پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » بسته ویژه خبری /

بسته ویژه خبری /

پاسخ حجتی کرمانی به کدخدایی: رد صلاحیت من پیشکش هاشمی را چرا ردصلاحیت کردید؟
حجتی کرمانی نوشت: نوشته جناب آقای کدخدایی از ذهنیت‌های ایام دانشجویی‌شان که من طرفدار فلانی و مخالف فلانی بوده‌ام حاکی بود که کلاً سیاسی است، من می‌خواهم همین نوشته و گواهی ایشان را «قرینه»‌ای بگیرم که ادبیات ردّیه ایشان (و شورای نگهبان) نه تنها در مورد من بلکه در مورد امثال مرحوم هاشمی‌رفسنجانی یا آیت‌الله بجنوردی یا حسن‌آقا خمینی، بر محور سیاسی بوده است و نه حقوقی؛ وگرنه راستش برای همه مردم ایران این سوال مطرح است که آقای هاشمی که در زمان جنگ فرمانده کل قوا بوده دو دوره رییس مجلس و دو دوره رییس‌جمهور و تا آخر عمر رییس مجمع تشخیص مصلحت بوده؛ به چه دلیلی می‌تواند «رد» شود یا بفرمایند «احراز صلاحیت» نشود؟ «عدم احراز صلاحیت» من پیشکش! هیچکس باور نمی‌کند با توجه به مواضع سیاسی دهه اخیر آقای هاشمی، رد ایشان وجه حقوقی داشته باشد، همه می‌دانند که ایشان از نقطه نظر سیاسی نمی‌توانست صلاحیت ریاست‌جمهوری داشته باشد، چون به نظرم «بصیرت» را از دست داده بود؟! باری جوابیه جناب کدخدایی هم به‌طور واضح و علنی سیاسی بود… و من منتظر جواب حقوقی ایشان می‌مانم…

پناهیان در تقلای رد صلاحیت مطهری

پناهیان در پیام توئیتری خطاب به مطهری: منتظریم ببینیم نماینده‌ای که با توهین به شعور مردم دلیل پافشاری بر عدم شفافیت را رشد نایافتگی مردم اعلام می‌کند، در موضوع بنزین به رهبری تهمت میزند، آیا شورای نگهبان او را تایید صلاحیت خواهد کرد؟!

حکم انتصاب خبرساز مشاور وزیر بهداشت برای پسرش

محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، پسرش را به عنوان دستیار خود انتخاب کرد. او در حکم انتصاب، از «دیانت، ذکاوت و عشق عالمانه» پسرش به نظام سخن گفته. در بخش پایانی این حکم آمده است: «شایان ذکر است با توجه به درخواست خودتان و تایید بنده، دستمزدی به شما تعلق نمی‌گیرد. از اینکه با همه گرفتاری‌های شخصی، کاری و اجتماعی قبول زحمت می‌کنید، دعاگویتان هستم.»
پاسخ به جنجال سازی خبرنگار خارجی درباره بودجه سایت رهبر انقلاب

«مهدی فضائلی» معاون دفتر نشر آثار رهبر انقلاب با انتشار پستی در توئیتر، به ادعای دروغ خبرنگار یک رسانه خارجی درباره بودجه سایت KHAMENEI.IR پاسخ داد و نوشت:اینکه بودجه یک موسسه منسوب به رهبری معلوم باشد امر مثبت و ارزشمندی است، اما بی اطلاعی یا تجاهل مغرضانه خبرنگار یک رسانه نسبت به تفاوت سایت اینترنتی یک موسسه با موسسه‌ای با فعالیت‌های متعدد، حتما خوب نیست. چه خوب است مجموعه‌های ضدانقلاب نیز به مخاطبانشان بگویند بودجه شان چقدر است و از کجا تامین می‌شود!

کواکبیان به مجلس دهم نمره داد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عملکرد مجلس دهم نمره بیش از ۱۲ نمی‌دهد، گفت: البته مجلس این دوره خیلی بهتر از مجلس نهم است.

اهداف سفر روحانی به ژاپن از زبان آشنا

مشاور رئیس جمهور گفت: سفر آقای روحانی به ژاپن دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی است و ایران با حفظ مواضع اصولی خود از هر پیشنهاد راهگشایی استقبال می‌کند. حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن، اظهار کرد: سفر آسیایی آقای روحانی دو هدف متمایز را دنبال می‌کند؛ حضور او از یک نظر در اجلاس کوآلالامپور همراه با سران کشور‌های موثر و قدرتمند اسلامی پیام اتحاد اسلامی و لزوم ایجاد فضای جدید برای گفتگو در مورد مسائل جهان اسلام بدون دخالت نیرو‌های خارجی و توسعه‌طلبی منطقه‌ای را می‌رساند. آشنا با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به ژاپن دارای ابعاد اقتصادی و سیاسی خواهد بود، افزود: ایران برای رفع تحریم‌ها با حفظ مواضع اصولی خودش از هر پیشنهاد جدید و راهگشایی استقبال می‌کند. مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی و دولت، خودشان را موظف به تلاش برای رفع تحریم‌ها می‌دانند؛ ایران همواره اعلام کرده است اگر طرف مقابل آمادگی کنارگذاشتن مشی سلطه‌جویانه، فشار حداکثری و رفع تحریم‌ها را داشته باشد مانعی برای تداوم مذاکرات در قالب ۵+۱ وجود ندارد. گفتنی است؛ رویترز به نقل از یک خبرگزاری ژاپنی اعلام کرد آقای روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) به ژاپن سفر می‌کند.

