جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پنتاگون ادعای طالبان مبنی بر سرنگونی هواپیمای آمریکایی در افغانستان را تکذیب کرد!

پنتاگون ادعای طالبان مبنی بر سرنگونی هواپیمای آمریکایی در افغانستان را تکذیب کرد!

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی  وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، «پنتاگون» شامگاه دوشنبه 27 ژانویه 2020 ضمن تایید خبر سقوط یک هواپیمای آمریکایی در افغانستان ادعای گروه طالبان مبنی بر سرنگون کردن این هواپیما را تکذیب کرد.

ارتش ایالات متحده شامگاه دوشنبه سقوط یک فروند هواپیمای آمریکایی از نوع بمباردیه E11-A در ولایت غزنی افغانستان را تایید کرد. ارتش آمریکا اما علیرغم اعلام طالبان مبنی بر اینکه جنگجویانش این هواپیما را سرنگون کرده‌اند، اعلام کرد که «هیچگونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه سقوط (هواپیما) به دلیل آتش دشمن باشد، وجود ندارد».این هواپیما آمریکایی نقش حمایت از پهپادها را بر عهده دارد و مجهز به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی بسیار پیشرفته و با ارزش است.
کلنل سونی لیجیت سخنگوی نظامی نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در حساب خود بر شبکه «توئیتر» در اینباره گفت: ادعاهای طالبان مبنی بر سرنگونی هواپیما «دروغین» است.این مقام نظامی آمریکایی افزود:« تحقیقات درباره علت سقوط هواپیما در جریان است، اما هیچگونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه هواپیما با آتش دشمن سرنگون شده باشد، وجود ندارد».

این هواپیمای نظامی آمریکا دوشنبه در منطقه تحت کنترل جنبش طالبان افغانستان در ولایت غزنی در مرکز این کشور سقوط کرد.

جنبش طالبان مسئولیت سرنگونی این هواپیمای نظامی که از سوی مقامات آمریکایی به عنوان «هواپیمای نظامی کوچک» توصیف شده را بر عهده گرفت.

خبرگزاری رویترز دوشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، هواپیمایی که مقامات آمریکایی آن را یک هواپیمای «کوچک نظامی» توصیف کردند، در منطقه‌ای تحت کنترل طالبان در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرده است.

براساس این گزارش، یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود گفته بود، در این هواپیما، 10 تن حضور داشتند و تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر سرنگونی این هواپیما توسط طالبان وجود ندارد.

پیش از این گروه طالبان اما با نشر اطلاعیه‌ای اعلام کردند که یک هواپیمای آمریکایی را در غزنی سرنگون کرده‌اند.

از سویی مسئولان ارشد افغان به خبرگزاری رویترز گفتند که «مقامات فورا افرادی را برای شناسایی موقعیت لاشه هواپیما به منطقه‌ای کوهستانی که بخشی از آن تحت کنترل طالبان است، اعزام کرده‌اند».

در این راستا ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور بیانیه‌ای در صفحه کاربری رسمی‌اش بر شبکه «توئیتر» نوشت: «یک هواپیما که در حال انجام ماموریت تجسسی بود، در منطقه دهیک ولایت غزنی سرنگون شد».

ذبیح الله مجاهد امام هیچگونه توضیحی درباره چگونگی سرنگونی هواپیما ارائه نداد. او گفت که افسران بلند پایه نظامی آمریکا در میان کادر این هواپیما بوده‌اند.

در واکنش به این ادعای طالبان یک مقام نظامی ارشد آمریکایی اما وجود افسران بلند پایه آمریکایی در هواپیمای سقوط کرده را تکذیب کرد.

شایان ذکر است گروه طالبان بخش‌های بزرگی از ولایت غزنی در جنوب افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

گروه تندرو طالبان از سال 2001 حملاتی را علیه نیروهای تحت رهبری ایالات متحده آمریکا در افغانستان انجام می‌دهد و در اغلب اوقات این گروه درباره میزان تلفات وارده به صفوف دشمنانش مبالغه می‌کند.