شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبارویژه روزنامه‌ها!

اخبارویژه روزنامه‌ها!

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند

***********

کیهان

 کله‌پاچه‌خوری با مفسد اقتصادی و اشک تمساح برای زندگی مردم!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که رفیق گرمابه و گلستان شهرام جزایری مفسد اقتصادی معروف محسوب می‌شود، برای رنج‌های معیشتی مردم ابراز ناراحتی کرد.

الیاس حضرتی در نشست حزب مجمع فرهنگیان گفت: فاجعه جانسوزی که 40 روز پیش در ایران پیش آمد را تسلیت عرض می‌کنم. خشم فرزندان ما بر اثر بیکاری، آوارگی و مشکلات شدید اقتصادی که چه باید بکنند و چه کار کنند فاجعه وحشتناکی را ایجاد کرد. بنابراین به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم.

مدیر نشریه زنجیره‌ای اعتماد، با بیان اینکه امیدوارم این آخرین بی‌تدبیری درنظام باشد و خداوند به آنها صبر و به مسئولان عقل و فکری درست بدهد، گفت: در چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم باید به راه طی شده در طول این 40 سال نگاهی بیاندازیم. انتظار بر این بود در چهلمین سال انقلاب، بزرگان، شیوخ و مسئولان ما برای ارزیابی راه طی شده تصمیم بگیرند که نتایج دستاوردها، چالش‌ها، مشکلات و نارسایی‌ها چه بوده است. باید کمیته‌های تخصصی مستقل تشکیل و ارزیابی کنند که راه طی شده را درست پیموده‌ایم یا خیر؛ به عقب برگردند و نگاه کنند که راه را درست آمدیم یا اشکالات اساسی دارد.

وی گفت: باید این شجاعت را داشته باشیم که بگوییم بخشی از رویکردها و نگرش‌ ما از مردم‌سالاری و حکمرانی و سیاست خارجی و غیره اشتباه بوده است.

حضرتی به حوادث آبان‌ماه اشاره و تصریح کرد: ببینید در آبان‌ماه چه شد؟ بنزین را بهانه قرار دهند و انباشتی از محرومیت‌ها و تحقیرها خود را نشان داد.

وی از نظارت استصوابی از شورای نگهبان انتقاد و خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می‌دهد به طرز شدیدتر بی‌رحمانه‌تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده‌ایم که حتما باید 12 نفر کلی پرونده را بررسی کنند. این شیوه حکومت کردن است؟

اشک تمساح حضرتی برای مشکلات معیشتی مردم در حالی است که وی با مفسد اقتصادی بزرگی، به‌نام شهرام جزایری، مراوده دارد و از جمله کسانی است که از جزایری پول‌های هنگفت گرفت. بعد از محکومیت جزایری هم، مراودات حضرتی با نامبرده در حد کله‌پاچه خوردن ادامه داشته است. جزایری همان کسی است که به واسطه برخی نمایندگان آلوده، به مراکزی نظیر کمیسیون اقتصادی مجلس (که حضرتی عضو آن بود) نفوذ کرده و طرح عدم اخذ وثیقه از گیرندگان وام‌های کلان بانکی را ارائه کرد.

از سوی دیگر باید یادآور شد بروز رکود تورمی شدید در اقتصاد کشور، نتیجه روشن فریبکاری کلاهبردارانی است که در نشریات زنجیره‌ای و رسانه‌های همسو ادعا کردند به واسطه امتیاز دادن به آمریکا و اروپا، اقتصاد کشور رونق می‌گیرد. اما همان‌ها اکنون که موجب کوچک‌تر شدن سفره مردم و فشار بر معیشت طبقات محروم شده‌اند، به‌جای پاسخگویی ابراز شرمندگی، ژست منتقد می‌گیرند!

این نکته هم گفتنی است که برخی همکاران روزنامه‌ اجاره‌ای اعتماد، پس از ارتکاب خیانت و فرار از کشور، در خدمت رسانه‌های ضدانقلاب درآمده‌اند.