«فلاحت پیشه» از انتخابات مجلس انصراف داد

عضو کمیسیون امنیت ملی از انصراف خود از دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.محشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از انصراف خود از انتخابات مجلس خبر داد و گفت: از انتخابات یازدهمین دوره مجلس انصراف دادم، چون رغبتی نداشتم.او در پاسخ به این سوال که آیا مسائل مربوط به شورای عالی امنیت ملی در انصرافش تاثیر داشته افزود: خیر، از اول رغبتی برای انتخابات نداشتم و شرایط به گونه‌ای بود که دیگر صحنه انتخابات نماندم.عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: نامه انصرافم را به وزارت کشور ارائه کرده ام و در سامانه این وزارت خانه هم ثبت شده است.فلاحت پیشه تصریح کرد: دوستان گفتند که در انتخابات مجلس شرکت کنم، اما به این نتیجه رسیدم که کناره گیری کنم، امیدوارم انتخابات پرشوری داشته باشیم.

بازداشت مدیری که به بهانه دور زدن تحریم‌ها مرتکب فساد میلیون دلاری شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه «راهکار‌های دور زدن تحریم‌ها تعریف شده است و نباید این موضوع یعنی دور زدن تحریم‌ها مجوز و بهانه‌ای برای فساد باشد» گفت: در همین راستا اخیراً پرونده‌ای داشتیم که فردی در یک دستگاهی به بهانه دور زدن تحریم‌ها مرتکب فساد ده‌ها میلیون دلاری شد و با بخشی از این پول‌ها برای خود و همسرش، ویلا و خودرو خریده است.

پاسخ وزیر جوان به ماجرای بازجو بودنش در وزارت اطلاعات

وزیر ارتباطات به ادعای نزار زکا، محکوم امنیتی تبعه لبنانی – آمریکایی واکنش نشان داد. محمدجواد آذری جهرمی در رابطه با مصاحبه نزار زکا علیه وی مبنی بر اینکه بازجو بوده است، گفت: احتمالا گرد نخودی که مصرف کرده خوب بوده است! او مباحث را باهم قاطی کرده است.وی افزود: آن‌هایی که گفتند من بازجوی وزارت اطلاعات بودم، باید بدانند مربوط به قبل از سال ۸۸ بوده است. آن سالی که وی به ایران آمده من در وزارت ارتباطات بودم. ضمن اینکه وی بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات.

واعظی: دولت در اطلاع رسانی تصمیم بنزینی مقصر است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در موضوع اطلاع رسانی بنزین مقصر هستیم و مسئولیت این موضوع با دولت است. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که آیا دولت خود را در قضیه اطلاع‌رسانی سهمیه‌بندی بنزین مقصر می‌داند یا خیر، گفت: بله، مسئولیت همه این‌ها با دولت است؛ وقتی آقای دکتر رحمانی‌فضلی فرمانده این مسائل می‌شوند و جلسات متعددی را برگزار می‌کنند، موضوع مشخص است. ایشان کمیته تعیین کرده‌اند از جمله کمیته اطلاع‌رسانی. وی افزود: صداوسیما نیز در کمیته اطلاع‌رسانی حضور داشت، اما با این حال، ما مسئولیت خود را گردن صداوسیما نمی‌اندازیم، ولی وقتی کمیته‌ای تشکیل می‌شود، کمیته‌ها متناسب با موضوع کار می‌کنند. به نظر می‌رسد این وسط چند موضوع باهم قاطی شده است، ضمن اینکه صداوسیما کار خودش را انجام داده است البته اگر منظور از اطلاع‌رسانی این باشد که ما پنجشنبه ساعت ۱۲ شب اعلام می‌کردیم، قراری بر این مسئله نبوده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت: بنده شاهد برنامه‌های صدا و سیما در قبل بوده‌ام و صدا و سیما در دولت‌های گذشته و در این دولت، همین مقدار کار کرده بود. به جای اینکه همه‌ی ما به اصل موضوع بپردازیم و اینکه دیگر واردکننده بنزین نیستیم را مورد توجه قرار دهیم، به حاشیه‌ها می‌پردازیم. واعظی تصریح کرد: کسانی که این روز‌ها دم از اقناع مردم می‌زنند، مگر خودشان در کارهایشان مردم را اقناع می‌کنند؟ جز اینکه درباره آینده حرف بزنند، آیا مردم را قانع می‌کنند؟ البته امیدواریم صداوسیما همان کاری که برای بقیه انجام می‌دهد برای دولت هم در موضوع اقناع مردم انجام دهد.

