پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها/

اخبار ویژه روزنامه‌ها/

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

********

کیهان

آسوشیتدپرس: نظامیان آمریکا دیگر در منطقه امنیت نخواهند داشت

حماقت ترامپ در ترور جنایت‌آمیز سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، با وحشت آمریکایی‌ها و بازتاب‌های وسیع در محافل رسانه‌ای غرب مواجه شده است.

استفان والت سردبیر فرن پالیسی در این زمینه نوشت: فقط تصور کنید ما چه واکنشی نشان می‌دادیم اگر دشمنی، یک عضو ستاد مشترک، یک معاون وزیر امور خارجه یا مدیر اطلاعات ملی را ترور می‌کرد؟
روزنامه نیویورک تایمز هم تاکید کرد: مقامات آمریکایی در انتظار حملات تلافی‌جویانه ایران از جمله حملات سایبری و اقدامات میدانی علیه منافع و نظامیان آمریکا هستند. برخی مناطق گردشگری اسرائیل هم بسته شده است.

شبکه الجزیره در گزارشی گفت: ترور سلیمانی و المهندس، یک نقطه عطف در خاورمیانه است که انتظار می‌رود واکنش تلافی‌جویانه شدید ایران و نیروهای تحت حمایت آن را علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه درپی داشته باشد. آمریکا به تمام اتباع خود دستور داده فورا عراق را ترک کنند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: کشته شدن سلیمانی عامل مهمی در تشدید درگیری‌ها بین واشنگتن و تهران است. این تنش‌ها یکی پس از دیگری به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 و اعمال تحریم‌ها روندی رو به رشد داشته است. این حادثه می‌تواند امنیت سربازان آمریکایی در عراق، سوریه و فراتر از آن را به خطر بیندازد. در دو دهه گذشته، سلیمانی شبکه‌ای از متحدان مقتدر و مسلح را تشکیل داده که از جنوب لبنان تا نزدیک اسرائیل مستقر هستند. جو بایدن  نامزد دموکرات انتخابات آمریکا با انتقاد از ترور سلیمانی می‌گوید ترامپ با این کار «دینامیت را به روی جعبه‌ای از بنزین و آتش انداخته است.»

سی‌ان‌ان گزارش داد: ترور سلیمانی عامل مهمی در تشدید بحران‌های منطقه‌ای است که تهران را علیه آمریکا در منطقه قرار داده است.

وال استریت ژورنال هم با نگرانی نوشت: دونالد ترامپ دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی را صادر کرده است. وی فرمانده جناح خارجی سپاه پاسداران بود و انتظار می‌رود ترور او تنش بین واشنگتن و تهران را به حداکثر رسانده و بحران‌های موجود در خاورمیانه را گسترش دهد.

نشریه پولیتیکو تصریح کرد: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی، قمار خطرناکی را مرتکب شد. ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی ایران، به معنای حذف یک دشمن خطرناک آمریکاست اما از طرف دیگر می‌تواند امنیت نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه و فراتر از آن، به مخاطره بیندازد. به فرض اینکه سلیمانی دشمن آمریکا بود، اقدام ترامپ، تشدید تنش به روشی پرریسک در یک زمین بی‌ثبات است که می‌تواند آتش آن به جان سربازان آمریکایی و متحدانش در غرب آسیا و حتی فراتر از آن بیفتد. خبر کشته ‌شدن ژنرال قاسم سلیمانی، مخصوصاً اینکه چنین اتفاقی در خاک عراق رخ داده باشد، امواج شوک را در همه جهان منتشر کرد. ژنرال پترائوس به دولت آمریکا هشدار داده از این پس باید منتظر واکنش خطرناک در عراق، و احتمالاً در سوریه و حتی سایر منطقه باشد.