در عین حال، از یک جهت، حق با آقای حضرتی است آنها که به نظارت شورای نگهبان ایراد می‌گیرند. بله اگر برخی اعضای حقوقدان شورای نگهبان در دوره قبلی، با اغماض رفتار نمی‌کردند، نباید صلاحیت فردی با مختصات و آلودگی‌های آقای حضرتی را تایید می‌کردند.

شورای شهر 3 شهردار عوض کرد اما همچنان در حسرت مدیریت قالیباف

اظهارات رئیس شورای شهر تهران مبنی بر این که حناچی، جسارت قالیباف را در مدیریت شهری ندارد، بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشته است.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در این زمینه نوشت: امسال تهران بی‌سابقه‌ترین ماه‌ها و روزهای آلوده را طی چند دهه گذشته تجربه کرد. پاییزی که در آن آلودگی هوا منجر به رکورد تعطیلی 12 روزه مدارس شد و طی هفته گذشته حدود 18 هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد. با این وجود هنوز هیچ دستگاهی مسئولیتی در قبال این چالش قبول نکرده است.

از سازمان محیط زیست به عنوان رئیس کار گروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور تا شهرداری تهران و شورای شهر و تمامی حدود 20 سازمانی که قانون برای آنها مسئولیت‌هایی را در این عرصه مشخص کرده است، همه و همه به نوعی یا سکوت کرده‌اند یا در حال پاکسازی وظایف خود با سایر سازمان‌ها هستند.

با این وجود اما شاید عجیب‌ترین انتقاد و اظهارنظر در مورد آلودگی هوا، اظهارات رئیس شورای شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی باشد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شهری، تداعی‌گر فصل جدیدی از ارتباط بین شهرداری و شورای شهر است و به اعتقاد گروهی دیگر نشان از آشکار شدن اختلاف عمیق بین شهرداری و شورای شهر است.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به آلودگی هوای تهران و عملکرد دستگاه‌های مرتبط در رابطه با کاهش آلودگی هوا گفت: در این بخش مسئولان با مشکل آلودگی هوا صنفی برخورد می‌کنند و هر کسی در محدوده کاری خود عمل می‌کند.

او با اشاره به اینکه باید توجه ویژه‌ای به موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران شود، گفت: دو سال است که مرتباً می‌گوییم دولت 45 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد اما کسی توجه نمی‌کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید بتوانیم در کنار خطوط مترو، 9 هزار توبوس را به حمل و نقل عمومی اضافه کنیم تا 15 میلیون از 20 میلیون سفرهای روزانه توسط حمل و نقل عمومی انجام شود ضمن اینکه در آینده باید به سمت برقی کردن اتوبوس‌ها در پایتخت گام برداریم.

هاشمی در ادامه با مقایسه جسارت محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران و پیروز حناچی شهردار فعلی تهران تصریح کرد: اگر یادتان باشد اتوبوس‌های بی‌آرتی زمانی به پایتخت وارد شد دیزلی آمد در حالی که قانون هوای پاک این اجازه را نمی‌داد ولی آقای قالیباف جسارت داشت و آنها را وارد کرد ولی به نظرم حناچی چنین جسارتی را ندارد.

از این جهت که این اتوبوس‌ها دیزلی بودند، کار قالیباف خوب نبود اما از این جهت که هم اینک اجازه نمی‌دهند اتوبوس ساخته شده وارد کشور شود در حالی که بخشی از این اتوبوس‌های بی‌آرتی با جسارت آقای قالیباف ساخته و وارد شد.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به شرایط جامعه و شعارهای روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: رؤسای جمهور معمولاً شعارهایی می‌دهند که اجرایی نمی‌شود. از جمله آقای روحانی که شعارهایی داد اما می‌بینیم که اجرایی نشد.

