جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

از سال 92 که دولت روحانی پرچم آشتی را بلند کرده، دولت آمریکا از دیپلماسی لبخند، مفهوم ضعف را برداشت کرده و بر فشارها افزوده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

دولت اگر ترمز نشود اقتصاد کشور قدرتمند می‌شود

«از سال 92 که دولت روحانی پرچم آشتی را بلند کرده، دولت آمریکا از دیپلماسی لبخند، مفهوم ضعف را برداشت کرده و بر فشارها افزوده است.»

جهان نیوز با انتشار یادداشتی به قلم سید امیر سیاح، به نقد سخنان اخیر آقای روحانی پرداخت و نوشت: پنجشنبه گذشته آقای رئیس‌جمهور در یک دوگانه‌سازی جدید، فرمودند: «نمیشه روابط خارجی تخریب شده باشه اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخوره»؛

دوگانه‌سازی جدید آقای روحانی به قدری دور از واقعیت بود و اقتصاددانان کثیری از طیف‌های متنوع فکری به آن واکنش نشان دادند و با یادآوری اشتباهات فاحش اقتصادی دولت طی 6 سال اخیر به رئیس‌جمهور نشان دادند که دیگر نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را گردن دیگران اعم از خارجی و داخلی بیندازد.

درست است که آقای روحانی از همان سال 92 راه حل مشکلات اقتصاد را یکسره در مذاکره با غربی‌ها دانست اما واقعیت تلخ این است که وقتی دولت‌های غربی به برجام پشت‌پا زدند و دست دولت ایران را در پوست گردو گذاشتند، آقای روحانی هیچ طرح جایگزینی به جای برجام نداشت. اکنون 20 ماه پس از خروج آمریکا از برجام، آقای روحانی مانند خودروی بدون دنده‌عقب گیر کرده ته کوچه بن‌بست، هنوز صحبت از مذاکره و راه حل سیاست خارجی می‌کند، آن هم بعد از یک دوره طولانی سوءمدیریت اقتصادی که اقتصاد ایران را به‌طور  بی‌سابقه‌ای از نفس انداخته و ندانم‌کاری‌های پی‌درپی که سرمایه اجتماعی را به باد داده است. در واکنش به ادعای پوچ «در بن‌بست بودن اقتصاد ایران بدون روابط خارجی»، گروهی از اقتصاددانان همان عصر پنجشنبه در نامه سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهور، 10 راهکار نجات اقتصاد ایران را که بدون تکیه بر روابط خارجی می‌تواند در کوتاه مدت چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت درآورند، ارائه و تاکید کردند که داشتن روابط خارجی خوب با کشورهایی که به ایران احترام می‌گذارند، مفید و ضروری است اما برای «نجات اقتصاد ایران»، نباید اجرای اصلاحات اقتصادی را بیش از این معطل سیاست خارجی دولت‌های غربی نگه داشت؛ چه‌بسا ترامپ و تیمش به این زودی نخواهند فشار حداکثری را از ایران بردارند.

واقعیت این است که جیب و سفره مردم در سه سال اخیر به‌طور کم‌سابقه‌ای تضعیف شده اما این ضعف اقتصادی، بیش از آن‌که نتیجه فشار حداکثری ترامپ باشد، بر اثر سوءمدیریت داخلی است. جالب آن‌که هر ده راهکاری که اقتصاددانان ارائه داده‌اند، ناظر به حذف سوء‌مدیریت‌هاست. اگر این اشتباهات و ندانم‌کاری‌ها واقعا حذف شوند و اقتصاد کشور از بن‌بست خارج شود و در مسیر درستی به حرکت درآید، قدرتمند شدن درونزا و برون‌گرا، حتما شدنی است.

اطرافیان دولت دارند القا می‌کنند که «نمی‌شود». پاسخ‌شان این است که لطفا ماموران تلکه‌بگیر دولتی را از بازارها جمع کنید، کاغذبازی‌ها و امضاهای طلایی را از سر راه صدور مجوزها بردارید و موانع ریز و درشت دولتی را از سر راه سرمایه‌گذاری و تولید در ایران بردارید تا کارآفرینان ایرانی نشان‌تان دهند چطور می‌شود تولید و صادرات کرد و قوی شد.
دولتی که بلد نیست، اگر به کارآفرینان کمک نمی‌کند، اقلا اذیت هم نکند.

آدرس غلط ندهید؛ این 9 مشکل اقتصادی به سوء‌مدیریت دولت برمی‌گردد

بسیاری از مشکلات اقتصادی برخلاف ادعای روحانی، ارتباطی با سیاست خارجی و مذاکره ندارد.

سایت تابناک، ضمن برشمردن 9 دلیل در این باره نوشت: در یک‌سال‌ونیم اخیر و با وضع تحریم‌های خارجی، دولت همواره سعی کرده تا مشکلات و معضلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها بیندازد و به تازگی نیز رئیس‌جمهور اعلام کرد
«بلد نیستم بدون ارتباط با خارج، مشکل اقتصاد را حل کنم.» هر چند نمی‌توان از تاثیر تحریم‌های خارجی بر اقتصاد به سادگی گذشت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهند ریشه بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی در داخل است.

در حالی که ‌اشتغال بسیاری از جوانان کشور در گرو راه‌اندازی یک کسب و کار است، به گواه آمارهای گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی، ایران یکی از پانزده کشوری است که راه‌اندازی کسب و کار در آن بسیار سخت و دشوار است.

دولت و نهادهای مربوطه می‌توانند با کاهش فرآیندها، زمان و هزینه راه‌اندازی کسب و کار که نیازی به روابط خارجی ندارد، اوضاع اقتصاد و ‌اشتغال را بهتر کنند.

همچنین، از زمانی که گزارش پایش محیط کسب و کار توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه می‌شد تا هم‌اکنون که این گزارش توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه می‌شود، دشواری تامین مالی از بانک‌ها از دیدگاه فعالان اقتصادی یکی از سه مانع بر سر راه کسب و کارها بوده است. بخش اعظمی از این مشکل به نبود منابع بانک‌ها برای پرداخت وام بازمی‌گردد. بانک‌هایی که عمده منابع خود را به سمت بنگاه‌داری سوق داده‌اند و به گفته خود رئیس‌جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی، وقتی به بانک‌ها می‌گوییم اموال خود را بفروشید تمایلی به فروش اموال خود ندارند.

فعال کردن سرمایه‌های منجمد بانک‌ها و حل مشکل دشواری تامین مالی از بانک‌ها نیز نیازی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی ندارد.

از سوی دیگر، بی‌ثباتی در قوانین و مقررات نیز به یکی از جدی‌ترین مشکلات کسب‌وکارها و به عبارت بهتر به یکی از سه مانع اصلی بر سر راه کسب‌وکارها تبدیل شده است. به گفته علی فیروزی، رئیس‌ مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد، بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ بخشنامه تنها برای تجارت فرامرزی در یک سال از سوی چهار دستگاه یعنی بانک‌مرکزی، وزارت صمت، استاندارد و وزارت بهداشت صادر شده است.

رئیس ‌سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه‌ای در مورد میزان معافیت‌های مالیاتی گفت: ۳۵ درصد از اقتصاد کشور از مالیات معاف است، آن هم یک معافیت کلی که مشخص نیست چگونه است.

پرسش این است که چرا باید مسکن‌های خالی از سکنه به‌دلیل تاخیر در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان از پرداخت مالیات معاف باشند؟ راه‌اندازی این سامانه و مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی از سکنه که نیازی به روابط خارجی ندارد. یا چرا مالیات بر عایدی سرمایه هنوز به مرحله اجرا در نیامده است؟ چرا باید مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند؟ چرا باید برخی از هنرمندان که درآمدهای میلیاردی دارند از پرداخت مالیات معاف باشند؟
وزیر اقتصاد در پانزدهم مهرماه سال جاری درباره میزان فرار مالیاتی ثبت شده گفت: برآوردها عددی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. طبق برآوردهای صورت گرفته، فرار مالیاتی پزشکان ۶۸۰۰ میلیارد تومان، فرار مالیاتی وکلا ۱۲ هزار میلیارد تومان، فرار مالیاتی از طریق کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌باشد. همچنین رئیس ‌سازمان امور مالیاتی با ‌اشاره به درآمد میلیاردی ۳۰۰ هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آنها گفت: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آنها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند.

