جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی، گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با گوترش درباره حمله به عراق، هشدار ظریف به اروپا از قلب روسیه و اظهارات پمپئو در مورد رد صلاحیت‌ها در ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به واکنش رسمی عراق به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری عراق یکشنبه شب در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد شعبی در شهر «القائم» استان الانبار (غرب عراق) اعلام کرد، بمباران یکی از مواضع حشد شعبی توسط آمریکا بر خلاف توافقات با آمریکا بوده و برای عراق مضر است.

صالح با تأکید بر این‌که «این بمباران غیرقابل قبول است»، «تجاوز آمریکا» را محکوم و خاطرنشان کرد که این حمله «نقض حاکمیت عراق» تلقی می‌شود.

اظهارات پمپئو در مورد رد صلاحیت ها در ایران/ واکنش رسمی عراق به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی/هشدار ظریف به اروپا از قلب روسیه/نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق نیز در واکنش به این بمباران آمریکا، به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پیام داد که مواضع حشد شعبی را به شدت رد می‌کند.

عبدالمهدی تأکید کرد: «ما قبلا نیز مخالفت‌مان با هر اقدام یک‌طرفه علیه نیروهای ائتلاف یا هر نیروی دیگری داخل عراق را تأکید کرده‌ایم. ما بمباران مواضع حشد شعبی را نقض حاکمیت عراق و تنشی خطرناک تلقی می‌کنیم که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند.»

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی

اتحادیه عرب، سه‌شنبه درباره اوضاع لیبی نشست برگزار می‌کند؛ این نشست به درخواست مصر و در سطح نمایندگان برگزار خواهد شد.

از زمان سرنگونی رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011، این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است. ژنرال بازنشسته ارتش لیبی خلیفه حفتر که کنترل شرق کشور را بر عهده دارد، مورد حمایت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مصر و فرانسه است. وی طی چند ماه گذشته، بارها تلاش کرده است از طریق لشکرکشی طرابلس را به سیطره خود درآورد و این در حالی است که حملات حفتر تاکنون نتیجه‌ای جز کشته شدن شهروندان لیبی و آواره شدن هزاران تن از آنها نداشته است. دولت وفاق ملی نیز که مورد پذیرش بین‌المللی قرار گرفته، تحت ریاست «فائز السراج» عمل کرده و کنترل غرب لیبی را در دست دارد و نیروهای این دولت با حملات حفتر مقابله کرده‌اند.

گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با گوترش درباره حمله به عراق

وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توئیتری از گفت‌وگوی خود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پیرامون حمله آمریکا به مواضع نیروهای عراقی خبر داد.

«مایک پمپئو» در صحفه توئیتر خود نوشت: امروز با دبیرکل سازمان ملل درباره واکنش آمریکا به حملات اخیر در عراق صحبت کردم.

اظهارات پمپئو در مورد رد صلاحیت ها در ایران/ واکنش رسمی عراق به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی/هشدار ظریف به اروپا از قلب روسیه/نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی

وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی اساس علیه ایران افزود: من تاکید کردم که اقدام دفاعی ما با هدف مقابله با ایران و حفظ جان آمریکایی ها صورت گرفت.

هشدار ظریف به اروپا از قلب روسیه

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ که یکشنبه شب (هشتم دی ماه) و در راستای رایزنی‌های مستمر دوجانبه با روسیه به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی و سید عباس موسوی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی راهی مسکو شد ـ روز دوشنبه در این شهر مهمان «سرگئی لاوروف» همتای روس خود بود.

وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران روابط تهران و مسکو را راهبردی برشمرد و با اشاره به بیست و هشت بار حضورش در مسکو در طول دوران وزارتش، این رفت و آمدها را نشانگر روابط تنگاتنگ دو کشور خواند.

اظهارات پمپئو در مورد رد صلاحیت ها در ایران/ واکنش رسمی عراق به حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی/هشدار ظریف به اروپا از قلب روسیه/نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی

ظریف همچنین درباره پیام رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند نیز بیان کرد: این رزمایش نشانگر این واقعیت است که جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی برای همه در آبراه بین‌المللی هرمز آمادگی دارد همکاری و همراهی کند و کشورهای دیگری هم از قدرت های مهم جهانی هستند که با سیاست‌های تنش آفرین در این منطقه همراهی نمی‌کنند.

این سفر سومین سفر ظریف در سال جاری شمسی است. محمدجواد ظریف هفدهم اردیبهشت ماه نیز در سفری دو روزه وارد روسیه شد و با سرگئی لاوروف همتای خود همزمان با اعلام تصمیم ایران در توقف برخی تعهدات برجامی در هجدهم اردیبهشت ماه دیدار و نامه حسن روحانی به پوتین درباره تصمیم ایران را به لاوروف تسلیم کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، دهم شهریور ماه ۱۳۹۸ نیز به همراه رضا اردکانیان وزیر نیرو  برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه وارد مسکو شد و یازدهم شهریور ماه با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه به گفت‌وگو پرداخت.

البته وزرای خارجه دو کشور هفتم آبان ۱۳۹۸ در ژنو و در حاشیه نشست سه جانبه با همتای ترکیه‌ای خود درباره کمیته قانون اساسی سوریه، دیداری دوجانبه داشتند.

اظهارات پمپئو در مورد رد صلاحیت ها در ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در پیامی در توئیتر به برگزاری انتخابات مجلس ایران که قرار است در اسفندماه برگزار شود، اشاره کرد.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «انتخابات پارلمان ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود اما رژیم پیش‌تر با رد صلاحیت بیش از هزار نامزد به دستکاری در آن پرداخته است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «ما در کنار مردم ایران که خواستار آن هستند که صدایشان شنیده شود، می‌ایستیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها و در موارد متعدد در امور داخلی ایران مداخله کرده است.