اعتماد در ادامه خاطرنشان کرد: گروهی معتقدند از چندی قبل شورای شهر و شهردار تهران در پشت پرده اختلاف‌های شدیدی با هم دارند و این اظهارات جنجالی به نوعی، نشان‌دهنده اوج این اختلاف‌ها بین مدیریت شهری است. استدلال این گروه زمانی پررنگ‌تر شد که چند ساعت بعد از پخش برنامه یاد شده، محسن هاشمی باری دیگر و در توییتی ضمن تکرار ادعای خود دوباره شهردار تهران را فاقد جسارت خواند و نوشت: دو سال است می‌گویم اما کسی توجه نمی‌کند؛ دولت 45 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بدهی دارد! سران سه قوه پاسخ دهند با وجود افزایش قیمت بنزین، چرا یک ریال برای حمل و نقل عمومی در نظر نگرفتند؟ آقای حناچی هم جسارت لازم در مدیریت را ندارد.

حناچی شهردار تهران در پاسخ به انتقاد محسن هاشمی، در سرمقاله روزنامه همشهری نوشت که قالیباف با وارد کردن اتوبوس‌های بی‌آرتی قانون‌گریزی کرده و این جسارت نیست. در همین حال سایت انتخاب که از سایت‌های حامی طیف مدعی اعتدال و اصلاحات محسوب می‌شود، خطاب به حناچی نوشته است: در شرایطی که انتقادها به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران در خصوص عمل نکردن به وظایف خود در قانون هوای پاک، افزایش یافته، پیروز حناچی، شهردار تهران در یادداشتی در روزنامه همشهری تلاش کرده است تا انتقادات مذکور را توصیه به انجام اعمال «خلاف قانون» جلوه دهد.

حناچی نوشته است که «در دوره پیشین مدیریت شهری تعداد قابل توجهی اتوبوس برای سامانه بی‌آرتی خریداری شد که در ظاهر قدمی در جهت بهبود حمل و نقل عمومی و در نتیجه بهبود کیفیت هوا بود، اما در واقع نتیجه‌ای جز افزایش آلایندگی در پی نداشت. حال اگر قرار باشد اصرار عده‌ای از تصمیم‌گیران بر این بی‌قانونی فاحش را «جسارت» بدانیم، من نیز می‌پذیرم که فردی «جسور» نیستم. اما یقیناً کسی که قانون را زیر پا می‌گذارد، جسور نیست؛ قانون‌گریز است.»

انتخاب در ادامه می‌نویسد: اظهارات حناچی در حالی است که در مدت یک سال و یک ماهی که از حضور او در شهرداری تهران می‌گذرد، اساساً اقدام قابل توجه و قابل ملاحظه‌ای در شهرداری تهران دیده نشده تا جایی که می‌توان این مدت را از منفعلانه‌ترین دوره‌های شهرداری دانست.

احتمالاً در مدت مذکور، تنها اقدامی که ممکن است به شهردار تهران نسبت داده شود، ورود او به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو است؛ کمپینی که البته آن را هم شهرداری تهران راه‌اندازی نکرده و نحوه ورود حناچی به آن نیز به گفته منتقدان، تا حد زیادی پوپولیستی بوده. شهرداری تهران حتی گزارشی از میزان تأثیر این اقدام هم ارائه نکرده و البته شواهد و مشاهدات هم نشان می‌دهد چنین کمپینی تأثیر چندانی در کاهش ترافیک و آلودگی نداشته.

فارغ از این موضوع، شهرداری تهران در این مدت کدام «کار» قابل ذکر را انجام داده است که حالا حناچی ژست اجتناب از «اقدامات شتاب‌زده» و تمسخر «جسارت در مدیریت» را گرفته است؟

انتخاب در پایان نوشت: آقای حناچی! اقدامات شتاب‌زده و جسارت در مدیریت پیش‌کش! اساساً در سازمان معظم شهرداری، بجز زحمت «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» چیزی به نام «کار» وجود دارد؟

در همین حال موضع محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز مورد توجه برخی کاربران در توییتر قرار گرفته است. چنان که یکی از آنها نوشت: کاش آقای محسن هاشمی که معتقد است «جسارت در مدیریت بسیار مهم است»، جسارت به خرج داده و بابت انتخاب یک مدیر فاقد جسارت برای شهرداری از مردم عذرخواهی کند.

کاربر دیگری هم نوشته است: محسن هاشمی گفته حناچی جسارت لازم برای مدیریت شهرداری را ندارد. باشه داداش، من به عنوان رئیس شورای شهر تهران قول می‌دهم دقت بیشتری برای انتخاب شهردار داشته باشم(!)