جلوگیری از فرارهای مالیاتی نیز نیازی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی ندارد.

نکته بعدی، بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های جاری کشور صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان می‌شود. در این بین پرداخت حقوق‌های نجومی شاهکاری است که هنوز پس از گذشت سه سال از رونمایی از آن، دولت نتوانسته است سروسامانی به آنها ببخشد.

به تازگی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس با تایید بر اینکه هنوز حقوق‌های نجومی در شرکت‌های دولتی وجود دارد، گفت: به تازگی فهرستی از فیش‌های حقوقی یکی از شرکت‌های دولتی به دست من رسیده است که حدود سی نفر در این شرکت ماهی یک میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند. چرا دولت در راه‌اندازی سامانه حقوق و دستمزد تاخیر داشته است و مسئولین دولتی وعده‌های بسیاری در زمینه راه‌اندازی این سامانه داده‌اند؟ آیا راه‌اندازی این سامانه هم به روابط خارجی مربوط است؟

یکی از هزینه‌هایی که به دولت در این سال‌ها تحمیل شد، پرداخت یارانه به ثروتمندان بود. چرا دولت در این سال‌ها اقدام عملی در راستای حذف یارانه ثروتمندان انجام نداد؟ از سال ۱۳۹۴ همواره در قوانین بودجه، حذف یارانه ثروتمندان مطرح بوده که دولت تا سال جاری، در این زمینه تعلل نمود و حذف یارانه ثروتمندان را به بهانه‌های مختلفی از جمله عدم تمایل به سرک‌کشی به سپرده‌های بانکی به تعویق انداخت. این نیز ربطی به برقرار بودن یا نبودن روابط خارجی نداشت.

به گفته علی طیب نیا وزیر سابق اقتصاد شرکت دولتی یعنی منبع تولید رانت، شرکت دولتی یعنی سفر خارجی، شرکت دولتی یعنی عضویت در هیئت‌مدیره، شرکت دولتی یعنی حقوق نجومی و شرکت دولتی یعنی مَفسده.
دولت می‌تواند با خصوصی‌سازی برخی از شرکت‌های دولتی از این معایب آنها خلاص شود. البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که در سال‌های اخیر سازمان خصوصی‌سازی کارنامه چندان درخشانی را نداشته است و حتی برخی خصوصی‌سازی‌ها مشکلات دولت را دوچندان کرده است، مانند خصوصی‌سازی نیشکر هفت تپه یا آلومینیوم المهدی و هرمزال. مبارزه با فساد نیز نمی‌تواند به روابط خارجی مرتبط باشد؛ فسادی که هزینه‌های زیادی به اقتصاد تحمیل کرده است.

گزارش رسانه عراقی از هلاکت 139 نظامی آمریکایی در عین‌الاسد

یک پایگاه خبری عراقی نوشت تعداد تلفات و مجروحان آمریکایی حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، بالغ بر 285 نفر است.

پایگاه المعلومه به نقل از سند صادره از سوی وزارت دفاع آمریکا نوشت: در حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار، 139 نظامی کشته و 146 نفر مجروح شدند.

به گزارش این پایگاه خبری، بر پایه سندی که از نامه‌نگاری «جیمز هوگان» (از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا) با «بنی تامپسون» (رئیس کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا) فاش شده، هوگان رسما خسارت وارد شده به پایگاه عین‌الاسد را تایید کرده است. برخلاف آنچه که رسانه‌ها اعلام می‌کنند، آمریکا در جریان حمله موشکی سپاه، تلفات سنگینی را متحمل شده است.

