پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

شصت کشته و پنجاه زخمی در حمله ارتش یمن به مأرب، یورش سنگین تروریست‌ها به ارتش سوریه در ادلب، راز پرواز هواپیمای ردیاب هسته‌ای آمریکایی بر فراز عراق و اعلام آمادگی مقام کرد سوریه برای مذاکره با دمشق از جمله مهم ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به افزایش شمار زخمی‌های ناآرامی بیروت به ۲۲۰ تن نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سازمان صلیب سرخ لبنان از انتقال ۸۰ زخمی به بیمارستان در ناآرامی های شنبه شب در بیروت خبر داد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۴۰ زخمی نیز در همان محل مداوا شدند.

سعد حریری نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در واکنش به درگیری‌های شدید در بیروت گفت: درگیری، آتش سوزی و اقدامات خرابکارانه در مرکز بیروت، جنون آمیز و مردود و تهدید کننده ثبات داخلی است. این تبعات وخیمی به دنبال خواهد داشت. بیروت جایی برای اقدامات خرابکارانه نخواهد بود. نیروهای امنیتی به نقش خود در مقابل قانون شکنان و نفوذی‌ها عمل کنند.

راز پرواز هواپیمای ردیاب هسته ای آمریکایی بر فراز عراق/۶۰ کشته و ۵۰ زخمی در حمله ارتش یمن به مأرب/افزایش شمار زخمی های ناآرامی بیروت به ۲۲۰ نفر/یورش سنگین تروریستها به ارتش سوریه در ادلب

همزمان میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم از وزیران دفاع و کشور و فرماندهان امنیتی خواست که امنیت تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز را تأمین کرده و مانع اقدامات هرج و مرج طلبانه شوند و سلامت اماکن دولتی و خصوصی را تأمین کنند.

این در حالی است که منابع امنیتی لبنانی اعلام کردند، در درگیری‌های مقابل پارلمان این کشور میان معترضان و نیروهای امنیتی شماری از نیروهای امنیتی این کشور زخمی شده اند.

نیروهای امنیتی اعلام کرده اند، کسانی که اغتشاش می‌کنند، بازداشت خواهند کرد.

۶۰ کشته و ۵۰ زخمی در حمله ارتش یمن به مأرب

نیروهای یمنی روز شنبه دو ارودگاه آموزشی «الاستقبال» و «النصر» در نزدیکی کوه‌های الفرضه شهرستان نهم (شمال شرق استان صنعاء) واقع در شمال شهر مأرب (شرق یمن) را هدف حملات موشک بالستیک و پهپادهای خود قرار دادند.

بر اساس این گزارش، در این عملیات مشترک یگان پهپادی و موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، بیش از ۱۱۰ تن از شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» را کشته و یا زخمی کردند.

منابع بیمارستانی و نظامی یمن می‎گویند، در این عملیات مشترک، ۶۰ شبه‌نظامی طرفدار منصور هادی از پای درآمده و بیش از ۵۰ تن هم زخمی شدند.

راز پرواز هواپیمای ردیاب هسته ای آمریکایی بر فراز عراق/۶۰ کشته و ۵۰ زخمی در حمله ارتش یمن به مأرب/افزایش شمار زخمی های ناآرامی بیروت به ۲۲۰ نفر/یورش سنگین تروریستها به ارتش سوریه در ادلب

منابع پزشکی یمن تأکید کردند که وضعیت جسمانی برخی از شبه‌نظامیان وخیم است و احتمال افزایش تعداد تلفات وجود دارد.

منابع یمنی آمار اولیه کشته‌های ناشی از حملات یمنی‌ها به مارب (شمال یمن) را سی شبه‎نظامی اعلام کرده بودند.

یورش سنگین تروریست ها به ارتش سوریه در ادلب

یوری بورینکوف، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد، گروه های مسلح در منطقه کاهش تنش به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه داده و مواضع ارتش سوریه و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند.

وی افزود: شامگاه هفدهم ژانویه گروهی از تروریست‌ها شامل ۵۰ تن با حمایت خودروهای زرهی و ۶ تانک به مواضع ارتش سوریه حمله و پیشروی کردند که نبرد همچنان ادامه دارد.

بورینکوف شمار تروریست‌های جبهه النصره در ادلب بیش از ۲۰ هزار تن است و مزدوران خارجی هم هستند و به مواضع نیروهای دولتی سوریه با هدف از بین بردن آتش بس روسی-ترکی حمله می‌کنند.

راز پرواز هواپیمای ردیاب هسته ای آمریکایی بر فراز عراق/۶۰ کشته و ۵۰ زخمی در حمله ارتش یمن به مأرب/افزایش شمار زخمی های ناآرامی بیروت به ۲۲۰ نفر/یورش سنگین تروریستها به ارتش سوریه در ادلب

وی تاکید کرد، گروه های تروریستی طی روز گذشته ۶۶ بار مواضع ارتش سوریه را در منطقه کاهش تنش ادلب هدف قرار داده اند.

رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه بیان کرد: به علت اوضاع پیچیده منطقه، روند خروج غیرنظامیان امروز از مناطق تحت کنترل تروریست‌ها به سوی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه متوقف شده است.

بورینکوف از تروریست‌ها خواست از اقدامات تحریک کننده دست بردارند و مانع خروج غیرنظامیان نشوند.

راز پرواز هواپیمای ردیاب هسته ای آمریکایی بر فراز عراق

السومریه عراق فاش کرد که پس از حمله موشکی به پایگاهی آمریکایی در عراق، یک فروند هواپیمای ردیاب هسته‌ای آمریکایی بر فراز این کشور به پرواز درآمد.

بر اساس این گزارش؛ هواپیماهای WC-۱۳۵ مشهور به فینیکس که آزمایش‌های هسته‌ای در هند، جمهوری خلق کره و پاکستان را دنبال کرده، پس از حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در عراق بر فراز این کشور به پرواز درآمد. این هواپیما متعلق به نیروی هوایی آمریکا بوده و ویژه شناسایی فعالیت‌های رادیواکتیو در زمان آزمایش‌های هسته‌ای است.

این هواپیما مخصوص ردیابی تشعشعات ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای و جمع‌آوری اطلاعات در این باره است.

اعلام آمادگی مقام کرد سوریه برای مذاکره با دمشق

«ریاض درار» رئیس سازمان «شورای دموکراتیک سوریه» مدعی تمایل این سازمان برای آغاز مذاکرات با دولت سوریه شد.

او در مصاحبه با شبکه «رووداو»، مدعی شد، این تشکل کُردی از نیمه سال ۲۰۱۸ به سمت گفت‌وگو با دولت دمشق رفته، اما دولت مانع رسیدن به یک توافق شده است.

«ریاض درار» با ادعای اینکه دولت سوریه تلاش دارد تا مسائل به شرایط پیش از سال ۲۰۱۱ بازگردد، افزود: «ما می‌خواهیم تا شرایط مذاکراتی جدید و پویایی به وجود آید تا به یک نتیجه موفقیت‌آمیز منجر شود.»

کردهای سوریه به خصوص پس از حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه در قالب عملیات «چشمه صلح» بارها از اعلام آمادگی خود برای مذاکره با دولت سوریه سخن گفته‌اند، اما هر بار پیش‌شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند که مورد قبول دولت سوریه نبوده است.

یک مقام دیپلماتیک سوریه پیش از این به سانا گفته بود که کردها هم‌پیمانی با آمریکا را به رغم کارشکنی‌های متعدد واشنگتن به توافق با دولت سوریه ترجیح می‌دهند.