حال مردم وقتی خوب می‌شود که رویه شما در دولت تغییر کند

سخنگوی دولت می‌گوید هیچ دوره‌ای مثل امروز، نیازمند حال خوب نبوده‌ایم.

علی ربیعی در جشنواره مداد سرخ گفت: از نظر بحران‌های طبیعی کشوری هستیم که بیش از ۸۰ درصد بحران‌های شناخته شده طبیعی را با خود داریم. هر سال هم یک بحران جدی طبیعی برایمان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: من زمانی می‌گفتم این دولت، دولت چک‌های برگشتی است، اما گویا باران هم می‌خواهد در این دولت بیشتر ببارد. ما باید با بحران‌ها زندگی‌مان را اداره کنیم و ناگزیر از انتخاب این سبک زندگی هستیم.

ربیعی گفت: ما بحران‌های اجتماعی را هم داشتیم. خیلی دور نیست یک بحران اجتماعی دردآور و تلخ را هم پشت سر گذاشتیم. آنچه که در بحران‌های طبیعی و چه اجتماعی مهم است عبور از بحران‌هاست. در پس هر بحران اجتماعی و طبیعی باید آینده را نشان داد.

وی افزود: متأسفانه عده‌ای آنچنان دارند وقایع را بازنمایی می‌کنند که گویی ما باید با غم بحران‌ها همچنان زندگی کنیم. گویی برای برخی غم و اندوه پلی برای رسیدن به هدفشان است. باید دست به دست هم داده و جامعه را از بحران‌ها نجات بدهیم.

وی گفت: هیچ دوره‌ای مثل امروز ایران نیازمند حال خوب نیست. باید برای هم بغض کنیم و هم شادی بسازیم در پس آن. این موضوع ضرورت امروز جامعه در پس ایرانی است که دارد تحریم‌های ظالمانه را می‌گذراند. ما باید جامعه را آماده کنیم.

درباره این اظهارات آقای ربیعی که بعضاً عاری از حقیقت هم نیست، ملاحظاتی وجود دارد؛ نخست اینکه یک طیف برای بالا رفتن از نردبان قدرت در حدفاصل سال‌های 89 تا 92، بنا را بر هرچه سیاه‌تر و تاریک‌تر نشان‌دادن شرایط گذاشت  این در حالی بود که شش، هفت سال بعد، اکنون مردم وقتی قضاوت می‌کنند می‌فهمند که در قیاس با عملکرد دولت فعلی، چقدر درباره مدیریت قبلی خلاف واقع و از سر بی‌انصافی سخن گفته شده است. به هرحال، این رویکرد خود یکی از دلایل تلخ‌کامی و بدحال کردن مردم است که آقای ربیعی می‌گوید.

دوم اینکه طیف یاد شده به‌رغم جد و جهد برای سیاه‌نمایی بی‌سابقه علیه دولت قبلی، خود هیچ همت درون‌زایی- با اعتماد به ظرفیت‌های انبوه ملی- برای بهتر کردن شرایط انجام داد و به وعده روحانی و کشیدن چک‌های بی‌محل اهتمام کرد؛ که خود این عامل مهمی در شوکه‌شدن مردم به هنگام سررسید وعده‌ها در سال 96 و 97 بود. قرار بود سال 96 و 97، سیب و گلابی‌های برجام دست مردم برسد و چنان رونق اقتصادی فراهم گردد که مردم از یارانه بی‌نیاز شوند. اما طبیعی بود که بدون کاشتن و داشتن و زحمت کشیدن، آرزوی برداشت محصول دور از قاعده بود. به همین دلیل هم آقای روحانی گفت این سال 98، آن نود و هشتی نبود که ما پیش‌بینی می‌کردیم.