علاوه بر کشته و زخمی شدن 285 نظامی آمریکایی، خسارت زیادی به 15 پرنده، شامل «بلک هاوک» 2 هواپیمای باربری، سه پهپاد MQ-1 و سه خوابگاه نظامیان وارد شده است.

در این حمله همچنین خسارت‌هایی به برج مراقبت پایگاه عین‌الاسد و باند فرودگاه این پایگاه خسارت وارد شد.

به گفته هوگن و با استناد به برآوردهای اولیه، برای فعالیت این پایگاه دستکم سه هفته زمان نیاز است.

ایران

روایت سی‌ان‌ان از مخفی‌کاری پنتاگون درباره تلفات عین‌الاسد

خبر اول اینکه، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به مخفی‌کاری و تناقض‌گویی مقام‌های پنتاگون درارتباط با تلفات ناشی از حملات موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد پرداخت؛ حملاتی که امریکایی‌ها درباره تلفات آن تاکنون سکوت کرده بودند و حالا می‌گویند تعدادی از سربازهایشان در این پایگاه دچار عوارض مغزی و روانی شده‌اند. به گزارش ایرنا، سی‌ان‌ان روز شنبه در تارنمای خبری خود نوشت: چندین پرسنل نظامی پایگاه عین‌الاسد امریکا در عراق در جریان حمله موشکی هشتم ژانویه (۱۸ دی ماه) ایران برخلاف اعلام قبلی پنتاگون، دچار جراحات ناشی از این حمله شدند. این رسانه با یادآوری اینکه امریکا در برآوردهای اولیه خود در پی این حملات موشکی، اشتباه کرده است، نوشت: ‌صدمات وارد شده به نظامیان امریکایی مستقر دراین پایگاه جدی‌تر از برآوردهای اولیه پنتاگون است. به نوشته سی‌ان‌ان، پنتاگون در ابتدا اعلام کرده بود که به دنبال شلیک ۱۶ فروند موشک از سوی ایران، این حمله هیچ تلفاتی در پی نداشت اما مقام‌های نظامی امریکایی به این شبکه گفتند که ۱۱ پرسنل نظامی دچار جراحت شدند.

سفیر امریکا خواستار پخش سخنان علم‌الهدی شد

خبر دیگر اینکه،اظهارات اخیر آیت‌الله «احمد علم‌الهدی» امام جمعه مشهد درباره «تکه تکه» کردن سفیر انگلیس به خاطر حضور در یک تجمع اعتراضی در تهران، در رسانه‌های جهانی بازتاب داشته است. به گزارش عصرایران، «ریچارد گرنل» سفیر امریکا در آلمان که دیدگاهی بسیار نزدیک به تندروهای جمهوریخواه امریکایی علیه ایران دارد، با انتشار فیلم اظهارات علم‌الهدی درباره سفیر انگلیس در توئیتر، نوشت: این اظهارات را نمی‌شود نادیده گرفت. حرف‌های ایشان باید بلند در امریکا، اروپا و همه‌ جا پخش شود. اینها دیگر قابل چشم‌پوشی نیستند.» روزنامه «سان» بریتانیا نیز با بازتاب اظهارات علم‌الهدی نوشت: سفیر انگلیس در تهران پس از اینکه از سوی امام جمعه مشهد به «تکه تکه» شدن تهدید شد، تهران را به مقصد کشورش ترک کرد. بسیاری از روزنامه‌ها و وب سایت‌های خبری بریتانیا هم طی روزهای گذشته اظهارات علم‌الهدی درباره تکه تکه کردن سفیر انگلیس را بازتاب داده‌اند.

سئول درباره اعزام نیرو به تنگه هرمز با ایران رایزنی می‌کند

دست آخر اینکه، یک مقام رسمی دفتر ریاست ‌جمهوری کره جنوبی از رایزنی با ایران درباره اعزام نیروهای این کشور به تنگه هرمز خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه کره‌ای هرالد، یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که دولت این کشور هنوز در حال تکمیل بررسی انتخاب‌هایش در زمینه چگونگی کمک به امنیت در تنگه هرمز بوده و گفت که تصمیم نهایی درباره اینکه آیا باید نظامیانی به این منطقه فرستاده شوند، ممکن است بزودی اتخاذ شود. او گفت که با ایران هم در این باره رایزنی می‌شود.