پولیتیکو ابراز تعجب کرده که حتی برخی از اعضای ارشد دولت ترامپ نیز تا چندی پیش از اینکه چنین حملاتی در دستور کار باشد، خبر نداشتند:«من نمی‌توانم باور کنم. نگرانی فوری من این است که واکنش ایران چیست؟ آیا منطقه آتش خواهد گرفت؟» این را یک مقام دولتی گفته و اضافه کرده «ما هم‌اکنون در وضعیت خطرناکی قرار داریم. من فکر نمی‌کنم آنها بر ترور یکی از بزرگانشان چشم ببندند».

شبکه فاکس نیوز گفت: بسیاری از دموکرات‌ها می‌پذیرند که در آمریکا هیچ کس بابت کشته شدن سلیمانی عزاداری نخواهد کرد اما همین‌ها نگرانند تشدید تنش، آمریکا را در سراشیبی مناقشه‌ای جدید و خطرناک در خاورمیانه قرار خواهد داد.

شبکه سی‌ان‌ان گفت: ایران احتمالا در تنگه هرمز و خلیج‌فارس به آمریکا ضربه می‌زند.

ریچارد هاس رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: ایران به فشارهای اقتصادی آمریکا، به شکلی نظامی پاسخ داده است. اکنون به نظر می‌رسد ما نیز فشار نظامی را به این ترکیب اضافه کرده‌ایم. ما می‌توانیم انتظار حملات ایران را داشته باشیم و احتمالا این امر، خروج ایران را از برجام سرعت می‌بخشد.

وی افزود: هیچ ابتکار دیپلماتیکی با هدف تعدیل رفتار ایران نیز وجود ندارد. این بسیار بد و حتی فاجعه‌بار و خطرناک است که دولتی که قصد داشته حضور آمریکا را در خاورمیانه کم کند، مجموعه اقداماتی را شروع کند که ما را بیشتر در این منطقه بکشاند آن هم در شرایطی که ما با چالش‌هایی از جانب چین، کره شمالی در آسیا و روسیه در اروپا مواجه هستیم.

جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا گفت: به هیچ وجه فکر نمی‌کنم که ایران، این ترور را بی‌پاسخ بگذارد. پس از این حمله، آمریکایی‌ها در منطقه در خطر هستند. این ترور، اوضاع منطقه را به‌شدت مختل خواهد کرد.

مشاور مرکل صدر اعظم آلمان هم معتقد است: ایران از جایی که آمریکا انتظارش را ندارد پاسخ خواهد داد. ترور فرمانده قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان عراق، احتمالاً اقدام تلافی‌جویانه‌ ایران را در پی داشته باشد اما نه لزوما در جایی که آمریکا انتظارش را دارد. از نظر سیاسی و استراتژیک، این اقدام ایران می‌تواند موقعیت آمریکا در عراق را به خطر بیندازد و یا حتی حضور آنها را به پایان برساند.
روزنامه انگلیسی گاردین می‌نویسد: رهبر ایران هشدار داده است بابت ترور سردار سلیمانی انتقام سختی صورت خواهد گرفت.

تحلیلگر نشریه آلمانی فوکوس، سردار ایرانی را از شناخته‌شده‌ترین افراد طی جنگ عراق و سوریه و چهره‌ای اثرگذار بر جریان‌های عراقی خواند که در عین حال نقشی کلیدی و بی‌نظیر در طراحی جنگ با داعش داشت.  وی افزود: سلیمانی مورد احترام همه ایرانی‌ها بود. سیاستمداران اصلاح‌طلب که معمولاً منتقد سیاست‌های نظام هستند نیز مورد تقدیر و احترام قرار گرفته بود. سلیمانی استراتژیست نابودی تروریسم داعش بود
شموئیل کاردلیو تحلیلگر نظامی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم نوشت: از جایی ضربه خواهیم خورد که اصلا فکرش را هم نکرده باشیم. ایرانی‌ها بسیار هوشمند و استراتژیک هستند. دهه‌ها هنر نبرد در سایه را آموخته‌اند و از جایی حمله می‌کنند که حتی به فکر ما هم نخواهد رسید. یادآور می‌شود متحدان کشورمان در عراق و لبنان و یمن و… برای ضربه زدن به پایگاه‌های حیاتی آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند.