نکته سوم، رهاشدگی و بی‌در و پیکری فضای مجازی به خاطر جمع‌آوری چند رأی بیشتر است. و حال آنکه همین ولنگاری باعث شده تا عناصر ضدانقلاب و بدخواهان مردم و کشور، به شکل شبانه‌روز در سیاه‌نمایی و تیره‌نمایی افق کشور بدمند و شرایط را هزار برابر بدتر از واقعیت بازنمایی کنند. اینجا هم خود دولت مقصر است که به خاطر موج‌سواری‌های انتخاباتی، حاضر نیست فضای مجازی را قاعده‌مند، شفاف و مسئولانه کند و این فضای عاریتی را تبدیل به فضای ملی و بومی سالم کند.

و بالاخره اینکه تحریم‌های شدید و گسترده در سال 90 و 91 هم بود اما آن‌زمان- با وجود برخی کج‌رفتاری‌های شماری از دولتمردان- همه همت دولت صرف جلب اعتماد یک‌سویه دشمن و بیچاره‌نمایی خود نشده بود. اکنون راه چاره همین است که به موازات بی‌اعتمادی و ابراز بی‌نیازی به دشمن، ظرفیت‌های انبوه مردمی و نخبگان و جوانان خبره مورد اعتماد قرار گیرد.

ایران

پایتخت، میزبان مجمع گفت‌وگوی تهران

خبر اول اینکه،  مقام‌های دیپلماتیک شماری از کشورهای مهم منطقه بزودی برای گفت‌وگو پیرامون طرح صلح هرمز در تهران حضور خواهند یافت. در همین چارچوب جمهوری اسلامی ایران هفدهم دی ماه میزبان یک رویداد دیپلماتیک بزرگ موسوم به «مجمع گفت‌وگوی تهران» خواهد بود.

نشستی که قرار است با هدف تبادل نظر و گفت‌وگو پیرامون ابتکار صلح هرمز و تحولات منطقه خلیج فارس برگزار شود. به گزارش «ایران»، 50 میهمان بلندپایه شامل مقام‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه از جمله کشورهای عمان، ترکیه، قطر، روسیه، کویت، امارات، بحرین و همچنین سفرا، مقام‌ها و چهره‌های سرشناسی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا و صاحبنظرانی از اندیشکده‌های بزرگ غربی در این نشست حضور خواهند یافت.

ایران در خلال این نشست که قرار است هر سال تحت عنوان «مجمع گفت‌وگوی تهران» برگزار شود، خواهد کوشید ضمن زدودن تصویر مخدوشی که از سوی برخی کشورها پیرامون نقش‌آفرینی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ترسیم شده، زمینه‌های مناسب را برای رسیدن بازیگران این حوزه به یک درک مشترک از واقعیت موجود منطقه و راه‌های تحقق وضعیت مطلوب در دوره جدید، مهیا کند.

اسماعیلی: ضرب و شتم نرگس محمدی صحت ندارد

خـبـر دیگر اینکــه، سخنگوی قوه قضائیه گفت: ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان اوین صحت ندارد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اخبار منتشر شده در مورد انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان و ضرب و شتم او در زندان اوین گفت: انتقال نرگس محمدی به زندان زنجان صحت دارد اما ضرب و شتم او کذب است و صحت ندارد. وی افزود: سازمان زندان‎ها در رابطه با شایعات مطرح شده در مورد این زندانی اطلاعیه‎ای صادر کرد و موضع قوه قضائیه در این اطلاعیه آمده است.

گفتنی است، روابط عمومی زندان اوین جمعه شب با صدور اطلاعیه‎ای اعلام کرده بود: انتقال خانم نرگس محمدی از اوین به زنجان با ضرب و شتم صحت ندارد. انتقال او به زنجان با دستور مرجع قضایی بوده و به عنوان شهر موطن او انجام شده است. انتظار می‎رود همه دلسوزان نظام اخبار دقیق و صحیح را صرفاً از کانال‌های رسمی دنبال کرده تا مبادا آب به آسیاب دشمنان انقلاب و اسلام ریخته شود.

گفتنی است نرگس محمدی که به تحمل 16 سال حبس محکوم شده، در نامه‌ای ادعا کرده که در جریان انتقال او به زندان زنجان مورد ضرب و شتم از سوی غلامرضا ضیایی، رئیس زندان اوین قرار گرفته است.

نماینده مجلس: نیروی انتظامی مسئولیت بخشی از کشته‌شدگان آبان را پذیرفته است

دســت آخــر اینکــه، رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس گفته است که نیروی انتظامی مسئولیت بخشی از کشته‌شدگان حوادث آبان را برعهده گرفته است. دراین باره نیاز داریم گزارشی شفاف از تعداد کشته‌ها و نحوه کشته شدن‌شان ارائه شود.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین، افزوده: اگر نیروی انتظامی کوتاهی کرده است، صراحتاً بیان کند تا از تکرار این اتفاقات پیشگیری شود. قرار نیست هر تحصن و اعتراضی به خشونت کشیده شود.

نماینده ایلام ادامه داده: این نوع مدیریت‌ها پرهزینه است و از این منظر باید ورود کنیم و بهترین کسانی که می‌توانند این اتفاقات را تشریح کنند دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی و مسئولان امنیتی هستند که باید به مجلس بیایند و برای نمایندگان توضیح دهند چه اتفاقاتی افتاده است، چه میزان کشته و زخمی داشته‌ایم.‌

خراسان

خبر خوش «فوق العاده» برای برخی ادارات دولتی

براساس نامه جدید یکی از مسئولان مهم دولتی به تعدادی از اعضای ارشد نهاد ریاست جمهوری، با اشاره به جلسه اوایل آذرماه هیئت دولت که در آن درباره اعمال برخی امتیازات برای بعضی کارمندان دولتی بحث شده، ضمن ارسال پیشنهادهای مربوط به افزایش فوق العاده جذب برخی کارمندان دستگاه های دولتی، اعلام شده با تایید دولتی ها، مجوزهای مورد نیاز از سوی شورای حقوق و دستمزد صادر خواهد شد.

تنه پزشکان به  برخی پیمانکاران دولتی خورد

به رغم تاکیدات سال های اخیر دولت برای ثبت رسمی و آنلاین اطلاعات و سامان بخشی به اطلاعات پیمانکاران و شرکت های همکار با دستگاه های دولتی که به جلوگیری از ورود و فعالیت دلالان و واسطه ها منجر می شد، برخی تشکل های خصوصی فعال در حوزه پیمانکاری، این ثبت شفاف اطلاعات را از جمله چالش ها و مشکلات خود دانسته و در نامه به مسئولان ارشد اجرایی خواستار امهال این الزام قانونی شده اند.

آرمان

بازارسیاه سیگارهای لاکچری بچه‌پولدارها

روزانه بر تنوع قیمت سیگار از نخی 50 تا 890 هزار تومان و کیفیت انواع سیگارهای قاچاق از تنباکو تا مت‌آمفتامین در آن افزوده می‌شود. سیگار با روکش طلا ترند بازار است. قیمت سیگارها از بسته‌ای 400 هزار تومان شروع می‌شود تا بسته‌ای دو میلیون تومان. قیمت بعضی سیگارها هم آنقدر بالاست که نخی فروخته می‌شود؛ از نخی 100 هزارتومان تا900 هزارتومان.

متوسط عمر ازدواج 9 سال شد

براساس داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور، تعداد ازدواج‌های ثبت شده حدودا 3 برابر طلاق است و متوسط عمر ازدواج‌هایی که به طلاق منجر می‌شود 9 سال شده است. براساس آخرین اطلاعات موجود از طریق داده‌های سازمان ثبت‌احوال کشور در 9 ماهه امسال، 426 هزار و 99 واقعه ازدواج و 132 هزار 618 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. در زمان طلاق میانگین سن زنان 3/32 سال و میانگین سن مردم در زمان طلاق 2/37 گزارش شده است و بیانگر آن است که سن طلاق در کشور کاهش یافته است.

رشد میزان استفاده از تلگرام در آذرماه

داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که در ادامه روند افزایشی استفاده از تلگرام، میزان بازدید مطالب کانال‌های تلگرامی در آذر بیش از آبان ماه بوده است و به صورت میانگین 197میلیون بازدید در هر روز بیشتر از ماه قبل بوده است.