خراسان

اصرار دولت برای خلاص شدن از دست «هما»

در حالی که برخی مسئولان دولتی در تلاش بودند زمان واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایر را به تاخیر بیندازند یک مسئول مهم اقتصادی در کابینه در ابلاغیه روزهای اخیر خود به مدیران اجرایی، متذکر شده این درخواست از نظر هیئت واگذاری که شامل چهار عضو هیئت وزیران و دو نماینده مجلس است قابل قبول نبوده و تنها در صورتی هما قابلیت استثنا از بنگاه های مشمول واگذاری را دارد که وزیر  شهرسازی بتواند از هیئت دولت مجوز جدیدی را اخذ کند.

دستور ویژه دولت برای اجرای طرحی جالب در مناطق دورافتاده

پس از آن که یک مقام مهم اجرایی در گزارشی به مسئولان نهاد ریاست جمهوری، خبر داد که ده ها مدرسه بدون استفاده از مناطق روستایی و برخی شهرستان های کوچک در کشور وجود دارد که استفاده مناسب و کاملی از آن ها نمی‌شود، یک مدیر دولتی با صدور دستوری خطاب به تعدادی از دستگاه های اجرایی، از آن ها خواسته است به منظور تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، از این مراکز برای مواردی چون آموزش و توانمندسازی مردم و بیکاران، افزایش مهارت های شغلی، ایجاد مشاغل خانگی و بازارچه های محلی و اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار استفاده کنند.

آرمان

حمله یک تندرو به مسعود کیمیایی

حسن عباسی که معمولا سخنان تند و تیزش طرفدارانی در میان جریان اصولگرا دارد ضمن انتقاد به کیمیایی برای بیرون کشیدن فیلمش از جشنواره فجر و انصرافش از حضور در فستیوال سی‌و هشتم، گفته است ‌این فیلمساز برای حمایت شدن توسط او در زمان ریاست شمقدری بر سازمان سینمایی که او عضو هیات داوران جشنواره بوده به دفتر عباسی مراجعه کرده و ضمن تقاضای حمایت از عباسی از او پرسیده که آیا می‌شود مقدمات بازگشت بهروز وثوقی را فراهم کرد؟ او در جایی از سخنانش می‌گوید: ما به شما شرایطی داده‌ایم که تو این مملکت بالا بیایید… . زیر تابوت شماها را پنج ‌هزار نفر هم نمی‌گیرد، اما زیر تابوت افرادی متعلق به فکر ما را میلیون‌ها تشییع‌کننده هست که بگیرند.

سکونت یک میلیون نفر در مریخ

بنیانگذار اسپیس ایکس اظهار کرده است احتمالا تا 30 سال دیگر یک میلیون نفر قادر به سکونت در سیاره مریخ خواهند بود. ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس اخیرا با انتشار پیام‌هایی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده است یک میلیون انسان تا سال 2050 قادر به زندگی در سیاره سرخ خواهند بود. یکی از طرفداران ایلان ماسک چندی پیش از وی در توئیتر پرسیده است که چند ماموریت پرتاب خواهد شد تا بتوان به این نتیجه رسید که انسان می‌تواند در مریخ سکونت کند. این در حالی است که او نیز اعلام کرده است احتمالا 666 ماموریت انجام خواهد شد به گونه‌ای که در هر روز 2 پرواز انجام خواهد شد. ایلان ماسک در ادامه با اعلام این خبر گفته است که البته هدف ما انجام سه پرواز در روز است تا بتوانیم در نهایت 1000 پرواز در سال انجام دهیم. بر این اساس در هر پرواز هم 100 تن کالا و فرد بین زمین و مریخ جابه‌جا می‌شوند.

