پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ماکرون‌ترکیه با‌گروه‌های نزدیک‌به‌داعش همکاری‌می‌کند /بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در عراق هدف قرار گرفت/

ماکرون‌ترکیه با‌گروه‌های نزدیک‌به‌داعش همکاری‌می‌کند /بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در عراق هدف قرار گرفت/

منابع خبری از اصابت پنج موشک به بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در عراق خبر دادند.

انفجار

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «السومریه» از برخورد دستکم ۵ فروند راکت به داخل پایگاه «عین الأسد»، بزرگترین پایگاه نظامیان آمریکایی در غرب عراق، خبر داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش، سال گذشته به مناسبت سال نوی میلادی از پایگاه عین‌الاسد بازدید کرده بودند. مایک پنس معاون ترامپ نیز چند روز پیش بدون دیدار با مقامات رسمی بغداد، به عین‌الاسد رفته بود.هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. پایگاه اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق اعلام کرد که این حمله موشکی،‌ خسارتی بر جای نگذاشته است.خبر هدف قرار گرفتن عین‌الاسد در حالی مخابره می‌شود که شهرهای عراق این روزها شاهد آشوب و بلوایی است که بسیاری از ناظران دست‌های برخی طرف‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها را پشت آن می‌بینند. نخست‌وزیر عراق استعفا کرده و پارلمان در حال رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید است.منبع: فارس

رئیس جمهور فرانسه با اتهام زنی مجدد علیه ترکیه، گفت که آنکارا با گروه‌های نیابتی داعش همکاری می‌کند.
 رئیس جمهور فرانسه، ترکیه را به همکاری با داعش متهم کرد و گفت که آنکارا باید در نشست این هفته ناتو این ابهامات را روشن کند.
به گزارش تابناک به نقل از فارس، به نوشته خبرگزاری «رویترز» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه سه شنبه در نشست خبری با حضور رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: «دشمن مشترک امروز، گروه‌های تروریستی هستند. متأسفم که می‌گویم، ما تعریف مشابهی از تروریسم را در میز مذاکره نداریم. وقتی من به ترکیه می‌نگرم، آن‌ها با کسانی که همراه ما شانه به شانه علیه داعش می‌جنگند، درگیر هستند و بعضی اوقات با گروه‌های نیابتی داعش همکاری می‌کنند.»
ماکرون همچنین با رد درخواست رئیس جمهور آمریکا برای بازگرداندن عناصر خارجی داعش به کشورهایشان گفت، این اولویت نبوده و تمرکز لازم باید برای مقابله با داعش باشد که هنوز شکست نخورده است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در روز‌های گذشته در واکنش به سخنان همتای فرانسوی خود در رد مواضع آنکارا در خصوص شمال سوریه خطاب به او گفت: «اول بررسی کن که خودت دچار مرگ مغزی نشده باشی.»
به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، فرانسه حق ندارد از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انتقاد کند یا به طور کلی درباره وضعیت ناتو فرضیاتش را مطرح کند.
منابع سوری نیز به تازگی مدعی شدند که گروه‌های وابسته به ترکیه، آثار باستانی استان حلب را می‌دزدند و به ترکیه قاچاق می‌کنند.