جانبداری طرف‌های اروپایی برجام از تروریست‌های آمریکایی

طرف‌های اروپایی توافق برجام، به جای محکومیت جنایت تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی، موضع دو پهلو اتخاذ کرده و بعضا حتی به جانبداری از آمریکا پرداختند.

رئیس‌جمهور فرانسه به جای محکوم کردن اقدام تروریستی آمریکا گفت: ایران نباید اقدامی انجام دهد که باعث تشدید تنش‌ها شود(!) همچنین آملی دو مونشالین، وزیر امور اروپایی فرانسه گفت: تشدید اقدام نظامی، جهان را بسیار خطرناک خواهد کرد.

در انگلیس هر چند جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس، ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد و ترامپ را به تشدید درگیری بسیار جدی و خطرناک متهم نمود، اما دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد «درگیری بیشتر به نفع ما نیست». او با ایستادن در کنار ترامپ و تکرار اتهامات وی افزود: بریتانیا همیشه به تهدید تهاجمی از سوی نیروهای قدس سپاه ایران به رهبری قاسم سلیمانی اذعان کرده است.

در همین حال معاون سخنگوی دولت آلمان مدعی شد: حال وظیفه اصلی تلاشی توأم با عقلانیت و خویشتنداری برای رفع تنش است. اقدام آمریکا واکنشی به یک سلسله تحریکات نظامی بوده که ایران مسئولیت آن را برعهده‌دارد.

اولریک دمر گفت: اقدام آمریکا در عراق در واکنش به تحریکات نظامی گسترده جمهوری اسلامی بود. این مقام دولت آلمان همچنین افزود: ما با نگرانی بسیار زیاد فعالیت‌های ایران در منطقه را دنبال می‌کنیم. وی افزود: مناقشه‌های منطقه‌ای تنها از راه‌های دیپلماتیک قابل حل هستند و ما در همین رابطه با مؤتلفان خود در حال رایزنی هستیم. همچنین وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای ادعا کرد، سردار قاسم سلیمانی در لیست تروریستهای اتحادیه اروپا قرار داشته وآنچه اتفاق افتاد در خلأ رخ نداده است و طبیعی بوده است. این وزارتخانه افزود: نگران تشدید خطر پس از کشته شدن سلیمانی بوده و برای جلوگیری از این اتفاق با شرکای خود همکاری خواهد کرد.

یادآور می‌شودسه کشور اروپایی عضو برجام، در 19 ماه گذشته هم که دولت آمریکا برجام را ابطال و نقض کامل کرد، به جای ایستادن پای تعهدات خود، در تحریم آمریکا علیه ایران مشارکت کرده و فقط از ایران می‌خواستند که به تعهدات خود پایبند بماند!

صوفی: مردم از اصلاح‌طلبان مأیوسند اما در انتخابات باید بسته عدالت بدهیم

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: روحانی، مردم را مأیوس کرده است.

علی صوفی که سابقه وزارت در دولت خاتمی را هم دارد، در مراسم افتتاح دفتر حزب «پیشرو اصلاحات» در بجنورد گفت: دولت دوازدهم، عدالت اجتماعی را به کناری نهاد و مردم را از خود مأیوس کرده و اگر روحانی به این رویه خود ادامه دهد باید منتظر اتفاقات بدتری هم باشیم. وی افزود: همیشه سعی کرده‌ام با گفت‌وگو واقعیت‌های جامعه را گفته و انتقاد کنم، چنانکه به روحانی در هنگام انتخاب وزرایش انتقاد داشتم.

وی گفت:‌ مردم به این نتیجه رسیده‌اند که از آنها و اعتمادشان سوءاستفاده شده است.