کشف نسخه نفیس دیوان حافظ در هلند

یک نسخه تاریخی و نفیس از دیوان حافظ شاعر قرن هشتم (مقارن با قرن 15 میلادی) پس از گذشت چندین سال و دست به دست شدن در چند کشور توسط یک کارشناس هنری در هلند شناسایی شده است. بر اساس این خبر برخی صفحات این نسخه نفیس و ارزشمند دیوان حافظ -که مقام‌های ایرانی به دنبال بازگرداندن آن به کشور هستند- طلاکوبی شده است و حدود یک میلیون یورو ارزش دارد. این نسخه نفیس تاریخی توسط یک تاجر ایرانی به نام جعفر قاضی که در سال 2007 میلادی در آلمان درگذشته است، مخفی شده بود.

تبلیغات واتس‌آپ متوقف خواهند شد

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که فیس‌بوک برنامه خود را برای ورود تبلیغات به واتس‌آپ متوقف کرده است؛ اقدامی درآمدزا که به نظر می‌رسید حدود دو سال در حال توسعه بوده است و همچنین گزارش شده است که مسئول استعفای هر دو موسس اصلی برنامه واتس‌آپ بوده است. برخی منابع آگاه در این باره می‌گویند: تیمی که ماموریت یافتن بهینه‌ترین روش برای درج تبلیغات در داخل برنامه واتس‌آپ بوده‌اند؛ منحل شده‌اند. واتس‌آپ در چندین نوبت تایید کرده است که آگهی‌های تبلیغاتی به برنامه‌ها وارد می‌شوند و حتی پیش‌نمایش آنچه در سال گذشته در اجلاس بازاریابی فیس‌بوک رخ داده، را بررسی کرده است. فیس‌بوک بیشتر درآمد خود را از شبکه تبلیغاتی خود کسب می‌کند. بنابراین گسترش آن به واتس‌آپ یکی از راه‌هایی بوده است که انتظار می‌رفت کمک کند این شبکه اجتماعی با سرمایه‌گذاری 22 میلیارد دلاری سنگین خود نتایجی مثبت به دست آورد.

معرفی جاذبه‌های ایران در اینستاگرام

ریستینا بانوی روسی است که در تهران زندگی می‌کند. او قوانین مربوط به حجاب را رعایت می‌کند و زندگی‌ای همراه با عشق با همسر ایرانی خود دارد. این بانوی روسی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتینک ایران را وطن دوم خود نامیده است. او در خاباروفسک در خاور دور روسیه متولد شده است و با یک مرد ایرانی ازدواج کرده و اکنون بیش از دو سال است که در ایران زندگی می‌کند. ریستینا در این باره گفته است در ابتدا که عکس‌هایش را از ایران در اینستاگرام منتشر می‌کرد، مخاطبان برداشت نادرستی از ایران داشتند. آنان فکر می‌کردند ایران کشوری عربی است و مردمانش به زبان عربی صحبت می‌کنند. این در حالی است که ایران هرگز کشوری عربی نبوده است و ایرانیان به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

تقدیر از شهروند افشاگر

رئیس‌ کل دادگستری استان هرمزگان و جمعی از مسئولان قضایی از فاروق خلیلی، شهروند قانونمندی که با گزارش به‌موقع از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ساحل بندر مقام به دستگاه قضایی، از تخریب زیستگاه لاک‌پشت‌های پوزه عقابی جلوگیری کرده است، به‌صورت ویژه تقدیر کرده‌اند. ‌علی صالحی در این مراسم اظهار کرده است: در اجرای بند الف ماده 26 قانون مقابله با فساد مصوب هفتم آبان ماه 1390 و در راستای تاکیدات ویژه رئیس قوه قضائیه در جهت مبارزه با فساد در شقوق مختلف آن و همچنین به‌منظور استفاده از ظرفیت عظیم نظارت مردمی، از اقدام این شهروند قانونمند در ارسال فیلمی مبنی بر تصرف اراضی ملی و آسیب محیط‌زیست در ساحل مکسر بندر مقام که منجر به پیگیری دستگاه قضایی و اقدام قانونی در این خصوص شده، تقدیر صورت گرفته است.

نه اهل بیانیه هستم، نه حرف سیاسی

جواد رضویان مطلبی را که به نقل از او با عنوان «امشب همه می‌خوابیم» در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تکذیب کرده است. این در حالی است که انتشار مطلبی به نقل از جواد رضویان در فضای مجازی، بازیگر «پاورچین» را به واکنش در این رابطه واداشته است. رضویان در اینستاگرامش درباره این نقل قول‌ نوشته است: «اینجانب سیدجواد رضویان نه اهل بیانیه هستم نه اهل حرف سیاسی. متاسفم برای همه کسانی که در این شرایط از زبان من نطق می‌کنند؛ خداوند مکرشان را به خودشان برگرداند.»

ترامپ خودش را حرامزاده خواند!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی، در اظهاراتی عجیب خودش را حرامزاده خوانده و از اینکه نمایندگان دموکرات کنگره تلاش می‌کنند او را برکنار کنند، گلایه کرده است. بر اساس این خبر دونالد ترامپ که در جمع اعضای تیم ورزشی «ال‌اس‌یو»، صحبت می‌کرده‌، بازیکنان و مربی‌های این تیم را به کاخ سفید دعوت کرده و از آنها خواسته است با حضور در دفتر رئیس‌جمهور، با وی عکس بگیرند. وی در این باره گفته است: «پشت میز ریاست‌جمهوری عکس می‌گیریم. مدت‌هاست که [آن میز] آنجاست. روسای‌جمهور زیادی [آنجا بوده‌اند]، برخی‌هاشان خوب بودند و برخی هم نه چندان خوب.» ترامپ در ادامه افزوده است: «اما الان یک [رئیس‌جمهور] خوب گیرتان آمده، هرچند دارند تلاش می‌کنند این حرامزاده را استیضاح کنند، باورتان می‌شود؟» این اظهارات خلاف عرف ترامپ، با خنده حاضران در این دیدار روبه‌رو شده است.

فروش برندهای جعلی به‌نام دخانیات ایران

فعالان بازار نسبت به توزیع فراوان و انبوه سیگارهای قاچاق در بازار مصرف کشور و گسترش تولید و فروش برندهای جعلی با نام شرکت دخانیات ایران هشدار داده‌اند. سیاوش افضلی، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، با حضور در بازار فروش محصولات دخانی واقع در خیابان مولوی تهران، از نزدیک با فعالان عمده و خرده‌فروشان محصولات دخانی دیدار و در این باره گفت‌وگو کرده است. این در حالی است که فعالان بازار نسبت به توزیع فراوان و انبوه سیگارهای قاچاق در بازار مصرف کشور و گسترش تولید و فروش برندهای جعلی با نام شرکت دخانیات ایران هشدار داده‌اند و خواهان جلوگیری و ممانعت از تولید و توزیع غیرقانونی این نوع از محصولات و برخورد جدی و قانونی با این پدیده در بازار شده‌اند؛ چراکه این روند موجبات افت فروش محصولات تولید داخل را فراهم می‌کند.

4 سال محرومیت کاپیتان دوچرخه‌سواری

اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری، کاپیتان تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران را چهار سال از حضور در میادین ورزشی محروم کرده است. بر اساس این خبر اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری تیرماه گذشته مهدی سهرابی، کاپیتان تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران را به دلیل استفاده از ماده ممنوعه با محرومیت مواجه کرده است. این در شرایطی است که اکنون پس از گذشت شش ماه از این اتفاق، اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری تصمیم گرفته است کاپیتان تیم ملی دوچرخه‌سواری را به مدت چهار سال از حضور در میادین ورزشی محروم کند. این در حالی است که سهرابی پس از تعلیق‌شدن خیلی تلاش کرده است تا مسئولان را متقاعد کند که او از ماده ممنوعه استفاده نکرده است، اما موفق به انجام این کار نشده است.