پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

افشای ورود سه هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق، درخواست واشنگتن از چهار کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل، سفر بن علوی به ایران درباره طرح صلح هرمز، یمن و گفتگو با آمریکا، اعزام نیرو‌های ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران و نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به هشدار روسیه درباره ایجاد تنش در روابط عراق با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان نگرانی روسیه در خصوص ایجاد تنش میان عراق و ایران درباره تلاش‌ها برای رو در رو کردن بغداد با تهران هشدار داد.

وی که در جلسه شورای امنیت سخن می‌گفت، در ادامه افزود: ما درباره تحولات سیاسی عراق و تلاش برای تبدیل آن به یک اوضاع بی ثبات در منطقه و همچنین اقداماتی که برای ایجاد تنش پیرامون ایران در جریان است، نگرانیم.

نماینده روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اصل حاکمیت عراق گفت: عراق این حق را دارد که با همسایگان خود رابطه داشته باشد و هیچ کس حق ندارد این روابط را متشنج کند.

افشای ورود سه هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق

شبکه المیادین به نقل از منابع عراقی اعلام کرد در پی سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به امارات، سه فروند هواپیمای حامل سلاح وارد اقلیم شد.

این منابع آگاه گفتند، تسلیحات از طریق هواپیما‌هایی وارد اقلیم کردستان عراق شده، در حالی که بدون اطلاع بغداد صورت گرفته است.

این منابع افزودند، هنوز مشخص نیست طرف استفاده کننده از این تسلیحات کیست، اینکه آیا اقلیم کردستان عراق است یا قسد (گروه‌های مسلح کُردی مورد حمایت آمریکا در سوریه)؟!

به گفته این منابع، ورود این سلاح‌ها ممکن است به معنای ورود امارات به پرونده کرد‌های عراق باشد، اگر این سلاح‌ها متعلق به اقلیم است، چرا بدون اطلاع بغداد وارد شده و چه نیازی به این حجم از سلاح وجود دارد؟

این منابع گفتند آیا برای مرحله‌ای از برخورد و درگیری زمینه‌سازی می‌شود؟

درخواست واشنگتن از چهار کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد، دولت آمریکا از چهار کشور عربی، یعنی امارات، بحرین، عمان و مغرب، که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نمی‌کنند، خواسته است درخصوص امضای «معاهده عدم تجاوز میان خود و اسرائیل» رایزنی کنند.

این رسانه افزود، کاخ سفید با سفرای چهار کشور مذکور برای دستیابی به توافقی جدید با اسرائیل، گفت‌وگو کرده است؛ توافقی که هسته مناسبی برای عادی‌سازی کامل با تل‌آویو باشد. به گزارش این منبع، دیپلمات‌ها ـ بدون واکنش نهایی ـ پاسخ دادند که آن‌ها به سرعت پاسخ خواهند داد.

اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود ۳ هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از ۴ کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران

«باراک فید» تحلیلگر سیاسی در کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این‌باره تأکید کرد، کاخ سفید با نمایندگان اسرائیلی، عرب و آمریکایی در خصوص این موضوع صحبت کرده است. در این گفت‌وگو‌ها این فرضیه مطرح شده که «معاهده عدم تجاوز میان آن‌ها و اسرائیل» به عنوان یک گام مقدماتی برای عادی‌سازی کامل است و جایگزین روابطی محرمانه می‌شود که در برهه کنونی، میان آن‌ها حاکم است و تاثیر آن نسبت به «معاهده صلح» یا برقراری روابط دیپلماتیک یا عادی‌سازی کامل کمتر است.

این تلویزیون صهیونیستی در ادامه به نقل از منابعی، که نام‌شان ذکر نشده است، افزود، «ویکتوریا کوات» معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده هفته گذشته با سفرای چهار کشور مذکور در واشنگتن دیدار و این دعوت یا درخواست ویژه آمریکا درباره «معاهده عدم تجاوز» را به آن‌ها مطرح کردند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه گزارش دادند که یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی این رژیم برای رایزنی در مورد حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با برخی کشور‌های عربی، وارد واشنگتن پایتخت آمریکا شده است.

پیشتر نیز گزارش شده بود که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، پشت‌پرده در حال رایزنی با چند کشور عربی است تا با آن‌ها «معاهده عدم تجاوز» امضا کند.

سفر بن علوی به ایران درباره طرح صلح هرمز، یمن و گفت‌وگو با آمریکا

روزنامه الجریده چاپ کویت در مطلبی درخصوص سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران نوشت: سفر بن علوی به ایران شامل سه محور طرح صلح هرمز، بحران یمن و مناقشه واشنگتن و تهران بود.

رسانه مذکور به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ایران که به نام وی اشاره‌ای نشده است اعلام کرد: بن علوی صلح هرمز را ستود و به مقامات ایرانی تاکید کرد که پذیرش این طرح در هر کشوری جز با حل اختلاف با ایران و کشور‌های عربی همسایه به ویژه عربستان ممکن نیست.

اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود ۳ هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از ۴ کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران

وزیر خارجه عمان همچنین در جریان این سفر بر پیشنهاد کشورش برای میانجیگری میان تهران و ریاض و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه های آنها تاکید کرد.

