جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ارزیابی مقامات نظامی اسرائیل از حمله آمریکا به متحد ایران در عراق /

ارزیابی مقامات نظامی اسرائیل از حمله آمریکا به متحد ایران در عراق /

 نظامی اسرائیل معتقدند كه این شبه نظامیان عراقی از ایران دستوراتی را دریافت می كنند، اما مطمئن نیستند كه آیا این حمله راكتی اخیر به مواضع آمریکایی ها با دستور مستقیم از تهران یا به طور مستقل انجام شده است.

مقامات دفاعی اسرائیل مطمئن نیستند که آیا دستور شلیک موشکهای شبه نظامیان شیعه به پایگاه عراقی مستقیما توسط ایران صادر شده است یا خیر.

به گزارش «تابناک» نشریه اسرائیلی هاآترص در مطلبی با اشاره به حمله اخیر نیروهای آمریکایی به مواضع گروه کتائب حزب الله در عراق، اقدام به بازتاب واکنش نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل به این حمله کرده است.

بر اساس گزارش این نشریه، یکی از اولین و مهمترین ارزیابی های مقامات اسرائیلی این است که مقامات دفاعی اسرائیل داوری می كنند كه حملات هوایی روز یكشنبه آمریكا به عراق و سوریه كه باعث كشته شدن نیروهای این سازمان شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران شد، بر ارتش اسرائیل تأثیر نمی گذارد و تهدید مستقیمی از آن برای نیروهای نظامی اسرائیل وجود نخواهد داشت.

ارزیابی مقامات نظامی اسرائیل از حمله آمریکا به متحد ایران در عراق

بر این اساس، نهادهای نظامی اسرائیل معتقدند كه این شبه نظامیان عراقی از ایران دستوراتی را دریافت می كنند، اما مطمئن نیستند كه آیا این حمله راكتی اخیر به مواضع آمریکایی ها با دستور مستقیم از تهران یا به طور مستقل انجام شده است.

مقامات نظامی اسرائیل می گویند که گروه کتائب حزب الله هیچ ارتباطی با سازمان حزب الله لبنان ندارد و بنابراین احتمال تلافی جویی از اسرائیل از خارج از مرزهای شمالی اندک است.

هفته گذشته ژنرال آویو کوشاوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که انتظار دارد کشورهای بیشتری به نبرد علیه تهران بپیوندند. اما پس از حملات هوایی ایالات متحده در روز  یکشنبه، مقامات دفاعی اسرائیل سریعاً تأکید کردند که نشانه تغییر در جهت گیری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در مورد رفتار نظامی این كشور در خاورمیانه دیده نمیشود.

به گفته آنها این حملات به جای آنكه نشانه ای از تغییر چشمگیر در سیاست نظامی آمریکا علیه ایران باشد، پاسخی محدود به مرگ یك شهروند آمریكایی است. مقامات اسرائیلی این حملات را به سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در ماه ژوئن و حمله به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی در ماه سپتامبر تشبیه کرده اند که هیچ پاسخ نظامی از سوی آمریکا در آنها وجود نداشت.

این ارزیابی نظامی از سوی مقامات اسرائیلی از حملات اخیر آمریکا به مواضع کتائب حزب الله در حالی است که گفته میشود مایک پومپئو وزیر خارجه دونالد ترامپ با متحدان اصلی خود در منطقه در مورد این حمله رایزنی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پومپئو با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاه ، سازمان ملل و ولیعهد ابوظبی، محمد بن زاید آل نهیان از امارات متحده عربی در مورد این حملات گفتگو کرده است.

در گفتگوی پومپئو و نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به آمریکا به خاطر این واکنش تبریک گفته و اقدامات مهم ایالات متحده علیه ایران و شبه نظامیان این کشور در منطقه خلیج فارس را ستوده است.

پومپئو صبح سه شنبه توئیت کرد که “نتانیاهو و من امروز با هم تماس تلفنی برقرار کردیم. ما در مورد حمله های دفاعی ایالات متحده در عراق و سوریه برای مقابله با تهدیدات ایران بحث کردیم. ایالات متحده برای تصمیم گیری در جهت دفاع از شهروندان و منافع خود اقدام قاطع خواهد کرد.”

پومپئو همچنین با ولیعهد سعودی نیز در این رابطه گفتگو کرده است و به ولیعهد سعودی تأکید کرد که حملات ایران یا نزدیکان آن که به آمریکایی ها یا متحدین یا منافع آمریکایی آسیب برساند ، “همانطور که دیروز نشان داده شد” با یک تصمیم قاطع پاسخ داده می شود. وی همچنین از ولیعهد سعودی بخاطر حمایت از آمریکا و درگیری عربستان سعودی با بسیاری از چالش های منطقه ای تشکر کرد.