پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها!

اخبار ویژه روزنامه‌ها!

اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه اصلاح‌طلب با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی دولت نوشت: این روزها رئیس‌جمهور کم و دیر حرف می‌زند و بد حرف می‌زند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

حقوق‌بگیرهای نجومی از در رفتند و از پنجره بازگشتند؟!

با اظهارات رئیس‌دیوان محاسبات مبنی بر وجود حقوق‌های نجومی در شرکت‌های نسل 2 و 3 و همچنین اظهارات یک نماینده مجلس درباره حقوق یک میلیاردی، 30 نفر در یک شرکت دولتی، موضوع حقوق‌های نجومی دوباره داغ شد.

روزنامه خراسان نوشت: شرکت‌های نسل 2 و 3 شرکت‌های عملیاتی و اجرایی هستند که خود زیرمجموعه شرکت‌های دولتی نسل اول (شرکت‌های مادرتخصصی و بانک‌ها و بیمه‌های دولتی) هستند.

دولت یا وزیران به طور مستقیم بر این شرکت‌ها نظارت ندارند و مدیریت و نظارت آنها با شرکت‌های نسل اول است. عادل آذر رئیس‌دیوان محاسبات در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره وجود حقوق‌های نجومی گفت: اگر از من سؤال شود که آیا هنوز حقوق نجومی وجود دارد؟ می‌گویم «بله»؛ حقوق‌های نجومی در شرکت‌های نسل 2 و 3 که چتر نظارتی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بر آنها نیست وجود دارد.

آذر توضیحات بیشتری ارائه نکرد. همزمان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اعلام نارضایتی مردم از نپرداختن جدی و قاطع به موضوع حقوق‌های نجومی، گفت: به تازگی فهرستی از فیش‌های حقوقی یکی از شرکت‌های دولتی به دست من رسید که حدود 30 نفر در این شرکت ماهی یک میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند.

من این فهرست را نزد معاون سازمان برنامه و بودجه بردم و مطرح کردم شما که دم از کمبود اعتبار و درآمد می‌زنید جلوی این‌گونه ریخت‌ و پاش‌های آن چنانی در شرکت‌های دولتی را بگیرید. در این فهرست حقوقی منتشر شده بود که طی آن یک کارشناس در یک ستاد در تهران 41 میلیون تومان از شرکت دولتی حقوق دریافت می‌کند و من مانده‌ام و نمی‌دانم که وزیران در این باره چه کار می‌کنند. چرا چنین وضعیتی وجود دارد.

در همین حال روزنامه آرمان با اشاره به همین موضوع نوشت: با فرارسیدن فصل زمستان در حالی چانه‌زنی گروه‌های کارگری برای افزایش دستمزدشان برای سال 99 آغاز شده که صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که به‌رغم ادعای دولت مبنی بر بسته‌شدن پرونده حقوق‌های نجومی، همچنان پرونده این نوع پرداختی‌ها باز است.

سال 95 بود که با افشای فیش حقوق چند مدیر دولتی، عبارتی جدید با عنوان «حقوق نجومی» وارد ادبیات اقتصادی و سیاسی کشور شد. اتفاقی که جبهه‌گیری‌های سیاسی را شدیدتر از قبل کرد و رفته‌رفته باعث شد موارد جدیدی همچون املاک نجومی هم به دایره لغات شهروندان اضافه شود.

از دریافتی‌ چند ده میلیونی مدیران دولتی در آن زمان با عناوین دیگری همچون فیش‌گیت و… هم یاد می‌شود، اما رفته‌رفته با عزل چند مدیر رده بالا و گزارش دیوان محاسبات مبنی بر بازگشت اضافه‌برداشت آنها به خزانه کشور، دولت این پرونده را مختومه اعلام کرد تا پس از مدتی ماجرای فیش حقوق‌های نجومی هم از یادها برود.

با این حال در طول چند سال اخیر گاهی رسانه‌ها از ادامه چنین پرداخت‌هایی خبر می‌دادند که دولت توجه چندانی به آن نشان نمی‌داد، اما اخیرا ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر پرداخت حقوق میلیاردی به 30 نفر از مدیران یکی از شرکت‌های دولتی، بار دیگر پای سازمان برنامه و بودجه را به این ماجرا کشاند تا پرونده‌ای که از چندی پیش بسته شده بود، بازگشایی شود. در این بین حتی رئیس ‌دیوان محاسبات کشور ادامه پرداخت چنین حقوقی را رد نکرد.

کنگره آمریکا کاتسا و آیسا تصویب می‌کرد اما شما سرگرم حاشیه‌سازی بودید

علی مطهری می‌گوید چرا نباید لابی قوی با کنگره آمریکا داشته باشیم؟

این نماینده مجلس در یادداشتی نوشت: در حوادث اخیر اعتماد مردم دچار آسیب شده و باید بازسازی شود. لازم بود مسئولان به خاطر تصمیم‌گیری بد و اجرای بدتر آن از مردم عذرخواهی می‌کردند، اما می‌دانیم که فرهنگ عذرخواهی و احترام به مردم در جمهوری اسلامی وجود ندارد.

نکته مهم‌تر این است که گران شدن بنزین بیشتر یک بهانه برای اعتراضات بود، علت اصلی اعتراضات وضع بد زندگی مردم از یک طرف و ناامیدی از بهبود این وضع از طرف دیگر بود. وظیفه اصلی کارگزاران نظام ایجاد امید به آینده بهتر در مردم است، مردم تاکنون در مقابل رذالت‌های آمریکا و اروپا خوب مقاومت کرده‌اند، ولی می‌گویند چشم‌اندازی به ما نشان بدهید که مثلا دو سال دیگر به شرایط اقتصادی بهتری می‌رسیم.

مشکلات کشور ما صرفا راه‌حل اقتصادی ندارد، بلکه راه‌حل اقتصادی توأم با راه‌حل سیاسی دارد. تکیه بر توان داخلی کشور منافاتی با بهبود روابط ما با عربستان و امارات و حتی آمریکا ندارد. چرا ما نباید با استفاده از توان خود و ایرانیان خارج از کشور لابی قوی با کنگره آمریکا داشته باشیم و تلاش‌های اسرائیل و عربستان را خنثی کنیم؟ اگر کسی علی مطهری را نشناسد، با خواندن این ادبیات تصور می‌کند که او یک منتقد اجتماعی و اقتصادی بیرون از حاکمیت است، نه نماینده‌ای که حتی در اوج وعده‌های توخالی  دولت متبوع خود، نایب‌رئیس مجلس بوده است!!

کسی به یاد ندارد 4 سال قبل وقتی دولت و وزارت نفت با غرور و تبختر – ما ژنرال هستیم!!-  سهمیه‌بندی درست بنزین را متوقف کرد، صدایی به انتقاد از مطهری که مشغول سیاسی‌کاری و حاشیه‌بازی بود، بلند شده باشد؛ همچنان که در مقابل انبوه وعده‌های خیالی و بی‌عملی برخی دولتمردان، انتقاد جدی‌ای از او دیده نشده است.

عجیب است؛ وکیل‌الدوله‌ای که شش سال حاشیه‌سازی کرده تا مدیران اشرافی حاشیه امن داشته باشند و اقتصاد و اقتدار کشور را به تحلیل ببرند، حالا از نبودن چشم‌انداز مثبت حرف می‌زند! کشور، قدرتمند است و انبوه ظرفیت‌ها و امکانات را حتی با وجود تحریم‌ها داراست، به شرط اینکه دولت و مجلسی پرتلاش و صاحب برنامه و همت درون‌زا سر کار باشد.

طیفی که مدعی بود با بستن با کدخدا و دادن امتیازات به آمریکا و اروپا می‌تواند اقتصاد را رونق‌دار و مردم را از یارانه بی‌نیاز کرد، اکنون ادعا می‌کند آن وعده‌ها برای زمان صلح بود و نه جنگ!

اما درباره ادعای لابی‌گری این نماینده مجلس با کنگره آمریکا گفتنی است: در حالی که در این طرف برخی نمایندگان سهل‌اندیش و لجوج مدعی بودند 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب برجام زیاد است نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از هر دو طیف دموکرات و جمهوری‌خواه، کاملا قبل و بعد از انعقاد برجام، دقت و سخت‌گیری کردند تا همان اندک امتیازهای وعده داده شده در برجام، عملی نشود یا به هیچ نزدیک شود.

به همین دلیل هم رئیس‌جمهور آمریکا موظف شد هر سه چهار ماه، درباره برجام به کنگره گزارشی بدهد و مجوز ادامه مسیر بگیرد. در ادامه هم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ضمن نقض برجام، قوانین تحریمی شدیدی مانند کاتسا و آیسا را در کنگره و به اتفاق آرا تصویب کردند.

این رفتار، چگونه قابل قیاس با رویکرد وکیل‌الدوله‌های کم‌سوادی است که تصریح می‌کردند حتی یک‌بار هم برجام را نخوانده‌اند و نیازی هم به بررسی دقیق آن نمی‌بینند یا حتی توقف اجرای برجام در مقابل بدعهدی دشمن را مطالبه نمی‌کنند؟! چنین نمایندگانی، بروند لابی با کنگره آمریکا که چه بشود؟!

دولت، توئیت‌بازی را کنار بگذارد و با مردم، واقعی ارتباط بگیرد

یک روزنامه اصلاح‌طلب با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی دولت نوشت: این روزها رئیس‌جمهور کم و دیر حرف می‌زند و بد حرف می‌زند.

آفتاب یزد نوشت:  این روزها بیشترین حجم از حواشی پیرامون رئیس‌جمهور است؛ یک روز شایعه استعفای وی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و روز دیگر شایعه تهدید او. بعضاً خبرهایی نیز منتشر می‌شود که تا به مرحله تکذیب برسد کار از کار گذشته و اثرات سوء خود را بر جامعه گذاشته است.

مثل خبر سفر تفریحی حسن روحانی به محمودآباد نوشهر به ‌همراه خانواده برای فرار از آلودگی هوا. الی ماشاءالله هم نقل قول‌های منسوب به حسن روحانی در رسانه‌های مختلف دست به دست می‌چرخد و هرکدام که بازتاب بیشتری یافت از سوی یکی از نزدیکان وی تکذیب و اصلاح می‌شود.

اگر این موضوع از سوی نهاد ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده است و هدفی پشت آن قرار دارد – که بعید است – هیچ اما اگر ماجرا از دست تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور خارج است و آنها صرفا در جست‌وجوی اخبار دروغ هستند تا تکذیب کنند.

کماکان و پس از 6 سال همچنان تیم اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور فشل است. کارشناسان رسانه بارها این مهم را متذکر شدند اما گویا شخص رئیس‌جمهور اعتقاد راسخ و عجیبی به این تیم دارند. در ماجرای بنزین اگر این تیم پویا بود بی‌شک عواقب اصلاح قیمت سوخت اینقدر بزرگ نبود و می‌شد با استراتژی‌های رسانه‌ای خاص و تجربه شده و با کمک تمام رسانه‌ها قدری مردم را آماده کرد.

به احمدی‌نژاد انتقادهای فراوانی وارد است اما او و تیم رسانه‌ای‌اش هنگام سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بسیار درست عمل کردند و توانستند بخش اعظم جامعه را قانع کنند. اما دولت فعلی در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرد.

نکته بعدی فراری بودن و در دسترس نبودن تیم اطلاع‌رسانی دولت است. وقتی شایعه شد حسن روحانی از تهران عزیمت کرده به شمال، خبرنگار آفتاب یزد با سه مسئول در تیم اطلاع‌رسانی دولت تماس گرفت که دو نفر از آنان در دسترس نبودند و یک نفر هم اصلاً خبر نداشت چه شده است! البته وی چند ساعت بعد در توییتی ماجرا را تکذیب کرد!

نکته آخر به شخص رئیس‌جمهور برمی‌گردد.برخلاف زمان انتخابات و تبلیغات، ایشان دچار سه عارضه در ارتباط‌گیری با جامعه شده‌اند. شیخ حسن روحانی این روزها کم حرف می‌زند، دیر حرف می‌زند و بد حرف می‌زند.

ایشان در این ایام بایستی بیش از گذشته با مردم سخن بگوید اما سوگمندانه چنین نیست. رئیس‌جمهور فی‌المثل در مورد گرانی بنزین به‌ جای آنکه سربزنگاه با جامعه صحبت کند روزها بعد سر و کله‌شان پیدا می‌شود.

رئیس دولت وقتی هم که بعد از مدت‌ها سخن می‌گوید «بد» حرف می‌زند به‌طوری ‌که در جامعه القا می‌شود رئیس‌جمهور جامعه را در مورد بنزین سرکار گذاشته و به استهزاء گرفته است.

بسیاری در دولت تصور می‌کنند با چند توییت در روز وظیفه‌شان را انجام داده‌اند. این در حالیست که مگر چند درصد جامعه در این شبکه حضور دارند؟ نشان به آن نشان که هیچ وقت تصویری که از ایران در این شبکه ارائه شده با واقعیت همخوانی نداشته است.

فی‌المثل طی چند روز اخیر در این فضا به‌گونه‌ای فراخوان‌های خاص منتشر شد که تصور می‌شد قرار است اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ دهد اما مشاهده شد که آب از آب تکان نخورد.

گرد و خاک حزب اشرافی برای دیده‌نشدن معایب لایحه بودجه 99

در حالی که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس (به ریاست یک متحد دولت) درباره محتوای لایحه بودجه 99 ابراز نگرانی می‌کند، روزنامه حزب اشرافی کارگزاران درصدد سیاسی‌کردن انتقادها و ادعای تهدید نمایندگان مجلس است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: کارشناسان اقتصادی در خصوص نحوه بسته شدن لایحه بودجه 99 برخلاف شرایط اقتصادی انتقاد دارند. اغلب این کارشناسان از اعضای دفتر بودجه و مدیریت مالی معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هستند که اتفاقاً رئیس‌آن در طول سال‌های گذشته یکی از اعضای لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۴ مجلس یعنی کاظم جلالی بوده است.

نگاهی به نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌ها چه به صورت مکتوب که روی سایت این نهاد قرار گرفته و چه در قالب شفاهی نشان می‌دهد که بودجه سال ۹۹ با مشکلات جدی چه به لحاظ ساختاری و چه به لحاظ درآمدی روبه رو است.

برای مثال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اول خود پیرامون لایحه بودجه به این نکته ‌اشاره کرده که بودجه سال ۹۹ با مشکلاتی جدی درخصوص تأمین منابع درآمدی خود رو به رو است و در صورت عدم انتخاب از میان گزینه‌های جدی اصلاحی دولت برای تأمین منابع مالی خود در هنگام اجرای بودجه، با راهکار دیگری شامل فشار و اضطرار برای استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) و پذیرش تورم شدید ناشی از آن یا تن دادن به معامله سیاسی که به دلایل عمدتاً دفاعی از آن احتراز می‌شود، مواجه خواهد شد.

این مسئله به غیراز اظهار نظرهای شخصی کارشناسان در فضای عمومی و رسانه‌ای است که درخصوص عدم توجه به کسری بودجه سال ۹۹، هشدار داده‌اند.

در ویرایش دوم گزارش مرکز پژوهش‌ها درباره بودجه نیز عدم انجام اصلاحات اساسی مد نظر رهبری هم مورد نکوهش قرار گرفته است. این سخنان از دل یکی از مهم‌ترین مراکز پژوهشی کشور بیرون آمده است نه به زعم گزارش روزنامه سازندگی از سوی کسانی که جداول و اعداد و ارقام بودجه را نمی‌فهمند و یا اطلاعی از آن ندارند.

متأسفانه با وجود چنین مصادیق آشکاری روزنامه سازندگی در شماره ۵۶۲ خود نه تنها پاسخ علمی به این انتقادات نداد، بلکه انتشار چنین گزارش‌هایی را در راستای ارسال پیامک از سوی اعضای جبهه پایداری با کد ۰۹۱۵ می‌داند. ادعایی که برچسب زدن‌های سیاسی برای خارج کردن نظرات کارشناسی را به ذهن متبادر می‌کند.

در کنار این، روزنامه سازندگی تمام مخالفت‌ها را محدود به ارسال تعدادی پیامک دانسته که گویا موجب ترس و لرز عده‌ای از نمایندگان شده است. اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عملکرد خود درخصوص بودجه سال ۹۹ ایمان دارند، باید بتوانند در جهت اقناع سازی جامعه حرکت کنند و در غیراین صورت باید دلایل موافقت خود را به وضوح شرح دهند.

در ثانی ارسال تعداد زیادی پیام و یا نامه الکترونیکی به تلفن همراه و یا صندوق پستی الکترونیکی نمایندگان روشی مرسوم برای اعلام نظر عده‌ای از رأی دهندگان محسوب می‌شود. این روش در ایالات متحده آمریکا به وفور از سوی لابی‌های مردمی یا سندیکاهای کارگری به کار گرفته می‌شود. حال سؤال اینجاست که چرا باید به‌کارگیری چنین روشی مورد انتقاد روزنامه سازندگی که خود را به وضوح نماینده بخشی از جامعه سیاسی کشور با تمایلات لیبرال می‌داند، قرار بگیرد.

ثبت‌نام پنج برابری و ژست «نامزد نداریم»!

عضو فراکسیون امید می‌گوید لیست ندادن اصلاح‌طلبان به معنی تحریم نیست.

میرزایی‌نکو به ایلنا گفت: اگر اصلاح‌طلبان که حضور در انتخابات برایشان مهم است و تنها راه اصلاح را در پای صندوق‌های رای مشاهده می‌کنند، نیروهای موثرشان چه در شهرهای بزرگ و چه شهرهای کوچک ثبت‌نام کردند، رد صلاحیت شدند چه باید انجام دهند؟ بروند از کاندیدای اصولگرایان حمایت کنند؟

وی افزود: اصلاح‌طلبان در صورت مشاهده رد صلاحیت باید تجزیه و تحلیل انجام دهند تا ببینند چه کنند؛ اگر لیستی داشتند مانند مجلس قبل معرفی کنند، اگر نداشتند خب لیست ندارند، این کار به معنی تحریم خاموش و آشکار انتخابات نیست.

وی درباره اینکه «گفته می‌شود بدون حضور اصلاح‌طلبان درصد مشارکت بسیار پائین خواهد بود به همین دلیل است که برای حضور جریان اصلاحات تلاش‌های زیادی می‌شود» گفت: در انتخابات قطعا این حالت اتفاق نمی‌افتد این گمانه‌زنی‌ها برای انتخاباتی مثل ریاست جمهوری است.

این اظهارات مظلوم‌نمایانه که طبق یک دستورالعمل دیکته شده، از سوی برخی مدعیان اصلاح‌طلبی تکرار می‌شود، در حالی است که فقط در تهران حداقل 134 نفر از این طیف (چهار و نیم برابر 30 نماینده مورد نیاز برای تهران) ثبت‌نام کرده‌اند.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان چند تا تکنیک را با هم در پیش گرفته‌اند؛ ثبت‌نام چند برابر و تحرکات چراغ خاموش در کنار اظهار بی‌میلی به مشارکت در انتخابات و تهدید به تحریم برای تایید صلاحیت عناصر بدسابقه.

ایران

آمار کشته شدگان حوادث آبان به روایت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم

خبر اول اینکه، نشریه ‎پاسدار اسلام متعلق به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به مدیر مسئولی محمدحسن ‎رحیمیان آماری جدید از کشته شدگان اعتراضات آبان ارائه کرده است.

به گزارش جماران، سعدالله زارعی نویسنده روزنامه کیهان در ماهنامه «پاسدار اسلام» در تحلیل حوادث و اعتراضات آبان ماه گزارشی نوشته که در بخشی از آن آمده است: در این اغشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه انتظامی و نظامی حمله شد.

۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیردولتی، ۱۸۳ خودرو ی انتظامی و ۱۰۷۶ موتورسیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند. تعداد کشته‌های این سه روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود.

این آمار بخوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی درگیری‌هایی که در این سه روز روی داد، منفعل کردن مردم و ایجاد وحشت در آنان بوده است. به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تأثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.

روایت نیویورک تایمز از چگونگی ورود شاه مخلوع ایران به امریکا

خـبـر دیگر اینکــه، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به ماجرای ورود محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران بعد از پیروزی انقلاب به امریکا پرداخته و مدعی شده که با وجود مخالفت دولت کارتر، دیوید راکفلر رئیس بانک «چیس» برای ورود شاه با مقامات لابی کرده است.

به گزارش انتخاب، در از این گزارش آمده: مسافران جت شامل یک عامل اطلاعاتی حزب جمهوریخواه، گروهی از افسران ارتش ایران، چهار سگ و همچنین محمدرضا پهلوی، شاه ایران بودند اما در زمان فرود هواپیما تنها یکی از مدیران ارشد بانک «چیس» منهتن منتظر شاه خلع شده ایران بود.

او نه تنها برای پناه دادن به شاه فراری با مقامات کاخ سفید مذاکره کرد، بلکه از هفته‌ها قبل اقدامات لازم برای تأیید ویزای همراهان، پیدا کردن ویلا و مدارس خصوصی برای خانواده شاه را انجام داده بود.

روز بعد آقای دیوید راکفلر، رئیس بانک چیس در مراسمی به مناسبت ورود شاه به امریکا گفت: «عقاب فرود آمده است.» در بخش دیگری از گزارش با بیان اینکه تعدادی از منتقدان کارتر معتقد بودند او کافی برای نجات دادن حکومت شاه انجام نداده بود، آمده: اسناد جدید نشان می‌دهند نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور ایران از ژنرال‌های ارتش درخواست کرده بود از کشتار برای سرکوب شورش‌ها حداکثر استفاده را کنند.

ژنرال هایزر به ژنرال‌های ایرانی گفته بود اگر تیراندازی هوایی در مقابل معترضان جواب نداد، «سینه آنها را هدف بگیرید.» به نوشته این روزنامه، راکفلر از سال 1962 روابط نزدیکی با محمدرضا شاه برقرار کرده بود.

بعد از آنکه درآمدهای نفتی ایران در دهه 1970 به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد، بانک چیس بنگاه سرمایه‌گذاری مشترکی را با یکی از بانک‌های دولتی ایران تشکیل داد و مبالغ هنگفتی را به خاطر مشاوره‌های خود به شرکت نفت ملی ایران دریافت کرد.

بودجه باید در نماز جمعه تهران و مشهد بسته شود؟

شنیدیم کــه، یک نماینده اصولگرای مجلس با انتقاد از حمله برخی تندروها به اعضای کمیسیون تلفیق مجلس بابت تصویب کلیات لایحه بودجه 99 گفت: آیا باید سرنوشت بودجه در نماز جمعه تهران و مشهد بسته شود؟ بودجه امر فنی است؛ هر چند پیامد سیاسی و فرهنگی دارد. ما باید تمام اعداد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

جهانبخش محبی نیا با تکذیب ادعای تهدید نوبخت به استعفای دولت در صورت رد کلیات، به ایسنا گفت: کسانی که شعار جدایی نفت از بودجه را سر دادند، باید پایه‌های مالیاتی را گسترش دهند و این به معنی حذف معافیت‌هاست.

ما ظرفیت لازم را برای افزایش نرخ مالیات نداریم و از پزشکان و سلبریتی‌ها گرفته تا همه دستگاه‌ها و نهادها و آستان‌ها باید مالیات بدهند. محبی‌نیا اضافه کرد: مجلس اراده لازم را دارد، اما متأسفانه جرأت این کار را نداریم و تا زمانی که چنین باشد، جدایی نفت از بودجه شعاری بیش نیست.

مهدی محمودیان آزاد شد

دســت آخــر اینکــه، عضو حزب اتحاد با قرار کفالت از زندان آزاد شد. به گزارش ایلنا، مهدی محمودیان از اعضای حزب اتحاد که چندی پیش بازداشت شده بود دیروز با قرار کفالت آزاد شد.

وی که روز ۱۹ آذر به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود به دلیل پایان ساعت اداری قادر به تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی نشد و تاکنون در بازداشت بود. محمودیان از افرادی بود که بیانیه ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان درباره اعتراضات آبان‌ماه را امضا کرده بود.

خراسان

عقب نشینی کابینه از یک دستور برای حمایت از تولید ملی

در حالی که به پیشنهاد سال گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور و با موافقت کابینه، مقرر شده بود حداقل 25 درصد از حدود 400 واگنی که برای متروی شهرهای مهمی چون اصفهان و قم ساخته می شود، بیش از 50 درصد تولید داخل باشد، طی روزهای اخیر ابلاغیه ای از سوی یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده که بر اساس آن، هیئت دولت این بخش از ابلاغیه سال گذشته خود را لغو کرده است.

ادامه دعوای نوشابه ای 2 نهاد دولتی

در حالی که قانون بودجه سال 92 کل کشور مقرر کرده بود سازمان امور مالیاتی درآمد حاصل از افزایش 15 درصدی قیمت نوشابه گازدار قندی تولید داخل را دریافت کند، گزارش های رسیده به مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد دو نهاد مهم دولتی درباره امکان و مجوز قانونی دریافت این عوارض در سال 93 و بعد از آن دچار اختلاف حقوقی شده اند و به رغم پیگیری ها و برگزاری جلسات هنوز این موضوع به راه حل قانونی و کامل منجر نشده است.

آرمان ملی

گل جهانبخش و موی هوادار برایتون

پس از گلزنی علیرضا جهانبخش مقابل بورنموث، یکی از هواداران برایتون مجبور به تراشیدن موهای خود شده است. علیرضا جهانبخش، لژیونر ایرانی برایتون که پس از 19 هفته دوباره به ترکیب اصلی برایتون رسیده، موفق شده است در بازی مقابل بورنموث گلزنی کند. در این راستا یکی از هواداران تیم برایتون پیش از این بازی در کامنتی مدعی شده است اگر علیرضا جهانبخش در بازی برابر بورنموث موفق به گلزنی شود، موهای خود را از ته می‌تراشد. حالا این هوادار به وعده خود عمل کرده و موهای خود را تراشیده است.

