جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه؛نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سلیمانی/

آخرین تحولات خاورمیانه؛نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سلیمانی/

خبرگزاری تسنیم و سایر رسانه‌های ایران اقدام به انتشار عکسی از انتقال جسد قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس از اهواز به مشهد کرده که نشان می‌دهد تابوت این دو نفر بر روی صندلی‌های عادی یک هواپیمای مسافربری قرار دارد.

نشست ویژه شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست اردوغان و ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اقدام آمریکا در ترورسلیمانی و همراهان وی را یک اقدام تروریستی جنایتکارانه دانست که موجب مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکاست.این بخشی از نامه ای است که مجید تخت روانچی روز جمعه درباره فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان و همچنین رئیس شورای امنیت ارسال کرد.

وی ضمن اشاره به اقدام تروریستی نیروهای مسلح آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهان وی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، اعلام کرد در سال‌های اخیر و بر اساس تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قطعنامه‌های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم، شهید قاسم سلیمانی نقش مهمی در کمک به مردم و دولت‌های برخی کشورهای منطقه، به درخواست آنها، در شکست دادن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی چون داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت.

سفیر ایران تصریح کرد: مقامات کشورهای مذکور نیز به طور گسترده و مکرراً به این اقدامات شهید سلیمانی اذعان کرده بودند.

تخت روانچی با اشاره به اینکه این اقدام تروریستی بر اساس دستور مستقیم رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته، تأکید کرد: این عمل یک اقدام جنایتکارانه و مصداق بارز تروریسم دولتی است و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه اصول مصرح در منشور سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و موجب مسئولیت بین‌المللی آمریکاست.

جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم/ نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی/اعلام آمادگی النجبا عراق برای حمله به آمریکا/ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا

وی همچنین تأکید کرد: این اقدام غیر قانونی و در عین حال ماجراجویانه آمریکا، توخالی بودن ادعای این کشور مبنی بر مبارزه اش با تروریسم را آشکار می‌سازد. در واقع، آمریکا در حال جنگ با کسانی است که با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: این سیاست ریاکارانه که مغایر با تعهدات بین‌المللی آمریکا در مبارزه با تروریسم از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت است، به طور جدی تلاش‌های منطقه ای و جهانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

روانچی در این نامه تأکید کرده است، تعیین بخشی از نیروهای مسلح یک دولت به عنوان به اصطلاح «سازمان تروریستی خارجی» نقض اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل از جمله اصل برابری حاکمیت دولت‌ها بوده و به هیچ وجه نمی‌تواند مستمسکی برای تهدید و یا استفاده از زور علیه آنها، از جمله در قلمرو کشورهای دیگر باشد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، ضمن رد قاطعانه تمام استدلال‌های بی‌پایه مقامات آمریکایی برای توجیه ترور جنایتکارانه شهید سرلشکر قاسم سلیمانی و محکوم کردن این جنایت شنیع با شدیدترین لحن ممکن، اعلام داشته است جمهوری اسلامی ایران تمام حقوق خود تحت حقوق بین‌الملل را برای اتخاذ اقدامات لازم در استیفای حق ذاتی دفاع مشروع، محفوظ می‌دارد.

وی تأکید کرده است این اقدام بسیار تحریک‌آمیز آمریکا با هدف افزایش تنش منطقه به سطح غیرقابل کنترل صورت گرفته و آشکار است که این کشور باید مسئولیت کامل تمام عواقب آن را نیز بپذیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزوده است: در عین حال، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کرده و با توجه به پیامدهای وخیم این ماجراجویی نظامی و خطرناک آمریکا بر صلح و امنیت بین‌المللی، این اقدام جنایتکارانه غیر قانونی را محکوم کند.

در پایان نامه روانچی آمده است: باید تأکید کنم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیوسته در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط‍‌گرایی در منطقه بوده‌اند، طبق حقوق و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، مصمم هستند تا با قدرت تمام مسیر شهید سرلشکر قاسم سلیمانی در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را تا ریشه‌کنی کامل آنها ادامه دهند.

جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم

کانال تلگرامی تالار عراق طی پیامی جزئیاتی از ماجرای به شهادت رسیدن حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس را منتشر کرد.

فرود هواپیمای حامل سپهبد سلیمانی از سوریه در فرودگاه بغداد ساعت ۱۲:۳۰ بامداد جمعه سیزدهم دی ۱۳۹۸

سپهبد سلیمانی و هیات همراه سوار بر خودرو شده و به سمت بغداد رفتند.

چهار فروند موشک از سوی پهپاد آمریکایی به سوی دو خودرو شلیک شد.

جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم/ نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی/اعلام آمادگی النجبا عراق برای حمله به آمریکا/ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا

سپهبد سلیمانی و المهندس در یک خودرو کنار هم به شهادت رسیدند.

اعلام آمادگی النجبا عراق برای حمله به آمریکا 

فرمانده نظامی جنبش نجباء در بیانیه‌ای شدیداللحن وعده داد که انتقام خون شهیدان سلیمانی و المهندس را خواهند گرفت.

به گزارش کانال تلگرامی جنبش النجباء، مسئول نظامی این جنبش گفت: «قافله جهادی که این دو شهید بزرگ آن را فرماندهی کردند، با هجرتشان متوقف نخواهد شد، چون هدف آن در راستای زوال پایگاه‌های شوم شما و دست‌نشانده‌ی شما اسرائیل، ثابت خواهد بود».

در این بیانیه آمده است: «خون این دو شهید بزرگ آتشی در دلمان را شعله‌ور کرد که جز با به‌ خاک کشیدن بینی‌تان بر زمین آرام نخواهد گرفت.»

نجباء عراق تأکید کرد: «چگونگی و زمان پاسخ به آمریکا را ما تعیین می‌کنیم و شما جز جهنمی که ما برایتان مهیا می‌کنیم، راهی نخواهید داشت. از این روی، موشک‌ها آماده شده و سلاح‌ها مسلح شده و نیروها در آماده باش به سر می‌برند تا فرمان صادر شود و جهنمی برایتان به پا کنیم که سربازهای اشغالگرتان قبل از دوزخ در آن گداخته شوند».

این جنبش عراقی گفت، زمانی که شهید سلیمانی در میان ما بود، دسیسه‌های شوم شما را ناکام گذاشتیم اما اینک پس از شهادت او زمان از بین بردن فتنه‌گر فرا رسیده است.

النجباء عراق با بیان اینکه خون شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس کابوسی برای آمریکا خواهد بود، خطاب به مقامات این کشور گفت: «شما اشتباه کردید و این اشتباه برایتان گران تمام می‌شود. شما جنگی را انتخاب کردید که انتهای آن به دست شما نیست بلکه آغاز آن پایان شما خواهد بود».

اولین واکنش سعودی‌ها به شهادت سردار سلیمانی

یک منبع مسئول سعودی اعلام کرد: عربستان تحولات عراق را که در نتیجه افزایش تنشها و اقدامات تروریستی که عربستان آنرا محکوم کرده است و قبلاً درباره تبعات آن هشدار داده است، دنبال می‌کند.

این منبع سعودی مدعی شد که در معرض خطر قرار گرفتن امنیت منطقه از اقدامات و تهدیدات شبه نظامیان تروریستی باید متوقف شود.

جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم/ نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی/اعلام آمادگی النجبا عراق برای حمله به آمریکا/ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا

منبع سعودی اعلام کرد: عربستان با توجه به تحولات شتابزده خواهان اهمیت خویشتنداری برای جلوگیری از هر آنچه می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اوضاع که تبعات نامعلومی دارد، است. عربستان تأکید می‌کند که جامعه جهانی باید به مسئولیت خود عمل کند و اقدامات لازم را برای تضمین امنیت و ثبات این منطقه حیاتی دنیا انجام دهد.

نشست ویژه شورای امنیت ملی ترکیه به ریاست اردوغان

شورای امنیت ملی ترکیه در یک جلسه فوق العاده‌ موضوع ترور سردار قاسم سلیمانی را بررسی کرد.

جزئیاتی از ماجرای شهادت حاج قاسم/ نامه ایران به سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی/اعلام آمادگی النجبا عراق برای حمله به آمریکا/ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا

این جلسه به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور، فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه، خلوصی آکار وزیر دفاع و هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات (میت ) ترکیه در کاخ دلماباغچه استانبول برگزار شد و سه ساعت به طول انجامید.

ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از تنش بین ایران و آمریکا

سازمان ملل متحد از حوادث عراق به دنبال شهادت سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شدیداً ابراز نگران کرد.

شبکه المیادین جمعه گزارش داد ،«آنتونیو گوترش» به دنبال حوادث در پایتخت عراق گفته است: «جهان تحمل جنگ دیگر در خلیج فارس را ندارد».

او گفت، در این لحظه رهبران دو کشور باید خویشتن‌داری حداکثری از خود نشان دهند. گوترش بدون اینکه حمله تروریستی آمریکا را محکوم کند، تنها از ایران و آمریکا خواست تنش را متوقف کنند.