جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: قربانیان اصلی حکومت ایران مردم ایران هستند

ترامپ: قربانیان اصلی حکومت ایران مردم ایران هستند

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در نشست ملی «شورای اسرائیلی آمریکایی‌» حکومت ایران را «دیکتاتوری ستمگر» توصیف کرده است
رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در نشست ملی «شورای اسرائیلی آمریکایی‌» حکومت ایران را «دیکتاتوری ستمگر» توصیف کرده است

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی در نشست ملی «شورای اسرائیلی آمریکایی‌ (آی‌ای‌سی)» گفته «حکومت ایران پشتوانه خشونت، هرج‌ و مرج و آشوب در سراسر منطقه است، ولی بزرگ‌ترین قربانیان آن، مردم آن هستند».

یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ تهران /رادیو فردا/ دونالد ترامپ در سخنرانی خود در این نشست سالیانه در ۱۶ آذر حکومت ایران را «حامی تروریسم» و «دیکتاتوری ستمگر» توصیف کرده و می‌گوید دولت او در مقابل جمهوری اسلامی ایستاده است.دونالد ترامپ با اشاره به اعتراضات گسترده‌ای که در آبان ماه در ایران شکل گرفت، اظهار کرد شهروندان ایرانی «خواستار بازپس‌گیری سرنوشت شکوهمند» خود هستند و «در واکنش، دیکتاتوری [حاکم بر] آن‌ها صدها و صدها، بلکه هزاران تن از آن‌ها را کشت».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اشاره به قطع اینترنت در ایران و توقف اطلاع‌رسانی تاکید کرده «من فکر می‌کنم هزاران تن کشته شده‌اند و هزاران هزار نفر بازداشت شده‌اند».

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید برآوردهای محتاطانه آن تا کنون، حاکی از کشته‌شدن دست‌کم ۲۰۸ نفر است. در این میان آمارهای دیگری نیز ارائه شده از جمله ۳۶۶ کشته، بیش از ۴۰۰ کشته و یا اظهارات برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، که گفته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از زمان آغاز اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین، بیش از هزار نفر از معترضان را کشته‌اند.

طی روزهای گذشته هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

/**/ /**/ میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
میشل باچله خواستار «تحقیق مستقل» درباره سرکوب در ایران شد

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون از اظهار نظر رسمی در مورد شمار دقیق کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه خودداری کرده‌اند. شماری از آن‌ها اما آمار ارائه‌شده، از جمله از سوی سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی را رد کرده‌اند.

حکومت ایران ساعاتی پس از آغاز اعتراضات دسترسی تقریبا کل شهروندان کشور به اینترنت را قطع کرد.

/**/ /**/
خداحافظی ایرانیان با اینترنت متعارف جهانی؟

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در نشست روز شنبه گفته «آمریکا همواره در کنار مردم ایران در تلاش راستین آن‌ها برای دستیابی به آزادی خواهد ایستاد».

آقای ترامپ در بخشی دیگر از سخنرانی‌اش مجددا تصمیم خود برای خروج از توافق اتمی با ایران، موسوم به «برجام»، را ستود و آن را توافقی «فاجعه‌بار» توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده و هرگز اجازه نمی‌دهد تهران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد.

ایران خروج دولت ترامپ از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما را نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا توصیف کرده‌است. دیگر طرف‌های توافق اتمی، یعنی سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا، نیز چین و روسیه، همچنان به این توافق پایبند هستند.

تحریم‌های ایالات متحده که دولت آن کشور می‌گوید «شدیدترین» تحریم‌های اعمال‌شده‌ است، «قطع کل» صادرات نفت ایران را نشانه گرفته‌است. فروش نفت ایران، مهم‌ترین منبع درآمد کشور، در ماه‌های گذشته به‌طور چشم‌گیری کاهش یافته‌است.