واتساپ در میلیون‌ها گوشی همراه متوقف می‌شود
واتساپ به زودی عملکرد خود را در میلیون‌ها گوشی همراه متوقف می‌کند. این نرم افزار پیام دهی اعلام کرد دیگر دستگاه‌های تلفن همراه قدیمی را پشتیبانی نخواهد کرد. بسیاری از مدل‌های اندروید، آیفون و ویندوز فون از اول فوریه ۲۰۲۰ تحت تاثیر قرار می‌گیرند. واتساپ دیگر در آیفون‌هایی که iOS ۸ یا قبل از آن را دارند کار نخواهد کرد. این گوشی‌ها اولین بار در ۲۰۱۴ توسط اپل معرفی شدند. یعنی افرادی که آیفون۶ یا مدل‌های جدیدتر آن را دارند نگران از دست دادن واتساپ نباشند. /تسنیم

رقیب روحانی در انتخابات ۹۶، همچنان به دنبال مناظره

سید مصطفی میرسلیم، فعال سیاسی اصولگرا گفت: امروز قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است بازهم بسیار مشکل است که بتوانند مقابل قاچاق را بگیرند و باید گفت: این تدبیرها، تدبیر کاملی نیست و کسانی که دست به این اقدامات زدند باید بهتر عمل کنند. چه نهادی باید بر این‌ها نظارت می‌کرد؟ خب پاسخ روشن است مجلس باید بر آن‌ها نظارت انجام می‌داد، البته نظارت مجلس هم این نیست که بیایند هیاهو جنجال به پا کنند و به مسائل امنیتی که دشمنان ما می‌خواستند در کشور ما به وجود بیاوردند دامن بزنند. من برای مناظره با روحانی آماده هستم و مشکلی هم ندارم. /ایلنا

ماجرای نماینده‌ای که همزمان در پمپ بنزین هم کار می‌کرد

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در پاسخ به گفته‌های یکی از دانشجویان و انتقاد از عملکرد نمایندگان و مجلس دهم گفت: من نماینده‌ای را می‌شناختم که بعد از امور مربوط به نمایندگی در پمپ بنزین کار می‌کرد و زمانی هم به خاطر یک بیماری از تأمین هزینه‌های خود بازمانده بود؛ بنابراین به کار بردن عبارات کلی درباره نمایندگان درست نیست. در پاسخ به سوالی در خصوص انفعال مجلس در قبال ناآرامی‌های بعد از افزایش قیمت بنزین و کشته شدن تعدادی در این ناآرامی‌ها گفت: در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند، دقیق می‌دانیم چه کسانی بوده‌اند، سلاح از کجا رفته است، می‌خواستند به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند بعد آنجا مسئول امنیت آن خطوط باید چه کار می‌کرد؟ /ایسنا
هشدار یک روزنامه در باره خطر جریان انحرافی برای انتخابات
اگر مسئولان نظام واقعاً رای مردم را میزان می‌دانند، باید سیاست جدیدی پیشه کنند، تا شاید اعتماد آنان برای برگزاری انتخاباتی پرشور به‌ویژه در تهران و شهر‌های بزرگ، به دست آید. وگرنه امروز نه دلخوشی از مجلس و دولت و سایر نهاد‌ها و افراد دارند و نه جریانات دلسوز و انقلابی، انگیزه جدی برای حضور. آنچه در این میان خطرناک است، ظهور مجدد جریان انحرافی و گندم‌نمایان جو فروش، در این حال و هوای بی‌تفاوتی مردم و انقلابیون می‌باشد که نباید مورد غفلت قرار گیرد. این جریان از همان اول با امام و انقلاب مخالف بود و در مقاطع مختلف تلاش برای به انحراف کشاندن آن را داشته است/جمهوری اسلامی

اصولگرایان تندرو چرا نمی‌خواهند سخن رهبری را بپذیرند؟

عباس عبدی در اعتماد نوشت: پس از افزایش قیمت بنزین اعتراضات خیابانی آغاز شد. ولی از همان ابتدا معلوم بود که بخشی از نیرو‌های اصولگرا نه تنها از این اعتراضات حمایت می‌کنند، یا از آن خرسند هستند بلکه در عمل نیز به نحوی در تشدید این فرآیند نیز مشارکت داشته‌اند. بخشی از آنان نسبت به موضع روز یکشنبه رهبری همچنان توجیه نیستند به همین علت کوشش‌های فراوان از سوی سخنرانان و نویسندگان آنان صورت می‌گیرد که معترضین را نسبت به این موضع توجیه کنند. ولی پرسش اساسی این است که این تفاوت نگاه و تحلیل عمومی میان این بخش از اصولگرایان با نگاه و تحلیل رهبری، چرا رخ داده است؟ چرا پیش از موضع رهبری هیچ‌کدام از شما در برابر این نگاه موضع‌گیری نکرد و دوستان خود را به خویشتن‌داری دعوت نکرد و همراهی با اعتراضات را برای آنان نادرست ندانست؟