فرجام‌خواهی وکیل نجفی

وکیل محمدعلی نجفی گفت: نسبت به رای شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران از دیوان‌عالی کشور فرجام‌خواهی کرده‌ایم. حمیدرضا گودرزی اظهار کرد: رای صادره در تضاد با قوانین موضوعه صادر شده است؛ زیرا مجازات سنگینی برای آقای نجفی یعنی ۶ سال و ۶ ماه حبس تعزیری به اتهام قتل عمد و یک‌سال و سه ماه حبس به اتهام حمل سلاح در نظر گرفته شده است و دادگاه به استناد تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قضیه تعدد جرم دانسته و این رای را صادر کرده است. وی افزود: از دادگاه خواسته بودیم که گلوله‌ای که اکنون زیر وان در محل حادثه وجود دارد را از آنجا خارج کند و آزمایش DNA مرحومه روی آن انجام شود زیرا با اثبات وجود DNA روی این گلوله تمامی تئوری‌های کارشناسان باطل می‌شود که به این موضوع مهم توجهی نشده است. گودرزی تصریح کرد: موکلم دچار بیماری حاد قلبی است، سابقه سکته قلبی دارد و باید تحت درمان باشد و خطر مرگ در زندان او را تهدید می‌کند.

نامه خرازی برای نرگس محمدی

سخنگوی حزب ندای ایرانیان از نامه‌نگاری دبیرکل حزب ندای ایرانیان با ریاست قوه قضائیه درخصوص وضعیت نرگس محمدی خبرداده است. شهاب‌الدین طباطبایی در این باره گفت: در این نامه ضمن تاکید بر احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی زندانیان مطابق قانون و مبانی دین مبین اسلام، خواستار ورود رئیس محترم قوه قضائیه به پرونده و پیگیری مطالب مطرح‌شده توسط سرکار خانم نرگس محمدی شده است و این اقدام را در حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی نسبت به قوه قضائیه موثر دانسته است. به گفته طباطبایی، صادق خرازی در این نامه ضمن تاکید بر اطلاع‌رسانی مناسب، دقیق و جامع به مردم و رسانه‌ها و برخورد منطقی و دفاع از کیان حقوق شهروندی، این اقدام را در افزایش همراهی مردم با قوه قضائیه و بهبود سرمایه‌ اجتماعی این قوه موثر دانسته است.

خبرنگار صداوسیما، کارمند ناجا نیست

ادعای رسانه‌های بیگانه درباره تصویر منتشر شده در فضای مجازی که خانم‌ذبیح‌پور را عضو رسمی این نیرو معرفی کرده، کذب محض است. نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: ادعای رسانه‌های بیگانه درباره تصویر منتشر شده در فضای مجازی که عضو رسمی این نیرو را به‌عنوان خانم ذبیح‌پور خبرنگار صداوسیما معرفی کرده، کذب محض است. در این اطلاعیه تصریح شده است: این تصویر متعلق به یکی از نیروهای رسمی زن ناجاست که هم‌اکنون در یکی از بخش‌های نیروی انتظامی فعالیت می‌کند. در پایان تاکید شده‌است با منتشرکنندگان این تصویر برخورد خواهد شد.

سر و ته پاداش‌ها را می‌زنند!

دارنده مدال‌های نقره و برنز کشتی آزاد جهان گفت: مجبوریم در لیگ شرکت کنیم. علیرضا کریمی در مورد مصدومیت خود بیان کرد: من زیر نظر دکتر بهرامی‌نژاد حرکات اصلاحی را انجام می‌دهم تا روند درمان سریع‌تر انجام شود و بتوانم تمرینات تخصصی کشتی را شروع کنم. وی افزود: وزارت ورزش باید حق ملی‌پوشان را بدهد نه اینکه دو سال بعد با هزار ترفند سر و ته پاداش‌ها را بزند. درست است که لیگ مشکلاتی دارد اما اگر شرکت نکنیم مشکلات ما چند برابر می‌شود. دوسه سال است بعد از مسابقات جهانی در لیگ کشتی می‌گیرم و مجبورم در چند جبهه بجنگم.

