جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دریادار حبیب‌الله سیاری: زیرساخت‌ها فرسوده است و نیروهای ارتش مشکلات معیشتی دارند/

دریادار حبیب‌الله سیاری: زیرساخت‌ها فرسوده است و نیروهای ارتش مشکلات معیشتی دارند/

دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در اظهاراتی درخصوص وضعیت ارتش گفته است که “زیرساخت‌های موجود فرسوده است، ۷۵ هزار نفر از نیروی انسانی آنها کم شده و نیروها مشکلات معیشتی دارند”.

به گفته فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، دریادار سیاری این اظهارات را در این کمیسیون ابراز داشته است.

بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس “دریادار سیاری همچنین گفته است که سرانه هر سرباز ۲۵۰ تومان در ماه است که باید با این میزان شام، صبحانه آنها تامین شود”.

رسانه های ایران هفته گذشته گزارش داده بودند که یک عضو ارتش در تیپ زرهی ارتش کرمانشاه، به دلیل “مشکلات مالی” در محل کارش با “شلیک گلوله خودکشی” کرده است.

حبیب‌الله سیاری در سلسله مراتب نظامی در ارتش ایران پس از فرمانده کل، نفر دوم ارتش محسوب می‌شود.

ارتش ایران پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ از نظر تجهیرات و نفرات یکی از “مدرن‌ترین و به روز‌ترین” ارتش های متعارف جهان محسوب می‌شد، اما به گفته تحلیلگران پس از وقوع انقلاب، یک رشته از دلایل از جمله اعدامها و اخراج بسیاری از فرماندهان ارتش، تحریم های پی در پی، فسخ قراردادهای نظامی از سوی ایران و همچنین طرف‌های قراردادها از جمله ایالات متحده و وقوع جنگ هشت ساله با عراق، “توان” ارتش ایران را “فرسوده” کرد.

ارتش منظم ایران در دوره رضاه شاه، شکل مدرن به خود گرفت اما در دوره محمدرضا شاه تجهیز شد و پرسنل آن آموزش‌هایی در سطح بین‌المللی دریافت کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، اوایل سال جاری خورشیدی در دیدار فرماندهان نیروی زمینی ارتش گفته بود “مرتب تکرار می‌کنند که ارتش مدرن را رضاخان تشکیل داد. خب همین ارتش مدرن در مقابل هجوم خارجی‌ها چقدر توانست مقاومت کند؟ چند نفر در آن ارتش مدرن ایستادند پای این مبارزه و جانشان را از دست دادند؟ بشمرند تا ببینیم؛ یک شبانه‌روز نتوانستند مقاومت بکنند این ارتش هشت سال در یک جنگ منظّم مقاومت کرد، ایستادگی کرد”.

پس از حمله عراق به ایران در شهریور سال ۱۳۵۹، مقام های ایران برخی از فرماندهان ارتش را که از کار برکنار کرده بودند فراخواندند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دو روز پیش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ را به مجلس ارائه کرد. بر اساس این لایحه بودجه سپاه پاسداران ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۸ به ۱۸ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در برابر بودجه ارتش از ۱۰ هزار و ۲۴ میلیارد در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹۷۸میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است.

لایحه بودجه ۹۹؛ سهم سپاه، ارتش و روحانیون چقدر است؟

ارتش ایران در ساختار نظامی جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد؟