهم که به تایید سنا نیازی نداشته باشد. اگر من به او گوش می‌دادم اکنون ما در جنگ جهانی ششم بودیم».

او در بخش دیگری از توئیت‌های خود نوشت بولتون که در سپتامبر کاخ سفید را ترک کرد «می رود بیرون و بلافاصله شروع می‌کند به نوشتن یک کتاب زننده و غیرواقعی. تمام مطالب آن موضوعات محرمانه امنیت ملی است. چطور کسی می‌تواند چنین کاری بکند؟»

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، جان بولتون در کتابی که هنوز منتشر نشده است می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواست کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را به تحقیقات دولت آن کشور در مورد دمکرات‌ها، از جمله جو بایدن و پسرش هانتر، مشروط کند.

ادعاهای جان بولتون به محور اصلی استیضاح آقای ترامپ مربوط می‌شود. دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان معتقدند رئیس‌جمهوری آمریکا با سوء‌استفاده از قدرت خود تلاش کرد که از این کمک نظامی به عنوان امتیازی برای تحت فشار قرار دادن رئیس‌جمهوری اوکراین برای تحقیق در مورد رقبای سیاسی خود استفاده کند.

دونالد ترامپ ادعاهای جان بولتون را رد و بارها تاکید کرده است که در مواجهه با اوکراین هیچ عمل خلافی مرتکب نشده است.

در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید جان بولتون را از مقام مشاور امنیت ملی برکنار کرده ولی آقای بولتون مدعی است که استعفا داده است.

حمله آقای ترامپ به بولتون همزمان با آغاز بخش جدید محاکمه رئیس‌جمهوری در مجلس سنا صورت می‌گیرد.

در این بخش از محاکمه، اعضای مجلس سنا سئوالات خود از وکلای دونالد ترامپ و همین‌طور اعضای مجلس نمایندگان را مطرح خواهند کرد که در این دادرسی نقش دادستانی را ایفا می‌کنند.

جمهوری‌خواهان در مجلس سنا تاکنون احضار شهود و یا ارائه شواهد بیشتر را نپذیرفته‌اند و رهبران جمهوریخواه امیدوارند به سرعت با تبرئه آقای ترامپ، باقی ماندن او در مقام ریاست‌جمهوری را تضمین کنند.

چند رسانه آمریکایی روز سه‌شنبه از میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنا، نقل قول کردند که هنوز آرا کافی برای ممانعت از احضار شهود توسط دمکرات‌ها را جمع‌آوری نکرده است چون برخی از سناتورهای جمهوری‌خواه از این تصمیم حمایت نمی‌کنند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به هنگام سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا
بیشتر در این باره:

قضیه تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ چیست؟

دمکرات‌ها در مجلس سنا که ۱۰۰ عضو دارد، برای کسب اکثریت لازم به منظور احضار شهود فقط به جلب رای چهار سناتور جمهوریخواه نیاز دارند.

انتظار می‌رود مجلس سنا در نهایت آقای ترامپ را تبرئه کند ولی شهادت مقامات فعلی و سابق به خصوص جان بولتون می‌تواند به آقای ترامپ که به‌دنبال انتخاب مجدد به مقام ریاست‌جمهوری است ضربه بزند.

محکومیت دونالد ترامپ و در نتیجه برکناری او از مقام ریاست‌جمهوری مستلزم دو سوم آرا مجلس سناست. ۵۳ عضو این مجلس جمهوریخواه هستند و تاکنون هیچ‌یک از آنها علنا از برکناری او دفاع نکرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل دمکرات‌هاست ماه گذشته استیضاح دونالد ترامپ را تصویب و او را به سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره متهم کرد.

شاهد دیگر

یکی دیگر از افرادی که در صورت احضار شهود به جلسه محاکمه آقای ترامپ می‌تواند علیه او صحبت کند لو پارناس، تاجر آمریکایی اوکراینی‌تبار، است که با رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ برای اعمال فشار به دولت اوکراین به منظور تحقیق در مورد سوابق مخالفان آقای ترامپ همکاری کرده است.

او که به تخلف در امور مالی در کارزار تبلیغاتی به نفع دونالد ترامپ در شهر نیویورک متهم شده اطلاعاتی علیه رئیس‌جمهوری در اختیار تیم تحقیقات مجلس نمایندگان قرار داده است.

آقای پارناس روز چهارشنبه وارد واشینگتن شد و به سمت ساختمان کنگره رفت. او برای شهادت در مجلس سنا نیز اظهار آمادگی کرده و گفته است: «رئیس‌جمهوری از تمامی مسائلی که در رابطه با اوکراین اتفاق می‌افتاد با خبر بود».

وکلای آقای ترامپ در پایان ارائه استدلال‌های خود در جلسه روز سه‌شنبه سنا گفتند حتی اگر ادعاهای جان بولتون درست باشد بازهم رئیس‌جمهوری هیچ خلافی مرتکب نشده است.

انتظار می‌رود که مجلس سنا روز جمعه در مورد احضار شهود رای‌گيری کند. چاک شومر، رهبر فراکسيون اقلیت دمکرات در سنا، بار ديگر از سناتورهای جمهوریخواه خواست که از احضار شهود حمايت کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر