پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ارزیابی جدید و جنگ طلبانه وزیر جنگ اسرائیل؛ اکنون زمان مناسبی برای حمله به ایران است!

ارزیابی جدید و جنگ طلبانه وزیر جنگ اسرائیل؛ اکنون زمان مناسبی برای حمله به ایران است!

به تازگی همزمان با اظهارات وزیر جنگ اسرائیل مبنی بر تبدیل کردن سوریه به ویتنام ایران، بار دیگر گمانه زنی‌ها در این رابطه تقویت شده است. در همین رابطه، روزنامه ایندیپندنت نوشت: از گفت‌وگو‌های بنت با مقامات امنیتی نقل شده که او گفته است، اوضاع فعلی ایران، یک فرصت طلایی برای اسرائیل فراهم کرده که دیگر تکرار نخواهد شد.

گمانه زنی در مورد جنگ بین ایران و اسرائیل همواره در میان محافل رسانه ای، رسمی و تحقیقاتی جهان مطرح بوده و هرازچندگاهی از آمادگی دو بازیگر برای رفتن به سمت جنگ سخن به میان می‌آید.

به گزارش «تابناک» در همین رابطه، اخیرا همزمان با اظهارات وزیر جنگ اسرائیل مبنی بر تبدیل سوریه به ویتنام ایران، بار دیگر گمانه زنی‌ها در این رابطه تقویت شده است.

در این زمینه، شبکه خبری «راشاتودی» در مطلبی به آمادگی ایران و اسرائیل برای جنگ پرداخته و نوشته است: در حالی که بیشتر رسانه‌های داخلی و بین المللی بر رسوایی و استیضاح ترامپ در آمریکا تمرکز دارند، علائم بسیاری مبنی بر وقوع یک درگیری بزرگ در خاورمیانه وجود دارد.

اخیرا فشار‌های زیادی علیه ایران به ویژه فشار‌های اقتصادی وارد شده است. به همین جهت تهران ممکن است به دنبال تمرکز توجهات به سمت دیگری باشد.

ایالات متحده اخیراً تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌های ایرانی از جمله بزرگترین شرکت هواپیمایی این کشور وضع و تهران را به انتقال کمک‌های کشنده به یمن متهم کرده است. به نظر می‌رسد این اقدام اقتصاد ایران را به وضعیت فروپاشی نزدیک تر می‌کند، زیرا احتمالاً این شرکت هواپیمایی از استفاده از فرودگاه‌ها در کشور‌هایی که از مواجهه با خشم دولت ترامپ ترس دارند، منع خواهد شد.

در حالی که ایالات متحده تا حدودی تمایلی به حمله مستقیم به ایران یا نیروهایش نشان نداده است، بازیگر دیگری در خاورمیانه وجود دارد که به نظر می‌رسد به طور فزاینده‌ای مایل به انجام این کار از طرف واشنگتن است: اسرائیل.

فقط ماه گذشته، اسرائیل بی سابقه اعلام کرده که ارتش این رژیم حمله بسیار شدیدی علیه نیرو‌های ایرانی و اهداف ارتش سوریه انجام داده است که در این روند دست کم ۲۱ نظامی و دو غیرنظامی کشته شده اند.

نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو همچنین ایران را به برنامه ریزی برای حمله به اسرائیل متهم کرد و قول داد، هر کاری که ممکن است، انجام دهد تا از وقوع این امر جلوگیری کند. البته نتانیاهو برای حفظ قدرت داخلی خود و رهایی از بند مجازات ممکن است به این مساله دامن بزند.

اکنون زمان مناسبی برای حمله به ایران است!

از سوی دیگر، مشاوران امنیت داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی چهارشنبه با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله ایران رایزنی کردند.

«رابرت اُ براین»، مشاور امنیت ملی آمریکا، چهارشنبه در کاخ سفید با «بن شابات» همتای صهیونیست خود، دیدار کرد.