وزیر تعاون دولت اصلاحات با بیان اینکه باید از روش‌های ایجابی برای به پای صندوق کشاندن مردم استفاده کرد، گفت: باید به مردم با رویکرد ایجابی بگوییم این موانع و بحران‌ها را داریم و این برنامه ماست. نباید انتخابات را تحریم کنیم بلکه باید بسته عدالت بدهیم و طوری مردم را دعوت کنیم که بدانند ما هم طرف آنها هستیم.

وی پس از اینکه قربانی، نماینده اصلاح‌طلب بجنورد در مجلس، جلسه را ترک کرد، گفت: مجلس، مجلس منفعت‌طلب شده و نمایندگان تنها به فکر منافع شخصی خود و فقط به‌دنبال ساخت و پاختند که این موجب وهن ما شده است.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: دولتی که بعد از 6 ماه اعتبارش افت کرد و در نظرسنجی‌ها به 5 و 4 درصد رسید، به درد نمی‌خورد و آن که باید در این مورد سرزنش شود ما اصلاح‌طلبان هستیم. روحانی را کسی نمی‌شناخت و ما او را آوردیم. او در واقع کاندیدای حداقلی ما بود.

آخرین جمله عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی است که اولا روحانی سال‌ها دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت‌های هاشمی و خاتمی بود. ثانیا در انتخابات سال 92 و 96، عارف و جهانگیری هم نامزد بودند اما اصلاح‌طلبان با یقین به اینکه رأی نمی‌آورند، از روحانی حمایت کردند. بنابراین، تعبیر نامزد حداقلی، خلاف واقع است.

ایران

با حکم فرمانده معظم کل قوا؛ سردار «قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه شد

درپی شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت‎الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم فرمانده معظم کل قوا به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درپی عروجِ شهید عالی‌مقام سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی رضوان‎الله علیه، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است، می‌سپارم. برنامه آن نیرو عیناً همان برنامه دوران فرماندهی شهید سلیمانی است. از همه همکاران آن نیرو حضور و همکاری آنان را با سردار قاآنی خواهانم و توفیق و تأیید و هدایت الهی را برای ایشان مسألت می‎کنم.

سردار قاآنی کیست؟

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی سومین فرمانده نیروی قدس سپاه است. این سردار دوران دفاع مقدس که‌ زاده شهر مشهد است، در دوران پیروزی انقلاب جوانی 20ساله بود و اواخر سال 58 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و اوایل سال 59 برای آموزش به تهران آمد. به‌گفته خودش، با شهید خادم‌الشریعه مؤسس تیپ 21 امام رضا(ع) و شهید چراغچی فرمانده تیپ امام رضا(ع) در یک کلاس آموزشی در پادگان سعدآباد ــ که الآن پادگان امام علی(ع) است – آموزش دیدند. به گزارش تسنیم، قاآنی بعد از آموزش به مشهد رفته و در مرکز آموزش سپاه به‌عنوان کادر مشغول به فعالیت می‌شود. با وقوع حوادث کردستان، اواسط سال 59 راهی آن منطقه می‌شود.   وی از سال 60 تا پایان جنگ در جبهه فعالیت می‌کرد و در دوران دفاع مقدس فرماندهی یگان‌های 5 نصر و 21 امام رضا(ع) را به‌عهده داشت. سردار قاآنی تا سال 66 فرمانده تیپ امام رضا بود که پس از آن فرماندهی لشکر 5 نصر را به‌عهده گرفت. او همچنین معاونت حفاظت اطلاعات ستاد مشترک سپاه را برعهده داشت. پس از پایان جنگ مدتی به خراسان برمی‌گردد و بعد از تأسیس نیروی قدس در آن مشغول به خدمت شده است که تاکنون هم ادامه یافته است.  دوستی وی با شهید سلیمانی از سال 61 و در جلسات مناطق عملیاتی شروع شد و تا امروز استمرار یافته بود. پیش از سردار قاآنی، سپهبد قاسم سلیمانی (1398-1376) و سردار احمدی وحیدی (1376-1367) مسئولیت فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران را برعهده داشتند.