این در حالی است که تولیدات کانال‌های تلگرامی نیز افزایش یافته و به طور میانگین در هر روز 88 هزار مطالب تلگرامی، بیشتر منتشر شده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از قطعی تلگرام طلایی و هاتگرام، استفاده از تلگرام در آذرماه به بیشترین میزان خود رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی تداوم یابد.

بازیگر معروف به زندان بازگشت

محسن افشانی که بعد از گذراندن 6 ماه از محکومیتش در زندان به مرخصی آمده بود، برای گذراندن 6 ماه باقی‌مانده از محکومیتش به زندان بزرگ تهران بازگشته است. پنجم تیر 98 بود که محسن افشانی، یکی از بازیگران مطرح ایران به‌دلیل انتشار کلیپی در فضای مجازی که در آن اقدام به نمایش دادن سلاح گرم کرده بود، بازداشت و روانه زندان شد.

افشانی به‌دلیل این اقدام که نوعی ترویج خشونت نیز محسوب می‌شد به یک سال حبس محکوم شد و روز جمعه (6 دی ماه 98) بعد از گذراندن 6 ماه از محکومیتش به مرخصی آمده بود و با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش از رفتن دوباره به زندان بزرگ تهران برای گذراندن 6 ماه باقی‌مانده از محکومیش خبر داد.

تکذیب ضرب و شتم نرگس محمدی

روابط عمومی زندان اوین انتقال نرگس محمدی از زندان اوین به زنجان با ضرب و شتم و اجبار را تکذیب کرده است. روابط عمومی زندان اوین اعلام کرد: «انتقال خانم نرگس محمدی از اوین به زنجان با ضرب و شتم صحت ندارد. انتقال او به زنجان با دستور مرجع قضایی بوده و به عنوان شهر موطن او انجام شده است.

براساس این گزارش، اخباری در روزهای اخیر منتشر شده بود مبنی بر اینکه نرگس محمدی فعال‌حقوق بشری با ضرب و شتم از تهران به زنجان منتقل شده است. انتظار می‌رود همه دلسوزان نظام اخبار دقیق و صحیح را صرفا از کانال‌های رسمی دنبال کرده تا مبادا آب به آسیاب دشمنان انقلاب و اسلام ریخته شود.»

بازداشت دارنده 2 مدال المپیک در تایلند

ورزشکار نیوزیلندی دارای دو مدال المپیک توسط پلیس تایلند بازداشت شده است. مارک ریان، دارنده دو مدال برنز دوچرخه‌سواری در المپیک‌های 2008 و 2012 به اتهام کار غیرقانونی در تایلند بازداشت شده است. مارک ریان 37 ساله هنگام حضور پلیس تایلند در یک باشگاه ورزشی بازداشت شده است.

پلیس تایلند پس از بررسی مدارک این ورزشکار مشهور نیوزیلندی متوجه شد که او بدون دریافت مجوزهای قانونی مشغول کار است. بر اساس این گزارش، دارنده دو مدال برنز المپیک هم‌اکنون در بازداشت موقت پلیس تایلند قرار دارد و به اتهام کار غیرقانونی با پرداخت جریمه و دیپورت به کشورش مواجه خواهد شد.

جریمه قاچاقچی دام زنده در آذربایجان‌شرقی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان ‌شرقی از جریمه 542 میلیون ریالی متهم قاچاق 38 راس دام زنده در شبستر خبر داده است. سیداحد یوزباشی اظهار کرد: این تعداد گوسفند قاچاق در بازرسی پلیس آگاهی شهرستان شبستر کشف شده که پس از تشکیل پرونده به اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان ارسال شده است و در شعبه قاچاق کالا و ارز مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی افزود: دام مکشوفه به انبار سازمان ارسال شده و سپس به فروش اموال تملیکی استان تحویل داده و پس از بررسی کارشناسان مشخص شده است که این گوسفندان از نوع ایرانی هستند. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان‌شرقی گفت: جهاد کشاورزی شبستر در پاسخ به استعلام تعزیرات حکومتی قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده را 380 هزار ریال اعلام کرده و بر این اساس ارزش ریالی دام‌های قاچاق 542 میلیون ریال برآورد شده است.

