پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ مجددا از تصمیم خود برای کشتن سلیمانی دفاع کرد/

ترامپ مجددا از تصمیم خود برای کشتن سلیمانی دفاع کرد/

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی در میلواکی

رادیو فردا/رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی انتخاباتی که بخش مهمی از آن به موضوع ایران و کشتن قاسم سلیمانی مربوط می‌شد، بار دیگر از تصمیم خود برای هدف قرار دادن فرمانده نیروی قدس دفاع کرد.

دونالد ترامپ در بخشی از این سخنرانی نیز به تظاهرات و اعتراضات پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری به‌دست پدافند هوایی سپاه اشاره کرد و گفت «معترضان برای اولین بار طرف ما هستند».

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس و «هیل»، آقای ترامپ در جریان یک سخنرانی در پیوند با کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در میلواکی، قاسم سلیمانی را «تروریست شماره یک جهان» توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش قاسم سلیمانی را «عاشق بمب کنار جاده‌ای» توصیف کرد و گفت دلیل این‌که «بسیاری از زنان و مردان پا و دست ندارند به خاطر کارهای سلیمانی‌ست».

او سپس افزود «درصد بسیار بالایی از مردم الان پا ندارند و یا دست ندارد، به‌خاطر این […] زاده».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین رقبا و منتقدان خود از حزب دمکرات را خطاب قرار داد و گفت «دمکرات‌ها باید از جنایت‌های شیطانی سلیمانی به خشم آیند، نه‌ اینکه از تصمیم برای پایان دادن به زندگی پست او [به خشم آیند]».

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در ۱۴ دی ماه، پس از عملیات مرگبار علیه سلیمانی، بیانیه‌ای صادر کرده و گفته بود سند ارائه‌شده از سوی دولت در مورد این عملیات «پرسش‌هایی مبرم و جدی در مورد زمان‌بندی، شیوه و توجیه ضرورت تصمیم دولت برای ورود به خصومت با ایران را مطرح می‌کند».

یک روز بعد نیز دمکرات‌ها از دولت دونالد ترامپ خواستند که اطلاعات مربوط به کشتن قاسم سلیمانی را از طبقه‌بندی خارج کند.

موضوع ایران در مناظره نامزدهای حزب دمکرات نیز مطرح شده است.

در این مناظره شش تن از نامزدهای حزب دموکرات حضور داشتند.

بیشتر در این باره:

ایران و خاورمیانه از محورهای مناظره نامزدهای دموکرات

چند روز پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، سپاه پاسداران در عملیاتی که «انتقام سخت» می‌نامید اقدام به حمله موشکی به دو پایگاه مورد استفاده آمریکا در عراق کرد. واشینگتن می‌گوید به کسی آسیبی نرسیده‌است.

اما در همان روز یعنی ۱۸ دی ماه پدافند هوایی سپاه پاسداران، هواپیمای مسافربری تهران کی‌یف را سرنگون کرد که جان ۱۷۶ سرنشین، عمدتا ایرانی و کانادایی، را گرفت. سه روز پس از کتمان این موضوع ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران پذیرفت هواپیما به اشتباه هدف قرار گرفته‌است.

این موضوع موجی از سوگواری و اعتراضات را در خیابان‌های ایران به همراه داشت، که با خشونت نیروهای امنیتی روبه‌رو شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی روز سه‌شنبه خود به این اعتراضات نیز اشاره کرده و گفته «آن‌ها ما را دوست دارند». او اظهار کرده «معترضان برای اولین بار طرف ما هستند».

رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر نیز در واکنش به انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن معترضان ایرانی از رد شدن روی پرچم ایالات متحده خودداری می‌کنند، توئیت کرده بود «معترضان فوق‌العاده ایرانی حاضر نشدند روی پرچم آمریکای بزرگ پا بگذارند یا به هر شکلی آن را لکه‌دار کنند» و افزوده بود این «تحول بزرگی» است.

منابع: اسوشیتدپرس، هیل، یوتیوب