موضع شورای عالی امنیت ملی درخصوص اقدام جنایتکارانه امریکا

حمله جنایتکارانه علیه سردار سلیمانی
بزرگ‌ترین خطای راهبردی آن کشور بود
موضع رسمی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران درخصوص اقدام جنایتکارانه امریکا در هدف قرار دادن خودرو سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دربغداد که منجر به شهادت افتخارآمیز ایشان شد اعلام شد. به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا
شهادت سردار رشید اسلام، فرمانده غیور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، حامل نشان عالی ذوالفقار و دیگر فرماندهان مبارزه با تروریسم بویژه مجاهد خستگی‌ناپذیر شهید ابومهدی المهندس را به امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سلحشوران مقاومت اسلامی، همرزمان و خانواده ایشان و تمامی ملت ایران تبریک و تسلیت عرض می‌نماید. سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی، مایه عزت و افتخار نه فقط ایرانیان بلکه تمامی مسلمانان و مستضعفان تحت ستم در سراسر عالم بود. شهادت این بزرگ فرمانده مقاومت اگرچه ضایعه بزرگی برای جهان اسلام و مردم بزرگ ایران به شمار می‌رود اما به تعبیر امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی هر پرچمی که از دست توانای سرداری بیفتد سردار دیگری آن را برخواهد داشت. مگر با شهادت سرداران بزرگی که این ملت تاکنون تقدیم کرده است، خدشه‌ای در حرکت نیروهای مسلح و توانمندی‌های دفاعی کشور پیش آمد که اکنون و با شهادت حاج قاسم سلیمانی پدید آید؟ امریکا بداند که حمله جنایتکارانه علیه سردار سلیمانی، بزرگترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا بوده و امریکا از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت. همان گونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهند شد. بدون تردید خط جهاد و مقاومت با انگیزه‌ای مضاعف ادامه پیدا خواهد کرد و درخت مقاومت هر روز تنومندتر و شکوفاتر خواهد شد. پیروزی از آن مجاهدان این راه مبارک است و آنانکه به این جنایت دل خوش کرده‌اند، بدانند که این گونه اقدامات کور و بزدلانه اراده جمهوری اسلامی ایران را در تداوم بدون تنازل سیاست مقاومت فعال قوی‌تر نموده و تلخکامی آنان را زود و شدید خواهد کرد. بدون شک این جنایت، انتقام داعش و تروریست‌های تکفیری از فرماندهان بزرگ مبارزه با تروریسم بود که به دست امریکا علیه نمادهای افتخارآمیز اضمحلال تروریسم در عراق و سوریه صورت گرفت. در هم آمیختن خون فرماندهان سرافراز ایرانی و عراقی در این مسیر نورانی، نمادی از پیوند ناگسستنی دو ملت ایران و عراق در آینده خواهد بود. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جلسه فوق‌العاده امروز خود با بررسی ابعاد مختلف این حادثه، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نموده و بدین وسیله اعلام می‌کند رژیم ایالات متحده امریکا مسئول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود.  بار دیگر به روح بلند سردارشجاع سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی ادای احترام می‌کند و اطمینان دارد خون این شهید بزرگوار همچون دیگر شهدای انقلاب اسلامی برکات زیادی برای ملت بزرگ ایران و آزادیخواهان جهان در پی خواهد داشت.
و لاتهنوا فی ابتغاء القوم ان تکونوا تالمون فانهم یالمون کما تالمون و ترجون من الله ما لایرجون و کان الله علیما حکیما

خراسان

سازمان غذا و دارو با اعلام توزیع در 6هزار داروخانه هیچ کمبود انسولین درکشور نداریم

به دنبال انتشار خبرهایی درباره سهمیه‌بندی انسولین به دلیل کمبود این دارو در کشور، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروی انسولین در شش هزار  داروخانه منتخب در سراسر کشور توزیع شده است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.دکتر مهرعلیان   ‌با تاکید بر این که هیچ گونه کمبودی در زمینه داروی انسولین وجود ندارد، به ایسنا گفت: سازمان غذا و دارو برای نظارت بیشتر بر توزیع و عرضه داروی انسولین، این دارو را در داروخانه‌های منتخب توزیع و به مردم ارائه کرده است.وی با بیان این که برای نظارت دقیق‌تر در توزیع و در عین حال دسترسی راحت‌تر بیماران، انسولین را در داروخانه‌های منتخب توزیع کردیم، افزود: بنابراین هیچ گونه کمبودی در زمینه داروی انسولین وجود ندارد و سهمیه‌بندی هم در این زمینه انجام نشده است.

30درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور99

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۹۹ و نحوه ترمیم این سوابق در کنکور اظهار کرد: سهم سوابق تحصیلی برای کنکور سال ۹۹ مصوب شده است. بر این اساس سهم سوابق تحصیلی نسبت به سال تحصیلی قبل تغییری نکرده و همان ۳۰ درصد با تاثیر مثبت است.
عباس سلطانیان   درباره تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری ۹۹ و نحوه ترمیم این سوابق در کنکور به ایلنا اظهار کرد:  متقاضیان کنکور می‌توانند همانند سال‌های گذشته برای ترمیم سوابق خود اقدام کنند. روال ترمیم سوابق تغییری نکرده و همان بخشنامه سال قبل پابرجاست که بر اساس آن افرادی که از سال ۸۴ به بعد دیپلم گرفته‌اند می‌توانند برای دروسی که به صورت نهایی برگزار می‌شود، فقط یک بار درخواست و مجدد امتحان بدهند.

آرمان ملی

پیام تسلیت بشار اسد به رهبری

رئیس‌جمهور سوریه در پیامی به رهبر معظم انقلاب شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت. بشار اسد در این پیام آورده است: با کمال حزن و اندوه خبر شهادت ستاره‌هایی از رهبران مقاومت و در راس آنها سرلشکر سلیمانی را دریافت کردم. یاد سردار سلیمانی در ضمیر و وجدان ملت سوریه باقی خواهد ماند. وی افزود: شهید سلیمانی زندگی خود را در خدمت به کشورش، محور مقاومت و مسائل برحق جهان صرف کرد. رئیس‌جمهور سوریه بیان کرد: ملت سوریه ایستادگی سلیمانی در کنار ارتش عربی سوریه و جنگ با تروریسم را از یاد نخواهد برد. ما مطمئن هستیم که این جنایت، اراده محور مقاومت برای ایستادگی در برابر سیاست تخریبی آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

تماس تلفنی آیت‌ ا… وحید با خانواده شهید سلیمانی

درپی شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، آیت‌ا… وحید خراسانی مرجع تقلید شیعیان طی تماس تلفنی با همسر آن شهید سعید، شهادت این سردار رشید اسلام را تسلیت گفت. این مرجع تقلید، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده‌ ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام و صبر و شکیبایی برای خانواده ایشان را از خداوند متعال خواستار شد. شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی بامداد دیروز پس از حرکت از فرودگاه بغداد، هدف حمله تروریستی آمریکا قرار گرفت و رئیس‌جمهور آمریکا نیز این حمله تروریستی را به شکل رسمی پذیرفت.

نشست غیرعلنی شورای امنیت

چند ساعت پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی در جنایت جدید آمریکایی‌ها، شورای امنیت یک جلسه غیر علنی درباره تحولات خاورمیانه تشکیل داد. شورای امنیت سازمان ملل چند ساعت پس از ترور سردار سلیمانی یک جلسه غیر علنی برگزار کرد که دستور آن توسط مقامات آمریکایی داده شده بود. دستورکار این نشست به طور کلی، متمرکز بر سوریه و خاورمیانه بوده است. این در حالی است که رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: سازمان ملل هیچ درخواستی برای مورد بحث قرار دادن مساله ترور قاسم سلیمانی دریافت نکرده است.

