پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمار عجیب شمخانی درباره جان‌باختگان حوادث اخیر: ۸۵ درصد از جان‌باختگان اعتراضات تهران در هیچ تجمعی حضور نداشتند!

آمار عجیب شمخانی درباره جان‌باختگان حوادث اخیر: ۸۵ درصد از جان‌باختگان اعتراضات تهران در هیچ تجمعی حضور نداشتند!

شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بیش از ۸۵ درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته‌اند.

به گزارش مشرق، دریابان علی شمخانی صبح امروز با سفر به شهرستان‌های غرب استان تهران با خانواده جان باختگان حوداث آبان ماه سال جاری دیدار کرد.

دریابان شمخانی در این دیدارها که در جوی صمیمی انجام شد، ضمن دلجوئی از خانواده جان باختگان از عزم مسئولان نظام برای ترمیم سریع خسارت‌ها و کاهش آلام خانواده‌ی محترم شهدا و جان باختگان حوادث اخیر خبر داد و تاکید کرد: لازم است از همه ظرفیت‌های ملی برای تسریع در انجام این وظیفه ملی استفاده شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: بیش از ۸۵ درصد از جانباختگان رخدادهای اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچیک از تجمع‌های اعتراضی حضور نداشته اند و به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیر سازمانی کشته شده‌اند لذا اجرای پروژه کشته سازی از سوی معاندین در این منطقه قطعی است.

شمخانی با بیان اینکه رسیدگی به این امور بر عهده کمیته‌های ویژه با مسئولیت استانداران گذاشته شده است، گفت: استانداران سراسر کشور با توجه به مطالبه جدی مقام معظم رهبری و تدابیر اعلام شده ایشان و همچنین اختیارات ویژه‌ای که از طرف رئیس جمهور محترم به آنها واگذار شده می‌بایست با اقدامات جهادی، ضمن رسیدگی سریع به وضعیت خانواده شهدا و جان باختگان، با برنامه‌ای دقیق و هماهنگ نسبت به جبران و ترمیم خسارت‌های وارد شده به مردم اقدام کنند.

روز سه شنبه رئیس جمهور در جلسه با استانداران سراسر کشور که وزیر کشور و معاونین این وزارتخانه نیز در آن حضور داشتند ضمن تشریح و تبیین وضعیت سیاسی، اقتصادی و مناسبات بین المللی در شرایط کنونی با اشاره به حوادث اخیر تاکید کرد که حتماً استانداران با سرکشی به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده به کمک آنان شتافته و از خانواده‌های حادثه‌دیده دلجویی کرده و حداکثر کمک و همراهی را با آنان داشته باشند.

دستور روز گذشته رئیس جمهور پیرو تدابیر اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و تاکید رهبری بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت جانباختگان حوادث اخیر و دلجویی و رسیدگی به خانواده‌های آنان بر اساس اصل «رافت اسلامی» صادر شده است.

رخدادهای اعتراضی اخیر در کشور که با خسارت‌های مادی گسترده و جانباختن تاسف بار برخی از هموطنانمان همراه بود موجب شکل گیری «حزنی ملی» در کشور شد که باید برای ترمیم و کاهش آلام آن اقدامات عاجل و همه جانبه در دستور کار قرار بگیرد.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مسئولیت بررسی وضعیت جانباختگان رخدادهای اخیر و رسیدگی به خانواده‌های آن‌ها و همچنین برآورد خسارت‌های وارد شده به اموال و اماکن خصوصی و جبران ضررهای وارد شده به اموال و دارایی‌های مردم بر عهده کمیته‌ای ویژه به ریاست استاندار و عضویت مسئولین عالی استان با اعطای کلیه اختیارات لازم، گذارده شده است.

پس از دستور روز گذشته رییس جمهور ، استانداران در برابر خواست و اراده قلبی مجموعه مسئولین عالی و آحاد مردم کشور برای گام برداشتن در مسیر بازسازی روحیه ملی، انسجام اجتماعی و مودت عمومی قرار گرفته اند که آزمونی ملی و اعتقادی خطیر و بسیار مهم است.

مجموعه قوا و دستگاه‌های کشور باید ضمن مطالبه مستمر از استانداران برای اجرای سریع و تاثیرگذار این ماموریت ملی، تمامی ظرفیت‌های خود را برای پشتیبانی موثر و همه جانبه از انان بسیج کنند.

ایرنا نوشته است که دیدارهای آقای شمخانی «در جوی صمیمی» انجام شد. به نظر می‌رسد این عکس از خانواده امیررضا عبداللهی باشد
ایرنا نوشته است که دیدارهای آقای شمخانی «در جوی صمیمی» انجام شد. به نظر می‌رسد این عکس از خانواده امیررضا عبداللهی باشد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با اشاره به کشته‌شدگان سرکوب تجمعات اعتراضی اخیر در ایران مدعی شد که «بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان حوادث اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌ها حضور نداشتند».

