چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » عراق: حمله هوایی آمریکا در اطراف فرودگاه بغداد نقض حاکمیت ما است/

عراق: حمله هوایی آمریکا در اطراف فرودگاه بغداد نقض حاکمیت ما است/

منبع: دبی_العربیه.نت فارسی

دولت عراق سه‌شنبه 7 ژانویه 2020 در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد که «العربیه» و «الحدث» نسخه‌ای از آن را دریافت کرده‌اند، گفت که حمله هوایی آمریکا به اهدافی در اطراف فرودگاه بغداد نقض حاکمیت عراق است.

به گزارش خبرگزاری‌ها محمد حسین بحر العلوم نماینده دائم عراق در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت که هر گونه تحرکات نظامی در عراق بدون موافقت دولت این کشور «اقدامی تحریک کننده» به شمار می‌رود.بحرالعلوم در ادامه گفت که دولت متبوع او می‌کوشد تا نیروهای بیگانه در عراق مورد هیچ‌گونه حمله‌ای واقع نشوند.

اقدام مشترک

عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق که اکنون به صورت موقت اداره امور این کشور را به عهده دارد، دوشنبه با ماثیو تولر سفیر آمریکا در بغداد ملاقات کرد و بر ضرورت اقدام مشترک برای اجرای طرح خروج نیروهای خارجی مطابق با تصمیم پارلمان عراق و قرار دادن روابط بغداد با واشینگتن بر اساس «مبانی صحیح» تأکید کرد عبدالمهدی در این دیدار درباره جدی بودن اوضاع فعلی در عراق و خطرات پیامدهای احتمالی آن تأکید کرد.عبدالمهدی همچنین تاکید کرد که :«عراق با تمام قدرت در تلاش است تا مانع از وقوع جنگی در منطقه شود».بنا به خبرگزاری رسمی عراق (واع) دفتر نخست وزیری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد عبدالمهدی به سفیر آمریکا گفته است که دو کشور باید برای اجرای تصمیم پارلمان این کشور در زمینه خروج نیروهای خارجی با یکدیگر همکاری کنند.در این بیانیه عبدالمهدی افزود: «دولت عراق برای برقراری روابط با همه کشورها و عدم ورود به سیاست محورها تلاش کرده است».نخست وزیر مستعفی عراق تاکید کرد که قدرت دولت عراق به نفع همه است.او افزود: «عراق مایل است روابط خود را براساس همکاری، احترام متقابل، حفظ امنیت ، ثبات و حاکمیت ملی خود با همه اطراف برقرار کند».

ملاقات نخست وزیر موقت عراق با سفیر آمریکا پس از آن صورت گرفت که روز یکشنبه پارلمان عراق در جلسه‌ای تصمیم گرفت، به توافق نامه امنیتی با ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش به رهبری آمریکا پایان دهد.

تصمیم پارلمان عراق علی رغم عدم حضور نمایندگان اهل سنت و کردها به مصوبه‌ای رای داد که در آن از دولت این کشور خواسته شده است تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد و به هر دلیلی اجازه استفاده از خاک یا حریم هوایی عراق را ندهد.

براساس منابع آگاه حقوقی عراق دولت بغداد از نظر قانونی ملزم به اجرای تصمیم پارلمان نیست . این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده بامداد جمعه در یک حمله هوایی با یک پهپاد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و دستیار او ابومهدی المهندس معاون رئیس حشد الشعبی را در فرودگاه بغداد بهدف قرار داد که در واکنش به کشته شدن سلیمانی و فشارهای ایران، پارلمان عراق روز گذشته قطعنامه اخراج نیروهای خارجی از این کشور را به تصویب رساند