شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آخرین تحولات خاورمیانه:

آخرین تحولات خاورمیانه:

ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان، واکنش سفیر ایران در عراق به آتش زدن کنسولگری نجف، بیانیه مقتدی الصدر در واکنش به تحولات عراق و درخواست عون از کشورهای عربی درباره اعتراضات لبنان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به عذرخواهی وزیر خارجه عراق بابت حمله به کنسولگری ایران در نجف نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، به دنبال تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق عصر امروز پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با دکتر محمد جواد  ظریف ضمن عذرخواهی از این اقدام خرابکارانه بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات های ایرانی تاکید کرد.

عذرخواهی وزیر خارجه عراق بابت حمله به کنسولگری ایران در نجف/بیانیه مقتدی الصدر در واکنش به تحولات عراق/ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان/واکنش سفیر ایران در عراق به آتش زدن کنسولگری نجف

ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنج‌شنبه در سفری غیرمنتظره وارد افغانستان شد.

منابع آمریکایی گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ ساعت 20:30 به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) وارد پایگاه هوایی بگرام در 40 کیلومتری شمال کابل شده و به مدت 2.5 ساعت در این پایگاه حضور داشته است. با این حال به خبرنگاران دستور اکید داده شده بود که برای حفظ امنیت دونالد ترامپ، این سفر را مخفی نگاه دارند و به همین دلیل خبر ورود وی به افغانستان و پایگاه بگرام با تأخیری چندساعته منتشر شد.

ترامپ که ادعا می‌شود به‌منظور دیدار با نظامیان آمریکایی در افغانستان به مناسبت «روز شکرگزاری» به افغانستان سفر کرده است، بیش از دو ماه قبل از این سفر به‌طور ناگهانی مذاکرات صبح با طالبان را متوقف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش سال گذشته نیز در شب کریسمس به بهانه دیدار با نظامیان آمریکایی به عراق سفر کردند؛ سفری «چراغ خاموش» که ناراحتی شدید شخص ترامپ را به دنبال داشت.

عذرخواهی وزیر خارجه عراق بابت حمله به کنسولگری ایران در نجف/بیانیه مقتدی الصدر در واکنش به تحولات عراق/ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان/واکنش سفیر ایران در عراق به آتش زدن کنسولگری نجف

ترامپ درباره این سفر مخفیانه گفت: «بسیار اندوهبار است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه می‌شود و بعد برای رفتن به آنجا، نیاز به این‌همه محرمانه بودن و بودن این‌همه هواپیما در اطرافت و نیز بزرگترین تجهیزات جهان باشد و هرکاری کنی که سالم وارد شوی.»

واکنش سفیر ایران در عراق به آتش زدن کنسولگری نجف

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در واکنش به حادثه آتش سوزی کنسولگری ایران در نجف اشرف تاکید کرد که هدف برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق از این اقدام، تخریب روابط خوب تهران – بغداد است.

وی افزود: قطعا هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است.

سفیر کشورمان در عراق خاطر نشان کرد که عوامل مزدور خارجی در عراق متاسفانه از سوی شبکه های معاند مورد حمایت، تحریک و تشویق قرار می گیرند تا به روابط خوب دو کشور ضربه بزنند.

مسجدی هدف شبکه های معاند را تخریب رابطه ایران و عراق ذکر و تصریح کرد: هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند که به هیج وجه این گونه رفتارها مورد تایید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.

وی اضافه کرد: همان طور که بعضا برخی از اشرار در کشورمان دست به چنین اقداماتی می زنند در عراق نیز یک عده قلیل هستند که دست به چنین رفتارهایی می زنند، اما عموم جامعه عراق مخالف این گونه رفتارها است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد که روابط خوب و برادرانه دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق باعث ناخرسندی و خشم هماهنگ برخی کشورهای منطقه ای شده و اینها از هیچ چیز برای از بین بردن این رابطه دو جانبه دریغ نمی کنند.