در بیانیه مشترکی که این دو مقام بعد از دیدار با یکدیگر صادر کرده‌اند آمده است: «دو طرف بر سر ادامه همکاری‌ها جهت مقابله با فعالیت‌ها و نفوذ مخرب ایران و همچنین پایش تبعات ناآرامی در داخل ایران رایزنی کردند.»

طبق این بیانیه، اُبراین و شابات درباره سوریه، عراق، لبنان و سایر مسائل منطقه هم بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر «هدف دوجانبه نزدیک‌تر کردن رابطه ایالات متحده-اسرائیل» توافق کرده‌اند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «پامپئو و شابات به تیم‌های متبوع خود دستور داده‌اند در ماه‌های پیش روی، تشکیل کارگروه‌های مشترک را برای بهبود روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف اعم از سایبری، اطلاعاتی امنیتی و امنیت مخابراتی، در جهت مقابله با تهدید‌های ایران و سایر بازیگران ادامه دهند.»

پایگاه خبری اکسیوس خاطرنشان کرد: اهمیت این دیدار و رایزنی‌های انجام شده از این لحاظ است که مقامات اسرائیلی می‌گویند به علت اغتشاشات در ایران و همچنین تظاهرات در عراق و لبنان، فرصتی برای اعمال فشار بیشتر بر دولت ایران و تضعیف نفوذ این کشور در منطقه ایجاد شده است.

فضای موجود و سفر‌های سریالی مقامات امنیتی و نظامی آمریکا به اسراییل بسیار شبیه به شرایط تابستان سال ۲۰۱۱ و افزایش سفر‌های مقامات پنتاگون در آن مقطع به اسراییل است.

در آن مقطع (تابستان ۲۰۱۱) آن طور که بعد‌ها افشا شد، اسرائیل قصد داشت به تنهایی به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. در آن سال نخست وزیر “بنیامین نتانیاهو” و وزیر دفاع وقت او “ایهود باراک” طرفدار چنین حمله‌ای بودند و ژنرال‌های آمریکایی، یکی پس از دیگری به اسراییل رفتند تا مانع چنین امری شوند و موضع همتایان اسراییلی خود را که اتفاقا آن‌ها هم مخالف حمله به ایران بودند، در برابر تصمیم نتانیاهو و باراک، تقویت کنند و البته چنین هم شد.

با وجودی که به نظر می‌رسد، هم اکنون هیچ طرح حمله‌ای علیه ایران در دستور کار اسراییل نیست ـ چون ایران هنوز اصولی به توافق هسته‌ای (برجام) متعهد است و کاهش تعهدات اخیر این کشور از برجام هم هنوز از خط غیرقابل تحمل اسرائیل عبور نکرده است ـ اظهارات اخیر مقامات اسرائیلی در مورد ایران غیر منتظره و تهاجمی بوده است.

روز یکشنبه، نتانیاهو و وزیر دفاع او «نفتالی بنت» از مرز‌های سوریه و لبنان بازدید کردند. نتانیاهو در جریان این بازدید اعلام کرد که اسرائیل برای خنثی کردن قاچاق اسلحه از ایران به سوریه و مسدود کردن تلاش‌های تهران برای “تبدیل عراق و یمن به پایگاه‌های پرتاب موشک به اسراییل” تلاش خواهد کرد.

نفتالی بنت فردای آن روز هم در مراسم یادبود رسمی برای سربازانی که در جنگ سینا در سال ۱۹۵۶ کشته شدند، گفت: برای دشمنان ما روشن است که ما به هرگونه تلاش برای نابودی‌مان پاسخ خواهیم داد. پاسخ ما بسیار دقیق و بسیار دردناک خواهد بود. مخاطب این سخنان من تنها افرادی که از جبهه جنوب (غزه) زندگی اسراییلی‌ها را تهدید می‌کنند، نیست بلکه خطاب به جبهه شمال (حزب الله لبنان) هم هست.

