پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » برایان هوک، ایالات متحده را به همراه مسعود سلیمانی ترک کرد و مبادله او با وانگ در سوئیس انجام گرفت و هوک و وانگ از آنجا به آلمان رفته و جواد ظریف زندانی ایرانی را تحویل گرفت و به همراه او به تهران بازگشت.

برایان هوک، ایالات متحده را به همراه مسعود سلیمانی ترک کرد و مبادله او با وانگ در سوئیس انجام گرفت و هوک و وانگ از آنجا به آلمان رفته و جواد ظریف زندانی ایرانی را تحویل گرفت و به همراه او به تهران بازگشت.

پشت پرده آزاد شدن زندانی آمریکائی از اوین

 

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی/ منابع رسانه‌ای روز شنبه اعلام کردند که «ژیو وانگ» زندانی آمریکایی پس از آزادی از زندان اوین، وارد آلمان شد.

دونالد ترامپ با تأیید خبر خروج «وانگ» از ایران، گفت، دولت او بیشترین اهمیت را برای آزادی بازداشت‌شدگان آمریکایی در خارج قائل بوده است.

او همچنین وعده داد که به تلاش های خود را در این راستا ادامه خواهد داد.

اطلاعات ابتدائی

اخبار مربوط به آزاد شدن «ژیو وانگ» از روز پنجشنبه آغاز و توسط نزار زکا بازداشت شده سابق لبنانی در ایران فاش گردید. او در تماس با العربیه گفت که با دو زندانی هم بند سابق خود در اوین تماس گرفته و آنها تاکید کردند «ژیو وانگ» در زندان حضور ندارد و وسایل خود را از صبح جمع کرده و خارج شده است.

زکا در تماس دوم با العربیه، تأیید کرد، سفیر سوئیس در تهران عملا به زندان آمده و زندانی آمریکایی به ساختمان سفارت سوئیس منتقل شده است.

«وانگ» در آن زمان عملا آزاد شد، زیرا در خاک یک کشور خارجی یعنی سفارت سوئیس در تهران قرار گرفت که در عین حال از زمان بسته شدن سفارت آمریکا پس از انقلاب 1979 و گروگان‌گیری کارمندان آن در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر ، حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران است.

سکوت آمریکا

روز پنجشنبه، هنگامی که العربیه تلاش کرد تا حقیقت آزادی «ژیو وانگ» را تأیید کند، هیچ جوابی دریافت نشد و کاخ سفید و وزارت امور خارجه از اظهار نظر خودداری کردند و مسئولان به پرسش‌های مطرح شده از طریق ایمیل، پاسخی ندادند.

مطالب مربوط به آزادی «ژیو وانگ» بشکل تصادفی با کنفرانس مطبوعاتی «برایان هوک» فرستاده ویژه امور ایران همزمان صورت گرفت.

برایان اظهار داشت سپاه پاسداران مبادرت به قتل تظاهرکنندگان در ایران کرده است او از کشورهای جهان خواست تا ایران را به دلیل سرکوب بی رحمانه معترضین مسالمت‌جو مجازات کنند. هوک همچنین در این کنفرانس خبری فاش کرد که ناوگان آمریکا در منطقه دریای عرب محموله جدید موشک‌های ارسالی ایران به یمن را مصادره کرده است. او تهران را به پافشاری بر تجاوز به تمامیت ارضی پادشاهی سعودی متهم کرد آنهم در حالی که حوثی‌ها موافقت کردند، حملات خود را به سعودی را متوقف سازند.

مبادله زندانیان

هوک در این کنفرانس خبری به پرسش‌های بسیاری از روزنامه نگاران پاسخ داد اما موضوع «ژیو وانگ» از جمله این پرسش‌ها نبود. این در حالی بود که وزارت خارجه آمریکا هوک را سوار بر هواپیمای خصوصی برای ملاقات با «وانگ» در سوئیس روانه کرد.

در همین راستا ، اکنون صحبت‌هایی در این خصوص مطرح است، ایالات متحده در راستای مبادله زندانی با ایران فعال بوده و آزادی «ژیو وانگ» در ازای آزاد شدن «مسعود سلیمانی» از سوی آمریکا انجام گرفته است. .

سلیمانی پژوهشگر عرصه زیست شناسی به اتهام نقض تحریم ایران و انتقال اطلاعات علمی از ایالات متحده به نفع ایران دستگیر شده بود. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، هفته‌ها پیش در نیویورک گفته بود که تهران مبادله وانگ با سلیمانی را پذیرفته است ، اما آمریکایی‌ها هنوز نظر مثبتی در مورد این موضوع نداده‌اند.

اکنون روشن شده است دادستان‌های فدرال به نمایندگی از سوی آمریكا، اتهامات علیه مسعود سلیمانی را پس از انتقال ژیو وانگ ، از زندان اوین به سفارت سوئیس، کان لم یکن تلقی کردند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا صبح شنبه در مصاحبه با خبرنگاران تأیید کرد که سلیمانی برای شنیدن حکم دادگاه در مورد پرونده اش در 12 دسامبر ، یعنی چند روز بعد در دادگاه حضور خواهد داشت . مقام ارشد توضیح نداد که موضوع مبادله در کار است یا رفع اتهام اما تاکید داشت سیاست گروگان گیری ایران ، آنطور که مورد وانگ و قبل از او نزار زکا و سایر آمریکایی ها اعمال شد ، سیاستی شکست خورده است که ایران باید آن را متوقف کند.

اما حقیقت موضوع این است که برایان هوک، ایالات متحده را به همراه مسعود سلیمانی ترک کرد و مبادله او با وانگ در سوئیس انجام گرفت و هوک و وانگ از آنجا به آلمان رفته و جواد ظریف زندانی ایرانی را تحویل گرفت و به همراه او به تهران بازگشت.

سیاست اعمال فشار

دولت آمریکا همچنین به سیاست فشار حداكثری بر ایران ادامه می‌دهد و از نتایج مثبت آن استفاده می‌کند. یک مقام آمریكایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت، ترامپ می خواهد بدون پیش‌شرط در مورد همه مسائل اساسی، شامل برنامه هسته‌ای ، بازداشت‌شدگان و دخالت در امور کشورهای همسایه و برنامه موشکی با ایران گفت‌وگو کند.