افشاگری درباره نقش‌فروشی در سینما

بازیگر قدیمی در خصوص اینکه چرا آنقدر پسرخاله و پسرعمه و فامیل و دوست و آشنا جای کاربلدها را گرفته‌اند، تاکید کرد: بسیاری از کاربلدهای ما با چشم خودشان می‌بینند چطور تهیه‌کنندگان پسرخاله‌ها و پسرعمه‌هایشان را می‌آورند و به آنها نقش می‌دهند. آنها تنها به آن چهره‌ای که اصطلاحا گیشه را برایشان تامین می‌کند مبلغی می‌دهند و از بقیه مبلغی هم می‌گیرند. یادم نرفته کسانی را دیده‌ام که چندین میلیون داده‌اند و نقش گرفته‌اند. بنفشه‌خواه به ماجرای جوانی اشاره کرد که بعد از 6 ماه به او زنگ زد و ماجرای پول دادن و نقش گرفتنش را تعریف کرد.

او گفت که می‌دانید بابت همان سکانسی که بازی کردم چقدر از من گرفته‌اند؟ این موضوع برای سه سال پیش است. گفتم: گرفتند؟ گفت: بله، 29 میلیون تومان. یکی دیگر گفت: 11میلیون تومان. وی افزود: وقتی نظارت وجود ندارد به سراغ این آقای تهیه‌کننده نمی‌روند تا متوجه شوند چه هزینه‌هایی کرده و چه دستمزدهایی داده است و اینکه چرا اقدام به فامیل‌بازی و آوردن دوست و آشنا و حتی نقش‌فروشی در این پروژه کرده است.

قبرستانی 1200 ساله در سرزمینی سرسبز

قبرستان سفید چاه در سرزمین سرسبز استان مازندران، بخش یانه‌سر از توابع شهرستان بهشهر و در روستای سفید چاه واقع شده است. این مکان یکی از قبرستان‌های قدیمی و تاریخی مسلمانان در استان مازندارن بوده و قدمت آن به حدود 1200 سال پیش بازمی‌گردد. بومیان و مردمان محلی این منطقه از گذشته اجساد خود را در این قبرستان به خاک سپرده و معتقد هستند اجساد دفن شده در این قبرستان هرگز نمی‌پوسد و هیچ آسیبی به آنها وارد نمی‌شود.

این قبرستان امروزه نیز نه‌تنها در میان مردمان محلی بسیار شناخته شده و پرطرفدار است، بلکه از مناطق، شهرها و روستاهای دور نزدیک، افراد اجساد خود را برای دفن به این قبرستان سپید می‌آورند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده روی خاک قبرستان سفیدچاه که به قبرستان سپید نیز شهرت دارد، آهک موجود در خاک این قبرستان بسیار بالا بوده به گونه‌ای‌ که رنگ خاک آن به سفیدی می‌زند.

43 ترکش گلوله در بدن شیخ‌زاکزکی

عکسبرداری رادیولوژی جدید از بدن شیخ «ابراهیم زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه نشان می‌دهد که بر اثر شلیک نیروهای امنیتی نیجریه‌ای، هنوز 43 ترکش گلوله در بدن شیخ وجود دارد. منابع بیمارستانی و نزدیکان شیخ زکزاکی با انتشار تصویری از گزارش عکسبرداری که در تاریخ بیست‌ودوم اکتبر (سی‌ام مهر) از بدن شیخ انجام شده است، گفته‌اند: «همانطور که می‌توان از تصاویر همراه با این گزارش مشاهده کرد، چشم چپ وی به‌طور کامل بر اثر شلیک گلوله‌ ارتش تروریست نیجریه از بین رفته است.»

یکی از این منابع توضیح می‌دهد: «مرمی این گلوله‌ها از جنس سرب ساخته شده‌اند. من این را از زمانی که در شرکت صنایع دفاعی کادونا (DIC) در سال 1992 مشغول بودم، می‌دانستم. به من آموختند که چگونه گلوله ساخته می‌شود. بعد از تیراندازی چیزی که به بدن انسان نفوذ می‌کند، بخش سربی گلوله است.»