سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گفت‌وگوی پومپئو با نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید در پی حملات به حزب‌الله عراق!

گفت‌وگوی پومپئو با نتانیاهو، بن‌سلمان و بن‌زاید در پی حملات به حزب‌الله عراق!

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید با ولیعهد عربستان و ابوظبی، نیز نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد حملات روز جمعه به نیروهای ائتلاف، حمله آمریکا به شبه‌نظامیان شیعه، و موضوع ایران گفت‌وگو کرده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بامداد دهم دی ماه به وقت ایران، در سه پست جداگانه در حساب کاربری خود در توئیتر خبر از گفت‌وگوهایش با رهبران این سه کشور متحد در خاورمیانه داده‌است.

آقای پومپئو می‌گوید در تماس تلفنی «سازنده‌ای» که با بنیامین نتانیاهو داشته «در مورد حملات دفاعی در عراق و سوریه علیه تهدیدهای ناشی از ایران» گفت‌وگو کرده‌است.

او افزوده «ایالات متحده برای دفاع از شهروندان و منافع خود دست به اقدامات قاطع دفاعی خواهد زد».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید گفت‌وگوهای «سازنده‌ای» نیز با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و نایب فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی، و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، داشته است.

او می‌گوید کشورش با متحدان خود «در جهت مقابله با رفتارهای مخرب ایران» همکاری خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن انتشار خبر این گفت‌وگوهای تلفنی می‌گوید آقای پومپئو با مقام های ارشد این سه کشور در مورد حملات به کتائب حزب‌الله صحبت کرده‌است.

در بیانیه‌های مجزای وزارت خارجه آمریکا، آقای پومپئو و مقام‌های طرف گفت‌وگو با او در عربستان و امارات، بر خطرات ناشی از حملات شبه‌نظامیان شیعه در عراق و این موضوع که جمهوری اسلامی و «گروه‌های نیابتی» آن همچنان نیرویی مخرب در منطقه هستند، همچنین حق دفاع از خود در برابر این تهدیدها، تاکید کرده‌اند.

محمد بن زاید آل نهیان، بنیامین نتانیاهو، و محمد بن سلمان، جملگی از سرسخت‌ترین منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی هستند. عربستان، اسرائیل و امارات از خروج دولت دونالد ترامپ از «برجام» نیز حمایت کرده‌اند. اسرائیل از مهم‌ترین منتقدان توافق اتمی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود و آن را کمکی به افزایش نفوذ تهران در منطقه می‌دانست.

گفت‌وگوی آقای پومپئو و مقام‌های ارشد این سه کشور دو روز پس از حملات ایالات متحده به کتائب (گردان‌های) حزب‌الله عراق، از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، در عراق و سوریه صورت گرفته‌است.

مقام‌های ارشد آمریکا، از راست: رئیس ستاد مشترک ارتش، وزیر دفاع و وزیر خارجه، در حال توضیح وقایع ۷۲ ساعت گذشته، پس از اطلاع‌رسانی به دونالد ترامپ
بیشتر در این باره:

حملات آمریکا به کتائب حزب‌الله؛ هشدار در مورد «اقدامات بیشتر در صورت لزوم»

آمریکا روز یکشنبه به پایگاه‌های کتائب حزب الله، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق، حمله کرد. در تصویر محل یکی از حملات در قائم، نزدیک مرز سوریه
بیشتر در این باره:

واکنش‌ها در عراق به حملات آمریکا علیه مواضع کتائب حزب‌الله

حملات به کتائب پس از آن صورت گرفت که در جریان حمله موشکی به پایگاه کی-وان در کرکوک، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شد.

مقام‌های آمریکایی، از جمله مایک پومپئو، بارها در مورد پیامد حملات به شهروندان و منافع آن کشور، هشدار داده بودند.

دفتر عادل عبدالمهدی، سرپرست نخست وزیری عراق، اعلام کرده است او «حمله به نیروهای مسلح عراقی را حمله‌ شرورانه و غیر قابل قبولی توصیف کرده که پیامدهای خطرناکی به دنبال خواهد داشت».

سخنگوی دولت ایران هم گفته است «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم. این ادعای بدون مدرک آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای بمباران و کشتار مردم بر خلاف قوانین بین‌المللی باشد».

از سوی دیگر دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفته حملات به پایگاه‌های کتائب، بعد از ماه‌ها خویشتنداری دولت دونالد ترامپ، و پیامی برای ایران بود.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، نیز در مورد «انجام اقدامات بیشتر در صورت لزوم» هشدار داده‌است.

رادیوفردا/منابع: توئیتر، وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا