پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مطهری: نهادهای اطلاعاتی می‌گویند معترضان آبان توده‌های فقیر بودند/ربیعی: شورای عالی امنیت ملی مخالف اعلام آمار کشته‌شدگان بوده است/

مطهری: نهادهای اطلاعاتی می‌گویند معترضان آبان توده‌های فقیر بودند/ربیعی: شورای عالی امنیت ملی مخالف اعلام آمار کشته‌شدگان بوده است/

 

علی مطهری خواستار انحلال شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا شده است
علی مطهری خواستار انحلال شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا شده است
رادیو فردا/   علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، گفته است بر اساس «اعتراف نهادهای اطلاعاتی» معترضان آبان ۹۸ «توده‌های فقیر جامعه» بودند و «باید فکری به حال آنها بکنیم».

به گزارش وب‌سایت خبرآنلاین، این نماینده مجلس در نطق خود در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر، در مجلس با انتقاد از گران‌ کردن بنزین و روش اجرای این طرح گفت باید وزیر کشور استیضاح شود.

او همچنین خواستار انحلال شورای هماهنگی سران قوا شده و با اشاره به تصمیم این شورا درباره گران‌کردن بنزین چنین نظر داد که این تصمیم نشان می‌دهد که سران قوا «نبض جامعه را در دست ندارند».

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از اردیبهشت سال ۹۷ با دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده است و از آن به عنوان اتاق جنگ اقتصادی حکومت ایران در دوران تحریم‌ها یاد می‌شود.

آقای مطهری همچنین با انتقاد از «ضعیف‌ شدن مجلس» گفته است نتیجه این روند «نفوذ استعمار خارجی» و «ظهور استبداد داخلی» است.

او گفته که درباره تضعیف مجلس توسط مجمع تشخیص مصلحت و شورای هماهنگی سران قوا نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است. او درباره پاسخ دادن یا ندادن رهبر به نامه‌اش توضیحی نداد.

سخنگوی دولت ایران گفته که تاکنون به درخواست شورای عالی امنیت ملی تعداد کشته‌شدگان اعلام نشده است
سخنگوی دولت ایران گفته که تاکنون به درخواست شورای عالی امنیت ملی تعداد کشته‌شدگان اعلام نشده است

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز دوشنبه، ۱۸ آذر، وعده داد که به زودی «به تفکیک استان‌ها و علت» آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ اعلام خواهد شد.

او گفته است این آمار «فله‌ای» نیست و «صادقانه» خواهد بود و مدعی شده «که تعداد مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از مجروحان عادی است».

به گفته آقای ربیعی، دولت تاکنون به درخواست شورای عالی امنیت ملی این آمار را منتشر نکرده، ولی به زودی با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور این آمار اعلام می‌شود.

بر اساس آخرین آماری که وب‌سایت کلمه منتشر کرده است، تعداد کشته‌شدگان این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر بوده‌ است.

در روزهای گذشته درخواست‌ها در داخل و خارج از کشور برای اعلام تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌ها این اعتراض‌ها افزایش یافته است.

در تازه‌ترین واکنش جوزف بورل، مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز یک‌شنبه، ۱۷ آذر، با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های حکومت ایران خواست که با تحقیقات معتبر و شفاف شمار جان‌باختگان و افراد بازداشت شده را روشن کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره تعداد افراد بازداشت‌شده در شهرهای مختلف نیز گزارشی نداده‌اند. تنها در شهر تهران بر اساس اظهارات انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران ۲۰۲۱ نفر بازداشت شده‌اند.

بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که در جریان این اعتراض‌ها حداقل ۸ هزار نفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

رویارویی پلیس ضد شورش با معترضان در نخستین روز اعتراض‌ها در ارومیه

جزئیات آماری بازداشت حدود ۸۰۰۰ نفر در اعتراض‌های آبان ۹۸

علاوه بر ابهام در تعداد بازداشت‌شدگان، نگرانی درباره وضعیت این افراد هم وجود دارد. به ویژه این که در روزهای گذشته مقام‌های دولت ایران از پخش اعترافات افراد بازداشت‌شده خبر داده‌اند.

حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، روز ۱۳ آذر گفت برخی از معترضان «سازمان‌یافته در این اغتشاشات» آمده بودند و «اعترافات آنها هم پخش خواهد شد».

حسن روحانی صبح چهارشنبه در همایش بیمه و توسعه تهران در برج میلاد

روحانی در مورد معترضان: اعترافاتی پخش خواهد شد

پخش اعترافات‌ اجباری از افراد بازداشت‌شده یکی از موارد مهم نقض حقوق بشر توسط حکومت جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بوده است.

وعده مقام‌های دولت برای انتشار آمار کشته‌شدگان در حالی مطرح شده که پیش از این قوه قضاییه به عنوان منبع اصلی آمار معرفی می‌شد. محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران پیش از این با ابراز خوشحالی از این که نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های خارجی به آمار دسترسی ندارند، آمار اعلام شده در این زمینه را تکذیب کرد.

تاخیر در انتشار آمار کشته‌شدگان و بازداشتی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و اعلام آمار شده بودند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز ۱۱ آذرماه در توییتی نوشت: «اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد.»

به موازات ابهام درباره تعداد افراد کشته‌شده یا بازداشت شده در این اعتراض‌ها، مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی درباره خسارت به اموال عمومی در جریان اعتراض‌ها منتشر کرده‌اند.

علاوه بر این، اسامی برخی ماموران حکومت که در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند، اعلام شده و مراسم‌ رسمی هم برای خاکسپاری آنها برگزار شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد منتشره در شبکه‌های اجتماعی خانواده معترضانی که در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند، برای برگزاری مراسم‌های خاکسپاری و عزاداری با مشکلاتی مواجه شده‌اند. گزارش‌هایی درباره پرداخت پول به نهادهای دولتی برای دریافت جسد کشته‌شدگان نیز منتشر شد.

با این حال حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز سه‌شنبه، در جلسه با استانداران از آنان خواست که به بازدید افراد و خانواده های آسیب دیده در این اعتراضات بروند.

وی همچنین به استانداران دستور داد که «از خانواده‌های حادثه‌دیده دلجویی کرده و حداکثر کمک و همراهی را با آنان داشته باشند».

آقای روحانی پیش از این نیز دستور داده بود که هیئتی برای بررسی نحوه «جبران خسارات شهروندانی که در حوادث هفته پایانی آبان ماه دچار آسیب شده‌اند»، تشکیل شود.

پیش از این نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستوراتی را درباره خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه صادر کرده بود.