بنا بر گفته این منبع، بن علوی به مقامات ایرانی گفت که از دیدگاه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، سیاست فشار حداکثری بر ایران در حال نتیجه دادن است و ایرانی‌ها دیر یا زود مجبور می‌شوند پای میز مذاکرات حاضر شوند لذا دولت آمریکا فعلا عجله‌ای برای مذاکره ندارد؛ اگر چه باب مذاکرات بسته نیست، بستگی به اراده تهران برای گفت‌وگوی بدون پیش‌ شرط دارد.

الجریده به نقل از این منبع مدعی شد: بن علوی به روحانی ابلاغ کرد که ترامپ پس از اعتراضات اخیر در ایران، روحانی را در عرصه سیاست داخلی ضعیف می‌داند و به همین دلیل دیدار با او یا مذاکره با ایران دیگر اولویت ترامپ نیست اما با این حال باب گفت‌وگو با ایرانی‌ها را نبسته است.

همچنین بنا بر اعلام منبع مذکور، بن علوی از مسئولان ایرانی خواسته بود برای کمک به حل بحران یمن، انصارالله را به سوی مذاکرات مستقیم میان گروه های یمنی و ریاض در عمان سوق دهند اما مقامات ایران با این پیشنهاد موافقت نکردند و گفتند که شروط کنونی ریاض به مثابه شکست انصارالله است و تنها راه حل بحران یمن مذاکرات داخلی یمنی ها بدون هر گونه دخالت خارجی است.

اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران

 یک مقام ارشد ژاپنی روز چهارشنبه اعلام کرد، این کشور به ایران گفته است در حال بررسی ارسال نیروهای دفاع از خود به خاورمیانه است. هدف از این اقدام، بهبود قابلیت‌های کسب اطلاعات و اطمینان از انجام موفقیت آمیز ماموریت کشتی‌های تجاری اعلام شده است.

یوشیهیده سوگا، دبیر ارشد هیhت دولت ژاپن گفت که شینزو آبه، نخست وزیر این کشور در جریان دیدار با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، وی را در جریان این طرح قرار داده است.

اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود ۳ هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از ۴ کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران

سوگاه در کنفرانس خبری خود گفت: ما (به عراقچی) توضیح دادیم، در حال بررسی استفاده از نیروهای دفاع از خود به منظور تقویت کسب اطلاعات (درخاورمیانه) هستیم. ما مثل همیشه روابط نزدیکی با ایران داریم.

به گفته این مقام دولتی ژاپن، شینزو آبه همچنین به عراقچی گفت، ایران با توجه به موقعیت خود در خاورمیانه باید به تعهداتش در راستای حفظ امنیت تردد کشتی‌ها عمل کند.

منابع دولتی اعلام کرده‌اند، انتظار می‌رود دولت ژاپن تا پایان ماه جاری میلادی موفق به اخذ تایید از کابینه این کشور برای ارسال یک ناوشکن نیروهای دفاع از خود و هواپیمای گشتی با هدف نظارت بر فعالیت های کشتی‌رانی باشد.

البته سوگا در کنفرانس خبری امروز خود حاضر به اظهار نظر درباره واکنش عراقچی به این تصمیم نخست وزیر ژاپن نشد.

سوگا درپاسخ به این که آیا مقام ایرانی واکنش منفی به این موضوع داشته یا خیر، گفت: به من گفته شده اتفاقی که شما به آن اشاره کردید رخ نداده است.

خبرگزاری رسمی ژاپن روز گذشته گزارش داد که این کشور تصمیم گرفته است، به تنهایی به دنبال تعادل در روابط نزدیک خود با ایالات متحده و روابط دوستانه با ایران باشد، تا بتواند تنش ها را بدون پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آمریکا کاهش دهد.

ژاپن اعزام نیروهای دفاع از خود به این منطقه بدون پیوستن به ائتلاف آمریکا را در نظر دارد. در صورتی که این نیروها اعزام شوند ژاپن قصد دارد، به شیوه های دیگری از قبیل سهیم شدن اطلاعات با این ائتلاف همکاری کند.

نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران

انگلیس، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه علیه برنامه موشکی ایران به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد نامه نوشته‌اند.

به نوشته «آسوشیتدپرس»، در این نامه ادعا شده که برخی از مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای با ایران را تأیید کرده، «ناهمخوان» است.

اعزام نیروهای ژاپنی به خلیج فارس با اطلاع ایران/افشای ورود ۳ هواپیمای حامل تسلیحات امارات به اقلیم کردستان عراق/ درخواست واشنگتن از ۴ کشور عربی برای امضای توافق با اسرائیل/نامه انگلیس، فرانسه و آلمان به سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران

این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که دیروز میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با تضاد با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کند.

این کشورها پیش از این هم ادعای مشابهی را مطرح کرده بودند، اما به دلیل عدم انطباق آن با متن قطعنامه نتوانسته بودند شورا را به صدور قطعنامه یا بیانیه راضی کنند.

ادعای عدم همخوانی موشک‌های ایران با قطعنامه در حالی مطرح می‌شود که در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده که روی موشک‌هایی که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته است که از آنجا که ایران کلاهک اتمی ندارد و تصمیمی هم برای ساخت آن ندارد، از این روی، نمی‌توان تهران را به کار روی موشک‌هایی متهم کرد که «برای داشتن توانمندی حمل کلاهک طراحی شده‌اند.» علاوه بر این، در قطعنامه از عبارت «خواستار» استفاده شده است که دارای الزام حقوقی نیست. در قطعنامه‌های پیشین از جمله قطعنامه ۱۹۲۹ که در حال حاضر لغو شده، از عبارت «نباید» استفاده بود.