او توضیح نداد که این افراد که به گفته او در تجمعات شرکت نداشتند در چه محل‌هایی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی شمخانی که روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، با خانواده برخی از جان‌باختگان رویدادهای اخیر به غرب تهران رفته بود همچنین مدعی شد که این افرادی که «در هیچ‌ یک از تجمع‌ها حضور نداشتند»، «به صورت مشکوک با سلاح‌های سرد و گرم غیرسازمانی کشته شده‌اند».

همچنین خبرگزاری ایسنا روز پنج‌شنبه خبر داد که علی شمخانی با خانواده امیررضا عبداللهی، ۱۳ ساله، و ابراهیم مهدی‌پور در شهریار، با خانواده جلیل امام‌قلی در ملارد، و حمزه علی نعمتی در شهر قدس دیدار کرده است.

این مقام امنیتی در دیدار با خانواده امیررضا عبداللهی، قربانی نوجوان سرکوب، گفت: «کسی مخالف این نیست که مردم انتقادات خود را به اشکال مختلف بیان کنند. متأسفانه بعضی عناصر بیگانه و موج‌سوار که ضد ملت و استقلال ایران هستند، از اعتراضات مردم سوء استفاده کردند.»

آقای شمخانی مسئول این قتل‌ها را «معاندین» معرفی کرد و آن را «پروژه کشته‌سازی» دانست.

موضع این مقام عالی امنیتی ایران تکرار ادعای برخی مسئولان دیگر جمهوری اسلامی است که گفته‌اند معترضان به خود معترضان شلیک کرده و افرادی را کشته‌اند.

بر اساس برآوردها در پنج روز سرکوب اعتراض‌های ایران دست‌کم ۱۳۸ نفر کشته شده و تعداد زیادی نیز زخمی شده‌اند.

بیشتر در این باره:

«از فاصله نزدیک» به معترضان تیراندازی شد

در این میان نخستین علی فدوی، مقام جانشین فرمانده سپاه، بود که اعلام کرد از «فاصله نزدیک» به معترضان شلیک شده است و بنابراین «یعنی گلوله از میان خودشان شلیک شده است».

ازجمله امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه مدعی شد که در ماهشهر و عسلویه «عده‌ای مسلح به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می‌کردند» و گفت که «عده‌ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.»

او شاهد و مدرکی در مورد این ادعا که معترضان خود دست به قتل مردم زده باشند ارائه نکرد.

در مقابل به‌ویژه در روزهای پس از وصل شدن اینترنت در ایران، فیلم‌های زیادی از شلیک مستقیم گلوله به سوی مردم به دست ماموران امنیتی در شهرهای مختلف منتشر شده است.

از جمله «شبکه حقوق بشر کردستان» فیلمی از جوانرود منتشر کرد که در آن‌ مأموران امنیتی از پشت‌بام ساختمان دادگستری به صورت ممتد به سمت معترضان شلیک می‌کنند.

در حالی که هنوز آمار دقیقی از قربانیان و بازداشتی‌های اعتراضات آبان‌ماه منتشر نشده، روز ۱۳ آذرماه خبر رسید که رهبر جمهوری اسلامی دستور داده است شهروندان کشته شده که «هیچ‌ گونه نقشی در اعتراضات» نداشتند و «در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب» شوند.

ناهید شیرپیشه (راست) در کنار خانواده و چند فعال سیاسی از جمله قاسم شعله‌سعدی

مادر پویا بختیاری: ارزش خون پسرم بیش از میلیاردها دیه است

دست‌کم یک خانواده از میان خانواده‌های قربانیان پیشنهاد دریافت دیه را رد کرده است.

اظهارات مقامات ایران در حالی بیان می‌شود که با وجود درخواست نهادهای بین‌المللی تحقیق مستقل و بی‌طرفانه‌ای درباره سرکوب شدید اعتراض‌ها در ایران انجام نشده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش از این خواستار انجام چنین تحقیقی شده و جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های حکومت ایران خواسته است که با تحقیقات معتبر و شفاف شمار جان‌باختگان و افراد بازداشت شده را روشن کنند.

با این حال حتی هنوز آمار دقیق و رسمی قربانیان این اعتراضات نیز منتشر نشده است، گرچه علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز دوشنبه، ۱۸ آذر، وعده داد که به زودی «به تفکیک استان‌ها و علت» آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ اعلام خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شده‌اند. سایت «کلمه» هم برآورد کرده که شمار کشته‌ها دست‌کم ۳۶۶ نفر است.

اعتراضاتی که از روز ۲۴ آبان‌ماه به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در کشور شروع شد به‌سرعت به خشونت گرایید و در نهایت صدها کشته و هزاران بازداشتی بر جای گذاشت، بازداشتی‌هایی که هر روز هم‌چنان بر تعدادشان افزوده می‌شود.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.