حجاب پزشکی یک‌بارمصرف

در یک روش بی‌سابقه، بیمارستان ترست انگلستان، حجاب پزشکی استریل را به پزشکان زن و کارمندان پزشک مسلمان در این‌ بیمارستان هدیه ‌کرده و به آنها اجازه داده است پس از استفاده، این حجاب را دور بیندازند تا از انتقال میکروب به بیماران جلوگیری شود. پزشک تازه‌کار فرح روزلان هنگامی که در بیمارستان رویال دربی در حال آموزش بوده، ایده جالبی به ذهنش رسیده است. بعد از ساعت‌های سخت از تعامل با بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان، فرح از بیماری‌هایی که ممکن بوده است منتقل شود ابراز نگرانی کرده، به همین دلیل او به فکر یک نوآوری افتاده است تا از بروز هرگونه عفونت جلوگیری کند. بنابراین حجاب یک‌بار مصرف استریل را پیشنهاد کرده است تا بین احترام به دین و توانایی انجام کار تعادل برقرار کند.

بازداشت عامل «حمله بنزینی» به شهردار بوشهر

عامل بنزین پاش به شهردار بوشهر از سوی عوامل انتظامی دستگیر و با تشکیل پرونده به دادگستری شهرستان بوشهر معرفی شد. شهردار بوشهر با تایید خبر دستگیری متهم گفت: روز یکشنبه پس از خروج از عمارت امیریه (محل برگزاری نشست‌های شورای شهر بوشهر) و حرکت به سمت خودروی شخصی خود فردی با بطری حاوی بنزین به سمتم آمد و بخشی از بنزین را روی لباس و صورتم ریخت. سید نورالدین امیری افزود: این فرد نسبت به قیمت تعیین شده از سوی شهرداری برای تملک زمینش ناراضی است و تقاضای غیرقانونی برای افزایش قیمت تعیین شده داشت. انتظار دارم دولت از مدیرانی که در پی اجرای قوانین و ضوابط هستند حمایت بیشتری داشته باشد.

اقدام عجیب تلویزیون

ویژه‌برنامه انتخاباتی «هرکی شما بگین» که با اجرای مهران رجبی چند شبی است از تلویزیون پخش می‌شود، در این روزها به شدت بحث‌برانگیز شده است، چراکه علاوه بر طرح پرسش‌های جدی درباره‌ دلیل انتخاب یک بازیگر طنز برای برنامه‌ای تخصصی آن‌ هم در شبکه اول (شبکه ملی)، نحوه سانسور چهره نمایندگان برای پرهیز از تبلیغات، انتقادهای متعددی را به همراه داشته است. گویی این بار نوبت به نامزدهای انتخابات مجلس رسیده است که به طرز غیرحرفه‌ای و به قول یکی از رسانه‌ها به شیوه آباژوری، چهره‌شان سانسور شود تا این افراد هم به نوعی نقش سازهایی را بازی کنند که شاید صدایشان بعدها شنیده شود.

بازی با حافظه تاریخی ملت!

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، در توئیتر خود نوشته است: «‌از سازمان صداوسیما شبکه خبر، می‌خواهیم با استناد به بند ۳۰ اساسنامه‌اش، ۱- جوابیه تصویری دولت به قسمت ۳۳ مستند مه‌شکن را حداقل به تعداد بازپخش آن یعنی ۱۳ بار پخش کند، ۲- فیلم کامل جلسه ۱۷ مجلس شورای اسلامی اول را به‌طور کامل منتشر کند، ‌۳- امکان بررسی تحلیلی کودتای نوژه و آنچه را در مجلس گذشت پس از حدود 40سال در میزگردی با حضور تحلیلگران و دست‌اندرکاران خنثی‌سازی آن توطئه فراهم کند. آرشیو صداوسیما، سرمایه‌ و امانت ملی نزد این سازمان است. اجازه ندهیم با حافظه تاریخی ملت بازی شود.

هماهنگی‌ برای‌اتهام‌زنی به‌لاریجانی

بهروز نعمتی، نماینده تهران ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما و نحوه نظارت بر برنامه‌های کارشناسی که از رسانه ملی پخش می‌شود و چهره‌های خدوم را مورد اتهام قرار می‌دهد، گفت: سیر تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هیچ وجه مانند آنچه برنامه«متن، حاشیه» بیان کرد و اعلام شد نبود که رئیس مجلس جلوی قرائت گزارش رادر صحن علنی گرفته باشد، بلکه حتی گزارش این تحقیق و تفحص از کمیسیون مربوطه به هیأت رئیسه نرسیده است. متأسفانه صداوسیما هرگونه که مطابق میلش باشد، عمل می‌کند و دقتی درارائه اطلاعات صحیح از سوی کارشناسان خود ندارد. مدیریت صدا و سیما شبکه‌ها را به جریان‌های خاص واگذار کرده و به نظر می‌رسد این اقدامات علیه رئیس مجلس از پیش هماهنگ شده باشد.