وی در عین حال خواستار خویشتنداری مردم شریف ایران شد و گفت که اعمال این افراد معدود هرگز نمی توانند انعکاس دهنده اعمال ملت شریف عراق باشند، بلکه ملت عراق در مناسبت های مختلف از جمله اربعین حسینی نشان داده اند که علاقه مند و دوستدار ملت ایران و همه زائران هستند.

بیانیه مقتدی الصدر در واکنش به تحولات عراق

 «مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق و رئیس ائتلاف «سائرون» روز پنجشنبه در مورد تحولات روزهای اخیر عراق بیانیه‌ای صادر کرده است.

صدر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که در واکنش به نامه تعدادی از فرماندهان امنیتی عراق صادر شده، از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق خواست از این سمت کنار رود.

عذرخواهی وزیر خارجه عراق بابت حمله به کنسولگری ایران در نجف/بیانیه مقتدی الصدر در واکنش به تحولات عراق/ورود غیرمنتظره ترامپ به افغانستان/واکنش سفیر ایران در عراق به آتش زدن کنسولگری نجف

ساعاتی پیش شماری از فرماندهان نهادهای امنیتی استان‌های مرکزی و جنوبی عراق با ارسال پیام فوری به «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر از او خواستند که طرفدارانش را به آرامش دعوت کند.

مقتدی صدر در بیانیه امروز خود که در توییتر منتشر کرد، از اینکه برخی او را متهم به «سوار شدن به موج اعتراض‌ها» و «پناه بردن به عباها» متهم کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت که او از ابتدا تلاش کرده است خود را از «فتنه کوری» که بین «دولت سر تا پا فاسد» و معترضان رخ می‌دهد، دور کند؛ معترضانی که بنا به گفته صدر بعد از ناامیدی از این دولت، ملزم به تظاهرات مسالمت‌آمیز نشدند.

او گفت که یک سال به دولت عبدالمهدی برای اصلاح امور مهلت داد، ولی این دولت نتوانست کاری انجام دهد؛ از این رو، دیگر از آن حمایت نخواهد کرد.

رهبر جریان صدر عراق هرگونه امر و نهی به معترضان و طرفداران خود را رد کرد و گفت که آنچه رخ داد اراده مردم بود که از او و از همه بزرگتر و قوی‌تر است. مقتدی صدر همچنین از آینده عراق ابراز نگرانی کرده است.

او به دولت توصیه کرد که سریعاً استعفا داده تا مانع از خونریزی شود. وی همچنین از معترضان خواسته است که به اخلاق در تظاهرات پایبند بوده و از خشونت خودداری کنند.

درخواست عون از کشورهای عربی درباره اعتراضات لبنان

رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: وضعیت کنونی یارای تحمل شرط و شروط‌های متغایر را ندارد.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: وضعیت کنونی تحمل شروط مختلف را ندارد و باید با هم برای خروج از بحران به سمت مسیری که منافع لبنانی‌ها محقق شود، همکاری کنیم.

عون به حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب گفت، به تلاش‌هایش برای ایجاد توافق بر سر تشکیل دولت ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد، اکثر خواسته‌های خیزش مردمی را تایید می‌کند و زیرا خودش قبلا پیشنهادات قوانینی را برای تحقق آنها به خصوص در زمینه مبارزه با فساد و اجرای اصلاحات و منع هدر رفت بیت المال و لغو مصونیت عوامل فساد داده بود.

رئیس‌جمهوری لبنان تاکید کرد: حمایت عربی از لبنان باید در گام‌های عملی به خصوص در کمک‌های فوری به وضعیت اقتصادی کشور تجلی پیدا کند که به دلیل وجود آوارگان سوری باری بر دوش می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: کمک‌هایی که به دست آوارگان می‌رسد کافی نیست و تاثیرات منفی بر وضعیت اقتصادی کشور گذاشته است و لبنان تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت‌هایش را متحمل شده است و این علاوه بر هزینه‌های بهداشت،‌ آموزش و خدمات اجتماعی است مضاف بر اینکه لبنان از وضعیت بد اقتصادی و بیکاری هم رنج می‌برد.