نفتالی بنت، اخیرا در یک جلسه پشت در‌های بسته با مقامات امنیتی و نظامی گفته است: «فرصت استراتژیک» جدیدی در مقابل ایران فراهم شده که می‌تواند فشار نظامی اسرائیل علیه اهداف ایرانی در سوریه را بیشتر کند. از دیدگاه این مقام دست‌راستی و تندرو، ارتش اسرائیل باید فعالیت شدیدتری علیه ایران در سوریه انجام دهد تا هزینه‌های ایران را در سوریه به قدری بالا ببرد که این کشور خروج از سوریه را به صرفه‌تر ارزیابی کند.

تشدید فشار در سه جبهه

بنت با بیان اینکه رویکرد جدید اسرائیل، همگام با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، افزود: «اگر ما امروز اقدام نکنیم و از این روزنه فرصت استفاده نکنیم، در آینده دورتر، خطر، بزرگتر خواهد بود و آن‌ها (ایران) ما را به خاطر قابلیت نظامی که قرار است توسعه داده شود، فلج خواهند کرد، اقدام نظامی تهاجمی‌تر، در کنار تحریم‌های اقتصادی فزاینده آمریکا و فشار سیاسی، این‌ها مواردی هستند که می‌توانند ایران را از سوریه خارج کنند.»

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، از دیدگاه وزیر دفاع اسرائیل، استراتژی فعلی اسرائیل که در سال‌های اخیر اجرا شده و در ارتش اسرائیل به نام «کارزار بین جنگ‌ها» معروف است، باید تغییر کند تا استقرار ایران در سوریه و سایر مناطق آسیب ببیند.

روزنامه ایندیپندنت عربی نیز در گزارشی مدعی شد، طرح بنت شامل تشدید فشار علیه ایران در سه جبهه است. بر اساس این طرح، اسرائیل باید فشار‌های پیوسته‌ای در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه ایران اعمال کند. بنت بر این باور است که کاهش فعالیت‌های اسرائیل علیه ایران در ماه‌های اخیر اشتباه بود و این فعالیت‌ها باید تشدید شود.

این مقام اسرائیلی ادعا می‌کند که حضور نظامی ایران در سوریه ضعیف است و لذا تهدید بزرگی نیست؛ اما این سوال مطرح است که چرا با وجود این ادعا، بنت از ضرورت تشدید حملات نظامی به مواضع ایران در سوریه سخن می‌گوید، به ویژه که محافل اطلاعاتی و نظامی اسرائیل با طرح بنت مخالفند.

پاسخ این سوال را می‌توان از اظهارات بنت دریافت. در همین رابطه، روزنامه ایندیپندنت نوشت: «از گفت‌وگو‌های بنت با مقامات امنیتی، نقل شده که او گفته است اوضاع فعلی ایران، یک فرصت طلایی برای اسرائیل فراهم کرده که دیگر تکرار نخواهد شد.
وی گفت: اکنون اسرائیل زمان مناسبی برای اقدام علیه ایران دارد، چون نظام در تهران، اساسا درگیر اوضاع اقتصاد کشور و ناآرامی‌های هفته‌های اخیر است. از این روی، این فرصت ممکن است چند ماه دیگر از بین برود و لذا اسرائیل باید از این فرصت استفاده کرده و حملات به ایران را بیشتر کند.»

در واقع بنت فرصت را برای اقدام نظامی علیه ایران به منظور خارج کردن نیرو‌های آن از سوریه مناسب می‌بیند. این در حالی است که برخی محافل نظامی اسرائیل، که با طرح بنت مخالف هستند، بر این باورند که تنها راه خارج کردن ایران از سوریه، حصول توافق میان قدرت‌های بزرگ است.

هفته گذشته شخصی که در سال‌های اخیر در مورد “کارزار جنگ‌ها” تحقیق کرده است، تاکید نمود، احتمال وقوع جنگ بین اسراییل و ایران تا میزان ۸۰ به ۲۰ به اقدامات طرف اسراییلی بستگی دارد. به عبارت دیگر، این اسرائیل است که به میزان زیادی تعیین‌کننده آغاز یک درگیری نظامی احتمالی با ایران خواهد بود. این وضعیت، هشداری به همه نهاد‌های نظارتی اسراییل از جمله کمیته امور خارجه پارلمان اسراییل، دادستان کل و رسانه‌های اسراییلی است.