دعوت به مذاکره پس از ترور

رئیس‌جمهور آمریکا در پی دستورش برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی، با بازنشر یکی از اظهارات پیشینش، با هشدار ضمنی نسبت به جنگ ایران با آمریکا، باز هم دعوت به مذاکره را تکرار کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پی اقدام تروریستی دولت این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران، در پیامی توئیتری یکی از اظهارات قبلی خود را بازنشر داد و نوشت: ایران هرگز برنده هیچ جنگی نبوده، اما هیچ‌گاه هم بازنده مذاکره نبوده است. ترامپ این جمله را در هشتم مرداد گذشته و در زمان افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا توئیت کرده بود.

تداوم حضور آمریکایی‌ها در عراق حرام است

یک مرجع عالی شیعه در عراق بیانیه‌ای در رابطه با شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق توسط نیروهای آمریکایی صادر کرد. آیت‌ا… سیدکاظم حائری در بخشی از بیانیه خود بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق تاکید کرده و این مسئولیت را برعهده دولت عراق گذاشت. آیت‌ا… حائری با تاکید بر لزوم آمادگی مجاهدین برای مقابله با دشمن اشغالگر خاطرنشان کرد: تداوم حضور نیروهای آمریکایی و همپیمانان آنها در خاک عراق حرام است و برای حمایت از خاک این کشور باید به طور جدی تلاش کرد. حضور نیروهای آمریکایی در خاک ما غیرقانونی است.

وزارت اطلاعات آماده همکاری با نیروی قدس

وزیر اطلاعات در پیامی به فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات کما فی السابق آماده همکاری با آن نیرو و تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور در راستای اهداف انقلاب اسلامی است. در پیام سیدمحمود علوی خطاب به سردار قاآنی آمده است: با عرض تسلیت به مناسبت شهادت سردار بزرگ اسلام، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به این وسیله انتصاب جنابعالی توسط فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌ا… العظمی خامنه‌ای «مدظله العالی» به سمت فرماندهی سپاه قدس را تبریک می‌گویم. از درگاه خداوند متعال تداوم راه شهدا، امام شهدا(ره) و توفیق اجرای برنامه‌های آن شهید بزرگوار را در دفاع از جبهه مقاومت مسالت می‌نمایم.

اقدام آمریکا باعث بی‌ثباتی منطقه شد

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق توسط نیروهای آمریکایی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بار دیگر هشدار می‌دهیم که نباید عراق به میدان جنگ تبدیل و به صلح و ثبات آسیب وارد شود. در این بیانیه آمده است: روشن است که عملیات هوایی آمریکا منجر به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

یک فساد هم زیاد است

رئیس قوه قضائیه اظهارداشت: در دادگستری کثرت کار و پرونده وجود دارد اما سلامت و تداوم و ارتقای سلامت در دستگاه قضایی مورد تأکید همه اجزای قوه قضائیه است و این مگر در پرتو تقوای الهی محقق نمی‌شود. آیت‌ا… سیدابراهیم رئیسی در سفر به استان البرز گفت: تا زمانی که سازمان با کجی و ظلم و خطا آلوده نشود می‌تواند اثر بخش و هدایتگر باشد؛ سازمانی که در آن فساد کم هم زیاد تلقی شود؛ دستگاه قضایی مراقبت ویژه می‌خواهد. کسی که وارد دستگاه قضایی می‌شود اقتضائات خود را دارد. رئیس دستگاه قضا در خصوص دغدغه‌هایی که درباره تشویق قضات وجود دارد هم گفت: این کاملا درست است، قاطبه قضات ما از نیروهای صالح و کارآمد و دلسوز و حقیقتاً چهره‌های پر کار و خدمتگزاری هستند، اگر ما تاکید بر برخورد با فساد می‌کنیم برای این است که این صفحه سفید را یک نقطه سیاه تحت تاثیر قرار ندهد؛ یک تخلف، یک اشتباه و یک فساد در گوشه دستگاه قضایی هم برای دستگاه قضایی زیاد است.