جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » تصاویر ماهواره‌ای از تونل‌های در دست احداث ایران برای ذخیره موشک‌ها در سوریه

تصاویر ماهواره‌ای از تونل‌های در دست احداث ایران برای ذخیره موشک‌ها در سوریه

منبع: دبی_العربیه.نت فارسی
   شبکه تلویزیونی فاکس نیوز «Fox News» آمریکا سه‌شنبه 10 دسامبر تصاویری ماهواره‌ای از تونل‌های در دست احداث ایران برای ذخیره‌سازی گسترده موشک‌ها و انواع تسلیحات در سوریه منتشر کرد.

این شبکه تلویزیونی در گزارش‌اش در این رابطه گفت، این تصاویر و داده‌ها را از منابع اطلاعاتی غربی به دست آورده است.

بعضی از این تصاویر ماهواره‌ای به ویژه اولین آنها در تاریخ 5 اکتبر گذشته از سوی ماهواره‌های وابسته به شرکت Image Sat International که به اختصار با حروف «ISI» شناخته شده، منتشر شده است.

در این عکس ماهواره‌ای عملیات احداث تونلی به طول 122، عرض 4.5 و عمق 4 متر به وضوح دیده می‌شود که دو هفته پس از آن و در عکس‌هایی دیگر سایبانی احداث شده تا ورودی تونل را استتار کند.

همچنین مقادیر زیادی از زباله‌ها و مواد بازمانده در سوی دیگر تونل به وضوح دیده می‌شود.

با ادامه عملیات حفاری برای تکمیل احداث این تونل منابع اطلاعاتی غربی بر این باورند که ایران احداث این گونه تونل را با هدف ذخیره‌سازی موشکها و تسلیحات در تاسیساتی زیزمینی در داخل «پایگاه نظامی امام علی» در شرق سوریه دنبال می‌کند که تقریبا در نزدیکی مرز با عراق است.

در گزارش شبکه فاکس نیوز و آنچنان که از عکس‌ها واضح است و «بنا به ارزیابی‌های بسیاری از منابع اطلاعاتی غربی احداث این تونل در مراحل پایانی است و به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت».

این داده‌های اطلاعاتی و تصاویر ماهواره‌ای در ادامه گزارشی است که این شبکه ماه مه گذشته نیز منتشر کرده و «العربیه» در گزارشی به آن اشاره کرده و نوشت که ایران اقدام به احداث کریدوری مرزی می‌کند که از مجتمع جدید در سوریه به دور نیست.

این منابع اطلاعاتی همچنین از امکان تسهیل انتقال نیروها و تسلیحات ایرانی به «پایگاه نظامی امام علی» با استفاده از گذرگاه مرزی «ابوکمال» سوریه با عراق ابراز نگرانی کردند.

از طرفی شناسایی عملیات تونل احداثی ایران در سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا یک هفته پیش از این اعلام کرد ایران اقدام به انتقال محرمانه صدها موشک کوتاه‌برد به عراق کرده است.

بنا به گزارش این روزنامه که مستند به داده‌های اطلاعاتی است، اغلب موشک‌های ایرانی انتقال داده شده به عراق توانایی ضربه زدن به اسرائیل، سعودی و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را دارا هستند.